Μαντίθεος Εισαγωγή
Για να μεταφερθείτε σε κάποια άλλη ενότητα των Αρχαίων Ελληνικών Προσανατολισμού της Β’ Λυκείου επιλέξτε την αντίστοιχη σελίδα από το παρακάτω μενού:
Μαντίθεος Ερωτήσεις Εισαγωγής (σχολ. βιβλίο σελ. 9-26)
- Ποιο ήταν το ομηρικό ιδεώδες όσον αφορά την ευγλωττία; Σελ. 9: «Ο Όμηρος θεωρεί … στο Β΄ της Ιλιάδος».
- Ποιοι λόγοι συνετέλεσαν στην ανάπτυξη της ρητορικής; Σελ. 10: «Υπάρχει βεβαίως αρκετή … Πλατωνική κριτική.
- Ποια ήταν η προσφορά του Γοργία στην εξέλιξη της ρητορικής; Σελ. 12: «Εκείνος όμως που άσκησε …. φορτική και κουράζει.
- Ποια στάση τήρησε ο Πλάτωνας απέναντι στη ρητορική; Σελ. 12: «Αυτή όμως η σύνδεση … το οποίο τυχόν ασχολείται».
- Γιατί ο Ισοκράτης ονομάζει τη ρητορική «φιλοσοφίαν»; Σελ. 13: Σ΄ αυτή την οξυδερκή … «φιλοσοφίαν».
- Σε ποια είδη χωρίζονται οι ρητορικοί λόγοι και ποια είναι τα γενικά χαρακτηριστικά τους; Σελ. 15-18: «Υπάρχουν τριών ειδών λόγοι… πολιτικών σφαλμάτων» «Δικανικοί λόγοι είναι … του δικαίου» «Επιδεικτικοί ή πανηγυρικοί λόγοι …. του επιδεικτικού γένους.
- Τι γνωρίζετε για τα δικαστήρια στην Αρχαία Αθήνα; Σελ. 17: «Το αρχαιότερο δικαστήριο στην Αθήνα … Η ψηφοφορία ήταν μυστική.
- Ποιοι ήταν οι λογογράφοι και ποιος ο ρόλος τους; Σελ. 17: «Επειδή ο νόμος όριζε ότι οι διάδικοι … θεωρείται ο Λυσίας.
- Ποιοι ήταν οι πρώτοι λογογράφοι; Σελ. 10 και 14: «Οι πρώτοι λογογράφοι εμφανίστηκαν στη Σικελία (Συρακούσες) πριν από τα μέσα του 5ου αιώνα π.Χ. και ήταν οι Συρακούσιοι Κόρακας και ο μαθητής του Τ(ε)ισίας. Στην Αθήνα πρώτος επαγγελματίας λογογράφος θεωρείται ο παλαιότερος από τους δέκα επιφανέστερους αττικούς ρήτορες, ο Αντιφών ο Ραμνούσιος (480/70-410 π.Χ.· ονομάζεται Ραμνούσιος, γιατί καταγόταν από το Ραμνούντα, δήμο της Αττικής βορείως του Μαραθώνα).
- Από ποια μέρη αποτελείται επιγραμματικά ένας ρητορικός λόγος; Σελ. 18: Προοίμιον, Διήγησις, Πίστις, Ἐπίλογος.
- Ποιους σκοπούς εξυπηρετεί το προοίμιον; Σελ. 18: «Σύντομα ο ρήτορας … του θέματος».
- Σε πόσα είδη χωρίζονται οι πίστεις; Σελ. 19: Άτεχνες και έντεχνες.
- Να αναφέρετε επιγραμματικά τα είδη των έντεχνων πίστεων που γνωρίζετε. Σελ. 19- 20: Ενθυμήματα, Παραδείγματα, Γνώμες, Ήθη (ηθοποιία), Πάθη (παθοποιία).
- Τι γνωρίζετε για τα ενθυμήματα; Σελ. 19: «Τα ενθυμήματα, βραχυλογικοί συλλογισμοί … (κοινόχρηστα επιχειρήματα)».
- Ποιους στόχους εξυπηρετεί η ηθοποιία; Σελ. 20: «Η πειστικότητα του ρήτορα … του ρητορικού λόγου».
- Ποιος σκοπούς επιδιώκει να επιτύχει ο ρήτορας με τον επίλογο; Σελ. 20: «Με τον επίλογο … δεν είναι απαραίτητος».
Ερωτήσεις για τους Λογογράφους και το έργο τους (σχολ. βιβλίο σελ. 29)
- Ποιοι ιστορικοί λόγοι συντέλεσαν στην εμφάνιση των λογογράφων-λογοποιών; Σελ. 29: 1.
- Γιατί οι λογογράφοι έδρασαν κυρίως στην Αθήνα; Σελ. 29: «Το επάγγελμα του λογογράφου… λογογράφους».
- Ποια χαρίσματα όφειλαν να έχουν οι λογογράφοι για να διακριθούν στον τομέα τους; Σελ. 29: «Το έργο του λογογράφου … των μαθητών του».
- Τι ονομάζεται ηθοποιία; «Η γνώση της ανθρώπινης ψυχολογίας που ήταν απαραίτητη προκειμένου ο λογοποιός να προσαρμόσει το λόγο στο χαρακτήρα του πελάτη του, πράγμα εξαιρετικά δύσκολο».
Ερωτήσεις για το βίο του Λυσία και το έργο του (σχολ. βιβλίο σελ. 31- 33)
- Τι γνωρίζετε για την καταγωγή του Λυσία; «Ο Λυσίας γεννήθηκε… στα παιδιά του».
- Πως ήρθε σε επαφή με τη ρητορική ο Λυσίας; «Μετά το θάνατό του … Κόρακα».
- Γιατί ο Λυσίας επέστρεψε στην Αθήνα; «Μετά την αποτυχία… διδάσκοντας».
- Ποιες συνέπειες είχε για τον Λυσία η κυριαρχία των Τριάκοντα Τυράννων στην πολιτική ζωή της Αθήνας; «Το 404 π.Χ. … πολίτη».
- Ποιο ρόλο διαδραμάτισαν ο Θρασύβουλος και ο Αρχίνος στη ζωή του Λυσία; «Για τις πολύτιμες … λογογράφος».
- Γιατί το έργο του Λυσία έχει τόσο μεγάλη ιστορική αξία; «Το έργο του Λυσία … του δικαίου γενικότερα».
- Ποια είναι τα σημαντικότερα χαρακτηριστικά της τέχνης του Λυσία; «Αυτό όμως … επαγγελματία λογογράφου».
- Ποιες είναι οι βασικότερες αρετές του λυσιακού ύφους; «Η απλότητα του ύφους… των άλλων ρητόρων».
Ερωτήσεις για λόγο «Ὑπέρ Μαντιθέου» (σχολ. βιβλίο σελ. 79- 80)
- Τι γνωρίζετε για το θεσμό της δοκιμασίας; « Βασικό θεσμό …. ασκούσαν έφεση».
- Ποια ήταν η κατηγορία εις βάρος του Μαντιθέου; «Ο Μαντίθεος από το Θορικό… από τότε».
- Με ποια επιχειρήματα αντικρούει τις εις βάρος του κατηγορίες ο Μαντίθεος; « Ο Μαντίθεος δεν μπορεί … των Τριάκοντα.
- Πότε εκφωνήθηκε ο συγκεκριμένος λόγος; «Ο χρόνος της απαγγελίας… 389 π.Χ.».
- Ποια ήταν η έκβαση της υπόθεσης; «Δεν γνωρίζουμε αν η δοκιμασία του Μαντιθέου υπήρξε γι’ αυτόν επιτυχής. Συνήθως η επιτυχημένη απολογία προδικάζει και το αποτέλεσμα».
- Σε πόσα μέρη χωρίζεται ο λόγος; «Προοίμιο, Διήγηση-Πίστη ή Απόδειξη, Επίλογος».
- Τι περιλαμβάνει η διήγηση στις δοκιμασίες; «Η διήγηση δεν …. ως απόδειξη».
Η ΔΟΚΙΜΑΣΙΑ
- Τι είναι η δοκιμασία; Η δοκιμασία είναι ένας από τους βασικότερους θεσμούς του δημοκρατικού πολιτεύματος της αρχαίας Αθήνας, με τη βοήθεια του οποίου η Αθηναϊκή πολιτεία έλεγχε εξονυχιστικά και τελικά επέλεγε όσους θα αναλάμβαναν δημόσια αξιώματα.
- Ποιοι δοκιμάζονταν; Οι εκλεγμένοι άρχοντες για το επόμενο έτος, αιρετοί και κληρωτοί, αναγκάζονταν να δοκιμαστούν σε περίπτωση που υπήρχε καταγγελία από κάποιον συμπολίτη τους, πριν αποκτήσουν το δικαίωμα να ορκιστούν και αναλάβουν καθήκοντα.
- Ήταν προαιρετική ή υποχρεωτική διαδικασία; Η δοκιμασία ήταν υποχρεωτική για όσους εκκρεμούσαν καταγγελίες εις βάρος τους, γιατί διαφορετικά οι εκλεγμένοι άρχοντες δεν μπορούσαν να ορκιστούν και να αναλάβουν καθήκοντα.
- Πότε ίσχυσε; Δεν γνωρίζουμε την ακριβή χρονολογία εμφάνισής της αλλά ίσχυε κατά τους κλασικούς χρόνους και αποτελούσε βασικό στοιχείο της πολιτικής ζωής στην αρχαία Αθήνα.
- Από ποιον θεσπίστηκε; Άλλοι πιστεύουν ότι θεσπίστηκε από τον Σόλωνα, για να παραμεριστούν οι ανάξιοι από την κατάληψη αξιωμάτων, και άλλοι πιστεύουν ότι θεσπίστηκε από τον Κλεισθένη παράλληλα με τη δημιουργία της Βουλής των Πεντακοσίων, προκειμένου να λειτουργήσει ως ασφαλιστική δικλείδα για τη στελέχωση της Βουλής από ενάρετους πολίτες.
- Ποιοι οι λόγοι δημιουργίας της; Το γεγονός ότι στη δημοκρατική Αθήνα τα αξιώματα καταλαμβάνονταν κυρίως μετά από κλήρωση, δημιουργούσε την ανάγκη ύπαρξης ελεγκτικών μηχανισμών, οι οποίοι θα διασφάλιζαν την αρμονική και εύρυθμη λειτουργία του πολιτεύματος. Επίσης, οι δημαγωγοί είχαν την ικανότητα να παρασύρουν το λαό να εκλέξει ακατάλληλα πρόσωπα για πολιτικά αξιώματα. Για τους παραπάνω, λοιπόν, λόγους ήταν απαραίτητη η ύπαρξη του συγκεκριμένου θεσμού.
- Ποιος ήταν ο στόχος της; Η θεμελίωση και η διασφάλιση της εύρυθμης λειτουργίας του δημοκρατικού πολιτεύματος.
- Πού λάμβανε χώρα η δοκιμασία; Αρχικά η δοκιμασία των εννέα αρχόντων και των βουλευτών γινόταν μόνο από τη Βουλή των Πεντακοσίων. Όσοι επιθυμούσαν να ασκήσουν έφεση στην αρνητική (προφανώς) απόφαση της απερχόμενη βουλής, κατέφευγαν στο Λαϊκό Δικαστήριο της Ηλιαίας (6.000 μέλη), όπου και κρίνονταν για δεύτερη φορά.
-
Από ποια μέρη αποτελείται η δοκιμασία;
Α΄ μέρος: Υποβολή τυπικών ερωτήσεων των Βουλευτών προς τους δοκιμαζόμενους σχετικά με:
- τα ονόματα των γονέων·
- τα ονόματα των παππούδων·
- τους δήμους καταγωγής των υποψηφίων βουλευτών·
Β΄ μέρος: Έλεγχος εκπλήρωσης τυπικών υποχρεώσεων των υποψηφίων βουλευτών ως προς:
- τους γονείς ή τους τάφους τους·
- το στράτευμα·
- τους φόρους·
- τους θεούς της πόλης.
Γ΄ μέρος: Καταθέσεις μαρτύρων, οι οποίες επιβεβαίωναν όσα στοιχεία είχαν δώσει οι ίδιοι οι υποψήφιοι στα προηγούμενα μέρη της δοκιμασίας.
Δ΄ μέρος: Κατηγορίες και μομφές προς τον δοκιμαζόμενο από όσους είχαν κάνει την καταγγελία εις βάρος του.
Ε΄ μέρος: Αντίκρουση κατηγοριών και μομφών από τον δοκιμαζόμενο (εκφώνηση ρητορικού λόγου).
Στ΄ μέρος (τελικό): Σύσκεψη βουλευτών και έκδοση απόφασης για την επικύρωση ή την απόρριψη της εκλογής. Αν η απόφαση ήταν θετική ο υποψήφιος ορκιζόταν Βουλευτής. Σε διαφορετική περίπτωση μπορούσε να ασκήσει έφεση, όπως είδαμε και παραπάνω (Ερώτηση 8).
- Πόσο διαρκούσε η δοκιμασία; Ο χρόνος διάρκειας της δοκιμασίας κυμαινόταν ανάλογα με την περίπτωση. Προφανώς όσο πιο σύνθετη ήταν μια εξέταση τόσο περισσότερο χρόνο θα απαιτούσε. Για να περιοριστεί ο χρόνος της διαδικασίας και να αποφευχθούν οι ρητορισμοί και οι αερολογίες, καθόριζαν το χρόνο απολογίας των δοκιμαζόμενων (Ε΄ μέρος) με τη βοήθεια ενός υδραυλικού χρονόμετρου, αυτού «της κλεψύδρας».