Πανελλήνιες 2024: Τα Θέματα και οι Απαντήσεις της ΈΚΘΕΣΗΣ

Πανελλήνιες 2024: Τα Θέματα και οι Απαντήσεις της ΈΚΘΕΣΗΣ

Πανελλήνιες 2024: Τα Θέματα και οι Απαντήσεις της ΈΚΘΕΣΗΣ

Σήμερα ξεκίνησαν οι Πανελλήνιες εξετάσεις των μαθητών των Γ.ΕΛ. με το μάθημα της έκθεσης, στο οποίο οι μαθητές εξετάζονται από κοινού στη Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία.

Το θέμα αφορούσε την αξία των ταξιδών και την αξία της γνωριμίας με νέους τόπους.

Οι μαθητές, για τις ανάγκες της εξέτασης κλήθηκαν να μελετήσουν 2 μη λογοτεχνικά κείμενα και ένα λογοτεχνικό. Το πρώτο μη λογοτεχνικό κείμενο αποτελούσε διασκευή άρθρου της Ηλέκτρας  Χατζηδημητρίου για την αξία του «Ταξιδεύειν» και είχε αντληθεί από το διαδίκτυο και είχε διασκευαστεί ελαφρά για τις ανάγκες της εξέτασης  ενώ το δεύτερο αποτελούσε απόσπασμα από το έργο του Νίκου Καζαντζάκη «Ταξιδεύοντας».

Ως λογοτεχνικό κείμενο δόθηκε το ποίημα του Κωστή Παλαμά «Ταξίδι»

Στο Θέμα Α ζητήθηκε από τους μαθητές να αποδώσουν συνοπτικά σε μία παράγραφο 60-70 λέξεων τα οφέλη του «ταξιδεύειν» σε ατομικό επίπεδο, όπως παρουσιάζονται στο απόσπασμα του Κειμένου 1 «Πολύτιμες και ανεξίτηλες … νέων τρόπων ζωής και σκέψης»

Στο Θέμα Β, και φέτος η πρώτη άσκηση αφορούσε ερωτήσεις “πολλαπλής επιλογής” στηριγμένες στο περιεχόμενο των παραγράφων του Κειμένου 1 χωρίς να ζητείται η αιτιολόγηση των απαντήσεων των μαθητών.

Πέρα από αυτό η εξέταση περιλάμβανε:

Α) Προσδιορισμό της πρόθεσης της συντάκτριας στη δεύτερη παράγραφο του Κειμένου 1 «Πολύτιμες … ένα απλό ταξίδι» και αιτιολόγηση του τρόπου ανάπτυξης της παραγράφου σε σχέση με τη συγκεκριμένη επιλογή.

Β) Επεξήγηση της επιλογής συγκεκριμένων διαρθρωτικών λέξεων στο πλαίσιο του Κειμένου 1.

Γ) Εντοπισμό δύο χαρακτηριστικών που επιβεβαιώνουν τον βιωματικό χαρακτήρα του Κειμένου 2 σε συνδυασμό με αιτιολόγηση της επιλογής των συγκεκριμένων στοιχείων και παράθεση των αντίστοιχων χωρίων.

Στο Θέμα Γ οι μαθητές κλήθηκαν να απαντήσουν στο ερώτημα:

Πώς λειτουργεί το ταξίδι, κατά τη γνώμη σας, για το ποιητικό υποκείμενο στο Κείμενο 3; Να τεκμηριώσετε την απάντησή σας αξιοποιώντας τρεις (3)διαφορετικούς κειμενικούς δείκτες. Πώς θα αντιδρούσατε εσείς, αν βρισκόσαστε σε ανάλογη συναισθηματική κατάσταση; (150-200 λέξεις)

Στο Θέμα Δ, η παραγωγή λόγου κινήθηκε στο σύνηθες πλαίσιο της συγγραφής ενός άρθρου που θα δημοσιευτεί στην ιστοσελίδα του σχολείου των μαθητών.

Η εκφώνηση του θέματος ανέφερε χαρακτηριστικά:

Στο Κείμενο 1 διατυπώνεται η θέση ότι τα ταξίδια αποτελούν «τον πλέον ενδεδειγμένο τρόπο ψυχικής εκτόνωσης και αναζωογόνησης του κάθε ανθρώπου».

α) Συμφωνείτε ή διαφωνείτε με την παραπάνω θέση της συντάκτριας και γιατί;
β) Εσείς, ποιους τρόπους επιλέγετε, για να αναζητήσετε την προσωπική σας ηρεμία και ισορροπία και για ποιους λόγους κάνετε αυτές τις επιλογές;

Αξιοποιώντας δημιουργικά τα Κείμενα 1 και 2 να παρουσιάσετε τις απόψεις σας σε άρθρο 350-400 λέξεων, που θα δημοσιευτεί στην ιστοσελίδα του σχολείου σας.

 

Για να δείτε και να κατεβάσετε τα θέματα πατήστε εδώ

Για ενδεικτικές απαντήσεις  πατήστε εδώ.

Οι απαντήσεις αποτελούν ευγενική παραχώρηση των φροντιστηρίων Κύτταρο στη Θεσσαλονίκη

 

 

 

Καλή επιτυχία σε όλα τα παιδιά από την ομάδα του filologika.gr

Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την εκπαίδευση ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook, και διαβάστε παρόμοια προτεινόμενα θέματα της επικαιρότητας ακριβώς από κάτω

Η Ομάδα του filologika.gr

Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την εκπαίδευση ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook, και διαβάστε παρόμοια προτεινόμενα θέματα της επικαιρότητας ακριβώς από κάτω!