Πλήρη Κριτήρια Αξιολόγησης για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις
Πλήρη Κριτήρια Αξιολόγησης για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις
Ανέκαθεν η εξασφάλιση υψηλής βαθμολογίας στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας αποτελούσε συχνά δυσεπίτευκτο στόχο για τους εξεταζόμενους μαθητές και μαθήτριες λόγω των πολλαπλών και πολυεπίπεδων προβλημάτων που καλούνται να αντιμετωπίσουν οι υποψήφιοι. Το περιορισμένο γνωστικό τους πεδίο σε συνδυασμό με την αδυναμία ικανοποιητικής έκφρασης των ιδεών τους λειτουργεί -τις περισσότερες φορές- αποτρεπτικά για την εξασφάλιση υψηλής βαθμολογίας στο μάθημα.
Το βιβλίο «» των Μαρία Κασιμάτη και Παναγιώτη Γαλάνη που κυκλοφόρησε πρόσφατα από τις έρχεται να αλλάξει την παραπάνω εικόνα προσφέροντας μια φρέσκια προσέγγιση στο θέμα της διαχείρισης του μαθήματος σε εξεταστικό επίπεδο.
Για περισσότερες πληροφορίες κάνε κλικ στην εικόναΟι συγγραφείς παρέχουν στους αναγνώστες τους ένα βιβλίο που ξεπερνά τον τίτλο του. Δεν πρόκειται για μια συλλογή κριτηρίων αφιερωμένων στην κάλυψη συγκεκριμένων ενοτήτων της διδακτέας ύλης αλλά για μια μέθοδο προσέγγισης του παρεχόμενου κάθε φορά υλικού και επιτυχημένης διαχείρισης των ερωτήσεων που το συνοδεύουν.
Τα κείμενα αναφοράς που απαρτίζουν τα 22 Πλήρη Κριτήρια Αξιολόγησης για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις έχουν επιλεγεί με γνώμονα την εξοικείωση των μαθητών/τριων με τη γλώσσα που συναντάμε συχνά στα κείμενα των πανελληνίων εξετάσεων· για το λόγο αυτό απαντούν και κείμενα που περιλαμβάνονται στα οικεία δίκτυα κειμένων του Φακέλου Υλικού για τη νεοελληνική γλώσσα και λογοτεχνία. Τα βιβλίο στο σύνολό του αποτελείται από σύγχρονα αποσπάσματα με απλό αλλά μεστό καθημερινό λόγο, ο οποίος χωρίς ποτέ να γίνεται απλοϊκός δεν δυσκολεύει τον αναγνώστη στην κατανόησή του ούτε καταφεύγει σε κενά λεκτικά πυροτεχνήματα. Πέρα από την αισθητική – γλωσσική ποιότητά τους τα κείμενα διακρίνονται για την νοηματική τους σηματοδότηση· παρατίθενται αποσπάσματα τα οποία είτε βρίσκονται σε αντιθετική σχέση μεταξύ τους είτε σε συμπληρωματική προκειμένου να διευκολύνουν τον αναγνώστη στη σφαιρική προσέγγιση του εξεταζόμενου φαινομένου. Τα κείμενα παρέχουν επαρκείς πληροφορίες στους μαθητές για την άρτια κατανόηση της προσεγγιζόμενης έννοιας προκειμένου να απαντήσουν με επιτυχία στις σχετικές εννοιολογικές ερωτήσεις.
Οι συγγραφείς φρόντισαν να διανθίσουν το έργο τους με ποικιλία ερωτημάτων στην προσπάθειά τους αφενός να καλύψουν όσον το δυνατόν ευρύτερο φάσμα της εξεταζόμενης ύλης αφετέρου για να προετοιμάσουν τους μαθητές για διαφορετικές εκδοχές, τόσο λεκτικά όσο και μεθοδολογικά, των εκφωνήσεων που θα συναντήσουν στις πανελλαδικές εξετάσεις. Ο αναγνώστης θα βρεθεί μπροστά σε ευχάριστη έκπληξη αντικρύζοντας την ποικιλία και την φαντασία που έχουν επιδείξει οι δύο συνάδελφοι στην προετοιμασία των ερωτημάτων που οφείλουν να απαντηθούν κάθε φορά.
Από το βιβλίο δεν απουσιάζουν τα πολυτροπικά κείμενα, δίνοντας έτσι την ευκαιρία στους υποψηφίους να εξασκηθούν πρακτικά στις τεχνικές που απαιτούνται για την εμβάθυνση στο κρυφό συνήθως νόημά τους και στην αποκωδικοποίηση των εικαστικών μηνυμάτων που συχνά διαφεύγουν της αρχικής προσοχής του δέκτη.
Για περισσότερες πληροφορίες κάνε κλικ στην εικόναΣτο Θέμα Γ συναντάμε ποικιλία λογοτεχνικών κειμένων τα οποία αποκαλύπτουν την βαθιά ενασχόληση των συγγραφέων με την λογοτεχνία και την αγάπη τους για αυτή. Εντοπίζουμε νέες λογοτεχνικές επιλογές -τόσο στον πεζό όσο και στον ποιητικό λόγο- από την νεώτερη λογοτεχνική παραγωγή, η οποία αντανακλά πιο σύγχρονα προβλήματα και βρίσκεται πιο κοντά στις ανησυχίες και τους προβληματισμούς των μαθητών/τριών.
Το στοιχείο όμως που διαφοροποιεί το συγκεκριμένο βιβλίο από τον ανταγωνισμό εντοπίζεται στην στρατηγική που ακολουθήθηκε για την προσέγγιση της παραγωγής λόγου (Θέμα Δ) από τους δύο συγγραφείς. Αντί να επιλέξουν την συνήθη -και εύκολη- διαδικασία της αποσπασματικής προσφοράς τηλεγραφικών απαντήσεων σε μορφή σημειώσεων (bullets) η Μαρία Κασιμάτη και ο Παναγιώτης Γαλάνης επέλεξαν να πέσουν οι ίδιοι στην «θάλασσα των απαιτήσεών» τους και να λειτουργήσουν ως παράδειγμα προς μίμηση για τους αναγνώστες τους (μαθητές-καθηγητές). Για κάθε εκφώνηση των 22 κριτηρίων που περιέχονται στο βιβλίο οι συγγραφείς προσφέρουν την δική τους ολοκληρωμένη πρόταση με τη μορφή κειμένου εκτεταμένης μορφής -για να συμπεριληφθούν όσο το δυνατόν περισσότερα επιχειρήματα- παρέχοντας με αυτόν τον τρόπο ένα «πρότυπο» δείγμα λόγου προς μελέτη και μίμηση από τους υποψηφίους των πανελλαδικών εξετάσεων.
Πέρα από τις ολοκληρωμένες απαντήσεις σε κειμενική μορφή για το Θέμα Δ, οι συγγραφείς παρέχουν άρτιες και ολοκληρωμένες απαντήσεις για το σύνολο των εκφωνήσεων που εμπεριέχονται στα κριτήριά τους με στόχο να λειτουργήσουν ως εφαλτήριο για τις προσωπικές απόπειρες των μαθητών/τριων να αναμετρηθούν με τις γλωσσικές και νοηματικές απαιτήσεις που ελλοχεύουν σε κάθε εκφώνηση των παρατηρήσεων που συνοδεύουν τα κείμενα αναφοράς.
Το συγκεκριμένο βιβλίο κατέχει μια ξεχωριστή θέση στη χορεία των βοηθημάτων που προετοιμάζουν τους υποψηφίους για τις πανελλαδικές εξετάσεις. Τους καλεί μεν να βυθιστούν στη θάλασσα των κειμένων αναφοράς για να διευρύνουν τον πνευματικό τους ορίζοντα αλλά σε κάθε κίνησή τους οι συγγραφείς βρίσκονται δίπλα τους για να τους αποδείξουν -με το προσωπικό τους παράδειγμα– ότι, όσο δύσκολο και αν είναι το ανά χείρας έργο, δεν είναι ούτε ακατόρθωτο ούτε ουτοπικό· οι ίδιοι με τη γραφή τους λειτουργούν ως φάροι για να τους καθοδηγήσουν.
Το βιβλίο «» μπορείτε να το προμηθευτείτε απευθείας από το , τα βιβλιοπωλεία των Εκδόσεων σε Αθήνα, Χαριλάου Τρικούπη 22 και Θεσσαλονίκη, Αρμενοπούλου 27, καθώς και τα επιμέρους ενημερωμένα βιβλιοπωλεία όλης της Ελλάδας.
Η Ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την εκπαίδευση ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook, και διαβάστε παρόμοια προτεινόμενα θέματα της επικαιρότητας ακριβώς από κάτω!