Πανελλήνιες 2023: Τα Θέματα και οι Απαντήσεις της ΕΚΘΕΣΗΣ ΕΠΑΛ
Πανελλήνιες 2023: Τα Θέματα και οι Απαντήσεις της ΕΚΘΕΣΗΣ ΕΠΑΛ
Οι μαθητές των ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ ΕΠΑΛ εξετάστηκαν σήμερα στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας με βάση το νέο σύστημα εξετάσεων που ξεκίνησε να εφαρμόζεται από πέρυσι. Υπενθυμίζουμε ότι οι υποψήφιοι εξετάστηκαν από κοινού στη Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία. Σύμφωνα με το νέα μορφή εξετάσεων, δίνονται στους μαθητές δύο (2) μη διδαγμένα κείμενα (ένα λογοτεχνικό και ένα μη λογοτεχνικό), τα οποία ανταποκρίνονται στην αντιληπτική ικανότητά τους και σχετίζονται με θεματικό κύκλο οικείο από τη σχολική διδασκαλία στις A΄, Β΄ και Γ΄ τάξεις ημερήσιου ΕΠΑΛ.
Νεοελληνική Γλώσσα
Με ένα διασκευασμένο κείμενο από ψηφιακό αποθετήριο ακαδημαϊκών εργασιών ξεκίνησαν οι εξετάσεις των υποψηφίων των Επαγγελματικών Λυκείων σήμερα στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας.
Το περιεχόμενο του αποσπάσματος παραπέμπει στην ενότητα του εθελοντισμού η οποία περιλαμβάνεται στην ύλη των ΕΠΑ.Λ.
Σύμφωνα με τη νέα μορφή εξέτασης, οι μαθητές κλήθηκαν να απαντήσουν σε ερωτήσεις, οι οποίες αφορούσαν αντίστοιχα:
Περίληψη
Να να παρουσιάσουν οι μαθητές τρία (3) οφέλη του εθελοντισμού για την ψυχική υγεία και δύο (2) οφέλη για την κοινωνική ζωή των εθελοντών στις τρεις (3) πρώτες παραγράφους του
κειμένου «Τα οφέλη…οικογενειακή τους ζωή.»
Προσέγγιση δομής και γλώσσας κειμένου
α) Από τους μαθητές ζητήθηκε να εντοπίσουν τα δομικά μέρη (θεματική περίοδος, λεπτομέρειες/σχόλια, κατακλείδα περίοδος) στην τελευταία παράγραφο του κειμένου.
β) Από τους μαθητές ζητήθηκε να δώσουν συνώνυμες λέξεις για συγκεκριμένους όρους του κειμένου
Ερμηνεία- Παραγωγή Λόγου
Το θέμα της παραγωγής λόγου στο οποίο εξετάστηκαν οι μαθητές ήταν το παρακάτω:
Αξιοποιώντας το κείμενο καθώς και τις προσωπικές γνώσεις και εμπειρίες σας να συντάξετε άρθρο (200‐250 λέξεις), που θα δημοσιευθεί στην ιστοσελίδα του σχολείου σας, στο οποίο θα παρουσιάσετε: α) μορφές εθελοντικών δράσεων μέσα από τις οποίες μπορούν να αντιμετωπιστούν σύγχρονα προβλήματα και β) τρόπους με τους οποίους το σχολείο μπορεί να συμβάλει στην καλλιέργεια πνεύματος εθελοντισμού στους νέους.
Οι ασκήσεις δεν έκρυβαν εκπλήξεις για τους υποψηφίους, αφού περιελάμβαναν “πολυδουλεμένα” κομμάτια της ύλης σε ακριβή και σαφή διατύπωση.
Νεοελληνική Λογοτεχνία
Στο ποίημα “Καταφύγια για τη νύχτα” του Μπέρτολτ Μπρεχτ εξετάστηκαν οι μαθητές των υποψηφίων των Επαγγελματικών Λυκείων στη Νεοελληνική Λογοτεχνία.
Σύμφωνα με τη νέα μορφή εξέτασης, οι μαθητές κλήθηκαν να απαντήσουν σε ερωτήσεις, οι οποίες αφορούσαν αντίστοιχα:
Ανάγνωση-Κατανόηση κειμένου
α) Να αναφέρετε τρία (3) από τα θέματα που πραγματεύεται στο ποίημά του ο Μπ. Μπρέχτ (μον. 9). Να τεκμηριώσετε την απάντησή σας με την παράθεση συγκεκριμένων φράσεων του κειμένου (μον. 6).
Προσέγγιση δομής – γλώσσας
α) Να εντοπίσετε και να καταγράψετε τρία (3) σχήματα λόγου (μεταφορά, εικόνα, επανάληψη) (μον. 3) δίνοντας από ένα παράδειγμα για το καθένα από αυτά (μον. 3).
β) Στο ποίημα του Μπ. Μπρέχτ εναλλάσσονται το α’, το β’ και το γ’ ενικό πρόσωπο. Να δώσετε από ένα παράδειγμα για καθεμία περίπτωση (μον. 3) και να αιτιολογήσετε τη χρήση τους (μον. 6).
Ερμηνεία- Παραγωγή Λόγου
Το θέμα της παραγωγής λόγου στο οποίο εξετάστηκαν οι μαθητές στο λογοτεχνικό μέρος της εξέτασης ήταν το παρακάτω:
«Μα ωστόσο λίγοι άνθρωποι … Μα ο κόσμος έτσι δε θ’ αλλάξει» (στίχοι 9‐16). Θεωρείτε αισιόδοξη ή απαισιόδοξη την άποψη του ποιητικού υποκειμένου; Να τεκμηριώσετε την απάντησή σας σε ένα κείμενο 100‐150 λέξεων.
Για να δείτε και να κατεβάσετε το θέμα πατήστε εδώ
Για να δείτε απαντήσεις για το θέμα πατήστε εδώ
Καλή επιτυχία σε όλα τα παιδιά από την ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την εκπαίδευση ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook, και διαβάστε παρόμοια προτεινόμενα θέματα της επικαιρότητας ακριβώς από κάτω
Η Ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την εκπαίδευση ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook, και διαβάστε παρόμοια προτεινόμενα θέματα της επικαιρότητας ακριβώς από κάτω!