Συνεξέταση: Κινήσου ποιοτικά...όχι βιαστικά!

Συνεξέταση: Κινήσου ποιοτικά…όχι βιαστικά!

Συνεξέταση: Κινήσου ποιοτικά…όχι βιαστικά!

Ο μύθος του Λαγού και της Χελώνας είναι γνωστός σε όλους. Ο λαγός προσκαλεί σε αγώνα δρόμου τη χελώνα πιστεύοντας ότι θα βγει νικητής λόγω της ταχύτητάς του. Κατά τη διάρκεια του αγώνα, όμως, σταματά να ξεκουραστεί θεωρώντας ότι δεν υπάρχει λόγος ανησυχίας, αφού η αντίπαλός του είναι πολύ πιο πίσω από αυτόν. Η σταθερή όμως χελώνα εκμεταλλεύεται τη στάση του λαγού, τον προσπερνά και τελικά βγαίνει νικήτρια στον αγώνα. Ο μύθος του Αισώπου μας διδάσκει ότι για την επίτευξη ενός στόχου δεν έχει σημασία τόσο η ταχύτητα όσο η επιμονή και η σταθερότητα. Το ίδιο ισχύει και στην περίπτωση των βιβλίων που εμφανίστηκαν στο εμπόριο αμέσως μετά την ανακοίνωση του νέου συστήματος εξέτασης της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας. Στην προσπάθειά τους να προλάβουν τον ανταγωνισμό, πολλοί εκδοτικοί εξέδωσαν βιβλία τα οποία δεν ικανοποιούσαν πλήρως τις τελικές προδιαγραφές της εξέτασης με αποτέλεσμα στη συνέχεια να αναγκαστούν να προβούν σε διορθωτικές κινήσεις.

Σε αντίθεση με αυτούς το βιβλίο των Μαρία Δ. Πετροπούλου και Σοφία Ι. Μαργαρίτη από τις γράφτηκε εξαρχής βάσει των τελευταίων οδηγιών για τη μορφή της εξέτασης, όπως αυτές ανακοινώθηκαν από την Υπουργό Παιδείας κ. Κεραμέως.

Κάντε κλικ στην εικόνα για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το βιβλίο

Το αποτελεί μια πολύτιμη προσθήκη στη βιβλιοθήκη όλων των εκπαιδευτικών που προετοιμάζουν μαθητές για την είσοδό τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, καθώς στις σελίδες του θα βρουν πλούσιο και υψηλής επιστημονικής αξίας υλικό για να πλαισιώσουν την εργασία τους. Από την πλευρά τους, οι ίδιοι οι υποψήφιοι θα έχουν ανά χείρας ένα εύχρηστο και άρτιο βιβλίο το οποίο προσφέρει πρακτικές λύσεις στα προβλήματά τους, καρπό της πολύχρονης εμπειρίας δύο άξιων εκπαιδευτικών.

Οι δύο συγγραφείς ξεκινούν το βιβλίο τους με την παρουσίαση των απαιτούμενων αρχών μεθοδολογίας επιδιώκοντας να δώσουν πρακτικές απαντήσεις στα ερωτήματα που ανακύπτουν κατά τη διαδικασία προσέγγισης ενός κειμένου ή και συγγραφής ενός πρωτότυπου. Σε όλη την έκταση του οικείου κεφαλαίου, μαθητής και εκπαιδευτικός θα συναντήσουν πλειάδα πρακτικών οδηγιών για τη θεραπεία συνηθισμένων προβλημάτων όπως π.χ. είναι η προβληματική σύνδεση παραγράφων με συγκεκριμένα παραδείγματα αντί για γενικόλογες αναφορές. Η ίδια προσέγγιση τηρείται και στα υπόλοιπα σημεία που χρήζουν ιδιαίτερης προσοχής όπως είναι η συγγραφή περίληψης βάσει των νέων οδηγιών ή η μεθοδολογία απάντησης σε ερωτήσεις κλειστού τύπου. Κάθε επιμέρους σημείο συνοδεύεται από αναλυτικά παραδείγματα καθώς και ασκήσεις για εξοικείωση και εξάσκηση του μαθητή με το οικείο αντικείμενο.

Στις σελίδες του μαθητές και εκπαιδευτικοί θα βρουν αναλυτικότατη προσέγγιση του κεφαλαίου της Πειθούς με αναλυτικούς πίνακες και παραδείγματα. Τα μέσα και οι τρόποι πειθούς, τα είδη των συλλογισμών και η αξιολόγησή τους, καθώς και η πειθώ στον διαφημιστικό, στον πολιτικό και τον επιστημονικό λόγο σε συνδυασμό με τα διάφορα κειμενικά είδη (άρθρο, δοκίμιο, επιφυλλίδα) προσεγγίζονται αναλυτικά και εις βάθος, προσφέροντας στέρεο γνωστικό υπόβαθρο στους υποψηφίους και τους καθηγητές που ασχολούνται με το αντικείμενο. Οι συγγραφείς, αξιοποιώντας την πολύχρονη εμπειρία τους στη διδασκαλία του μαθήματος, σπεύδουν να προλάβουν «επικίνδυνα» και δυσνόητα σημεία θεωρίας προσφέροντας πρακτικές οδηγίες και επισημάνσεις στους αναγνώστες για να υπερβούν κάθε δυσκολία. Το κεφάλαιο πλαισιώνεται από τις ανάλογες ασκήσεις που δίνουν ευκαιρία για εξοικείωση στους μαθητές με την προαναφερθείσα θεωρία.

Διαβάστε ακόμη:

Όσοι σπεύσουν να αποκτήσουν το θα διαπιστώσουν με ικανοποίηση ότι σε ξεχωριστό σημείο του βιβλίου, το οποίο εκτείνεται σε βάθος δεκάδων σελίδων, οι δύο συγγραφείς έχουν  εντάξει 60 πιθανές ερωτήσεις θεωρίας μαζί με τις ενδεικτικές απαντήσεις τους. Με αυτόν τον τρόπο, οι υποψήφιοι αποκτούν ένα σημείο αναφοράς προκειμένου να δομήσουν στη συνέχεια οι ίδιοι τις προσωπικές τους απαντήσεις ακολουθώντας όμως συγκεκριμένες κατευθυντήριες γραμμές. Ο πλούτος και η ποικιλία των πιθανών εκφωνήσεων μειώνουν αισθητά τον κίνδυνο «αιφνιδιασμού» των μαθητών και αυξάνουν την αυτοπεποίθησή τους κατά την προσέγγιση αντίστοιχων ασκήσεων.

Στην προσπάθειά τους να βοηθήσουν τους μαθητές να υπερπηδήσουν τον σκόπελο της παραγωγής λόγου οι δυο συγγραφείς προσφέρουν πρακτική καθοδήγηση στους υποψηφίους σχετικά με τον τρόπο οργάνωσης του κειμένου τους, τη σωστή εφαρμογή του επικοινωνιακού πλαισίου και την αποφυγή κοινότοπων εκφράσεων που λειτουργούν αρνητικά για την τελική αξιολόγηση του γραπτού τους.

Βασικό στοιχείο της νέας μορφής εξέτασης είναι η εισαγωγή της λογοτεχνίας μέσω μίας ερμηνευτικής ερώτησης που θα αναφέρεται σε θέματα που θίγονται στο λογοτεχνικό κείμενο το οποίο περιλαμβάνεται στα διδόμενα στους μαθητές. Στο μαθητής και εκπαιδευτικός θα βρουν πολύτιμο υλικό για την άριστη προσέγγιση του υπό εξέταση κειμένου προκειμένου να δομήσουν επαρκείς και τεκμηριωμένες απαντήσεις. Παράλληλα, στο CD-ROM που συνοδεύει την έκδοση παρατίθενται αναλυτικά στοιχεία σχετικά με τη θεωρία της λογοτεχνίας, την αφηγηματολογία, τα σχήματα λόγου, τα λογοτεχνικά ρεύματα και μια σύντομη ιστορία της νεοελληνικής λογοτεχνίας που θα λειτουργήσουν επικουρικά στην προσέγγιση του διδόμενου λογοτεχνικού κειμένου

Το βιβλίο περιλαμβάνει αναλυμένες με σχεδιαγραμματικό τρόπο, οι οποίες καλύπτουν το σύνολο των εννοιών που απορρέουν από τις πρόσφατες οδηγίες του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής. Παράλληλα, προσφέρονται αξιολόγησης στις παραπάνω ενότητες για εξάσκηση των υποψηφίων. Τα μη λογοτεχνικά κείμενα που απαρτίζουν τα κριτήρια είναι σύγχρονα, επιλεγμένα με προσοχή και βασικό γνώμονα την επαρκή παρουσίαση της υπό εξέτασης έννοιας. Μάλιστα, πολλά από αυτά είναι πολυτροπικά –σύμφωνα με τις υποδείξεις του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής. Στα λογοτεχνικά εντάσσονται τόσο πεζά όσο και έμμετρα κείμενα, τα οποία συμπληρώνουν επάξια τα αντίστοιχα μη λογοτεχνικά. Ιδιαίτερη μέριμνα έχει δοθεί στην ποικιλία των εκφωνήσεων των ασκήσεων προκειμένου οι μαθητές να εξοικειωθούν με ποικίλες και εναλλακτικές διατυπώσεις για όλα τα ενδεχόμενα ζητούμενα.

Διαβάστε ακόμη:

Ιδιαίτερο γνώρισμα του βιβλίου, που το καθιστά μοναδικό σε σχέση με τον ανταγωνισμό αποτελεί η ύπαρξη ενός πρόσθετου μη λογοτεχνικού κειμένου πριν από κάθε κριτήριο το οποίο συνοδεύεται από δύο ερωτήσεις ερμηνείας και σχολιασμού. Μπορεί να αξιοποιηθεί στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής διαδικασίας ως κείμενο αφόρμησης ή για ολιγόλεπτη αξιολόγηση των μαθητών πέραν του τρίωρου προσομοιωτικού κριτηρίου που συνοδεύει κάθε εννοιολογική ενότητα.

Όπως όλα τα βιβλία των , το παρόν συνοδεύεται από CD-ROM στο οποίο περιλαμβάνονται οι απαντήσεις των ασκήσεων μεθοδολογίας και θεωρίας, των ερωτήσεων που αφορούν τα κείμενα για κριτική επεξεργασία και των κριτηρίων αξιολόγησης, διευκολύνοντας τη μαθησιακή διαδικασία καθώς στους υποψηφίους προσφέρεται ένα «σημείο αναφοράς» για να αξιολογήσουν την ορθότητα των προσωπικών τους απαντήσεων.

Επίσης, παρατίθενται αναλυτικά στοιχεία σχετικά με τη θεωρία της λογοτεχνίας, την αφηγηματολογία, τα σχήματα λόγου, τα λογοτεχνικά ρεύματα και μια σύντομη ιστορία της νεοελληνικής λογοτεχνίας που θα λειτουργήσουν επικουρικά στην προσέγγιση του διδόμενου λογοτεχνικού κειμένου.

 

 

Τα βιβλία των μπορείτε να τα προμηθευτείτε απευθείας από το ηλεκτρονικό τους βιβλιοπωλείο ή τα επιμέρους ενημερωμένα βιβλιοπωλεία.

Η Ομάδα του filologika.gr

Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την εκπαίδευση ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook, και διαβάστε παρόμοια προτεινόμενα θέματα της επικαιρότητας ακριβώς από κάτω!

0
Would love your thoughts, please comment.x