Πανελλήνιες 2024: Τα Θέματα και οι Απαντήσεις της ΕΚΘΕΣΗΣ ΕΠΑΛ
Πανελλήνιες 2024: Τα Θέματα και οι Απαντήσεις της ΕΚΘΕΣΗΣ ΕΠΑΛ
Οι μαθητές των ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ ΕΠΑΛ εξετάστηκαν σήμερα στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας. Υπενθυμίζουμε ότι οι υποψήφιοι εξετάστηκαν από κοινού στη Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία. Σύμφωνα με το νέα μορφή εξετάσεων, δίνονται στους μαθητές δύο (2) μη διδαγμένα κείμενα (ένα λογοτεχνικό και ένα μη λογοτεχνικό), τα οποία ανταποκρίνονται στην αντιληπτική ικανότητά τους και σχετίζονται με θεματικό κύκλο οικείο από τη σχολική διδασκαλία στις A΄, Β΄ και Γ΄ τάξεις ημερήσιου ΕΠΑΛ.
Νεοελληνική Γλώσσα
Με ένα διασκευασμένο κείμενο από το διαδίκτυο ξεκίνησαν οι εξετάσεις των υποψηφίων των Επαγγελματικών Λυκείων σήμερα στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας.
Το περιεχόμενο του αποσπάσματος παραπέμπει στην ενότητα της παιδείας η οποία περιλαμβάνεται στην ύλη των ΕΠΑ.Λ.
Σύμφωνα με τη νέα μορφή εξέτασης, οι μαθητές κλήθηκαν να απαντήσουν σε ερωτήσεις, οι οποίες αφορούσαν αντίστοιχα:
Περίληψη
Να παρουσιάσουν οι μαθητές τα δύο συμπεράσματα στα οποία καταλήγει ο αρθρογράφος στην τελευταία παράγραφο του κειμένου «Φυσικά όμως … να πορευόμαστε».
β) Στην τελευταία παράγραφο του κειμένου «Φυσικά όμως …να πορευόμαστε» ο αρθρογράφος χρησιμοποιεί την επίκληση στο συναίσθημα προκειμένου να πείσει τους αναγνώστες. Να αναφέρετε τρία (3) διαφορετικά μέσα πειθούς (μία μεταφορά, μία συγκινησιακά φορτισμένη έκφραση, μία χρήση επιθέτου) παραθέτοντας ένα χωρίο για κάθε περίπτωση.
Προσέγγιση δομής και γλώσσας κειμένου
α) Από τους μαθητές ζητήθηκε να εντοπίσουν τα δομικά μέρη (θεματική περίοδος, λεπτομέρειες/σχόλια, κατακλείδα περίοδος) στην δεύτερη παράγραφο του κειμένου.
β) Από τους μαθητές ζητήθηκε να δώσουν συνώνυμες λέξεις για συγκεκριμένους όρους του κειμένου
Ερμηνεία- Παραγωγή Λόγου
Το θέμα της παραγωγής λόγου στο οποίο εξετάστηκαν οι μαθητές ήταν το παρακάτω:
Το άρθρο πραγματεύεται τη σημασία και τη χρησιμότητα του βιβλίου. Να γράψετε μία ομιλία (200‐250 λέξεις) που θα εκφωνήσετε στο σχολείο σας στο πλαίσιο ημερίδας για τη φιλαναγνωσία, στην οποία θα παρουσιάσετε την αξία του βιβλίου για τον άνθρωπο.
Οι ασκήσεις δεν έκρυβαν εκπλήξεις για τους υποψηφίους, αφού περιελάμβαναν “πολυδουλεμένα” κομμάτια της ύλης σε ακριβή και σαφή διατύπωση.
Νεοελληνική Λογοτεχνία
Σε ένα απόσπασμα από το βιβλίο “Ένα παιδί μετράει τα άστρα του Μενέλαου Λουντέμη εξετάστηκαν οι μαθητές των υποψηφίων των Επαγγελματικών Λυκείων στη Νεοελληνική Λογοτεχνία.
Σύμφωνα με τη νέα μορφή εξέτασης, οι μαθητές κλήθηκαν να απαντήσουν σε ερωτήσεις, οι οποίες αφορούσαν αντίστοιχα:
Ανάγνωση-Κατανόηση κειμένου
α) Να παρουσιάσετε σε μία (1) παράγραφο 60‐70 λέξεων τον χώρο στον οποίο διαδραματίζεται η ιστορία, τα πρόσωπα που δρουν σε αυτήν και το γεγονός που τα συνδέει.
Προσέγγιση δομής – γλώσσας
α) Στο απόσπασμα «Έβαλε ο παππούς … Σύμφωνοι;» να εντοπίσετε τους δύο (2) αφηγηματικούς τρόπους (αφήγηση, διάλογος).
β) Να αναγνωρίσετε τα ακόλουθα σχήματα λόγου:
«το παιδί έπεσε πάνω στο βιβλίο με τα μούτρα»
«ήταν σαν μικρό σπιτάκι»
«Και το διάβαζε, το διάβαζε ολόκληρο το χειμώνα»
Ερμηνεία- Παραγωγή Λόγου
Το θέμα της παραγωγής λόγου στο οποίο εξετάστηκαν οι μαθητές στο λογοτεχνικό μέρος της εξέτασης ήταν το παρακάτω:
Πώς αποδεικνύεται η μεγάλη αγάπη που φαίνεται να τρέφει ο ήρωας του αποσπάσματος για το βιβλίο; Ποια θεωρείτε ότι είναι η στάση των νέων της εποχής μας απέναντι στο βιβλίο; Να αναπτύξετε την απάντησή σας σε ένα κείμενο 100‐150 λέξεων.
Για να δείτε και να κατεβάσετε το θέμα πατήστε εδώ
Για να δείτε απαντήσεις για το θέμα πατήστε εδώ
Καλή επιτυχία σε όλα τα παιδιά από την ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την εκπαίδευση ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook, και διαβάστε παρόμοια προτεινόμενα θέματα της επικαιρότητας ακριβώς από κάτω
Η Ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την εκπαίδευση ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook, και διαβάστε παρόμοια προτεινόμενα θέματα της επικαιρότητας ακριβώς από κάτω!