3+1 Συμβουλές για Υψηλές Επιδόσεις στην Έκθεση

3+1 Συμβουλές για Υψηλές Επιδόσεις στην Έκθεση

Η …προπόνηση της Έκθεσης

Σε λίγες μέρες ξεκινά και επίσημα η νέα σχολική χρονιά. Οι μαθητές της τελευταίας τάξης του Λυκείου μπαίνουν στην τελική ευθεία μιας προσπάθειας που έχει ξεκινήσει πολύ πριν, για μερικούς από αυτούς ήδη από την πρώτη τάξη του Λυκείου. Οι υποψήφιοι ακονίζουν τη σκέψη τους και χαλυβδώνουν τη θέλησή τους, καθώς προετοιμάζονται για τις Πανελλήνιες εξετάσεις. Ανάλογα με την κατεύθυνση που έχουν επιλέξει, οι λέξεις που θα κυριαρχούν στην καθημερινότητά τους για την επόμενη χρονιά θα είναι: Μαθηματικά, Φυσική, Χημεία, Αρχαία, Λατινικά, κτλ. Ανεξαρτήτως όμως κατεύθυνσης σπουδών, όλοι οι υποψήφιοι θα εξεταστούν στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας. Ένα μάθημα με υψηλό βαθμό υποκειμενικότητας στην αξιολόγηση, γεγονός που οδηγεί σε μεγάλα ποσοστά αναβαθμολόγησης και «απογοήτευσης» υποψηφίων, γονιών κι εκπαιδευτικών, όπως αποδείχθηκε και στις φετινές εξετάσεις. Στην προσπάθειά μας να βοηθήσουμε όλους τους εμπλεκόμενους σε αυτήν την ψυχοφθόρα και επίπονη διαδικασία παραθέτουμε 3+1 συμβουλές για υψηλές επιδόσεις στην έκθεση.

Συμβουλή Νο 1: Ξεκινήστε την προετοιμασία νωρίς.

Αντιμετωπίστε τη διαδικασία των Πανελληνίων σαν προετοιμασία για κάποια σημαντική αθλητική διοργάνωση. Όπως οι αθλητές ξεκινούν την προπόνησή τους χρόνια πριν κληθούν να συναγωνιστούν για μια θέση στο βάθρο, έτσι και οι υποψήφιοι οφείλουν να αρχίσουν την προετοιμασία πολύ πριν την έναρξη της Γ’ Λυκείου.

Συμβουλή Νο 2: Προετοιμαστείτε με συνέπεια και σταθερότητα.

Οι αθλητές γνωρίζουν ότι, για να αντέξουν στις απαιτήσεις ενός αγώνα, είναι απαραίτητο να αντεπεξέρχονται στις απαιτήσεις της προπόνησης με συνέπεια. Αθλητές σκοποβολής, άρσης βαρών, αθλητές και αθλήτριες ενόργανης κ.τ.λ. έχουν επαναλάβει άπειρες φορές τις ίδιες και ίδιες κινήσεις μέχρι να τις τελειοποιήσουν. Το ίδιο ισχύει και με τους μαθητές. Δεν είναι δυνατόν υποψήφιοι που έχουν εξεταστεί σε … μόλις τρία κριτήρια κατά τη διάρκεια της χρονιάς να έχουν αξιώσεις για επίτευξη υψηλής επίδοσης στις εξετάσεις. Είναι απαραίτητη η επανάληψη κατά τη διάρκεια της προετοιμασίας όλη τη χρονιά.

Συμβουλή Νο 3: Επιλέξτε καταξιωμένους ανθρώπους, για να σας βοηθήσουν.

Η επιλογή καλού προπονητή αποτελεί το άλφα και το ωμέγα για οποιοδήποτε αθλητή επιθυμεί τη διάκριση στους αγώνες. Η συσσωρευμένη εμπειρία του μεταφερόμενη στην καθημερινή προπόνηση μετουσιώνεται αφενός σε πηγή έμπνευσης αφετέρου σε εστία δύναμης και κουράγιου για τον αθλητή. Αυτός καθοδηγεί με ασφάλεια τον αθλητή και με τις οδηγίες του επιτυγχάνεται η μέγιστη απόδοση στον ελάχιστο δυνατό χρόνο με την καταβολή της ήσσονος δυνατής προσπάθειας. Το ίδιο ισχύει και κατά την προετοιμασία των υποψηφίων, ειδικά αν ληφθεί υπόψη το νεαρό της ηλικίας τους και το ευμετάβλητο της ψυχολογικής τους κατάστασης λόγω της πίεσης που υφίστανται από το οικογενειακό και μη περιβάλλον τους.

Συμβουλή Νο 4: Επιλέξτε το κατάλληλο εκπαιδευτικό υλικό.

Ο αθλητικός εξοπλισμός υψηλής ποιότητας αποτελεί απαραίτητο εφόδιο στην προσπάθεια κάθε αθλητή. Με τη βοήθειά του αφενός θα προστατεύσουν το σώμα τους και την υγεία τους κατά τη διάρκεια της προετοιμασίας αφετέρου θα αποκτήσουν το αναγκαίο προβάδισμα, για να διαφοροποιηθούν, και τελικά, να υπερισχύσουν έναντι των ανταγωνιστών τους.

Οι υποψήφιοι των πανελληνίων, από τη μεριά τους, έχουν πλέον τη δυνατότητα να αποκτήσουν τον κατάλληλο εξοπλισμό στη μορφή του νέου βοηθήματος των Αλέξανδρου & Σπύρου Μητσέλου «» που κυκλοφόρησε πρόσφατα από την .

 

«Η δύναμη του Λόγου» προϊόν της εργασίας καταξιωμένων συγγραφέων με πληθώρα τίτλων στο ενεργητικό τους στον απαιτητικό χώρο της διδασκαλίας της Νεοελληνικής Γλώσσας σε όλες τις τάξεις του Λυκείου έρχεται να καλύψει όλα τα ενδεχόμενα κενά στην προετοιμασία των υποψηφίων τόσο σε θεωρητικό όσο και πρακτικό επίπεδο.

Στο πρώτο μέρος του βιβλίου, οι μαθητές μέσα από έξι κεφάλαια (Δομή και οργάνωση του λόγου, Πειθώ, Μορφές πειθούς και είδη του λόγου, Κειμενικά είδη, Η γλώσσα και Παραγωγή κειμένων) αποκτούν πλήρη κι ολοκληρωμένη πρόσβαση στην απαιτούμενη θεωρία του μαθήματος προκειμένου να αριστεύσουν στο αντίστοιχο τμήμα της τελικής εξέτασης. Μάλιστα, σε αντιστοιχία με όσα αναφέραμε προηγουμένως, οι συγγραφείς προσφέρουν πληθώρα ασκήσεων ανά ενότητα και γνωστικό αντικείμενο για την αναγκαία και σωστή εξάσκηση των μαθητών.

Καθοριστικό ρόλο στην επίτευξη υψηλής βαθμολογίας διαδραματίζει, όπως όλοι γνωρίζουμε, η επίδοση των υποψηφίων στην παραγωγή λόγου. Έχοντας αυτό υπόψη τους, οι συγγραφείς προσφέρουν εκπαιδευτικό υλικό υψηλής ποιότητας σε 28 ενότητες, οι οποίες καλύπτουν επαρκώς τις μαθησιακές ανάγκες. Μέσα από απλό -καθημερινό σχεδόν- λόγο πραγματοποιείται η παρουσίαση του υλικού εκάστης ενότητας χωρίς περιττές λεκτικές ακρότητες. Ιδιαίτερη μνεία οφείλει να γίνει στα κείμενα που πλαισιώνουν και ολοκληρώνουν την παρουσίαση των ενοτήτων ενώ, ταυτόχρονα, λειτουργούν ως «στίβος μάχης» για τους υποψηφίους, καθώς εκεί καλούνται να εφαρμόσουν σε πρακτικό επίπεδο γνώσεις και στρατηγικές με τις οποίες έχουν εξοικειωθεί ήδη από το πρώτο μέρος του βιβλίου.

Τα κείμενα αυτά που προέρχονται από ανθρώπους κύρους σφράγισαν την πνευματική και πολιτική ζωή όχι μόνο του τόπου μας αλλά και ολόκληρου του πλανήτη. Ερχόμενοι οι μαθητές σε επαφή μαζί τους εμπλουτίζουν τους πνευματικούς τους ορίζοντες και αναπτύσσουν διαφορετική αντίληψη για το ρόλο και το έργο των ανθρώπων του πνεύματος.

Τέλος, σε κάθε ενότητα προσφέρεται κι ένα δεύτερο κριτήριο αξιολόγησης στηριγμένο σε διαφορετικό φυσικά κείμενο, το οποίο περιλαμβάνει ασκήσεις της ομάδας Β για όσους αναζητούν περαιτέρω υλικό προετοιμασίας, συντελώντας θετικά στην ευελιξία του εκπαιδευτικού σχεδιασμού από την πλευρά του διδάσκοντος, καθώς εμπλουτίζεται η φαρέτρα του με επιπρόσθετες επιλογές.

Η έκδοση πλαισιώνεται από αυτοτελή, ανεξάρτητο τόμο, στον οποίο περιλαμβάνεται το σύνολο των απαντήσεων των ασκήσεων και των κριτηρίων. Έτσι, το έργο καθίσταται ιδανικό για την προετοιμασία των υποψηφίων, καθώς ο καθηγητής μπορεί να τους προμηθεύσει το βιβλίο που περιέχει τη θεωρία και τις ασκήσεις κρατώντας ο ίδιος τις απαντήσεις, εξασφαλίζοντας με αυτόν τον τρόπο την αξιοπιστία και το αδιάβλητο της διαδικασίας κατά τη διάρκεια της προετοιμασίας.

Παράλληλα, από την Ελληνοεκδοτική κυκλοφορεί ήδη από το 2016 το βιβλίο «» το οποίο από την πρώτη στιγμή αγκαλιάστηκε από την εκπαιδευτική και μαθητική κοινότητα λόγω της επιστημονικής αρτιότητας και χρηστικότητάς του.

 

Σε τέσσερα μέρη (Γλώσσα, Δομή και Οργάνωση του λόγου, Τρόποι πειθούς, Κειμενικά είδη) παρουσιάζεται το σύνολο της θεωρίας του μαθήματος της Νεοελληνικής Γλώσσας σε συνδυασμό με ασκήσεις διαβαθμισμένης δυσκολίας για τη βέλτιστη προετοιμασία των υποψηφίων. Στο τέλος εκάστου μέρους υπάρχουν Επαναληπτικά Κριτήρια Αξιολόγησης (συνολικά 38) για περαιτέρω εξάσκηση των μαθητών. Το βιβλίο μάλιστα συνοδεύεται από ξεχωριστό Ένθετο Απαντήσεων με αναλυτικές απαντήσεις για όλες τις ασκήσεις που περιλαμβάνονται στο βιβλίο, συμπεριλαμβανομένων και των κριτηρίων αξιολόγησης για διευκόλυνση μαθητών και εκπαιδευτικών, οι οποίοι επιθυμούν να επιβεβαιώσουν την ορθότητα των απαντήσεών τους.

 

Και τα δύο βιβλία διατίθενται σε όλα τα ενημερωμένα βιβλιοπωλεία της χώρας.

 

Κλείνοντας το άρθρο μας, να ευχηθούμε σε όλους/-ες οι οποίοι τώρα εισέρχονται στην «τελική ευθεία» η προσπάθειά τους να ευοδωθεί και στο τέλος της χρονιάς το πρόσωπό τους να στολίζεται από ένα υπέροχο νεανικό χαμόγελο το οποίο θα αντικατοπτρίζει τη χαρά τους για την αίσια κατάληξη του αγώνα τους.

Καλή αρχή!

 

Η ομάδα του filologika.gr


Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την εκπαίδευση ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook, και διαβάστε παρόμοια προτεινόμενα θέματα της επικαιρότητας ακριβώς από κάτω.

Η Ομάδα του filologika.gr

Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την εκπαίδευση ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook, και διαβάστε παρόμοια προτεινόμενα θέματα της επικαιρότητας ακριβώς από κάτω!

0
Would love your thoughts, please comment.x