Μάθε με: Ο Απόλυτος Οδηγός για Παιδιά με Δ.Α.Φ.
Μάθε με!
Η πιο απλή κουβέντα που μπορεί να ακούσεις από έναν άνδρα, από μία γυναίκα, από ένα παιδί. Όλοι μας θέλουμε να μάς κατανοήσουν οι άλλοι, να μην χρειάζεται κάθε φορά να τους εξηγούμε τι θέλουμε, τι έχουμε ανάγκη, τι μάς είναι απαραίτητο για να ανελιχθούμε και να φτάσουμε στο ανώτατο επίπεδο των δυνατοτήτων μας, να γίνουμε η καλύτερη εκδοχή του εαυτού μας, ξεχωριστοί και αποδεκτοί χωρίς υποχωρήσεις και συμβιβασμούς.
Η παραπάνω -τόσο καθημερινή και απλή- φράση γίνεται κραυγή αγωνίας για χιλιάδες παιδιά που βρίσκονται στο φάσμα του αυτισμού, αυτής της τόσο γνωστής και όμως τόσο άγνωστης, στην ουσία της, λέξης, η οποία γεμίζει αγωνία και φόβο τους γονείς, όταν την ακούν για το παιδί τους. Μύθοι και γενικεύσεις έχουν δημιουργήσει μια αχλή μυστηρίου γύρω από τον αυτισμό και τα άτομα που ανήκουν στο φάσμα του.
«Τα παιδιά με τα γυάλινα μάτια», τα «σιωπηλά παιδιά» και άλλες παρόμοιες περιγραφές απέχουν παρασάγγας από την πραγματικότητα και -αντί να βοηθούν στην επίλυση του προβλήματος- το επιτείνουν σιωπηλά. Η εκπαιδευτική κοινότητα στέκεται αμήχανη μπροστά στην είσοδο και συμμετοχή παιδιών που ανήκουν στο φάσμα του αυτισμού στην σχολική τάξη. Πολλές φορές, ακόμη και ειδικοί παιδαγωγοί δυσκολεύονται να ιεραρχήσουν τις δυσκολίες και τις δυνατότητες των παιδιών και να δομήσουν ένα αποτελεσματικό πρόγραμμα παρέμβασης.
Βασικό ερώτημα κάθε γονιού -και όχι μόνο- με παιδί στο φάσμα του αυτισμού είναι η οργάνωση του χώρου και του χρόνου προκειμένου να διευκολύνεται η καθημερινότητα του παιδιού και να μειώνεται το άγχος του, το οποίο το δυσκολεύει να κατακτήσει νέες γνώσεις και δεξιότητες. Για τους γονείς, η κατάκτηση δεξιοτήτων αυτοεξυπηρέτησης, όπως είναι η επίσκεψη στην τουαλέτα ή το μπάνιο και το πλύσιμο των χεριών, αποτελούν βασικούς στόχους, τους οποίους επιθυμούν διακαώς να αποκτήσουν τα παιδιά τους πριν μπορέσουν να προχωρήσουν σε «ανώτερους» στόχους, όπως είναι η αναγνώριση και η διαχείριση των συναισθημάτων τους.
Ταυτόχρονα, η αντιμετώπιση των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν τα άτομα με ΔΑΦ στην γλώσσα και την επικοινωνία -λόγω της σημασίας που παρουσιάζουν στην καθημερινή ανθρώπινη επαφή- αναγκάζει παιδαγωγούς και γονείς να ξοδεύουν πολύτιμο χρόνο (συχνά χωρίς αποτέλεσμα) στην αναζήτηση κατάλληλου υλικού προκειμένου να βοηθήσουν τα αγαπημένα τους πρόσωπα να βελτιώσουν τις επικοινωνιακές τους δεξιότητες.
Ο Δρ. Φώτης Παπαναστασίου, με πολύχρονη πείρα στο συγκεκριμένο αντικείμενο δημιούργησε τη σειρά βιβλίων «Μάθε με» τα οποία απευθύνονται σε εκπαιδευτικούς και γονείς που αναζητούν υψηλής ποιότητας υλικό κατάλληλα διαμορφωμένο για την εξυπηρέτηση των αναγκών ατόμων που έχουν διαγνωστεί με ΔΑΦ. Γνωστός για το ενδιαφέρον του για την ειδική αγωγή και αντιμετώπιση των μαθησιακών δυσκολιών ο συγγραφέας σπεύδει να προσεγγίσει το ακανθώδες ζήτημα του αυτισμού διττά: αφενός παρέχει επακριβή θεωρητική παρουσίαση κάθε πλευράς του φαινομένου αφετέρου προσφέρει άμεση κι ουσιαστική βοήθεια σε πρακτικό επίπεδο. Στα δύο βιβλία της σειράς ο συγγραφέας, ως άνθρωπος της δράσης, δεν αρκείται στην θεωρητική θεώρηση του ζητήματος αλλά προχωρά στην έμπρακτη αντιμετώπισή του προσφέροντας πλήθος διαβαθμισμένων ασκήσεων με στόχο να παράσχει πολύτιμο υλικό για άμεση χρήβση τόσο από τους γονείς όσο και από τους εκπαιδευτικούς οι οποίοι περιστοιχίζουν άτομα που βρίσκονται εντός του αυτιστικού φάσματος.
Ο πολυγραφότατος συγγραφέας κατορθώνει να προσεγγίσει το πολυποίκιλο και πολυεπίπεδο αντικείμενο με απλό και κατανοητό τρόπο χωρίς εκπτώσεις στην επιστημονική του προσέγγιση. Ξεκινώντας από βασικά αλλά σημαντικά ερωτήματα σχετικά με τη φύση της διαταραχής του αυτιστικού φάσματος φτάνει ως και την αντιμετώπιση του bullying που, δυστυχώς, υφίστανται τα άτομα που ανήκουν στο φάσμα του αυτισμού.
Στο πρώτο βιβλίο της σειράς απαντώνται βασικά ερωτήματα για τη φύση του αυτισμού ενώ δίνονται και εργαλεία ανίχνευσης και διάγνωσης. Παράλληλα, παρουσιάζονται οι γνωστικές τους δεξιότητες και πώς τα ελλείματά τους επιδρούν στην καθημερινότητα των συγκεκριμένων ατόμων. Οι αισθητηριακές δυσκολίες τους προσεγγίζονται αναλυτικά προκειμένου να δοθούν πρακτικές συμβουλές για την διαχείριση του χώρου και του χρόνου, που -όπως είδαμε- αποτελούν βασική αγωνία κυρίως των γονιών. Τέλος, παρέχονται αναλυτικές οδηγίες και συμβουλές προς όλους τους εμπλεκόμενους ώστε να διευκολυνθεί η πλήρης αυτοεξυπηρέτηση και ανεξαρτητοποίηση του παιδιού με ΔΑΦ. Στο πλαίσιο αυτό γίνεται ξεχωριστή αναφορά και στα ιδιαίτερα ενδιαφέροντα των συγκεκριμένων παιδιών και στον τρόπο αξιοποίησής τους.
Το δεύτερο βιβλίο της σειράς καλύπτει τα αντικείμενα της γλώσσας και της επικοινωνίας, της αναγνώρισης και διαχείρισης των συναισθημάτων καθώς και των σχετικών δυσκολιών ενώ προσεγγίζεται το θέμα της οργάνωσης του χώρου και του χρόνου των παιδιών με ΔΑΦ. Επίσης, παρουσιάζονται χρήσιμες εκπαιδευτικές πρακτικές ενώ υπάρχει ξεχωριστό κεφάλαιο για τις Κοινωνικές Ιστορίες, ένα ιδιαίτερα χρήσιμο εργαλείο για την κοινωνικοποίησή τους. Το τελευταίο κεφάλαιο του βιβλίου είναι αφιερωμένο στο σχολικό εκφοβισμό, ενώ προτείνονται τρόποι παρέμβασης για την πρόληψη ή αντιμετώπιση αντίστοιχων φαινομένων.
Με την απόκτηση και των δύο βιβλίων της σειράς «Μάθε με» οι ενδιαφερόμενοι γονείς και εκπαιδευτικοί έχουν στα χέρια τους ένα μοναδικό έργο που αντίστοιχό του δεν υπάρχει ούτε σε πανελλήνιο αλλά ούτε και σε διεθνές επίπεδο. Η διττή προσέγγιση της ΔΑΦ σε θεωρητικό και πρακτικό επίπεδο, σε συνδυασμό με την αρμονική συνένωσή τους ώστε η θεωρία να υπηρετεί την δράση και η πράξη να εδράζεται στην αξιοποίηση της θεωρίας αποτελούν καίρια στοιχεία διαφοροποίησης της σειράς «Μάθε με» από τα προσφερόμενα έως τώρα εγχειρίδια.
Τα βιβλία προσεγγίζουν σφαιρικά το φαινόμενο του αυτισμού καλύπτοντας πλήρως κάθε πτυχή του τόσο σε γνωστικό, αισθητηριακό αλλά και συναισθηματικό επίπεδο προσφέροντας πρακτικές συμβουλές και δομημένες ασκήσεις παρέμβασης για κάθε ιδιαιτερότητα που άπτεται του αυτιστικού φάσματος. Η σειρά «Μάθε με» δεν επικεντρώνεται σε επιμέρους πλευρές του αλλά αντιμετωπίζει ολιστικά το φαινόμενο παρέχοντας πλούσιο υλικό υψηλής παιδαγωγικής αξίας και αποδεδειγμένης αποτελεσματικότητας καθώς αποτελεί προϊόν της πολυετούς ενασχόλησης του συγγραφέα με τη ΔΑΦ τόσο σε θεωρητικό όσο και σε πρακτικό επίπεδο.
Στόχος του Δρ. Φώτη Παπαναστασίου δεν είναι η δημιουργία ενός ακόμα ακαδημαϊκού εγχειριδίου σχετικά με τον αυτισμό και τις πολλαπλές εκφάνσεις του αλλά η παροχή σε γονείς και εκπαιδευτικούς ενός έργου το οποίο μπορούν να αξιοποιήσουν άμεσα στην καθημερινή τους προσέγγιση με άτομα που έχουν διαγνωστεί με ΔΑΦ. Το γεγονός αυτό αποδεικνύεται από την ποσοστιαία κατανομή του υλικού. Έκαστο κεφάλαιο χωρίζεται σε δύο μέρη: ένα θεωρητικό και ένα πρακτικό. Το μικρής έκτασης θεωρητικό σκέλος, στην αρχή εκάστου κεφαλαίου, βοηθά στον σχεδιασμό ενός προγράμματος παρέμβασης. Το δεύτερο και εκτενέστερο, το οποίο συχνά καταλαμβάνει έκταση δεκάδων σελίδων, προσφέρει κατάλληλο παιδαγωγικό υλικό για χρήση στο πλαίσιο της υλοποίησης του παραπάνω προγράμματος.
Τα βιβλία είναι έγχρωμα στο σύνολό τους αποπνέοντας ζεστασιά στον αναγνώστη ενώ η προσεγμένη εικονογράφησή τους συντελεί καθοριστικά στην αποτελεσματικότητά τους. Τα σχέδια και τα χρώματα είναι επιλεγμένα με στόχο να διευκολύνουν στη μετάδοση του επιδιωκόμενου κάθε φορά μηνύματος με απλό αλλά επιτυχημένο τρόπο. Σε κάθε κεφάλαιο, γονείς και εκπαιδευτικοί θα βρουν δεκάδες εικονογραφημένες εικόνες οι οποίες είναι σχεδιασμένες με γνώμονα την άμεση αξιοποίησή τους στο πλαίσιο ενός προγράμματος παρέμβασης χωρίς υποχωρήσεις και συμβιβασμούς.
Η σειρά «Μάθε με» έρχεται να χαράξει μια νέα προσέγγιση στα βιβλία που είναι αφιερωμένα στη ΔΑΦ καθώς, χωρίς να αδιαφορεί για το επιστημονικό σκέλος του αυτισμού, προτάσσει την ανάγκη για διαχείριση των ιδιαίτερων αναγκών των ατόμων που βρίσκονται στο φάσμα του αυτισμού. Δίνει έμφαση στην παροχή πρακτικών συμβουλών σε γονείς και εκπαιδευτικούς ενώ ταυτόχρονα τους προσφέρει υψηλής ποιότητας και παιδαγωγικής αρτιότητας υλικό, το οποίο μπορούν να αξιοποιήσουν άμεσα στην καθημερινή τους πρακτική.
Τα βιβλία της σειράς «Μάθε με» μπορείτε να τα προμηθευτείτε απευθείας από το eshop των Εκδόσεων Ψυχογιός καθώς και τα επιμέρους ενημερωμένα βιβλιοπωλεία όλης της Ελλάδας.
Η Ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την εκπαίδευση ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook, και διαβάστε παρόμοια προτεινόμενα θέματα της επικαιρότητας ακριβώς από κάτω!