μαθησιακές δυσκολίες

Μαθησιακές Δυσκολίες: Μάθε Πώς Αντιμετωπίζονται

Οι μαθησιακές δυσκολίες που παρουσιάζουν πολλά παιδιά στη διάρκεια της σχολικής τους ζωής δεν αποτελούν -ευτυχώς- πλέον στίγμα, καθώς ο όρος τείνει να αποβάλλει το αρνητικό του φορτίο.

Τόσο οι σύγχρονοι εκπαιδευτικοί όσο και οι γονείς προσπαθούν από πολύ νωρίς να εντοπίσουν τα «επίμαχα» χαρακτηριστικά, τα οποία θα εντάξουν κάποιο παιδί στην κατηγορία αυτών με «μαθησιακές δυσκολίες».

Η δυσλεξία, η δυσγραφία, η δυσφασία, η ελλειματική προσοχή κ.ά. είναι πλέον γνώριμοι όροι, οι οποίοι έχουν αντικαταστήσει απλοϊκούς διαχωρισμούς του παρελθόντος, όπως «καλός» ή «κακός» μαθητής.

Η επιστήμη της Παιδαγωγικής και, συγκεκριμένα, της Ειδικής Εκπαίδευσης, μας δίνει την ευκαιρία να βοηθήσουμε από νωρίς τους μαθητές που θέλουν αλλά δεν μπορούν.

Μάλιστα, έχει αποδειχθεί ότι υπάρχει θετική συνάφεια ανάμεσα στην ηλικία που ξεκινά η διδακτική παρέμβαση και τα αποτελέσματά της· όσο νωρίτερα τόσο καλύτερα.

Πέρα όμως από την εξειδικευμένη παρέμβαση την οποία επιβάλλεται να λάβει ο μαθητής, μεγάλη βοήθεια προσφέρει η στήριξη στο σπίτι και το σχολείο, ακολουθώντας μια σειρά από απλές οδηγίες.

Μαθησιακές δυσκολίες: Μάθε πώς να τις αντιμετωπίσεις

Οι εκπαιδευτικοί καλό θα είναι:

  • να δίνουν οδηγίες προσωπικά στο μαθητή και να μην αρκούνται στις γενικές οδηγίες προς την τάξη,
  • να αποφεύγουν τη χρήση κόκκινου ή έντονου χρώματος κατά τη διόρθωση,
  • να παραδίδουν τα θεωρητικά μαθήματα με τη βοήθεια σχεδιαγράμματος,
  • να του δίνουν λίγες εργασίες και μάλιστα μικρής έκτασης, και
  • να χρησιμοποιούν διαφοροποιημένα κριτήρια αξιολόγησης αντί για τα συνήθη ογκώδη διαγωνίσματα.

Με τη σειρά τους οι γονείς μπορούν:

  • να διαμορφώσουν κατάλληλα το χώρο μελέτης ώστε να μην αποσπάται εύκολα η προσοχή του,
  • να προσφέρουν διακριτική βοήθεια, όταν διαπιστώνουν ότι δυσκολεύεται το παιδί,
  • να αναρτούν σε εμφανές μέρος στο δωμάτιο τα σημαντικότερα σημεία του μαθήματος, και
  • να του επιτρέπουν να κάνει μικρά και συχνά διαλείμματα.

Καθημερινές σχολικές δραστηριότητες όπως η γραφή και η ανάγνωση αποδεικνύονται Γολγοθάς για παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες.

Όσον αφορά την ανάγνωση ο εκπαιδευτικός καλό είναι:

  • να επιλέγει κείμενα που άπτονται των ενδιαφερόντων του μαθητή και δεν υπερβαίνουν σημαντικά τις αναγνωστικές του δεξιότητες, και
  • να δημιουργεί σχεδιαγράμματα με βάση τη δομή του κειμένου προκειμένου να βοηθήσει το μαθητή στην πρόσληψη και κατανόησή του.

Οι γονείς, παράλληλα, θα βοηθήσουν:

  • αξιοποιώντας τις δυνατότητες που προσφέρει η σύγχρονη τεχνολογία να δημιουργήσουν ηχητική βιβλιοθήκη με τα κείμενα που θα ασχοληθεί το παιδί τους.

Όσον αφορά τη γραφή ο εκπαιδευτικός καλό είναι:

  • να δίνει την ευκαιρία στο μαθητή να χρησιμοποιεί μολύβι, αν το επιθυμεί, για να μπορεί να διορθώνει ευκολότερα τα λάθη του,
  • να του δίνει περισσότερο χρόνο για ολοκλήρωση των εργασιών, και
  • να αποφεύγει την ανάθεση μεγάλου όγκου γραπτών εργασιών,

Στο σπίτι, οι γονείς προκειμένου να βοηθήσουν το παιδί τους οφείλουν:

  • να του δίνουν ευκαιρία για αυτοδιόρθωση και να μην παρεμβαίνουν προσωπικά,
  • να κατανοήσουν ότι η αδιάκοπη και συνεχής αντιγραφή κειμένων όχι μόνο δε βοηθά αλλά και προδιαθέτει αρνητικά το παιδί προς τη γραφή,
  • το πιο σημαντικό είναι, να μην το τιμωρούν για τη δυσανάγνωστη γραφή του, αλλά να επιβραβεύουν κάθε προσπάθεια για αναγνώσιμη γραφή και να το ενθαρρύνουν να συνεχίσει.

μαθησιακές δυσκολίες

Το υλικό για τη σύνταξη του παραπάνω άρθρου αντλήθηκε από το βιβλίο του Φώτη Παπαναστασίου «Μαθησιακές Ευκολίες», το οποίο κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Πεδίο.

Πέρα από τη θεωρητική παρουσίαση του πλαισίου των μαθησιακών διαταραχών και των επιμέρους χαρακτηριστικών τους, κυρίαρχη θέση στο βιβλίο έχουν οι ασκήσεις παρέμβασης και υποστήριξης, οι οποίες έχουν δοκιμαστεί για πολλά χρόνια σε παιδιά με Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες, με θετικά και πολύ ενθαρρυντικά αποτελέσματα. Οι ασκήσεις παρουσιάζονται με αύξοντα βαθμό δυσκολίας και πολυπλοκότητας (από τις απλές στις πιο σύνθετες) και χωρίζονται σε έξι κατηγορίες (οπτικής αντίληψης, ακουστικής αντίληψης, μνήμης, φωνολογικής ενημερότητας, γραπτού και αφηγηματικού λόγου, αναγνωστικής ευχέρειας και κατανόησης).

Καλύπτει ευρύ φάσμα μαθησιακών δυσκολιών, πολλαπλών επιπέδων και αποτελεί εξαιρετικά χρήσιμο εργαλείο στα χέρια γονιών και εκπαιδευτικών.

Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να αναζητήσουν το βιβλίο του κ. Παπαναστασίου σε όλα τα ενημερωμένα βιβλιοπωλεία ή να το παραγγείλουν από εδώ.

 

Μπορείτε να “ξεφυλλίσετε” ένα δείγμα από το βιβλίο εδώ.

 


Η Ομάδα του filologika.gr

Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την εκπαίδευση ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook, και διαβάστε παρόμοια προτεινόμενα θέματα της επικαιρότητας ακριβώς από κάτω.

Η Ομάδα του filologika.gr

Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την εκπαίδευση ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook, και διαβάστε παρόμοια προτεινόμενα θέματα της επικαιρότητας ακριβώς από κάτω!

3
0
Would love your thoughts, please comment.x