Βοηθώντας Πρακτικά Παιδιά με ΔΕΠΥ
Βοηθώντας Πρακτικά Παιδιά με ΔΕΠΥ
Μεγάλη χαρά προκαλεί το γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα παρατηρείται σημαντική βελτίωση στην αντιμετώπιση των παιδιών με . Όροι όπως , δυσγραφία, δυσαναγνωσία, ελλειματική προσοχή κι υπερκινητικότητα έχουν μπει στο καθημερινό λεξιλόγιο γονιών και εκπαιδευτικών, αντικαθιστώντας τον αντιεπιστημονικό και αναχρονιστικό χαρακτηρισμό του «κακού μαθητή» των προηγούμενων δεκαετιών.
Εκπαιδευτικοί και γονείς αναζητούν τις αιτίες που ευθύνονται για τη χαμηλή σχολική επίδοση των παιδιών τους και καταβάλλουν κάθε δυνατή προσπάθεια για να τα βοηθήσουν να ξεπεράσουν τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν. Η ακριβής διάγνωση και ο σχεδιασμός ενός επιτυχημένου προγράμματος υποστήριξης και παρέμβασης με τη βοήθεια ειδικών παιδαγωγών και επιστημόνων που ασχολούνται με τον εντοπισμό και την αντιμετώπιση των μαθησιακών δυσκολιών όπως: αναπτυξιολόγων, παιδοψυχολόγων, λογοθεραπευτών, εργοθεραπευτών κ.λπ. αποτελούν βασική προϋπόθεση όχι μόνο για την βελτίωση της σχολικής απόδοσης των παιδιών αυτών, αλλά κυρίως για την προστασία της αυτοεικόνας και της αυτοπεποίθησής τους.
Ιδιαίτερα οι μαθητές που έχουν διαγνωστεί με Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής ή/και Υπερκινητικότητας αντιμετωπίζουν σημαντικά προβλήματα σχολικής επίδοσης καθώς αδυνατούν να ανταποκριθούν με επιτυχία στην ανάγκη για συγκέντρωση και τήρηση κανόνων κατά τη μαθησιακή διαδικασία. Αν και η ΔΕΠΥ θεωρούνταν ότι παρουσιάζεται στην παιδική ηλικία πολλές διαχρονικές έρευνες απέδειξαν ότι παραμένει και κατά την ενήλική ζωή. Η ΔΕΠΥ εκδηλώνεται στο 5% με 7% των παιδιών και συναντάται σε όλες τις εθνότητες, τις φυλετικές ομάδες και τις κοινωνικές τάξεις. Δε σχετίζεται με χαμηλό νοητικό δυναμικό, εκτός από τις περιπτώσεις όπου συνυπάρχει με ένα σύνδρομο που συνοδεύεται από χαμηλή νοημοσύνη.
Το γεγονός ότι η ΔΕΠΥ αποτελεί μία από τις συχνότερα εμφανιζόμενες διαταραχές συμπεριφοράς κατά την παιδική και εφηβική ηλικία καθιστά επιτακτική την ανάγκη ενημέρωσης γονιών και εκπαιδευτικών σχετικά με τα κριτήρια διάγνωσης και τους διάφορους τύπους εμφάνισής της. Αν και τα τελευταία χρόνια παρατηρείται κατακόρυφη βελτίωση στον τομέα της ειδικής αγωγής με το διορισμό ειδικών παιδαγωγών, παρόλα αυτά ο αριθμός εκπαιδευτικών και γονιών χωρίς εξειδικευμένες γνώσεις παραμένει αρκετά υψηλός. Πολλά άτομα αναζητούν εναγωνίως πληροφορίες και οδηγίες προκειμένου να βοηθήσουν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τα παιδιά που έχουν διαγνωστεί με ΔΕΠΥ.
Το βιβλίο του Φώτη Παπαναστασίου «», το οποίο κυκλοφορεί από τις, έρχεται να συνδράμει την προσπάθεια όλων των εμπλεκομένων, οι οποίοι αναζητούν πρακτικές συμβουλές και οδηγίες για να βοηθήσουν τα παιδιά με ΔΕΠΥ.
Στις πρώτες σελίδες του βιβλίου παρουσιάζεται η συμπτωματολογία και οι ενδείξεις της ΔΕΠΥ προκειμένου οι ενδιαφερόμενοι να μπορούν να τις αναγνωρίσουν και να αναζητήσουν εξειδικευμένη βοήθεια για τη διάγνωση και τον καταρτισμό προγράμματος παρέμβασης και υποστήριξης.
Οι χαμηλές σχολικές αποδόσεις αποτελούν ένα από τα βασικά κοινωνικά προβλήματα των παιδιών με ΔΕΠΥ. Για το λόγο αυτό επιβάλλεται η αναδιοργάνωση της τάξης και η προσαρμογή της εκπαιδευτικής διαδικασίας ώστε να ανταποκρίνεται στις ιδιαιτερότητες των παιδιών. Σχεδιαγράμματα, οπτικοακουστικό υλικό, κινητικές δραστηριότητες, θεατρικό παιχνίδι, ομαδικές εργασίες κ.λπ. διεγείρουν τις αισθήσεις των μαθητών με ΔΕΠΥ και τους βοηθάνε να επικεντρωθούν στη μάθηση. Ο συγγραφέας δεν αρκείται σε γενικόλογες παρατηρήσεις αλλά παρέχει υποδείγματα δραστηριοτήτων, πινάκων, σχεδιαγραμμάτων για να βοηθήσει τους εκπαιδευτικούς να κατανοήσουν και, στη συνέχεια, να δημιουργήσουν το προσωπικό τους υλικό που θα ανταποκρίνεται στις ιδιαίτερες ανάγκες τους.
Οι γονείς που τα παιδιά τους έχουν διαγνωστεί με ΔΕΠΥ θα βρουν στο βιβλίο αυτό έναν πολύτιμο συμπαραστάτη σε όλες τις πτυχές της καθημερινότητας τους. Ο Φώτης Παπαναστασίου προσεγγίζει άφοβα και με ειλικρίνεια «δύσκολα θέματα» όπως είναι η διαχείριση από την πλευρά των γονιών των ψεμάτων που συχνά χρησιμοποιούν τα παιδιά τους. Παράλληλα, προσφέρει πρακτικές οδηγίες για τον τρόπο που οι γονείς θα επιβάλλουν την πειθαρχία, απορρίπτοντας πρακτικές στείρας και άκαρπης τιμωρίας και εισάγοντας στη θέση της το σύστημα των λογικών συνεπειών ή την τεχνική του time out. Η μελέτη στο σπίτι αποτελεί συχνά «πονοκέφαλο» για τους γονείς που τα παιδιά τους έχουν διαγνωστεί με ΔΕΠΥ. Πρακτικές συμβουλές που ξεκινούν από τη χωροθέτηση των βιβλίων και της τσάντας του και φτάνουν μέχρι την επιλογή… του καθίσματος αποδεικνύονται σωτήριες για τους γονείς και συμβάλλουν στη δραστική μείωση της έντασης που συνοδεύει τη σχολική μελέτη.
Βασικό πρόβλημα των ατόμων που δεν έχουν εξειδικευμένες σπουδές στο χώρο της ειδικής αγωγής αλλά παρόλα αυτά έρχονται σε επαφή στο οικογενειακό ή το σχολικό τους περιβάλλον με παιδιά που έχουν διαγνωστεί με ΔΕΠΥ αποτελεί η απουσία κατάλληλου εκπαιδευτικού υλικού για εξάσκηση. Το παρόν βιβλίο δίνει τη λύση σε αυτή την εκκρεμότητα προσφέροντας έτοιμο υλικό που εκτείνεται σε βάθος 200 σελίδων. Στις σελίδες αυτές, εκπαιδευτικοί και γονείς θα βρουν ασκήσεις για την ενίσχυση των επιτελικών λειτουργιών σε συνδυασμό με την ενίσχυση της συγκέντρωσης και της προσοχής. Ακόμη, υπάρχουν ασκήσεις που βοηθούν στη διαχείριση του χρόνου και αναπτύσσουν τις κοινωνικές δεξιότητες των παιδιών με ΔΕΠΥ, βοηθώντας τα να διαχειριστούν με τρόπο κοινωνικά αποδεκτό τα συναισθήματά τους.
Το δικαιώνει απόλυτα τον τίτλο του, καθώς αποτελεί πράγματι έναν πρακτικό οδηγό για εκπαιδευτικούς και γονείς οι οποίοι επιθυμούν να βοηθήσουν παιδιά με ΔΕΠΥ αλλά δεν έχουν τις απαιτούμενες εξειδικευμένες γνώσεις.
Τα βιβλία των μπορείτε να τα προμηθευτείτε από το ή τα επιμέρους ενημερωμένα βιβλιοπωλεία.
Η Ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την εκπαίδευση ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook, και διαβάστε παρόμοια προτεινόμενα θέματα της επικαιρότητας ακριβώς από κάτω!