Τα τελευταία χρόνια οι έννοιες “ειδικές μαθησιακές δυσκολίες” και “δυσλεξία” κυριαρχούν στην σχολική πραγματικότητα και την εκπαιδευτική πράξη. Στις τάξεις του γενικού σχολείου φοιτούν μαθητές με ελαφριάς μορφής μαθησιακές δυσκολίες έως βαριά αναπηρία. Οι μαθητές αυτοί συχνά έχουν λάβει γνωμάτευση από το ΚΕΣΥ με πολύτιμες συμβουλές για τη μαθησιακή διαδικασία ή μπορεί ακόμα να έχουν εγκριθεί και με παράλληλη στήριξη. Σε κάθε περίπτωση και ανάλογα με τον μαθητή υπάρχει μία σειρά από ενέργειες που μπορεί να ακολουθεί ο εκπαιδευτικός για να ανταποκριθεί στις ανάγκες των μαθητών του.
Ο καθηγητής καλείται να αναπροσαρμόσει την ύλη και τους στόχους του Αναλυτικού Προγράμματος, τις μεθόδους διδασκαλίας, τα εποπτικά μέσα και τα κριτήρια αξιολόγησης, ώστε να είναι ταιριάζουν στις ανάγκες και τις ικανότητες του μαθητή.
Αρχικά ο εκπαιδευτικός χρειάζεται να δημιουργεί κλίμα συνεργασίας και αποδοχής στην τάξη. Η ομαδοσυνεργατική μέθοδος διδασκαλίας είναι μία καλή πρακτική, όπως και η οργάνωση δραστηριοτήτων που στοχεύουν στην ενδυνάμωση της ομάδας.
Επιπλέον πρέπει να εξασφαλίζει παροχή ίσων ευκαιριών στη μάθηση. Να εμπλέκει τον μαθητή σε δραστηριότητες που μπορεί να ανταποκριθεί, σύμφωνα με τα ενδιαφέροντα και τις ικανότητες του. Να ενθαρρύνει τον μαθητή να λαμβάνει πρωτοβουλίες. Να του αναθέσει ρόλο βοηθού (π.χ. να γράφει την ημερομηνία στον πίνακα ή να μοιράζει φωτοτυπίες).
Ο εκπαιδευτικός να κρατάει ημερολόγιο καταγραφής του ρυθμού συμμετοχής του μαθητή.
Στην αρχή της χρονιάς αξιοποιούμε το «παιδαγωγικό συμβόλαιο» και συμφωνούμε με τον μαθητή τις προσδοκίες και τους στόχους μας καθώς και την επιβράβευση της προσπάθειας.
Ενθαρρύνουμε τον μαθητή με θετικά σχόλια, αναγνωρίζουμε την προσπάθειά του και επαινούμε όταν κατακτά τον στόχο του.
Σε περίπτωση που παρουσιάσει χαμηλή επίδοση, ανακοινώνουμε τη βαθμολογία ενθαρρύνοντας τον μαθητή για την επόμενη φορά: «Δεν τα πήγες αρκετά καλά. Ξέρω ότι θα προσπαθήσεις περισσότερο την επόμενη φορά.»
Δεν χρειάζεται ούτε αυστηρότητα, ούτε υπερβολική επιείκεια. Αρκεί να έχουμε κατά νου ότι οι μαθητές μας με μαθησιακές δυσκολίες ξεκινούν την προσπάθειά τους από μία άλλη βάση σε σχέση με τους συμμαθητές τους. Και ανάλογα εμείς βαθμολογούμε την προσπάθεια. Δεν κρίνουμε μόνο το αποτέλεσμα.
Ο μαθητής μας καταβάλλει μεγάλη προσπάθεια και είναι συχνά αγχωμένος. Ειδικά για τις γραπτές δραστηριότητες μεριμνούμε να έχει περισσότερο χρόνο στη διάθεσή του, ώστε να διαχειριστεί το άγχος του, να ανακαλέσει τις πληροφορίες και να εφαρμόσει τις τεχνικές απάντησης που έχει διδαχθεί. (Πόσα μπορούν να συμβαίνουν ταυτόχρονα σε ένα μπερδεμένο κεφαλάκι!)
Αξιοποιούμε όλες τις καλές πρακτικές για να ενισχύσουμε τον μαθητή μας:
Νικολέτα Μιχαλοπούλου, Φιλόλογος Ειδικής αγωγής για την ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την εκπαίδευση ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook, και διαβάστε παρόμοια προτεινόμενα θέματα της επικαιρότητας ακριβώς από κάτω.
Διαγωνισμός από τις Εκδόσεις Ψυχογιός: Μάγκας σε graphic novel Οι Εκδόσεις Ψυχογιός προκηρύσσουν διαγωνισμό…
Από το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού ανακοινώνεται το πλήρες πρόγραμμα των Πανελλαδικών Εξετάσεων έτους 2026 : Α. ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ…
Ο Μάγκας, το γνωστό φοξ τεριέ από την Αλεξάνδρεια, που μαζί του μεγάλωσαν γενιές και…
Εξεταστέα Ύλη Πανελλαδικών Εξετάσεων 2025-2026 ανακοινώθηκε από το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων για τους υποψηφίους…
Οι υποψήφιοι της Ομάδας Ανθρωπιστικών Σπουδών ολοκλήρωσαν σήμερα το πρόγραμμα των εξετάσεων στα βασικά μαθήματα…
Με την εξέταση των υποψηφίων της Ομάδας Ανθρωπιστικών Σπουδών στα Λατινικά συνεχίζονται σήμερα οι πανελλαδικές…