
Κριτήριο Αξιολόγησης Λατινικά Ενότητες 10 & 15 Θέμα 15702 (Τράπεζα Θεμάτων)
Για να μεταφερθείτε σε κάποια άλλη ενότητα των Λατινικών Προσανατολισμού της Β’ Λυκείου επιλέξτε την αντίστοιχη σελίδα από το παρακάτω μενού:
Κριτήριο Αξιολόγησης Λατινικά Ενότητες 10 & 15 Θέμα 15702 (Τράπεζα Θεμάτων)
Κείμενο Ι
Postea lūlus, Aenēae filius, regnum ab Lavinio transferet et Albam Longam muniet. Post trecentos annos Ilia duos filios, Rōmulum et Remum, pariet, quos lupa nutriet.
Κείμενο ΙΙ
Germanōrum vita omnis in venationibus atque in studiis rei militāris consistit. Germāni non student agricultūrae; lacte, caseo et carne nutriuntur. Locis frigidissimis pelles solum habent et in fluminibus lavantur. Cum civitas bellum gerit, magistrātus creantur cum vitae necisque potestāte. Equestribus proeliis saepe ex equis desiliunt ac pedibus proeliantur: ephippiōrum usus res turpis et iners habētur.
Παρατηρήσεις
Α. Να μεταφράσετε στη Νέα Ελληνική τα αποσπάσματα.
Μονάδες 20
Β.1. Να επιλέξετε την ορθή απάντηση από τις προτεινόμενες με βάση τις γνώσεις σας από την εισαγωγή του σχολικού σας εγχειριδίου.
1. Η λατινική λογοτεχνία την κλασική εποχή:
- επιδιώκει σύζευξη πραγματικού και πλασματικού
- επιδιώκει λιτότητα
- επιδιώκει σαφήνεια
2. Ο Κάτουλλος ανταγωνίζεται δημιουργικά τον:
- Όμηρο
- Θεόκριτο
- Καλλίμαχο
3. Μεγάλος αριθμός ταλέντων εμφανίζεται μετά από:
- Το 80 π.Χ.
- Το 70 π.Χ.
- Το 90 π.Χ.
4. Στο πρώτο τμήμα της κλασικής εποχής δεσπόζει:
- Το έπος
- Ο κικερώνειος λόγος
- Η υψηλή ποίηση
5. Οι νεωτερικοί ποιητές δημιουργούν ποιήματα με χαρακτηριστικά:
- Σκοτεινό και υπαινικτικό ύφος
- Απλό και οικείο ύφος
- Ειρωνικό ύφος
Μονάδες 10
Β.2. Να διαλέξετε ποια από τις δύο νεοελληνικές λέξεις της στήλης Β΄ έχει ετυμολογική συγγένεια με τη λατινική λέξη που σας δίνεται στη στήλη Α΄.
ΣΤΗΛΗ Α΄ |
ΣΤΗΛΗ Β΄ |
α. transferet | i. παράφορος |
ii. παράλογος | |
β. muniet | i. αμυντικός |
ii.αμοραλιστής | |
γ. agricultūrae | i.αγριότητα |
ii.αγρανάπαυση | |
δ. lacte | i.λακτόζη |
ii.λάκτισμα | |
ε. pelles | i. παίγνιο |
ii. πέλμα |
Μονάδες 10
Β.3. Να ενσωματώσετε τις παρακάτω λατινικές φράσεις σε δικές σας σύντομες προτάσεις, ώστε να αναφαίνεται η ορθή χρήση τους.
a posteriori
carpe diem
mea culpa
ex officio
Μονάδες 10
Β.4.α) Να μεταφέρετε στον άλλο αριθμό τα παρακάτω ουσιαστικά:
studiis
lacte
caseo
pelles
fluminibus
magistrātus
pedibus
res
Μονάδες 8
β) Να συμπληρώσετε το απαρέμφατο του ενεργητικού και παθητικού Ενεστώτα των παρακάτω ρημάτων.
ΡΗΜΑΤΑ |
ΑΠΑΡΕΜΦΑΤΟ ΕΝΕΣΤΩΤΑ
Ε.Φ. |
ΑΠΑΡΕΜΦΑΤΟ ΕΝΕΣΤΩΤΑ Π.Φ. |
nutriuntur | ||
habent | ||
desiliunt |
Μονάδες 7
Β.5.α) Να μεταφέρετε τα παρακάτω ρήματα στην αντίθετη φωνή από αυτήν που βρίσκονται διατηρώντας το πρόσωπο, τον αριθμό και τον χρόνο.
Ρήματα |
Άλλη φωνή |
muniet | |
consistit | |
nutriuntur | |
habent | |
gerit | |
creantur | |
habetur |
Μονάδες 7
Β.5.β) Να αντιστοιχίσετε τους ρηματικούς τύπους της στήλης Α με την αντίστοιχη γραμματική αναγνώριση στη στήλη Β. Δυο ρηματικοί τύποι πλεονάζουν.
Στήλη Α |
Στήλη Β |
1. transferet | α. γ ενικό οριστικής ενεστώτα ενεργ. φωνής |
2. munivisse | β. γ πληθυντικό οριστικής ενεστώτα μέσης φωνής |
3. nutrimus | γ. β ενικό οριστικής μέλλοντα μέσης φωνής |
4. geris | δ. γ ενικό οριστικής μέλλοντα ενεργ. φωνής |
5. studebant | ε. β ενικό οριστικής παρατατικού μέσης φωνής |
6. nutriuntur | Στ. α πληθυντικό οριστικής ενεστώτα ενεργ. φωνής |
7. habuerant | ζ. γ πληθυντικό οριστικής παρατατικού ενεργ. φωνής |
8. consistit | η. απαρέμφατο παρακειμένου ενεργ. φωνής |
9. creaberis | |
10. desiliebaris |
Μονάδες 8
Β.6.α) Να αναγνωρίσετε συντακτικά τις παρακάτω λέξεις:
duos, omnis, pedibus, ephippiōrum, res.
Μονάδες 10
β) «Cum civitas bellum gerit, magistrātus creantur»: Στην περίοδο λόγου που σας δόθηκε:
i.να χαρακτηρίσετε ως προς το είδος της την πρόταση «Cum civitas bellum gerit» (Μονάδα 1) και να προσδιορίσετε, στην προκειμένη περίπτωση, το είδος του συνδέσμου cum (Μονάδα 1),
ii. Να κάνετε πλήρη συντακτική αναγνώριση των όρων των προτάσεων «Cum civitas bellum gerit», και «magistrātus creantur» (μονάδες 5) και να μετατρέψετε την πρόταση «magistrātus creantur (a Germanis)» στην ενεργητική φωνή. (Μονάδες 3)
Μονάδες 10
Για να δείτε τις απαντήσεις αυτού του κριτηρίου επιλέξτε τον παρακάτω σύνδεσμο:
Κριτήριο Αξιολόγησης Λατινικά Ενότητες 10 & 15 Θέμα 15702 (Τράπεζα Θεμάτων) – Απαντήσεις
Το κριτήριο αξιολόγησης που μόλις διαβάσατε βασίζεται στο κείμενο 15702 της Τράπεζας Θεμάτων και συντάχθηκε σύμφωνα με τις πρόσφατες αλλαγές στον τρόπο εξέτασης των Λατινικών στην Β’ Λυκείου από τους συναδέλφους Άννα Σιάτρα και Μπικάκης Μιχάλης, οι οποίοι στη συνέχεια το παραχώρησαν στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.
Τους ευχαριστούμε από καρδιάς και τους ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική τους ζωή.
Για να μεταβείτε σε άλλη Ενότητα των Λατινικών Β’ Λυκείου, επιλέξτε τον αντίστοιχο σύνδεσμο από τον παρακάτω πίνακα:
Η ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.