Η σύνταξη της περίληψης αποτελεί μία ιδιαίτερα απαιτητική άσκηση για τους υποψηφίους των πανελλήνιων εξετάσεων. Καλούνται να αποδώσουν περιληπτικά το περιεχόμενο ενός αγνώστου -μέχρι εκείνη τη στιγμή- κειμένου σε αυτούς χωρίς να ξεπεράσουν το δοθέν όριο λέξεων. Καθοριστικό παράγοντα για την επιτυχή έκβαση της προσπάθειας αποτελεί η συμπερίληψη όλων των καίριων στοιχείων του αρχικού κειμένου σε ένα υφολογικά, δομικά και συντακτικά άρτιο νέο κείμενο. Επιδιώκοντας να βοηθήσουμε τους υποψηφίους στην προσπάθειά τους παρουσιάζουμε τις ακόλουθες οδηγίες, οι οποίες ευελπιστούμε ότι θα τους συνδράμουν στην προσεχή εξέταση.
Είναι σημαντικό, πριν απαντήσουν οι μαθητές σε οποιαδήποτε άσκηση, να κατανοήσουν πρώτα τι ακριβώς αξιολογείται μέσα από αυτήν. Έτσι, μέσα από την περίληψη καλούνται να δείξουν πως είναι σε θέση να κατανοήσουν το περιεχόμενο και τη δομή ενός κειμένου, δηλαδή τόσο το κεντρικό νόημα όσο και τα επιμέρους και τον τρόπο με τον οποίο συνδέονται, να διακρίνουν τα σημαντικά στοιχεία που το συνθέτουν και να το αποδώσουν με δικά τους λόγια μέσα στο όριο των λέξεων που τους δίνεται με τρόπο σαφή, φροντίζοντας να μην αλλοιώσουν τα λεγόμενα του συγγραφέα.
Οι μαθητές δεν θα πρέπει να κάνουν προσωπικά σχόλια κατά την απόδοση της περίληψης, να τη χωρίζουν σε παραγράφους ούτε να υπερβαίνουν το δοθέν όριο λέξεων.
Ενδεικτικά ρήματα που μπορούν να χρησιμοποιούν οι μαθητές στη Περίληψή τους σχετικά με τον συγγραφέα του κειμένου και με το τι κάνει κάθε φορά είναι:
Στην Αρχή της Περίληψης: αναφέρεται, καταγράφει, υποστηρίζει, διαπιστώνει, προβληματίζεται, περιγράφει κ.ά.
Στο Κύριο Μέρος της Περίληψης: αιτιολογεί, εξηγεί, αναλύει, ερευνά, αντικρούει κ.ά.
Στο Τέλος της Περίληψης: καταλήγει, συμπεραίνει, προτείνει, εύχεται κ.ά.
Καλό είναι οι μαθητές να επιλέγουν ρήματα τα οποία αποκαλύπτουν την εννοιολογική σύνδεση του κειμένου και όχι την χρονολογική.
Περιεχόμενο: 9/20
Γλώσσα/Έκφραση: 7/20
Δομή: 4/20
1) Οι μαθητές δεν πρέπει να αναφέρουν προσωπικά σχόλια ή τη γνώμη τους στη περίληψη.
2) Οι μαθητές δεν πρέπει να τη χωρίζουν σε παραγράφους.
3) Στις πρώτες 3-4 σειρές της περίληψης καλό είναι να μετρήσουν τις λέξεις που έγραψαν και να υπολογίσουν κατά προσέγγιση το σημείο του τετραδίου στο οποίο θα πρέπει να έχουν ολοκληρώσει τη περίληψη, φροντίζοντας αυτό το σημείο να βρίσκεται στο ενδιάμεσο του μικρότερου και μεγαλύτερου ορίου λέξεων που τους δίνονται. Αν δεν λάβουν υπόψη το όριο των λέξεων, κινδυνεύουν να γράψουν πολύ λιγότερα ή πολύ περισσότερα από αυτά που πρέπει κι έτσι να χάσουν μονάδες. Η απόκλιση των λέξεων δε θα πρέπει να ξεπερνά το 10% του ορίου.
Τις παραπάνω οδηγίες επιμελήθηκε η Κυριακή Θεοδοσιάδου
Φιλόλογος, Υπ. Διδάκτωρ Παιδαγωγικής ΠΔΜ και ιδιοκτήτρια στο Φιλολογικό Διδασκαλείο
Η ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την εκπαίδευση ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook, και διαβάστε παρόμοια προτεινόμενα θέματα της επικαιρότητας ακριβώς από κάτω!
Διαγωνισμός από τις Εκδόσεις Ψυχογιός: Μάγκας σε graphic novel Οι Εκδόσεις Ψυχογιός προκηρύσσουν διαγωνισμό…
Από το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού ανακοινώνεται το πλήρες πρόγραμμα των Πανελλαδικών Εξετάσεων έτους 2026 : Α. ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ…
Ο Μάγκας, το γνωστό φοξ τεριέ από την Αλεξάνδρεια, που μαζί του μεγάλωσαν γενιές και…
Εξεταστέα Ύλη Πανελλαδικών Εξετάσεων 2025-2026 ανακοινώθηκε από το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων για τους υποψηφίους…
Οι υποψήφιοι της Ομάδας Ανθρωπιστικών Σπουδών ολοκλήρωσαν σήμερα το πρόγραμμα των εξετάσεων στα βασικά μαθήματα…
Με την εξέταση των υποψηφίων της Ομάδας Ανθρωπιστικών Σπουδών στα Λατινικά συνεχίζονται σήμερα οι πανελλαδικές…