Μονοτονία: Κριτήριο Αξιολόγησης Λογοτεχνίας Β Λυκείου (Συνεξέταση)

Μονοτονία: Κριτήριο Αξιολόγησης Λογοτεχνίας Β Λυκείου (Συνεξέταση)

«Μονοτονία»

 Την μια μονότονην ημέραν άλλη

μονότονη, απαράλλακτη ακολουθεί. Θα γίνουν

τα ίδια πράγματα, θα ξαναγίνουν πάλι —

η όμοιες στιγμές μας βρίσκουνε και μας αφήνουν.

 

Μήνας περνά και φέρνει άλλον μήνα.

Αυτά που έρχονται κανείς εύκολα τα εικάζει·

είναι τα χθεσινά τα βαρετά εκείνα.

Και καταντά το αύριο πια σαν αύριο να μη μοιάζει.

Κωνσταντίνος Καβάφης

Παρατηρήσεις

ΘΕΜΑ 1ο

Β1. α) Γιατί το ποιητικό υποκείμενο αισθάνεται μονότονα; (50-60 λέξεις)

Μονάδες 15

β) «Και καταντά το αύριο πια σαν αύριο να μη μοιάζει»: Ποιες οι επιπτώσεις της μονοτονίας που βιώνει το ποιητικό υποκείμενο; Είναι δικαιολογημένη η προσέγγισή του; (40-50 λέξεις)

Μονάδες 15

ΘΕΜΑ 2ο

Β2. α) Χαρακτηριστικό της γλώσσας του Καβάφη είναι μια ιδιοτυπία κατά την οποία συνδυάζει λαϊκές και λόγιες λέξεις. Να το επιβεβαιώσετε παραθέτοντας ένα παράδειγμα για κάθε περίπτωση.

Μονάδες 4

β) Ποιο είδος ομοιοκαταληξίας επιλέγει ο ποιητής και πώς αυτή σχετίζεται με το μήνυμα του;

Μονάδες 6

Β3. α) Να εντοπίσετε τρία εκφραστικά μέσα/σχήματα λόγου και να δηλώσετε τη λειτουργία τους.

Μονάδες 12

β) Ποιο ρηματικό πρόσωπο επιλέγει ο συγγραφέας και πως δικαιολογείτε την επιλογή του αυτή;

Μονάδες 8

ΘΕΜΑ 3ο

Β4. Όπως έχει δηλώσει και ο ίδιος ο ποιητής: «Το ποίημα είναι μερικόν. Δεν πρόκειται περί της τύχης, της μοίρας της ανθρωπότητος, αλλά περί της τύχης και μοίρας μερικών ανθρώπων». Αξιοποιώντας τα δεδομένα που σας παρέχει το ποίημα τόσο ως προς την μορφή (κειμενικοί δείκτες) όσο και προς το περιεχόμενο (νοήματα), να απαντήσετε σε ένα κείμενο 150-200 λέξεων: θεωρείτε πως οι σημερινοί άνθρωποι νιώθουν μονοτονία; Πώς οι τρόποι με τους οποίους κάποιος αξιοποιεί τον ελεύθερό χρόνο του συντείνουν προς αυτό το συναίσθημα;

Μονάδες 40

 

Για να δείτε τις απαντήσεις επιλέξτε τον παρακάτω σύνδεσμο:

Μονοτονία Απαντήσεις

Για να μεταφερθείτε στο αντίστοιχο μη λογοτεχνικό κείμενο επιλέξτε τον παρακάτω σύνδεσμο:

Ελεύθερος Χρόνος Κριτήριο Αξιολόγησης (Συνεξέταση)

Το υψηλής ποιότητας εκπαιδευτικό υλικό που μόλις διαβάσατε προετοίμασε ο συνάδελφος Παναγιώτης Καράβας, ο οποίος στη συνέχεια το παραχώρησε στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.

Τον ευχαριστούμε από καρδιάς και του ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική του ζωή.

Για να μεταβείτε σε κάποια άλλη από τις σελίδες στις οποίες πραγματοποιείται αναλυτική παρουσίαση επιμέρους στοιχείων Θεωρίας  ή Κριτήρια Αξιολόγησης  της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας Β’  Λυκείου, επιλέξτε τον αντίστοιχο σύνδεσμο από τον παρακάτω πίνακα:

Στοιχεία ΘεωρίαςΚριτήρια ΑξιολόγησηςΚριτήρια Συνεξέτασης
Αιολική Γη
Διαφορές Μοντέρνας Παραδοσιακής ΠοίησηςΠατούχας 1Νυκτερινή Ακρόαση Χατζηθωμάς
Επτανησιακή ΣχολήΠατούχας 2Ζητείται Ελπίς
Γενιά του 30Παραρλάμα 1Τα Αντικλείδια
Παραρλάμα 2Η Κωνσταντίνα και οι Αράχνες της
Μονοτονία
Μονοτονία-Απαντήσεις
Χαλασμένες ΓειτονιέςΣτις γυναίκες
Η Ομάδα του filologika.gr

Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την εκπαίδευση ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.