Αναλυτικά όλες οι προτεινόμενες αλλαγές στο μάθημα Ιστορίας από τη Γ’ Δημοτικού έως το Λύκειο – Τι «κόβεται» και τι μπαίνει στην ύλη
Σημαντικές αλλαγές στο μάθημα Ιστορίας από το Δημοτικό έως το Λύκειο προωθεί το υπουργείο Παιδείας. Οικογενειακή και τοπική ιστορία του μαθητή στη Δ’ Δημοτικού αντί για τα γεγονότα στην αρχαία Ελλάδα και σαρωτική αλλαγή στην Ιστορία της Α’ Λυκείου προς τη σύγχρονη Ιστορία που φθάνει μέχρι τον πόλεμο της Γιουγκοσλαβίας και την εισβολή στο Ιράκ, το τζιχάντ και το Ολοκαύτωμα, τον συνδικαλισμό και τα δικαιώματα των μειονοτήτων είναι κάποιες από τις αλλαγές που προτείνει το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής στο Σχέδιο Προγραμμάτων Σπουδών για το μάθημα της Ιστορίας από τη Γ’ Δημοτικού έως και την Α’ Λυκείου.
Στις ριζικές αλλαγές στην ιστορία που προτείνει το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής περιλαμβάνονται συνδυασμός της ελληνικής μυθολογίας με μύθους άλλων λαών ενώ δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στο προσφυγικό στοιχείο.
Οι αλλαγές θα ξεκινήσουν από τη Γ’ Δημοτικού και θα αγγίξουν και την ύλη της Α’ Λυκείου, όπου οι μαθητές πλέον θα διδάσκονται γεγονότα της σύγχρονης πολιτικής Ιστορίας, όπως είναι ο πόλεμος της Γιουγκοσλαβίας και οι επιχειρήσεις για την ανατροπή του Σαντάμ Χουσεΐν. Μεταξύ των προτάσεων του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) είναι η διδασκαλία του Ψυχρού Πολέμου και η πτώση των κομμουνιστικών καθεστώτων, παραμερίζοντας κεφάλαια της σύγχρονης ελληνικής Ιστορίας, αλλά και της Μυθολογίας.
Προτείνεται επίσης ο περιορισμός της αναλυτικής παρουσίασης της Επανάστασης του 1821, παρότι θα εξακολουθήσουν να υπάρχουν κεφάλαια από τον 15ο αιώνα έως και τη σύγχρονη εποχή. Στην ενότητα, όμως, για την Ελληνική Επανάσταση η διδασκαλία στρέφεται σε βασικά κοινωνικά χαρακτηριστικά της ελληνικής κοινωνίας, όπως ο εκσυγχρονισμός και η εκβιομηχάνιση και λιγότερο στους πρωταγωνιστές της Απελευθέρωσης.
Όπως λέει στο protothema.gr ο πρόεδρος του ΙΕΠ Γεράσιμος Κουζέλης το πόρισμα βρίσκεται ήδη στα χέρια του υπουργού Παιδείας Κώστα Γαβρόγλου, ο οποίος την επόμενη εβδομάδα αναμένεται να το δώσει στη δημοσιότητα. Στόχος πάντως του υπουργείου είναι η Ιστορία να “ζωντανέψει” στα μάτια των μαθητών μέσω αναπαραστάσεων που θα οδηγούν τον μαθητή να σκέφτεται και να χρησιμοποιεί την κριτική σκέψη. Φιλοδοξία του υπουργείου είναι τα σχολικά βιβλία να φτάνουν ως τον 21ο αιώνα ενώ σύμφωνα με πληροφορίες το τελευταίο κεφάλαιο θα είναι η παγκοσμιοποίηση. Παράλληλα θα χρησιμοποιούνται Θεματικοί Φάκελλοι με πληροφορίες από τη χούντα των συνταγματαρχών έως τον εμφύλιο πόλεμο και το το Τείχος του Βερολίνου.
Οι θεματικοί φάκελοι θα επιτρέπουν τη μελέτη των ιστορικών ζητημάτων σε βάθος και από αυτούς θα επιλέγουν οι εκπαιδευτικοί τα θέματα διδασκαλίας. Μία ομάδα πανεπιστημιακών μεταξύ των οποίων ο Πολυμέρης Βόγλης και ο Γιώργος Κόκκινος ξεκίνησαν επί υπουργίας Νίκου Φίλη την αλλαγή του μαθήματος με στόχο μεταξύ άλλων την πάταξη της παπαγαλίας.
Σύμφωνα πάντως με πληροφορίες, βασικές θέσεις του πορίσματος αποτελούν:
Προτείνεται αύξηση κατά μία ώρα στη διδασκαλία Ιστορίας σε όλες τις τάξεις Γυμνασίου και Λυκείου (πλην της Γ’ Γυμνασίου), καθώς όπως αναφέρει το πόρισμα «οι δύο ώρες διδασκαλία δεν επαρκούν».
Τέλος στην επανάληψη ιστορικών κύκλων, ειδικότερα η αρχαία, μεσαιωνική και νεότερη εποχή, η οποία, όπως σημειώνεται, διδάσκεται τρεις φορές, μία στο Δημοτικό, μία στο Γυμνάσιο και μία στο Λύκειο.
Περιορισμός ιστορικών γεγονότων που αφορούν την πολιτική ιστορία που εστιάζει σε πολιτική, στρατιωτική και διπλωματική δράση των μεγάλων προσωπικοτήτων.
Ενίσχυση της κοινωνικής και οικονομικής ιστορίας, ιστορία της τέχνης.
Σύνδεση της διδασκαλίας με επίσκεψη σε μουσεία, ιστορικά μνημεία και αρχαιολογικούς χώρους.
Οι αλλαγές ανά βαθμίδα, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες περιλαμβάνουν: Η μεγαλύτερη αλλαγή που παρατηρείται στις τέσσερις τάξεις της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης που διδάσκεται η Ιστορία παρατηρείται στη Δ’ τάξη
Οι μαθητές έως και σήμερα διδάσκονται από την αρχαία ελληνική Ιστορία, άνοδο της Ρώμης, Γεωμετρική Εποχή, Περσικούς Πολέμους, τον Χρυσό Αιώνα του Περικλή, τον Μέγα Αλέξανδρο, όλα τα παραπάνω βάσει της πρότασης του ΙΕΠ απουσιάζουν πλήρως από αυτή την τάξη. Στη θέση τους μπαίνει η διδασκαλία της οικογενειακής, προφορικής, τοπικής ιστορίας που συνδέεται με το άμεσο οικογενειακό και κοινωνικό περιβάλλον των μαθητών. Οι μαθητές στην Ε’ τάξη, ξεκινούν από την προϊστορία και διδάσκονται μέχρι και την οθωμανική κατάκτηση.
Σύμφωνα με την πρόταση για την Α’ Λυκείου, στο τελευταίο κεφάλαιο προτείνεται η διδασκαλία για το τέλος του Ψυχρού Πολέμου, την κατάρρευση των κομμουνιστικών καθεστώτων, την παγκοσμιοποίηση, τη διεύρυνση της ΕΕ, την κυριαρχία του νεοφιλελευθερισμού και την εγκατάλειψη του κράτους πρόνοιας. Παράλληλα θα γίνονται αναφορές στις νέες συγκρούσεις, τον εμφύλιο της Γιουγκοσλαβίας, τον πόλεμο στον Κόλπο, τον θρησκευτικό ριζοσπαστισμό, ενώ η διδασκαλία θα αφορά και σε θέματα όπως ο ΟΗΕ και οι αλλαγές στην ενημέρωση.
Στην Γ΄δημοτικού προτείνεται η διδασκαλία των αρχαιοελληνικών µύθων µε αναφορές και συνδέσει µε µύθους άλλων λαών και η ερµηνευτική τους αποδέσµευση από τις πολιτικές,στρατιωτικές, ιδεολογικές και πολιτισµικές διαδικασίες των προϊστορικών κοινωνιών.
Προτεινόμενες αλλαγές για τους μαθητές Δημοτικού
Οι κυριότερες από τις αλλαγές που προτείνονται στο μάθημα της Ιστορίας είναι:
Πηγή: Ισμήνη Χαραλαμποπούλου, protothema.gr
Η ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την εκπαίδευση ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook, και διαβάστε παρόμοια προτεινόμενα θέματα της επικαιρότητας ακριβώς από κάτω.
Διαγωνισμός από τις Εκδόσεις Ψυχογιός: Μάγκας σε graphic novel Οι Εκδόσεις Ψυχογιός προκηρύσσουν διαγωνισμό…
Από το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού ανακοινώνεται το πλήρες πρόγραμμα των Πανελλαδικών Εξετάσεων έτους 2026 : Α. ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ…
Ο Μάγκας, το γνωστό φοξ τεριέ από την Αλεξάνδρεια, που μαζί του μεγάλωσαν γενιές και…
Εξεταστέα Ύλη Πανελλαδικών Εξετάσεων 2025-2026 ανακοινώθηκε από το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων για τους υποψηφίους…
Οι υποψήφιοι της Ομάδας Ανθρωπιστικών Σπουδών ολοκλήρωσαν σήμερα το πρόγραμμα των εξετάσεων στα βασικά μαθήματα…
Με την εξέταση των υποψηφίων της Ομάδας Ανθρωπιστικών Σπουδών στα Λατινικά συνεχίζονται σήμερα οι πανελλαδικές…