Κριτήριο Αξιολόγησης Λατινικά Ενότητες 8-11

Κριτήριο Αξιολόγησης Λατινικά Ενότητες 8-11

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ:

Κριτήριο Αξιολόγησης Λατινικών Β’ Λυκείου

Ενότητες 8-11

Κείμενο Ι

Silvae et solitudo sunt magna incitamenta cogitationis. Cum in venationibus eris, licebit tibi quoque pugillares adportare: videbis non Dianam in montibus sed Minervam errare.

Κείμενο II

Maritus et pater et Iunius Brutus eam maestam inveniunt. Illis femina cum lacrimis iniuriam aperit et cultro se ipsam interficit. Brutus ex vulnere dolore magno cultrum extrahit et delictum punire parat.

Κείμενο III

Post trecentos annos Ilia duos filios, Romulum et Remum, pariet, quos lupa nutriet. Romulus moenia Martia condet Romanosque de suo nomine appellabit. Romanis imperium sine fine erit.

Κείμενο IV

In agro Falerno Hannibal ex insidiis Fabii Maximi se expedivit. Postquam XIV annos in Italia complevit, Carthaginienses eum in Africam revocaverunt. Ibi Hannibal bellum cum Romanis componere frustra cupivit.

Παρατηρήσεις

1. Να μεταφραστούν τα παραπάνω αποσπάσματα

Μονάδες 20

2α. Στο παρακάτω απόσπασμα της εισαγωγής να βρείτε και να συμπληρώσετε τα κενά, όπου υπάρχουν:

Ο κορυφαίος εκπρόσωπος της πεζογραφίας, ο Μάρκος Τύλλιος Κικέρων (106-44 π.Χ.), υπήρξε χωρίς άλλο πρώτα-πρώτα ένας από τους μεγαλύτερους ……………………….… της αρχαιότητας. Έγραψε πάνω από εκατό λόγους, από τους οποίους σώζονται περίπου οι μισοί (περίφημοι είναι π.χ. οι τρεις “καισαρικοί”, οι τέσσερις “κατιλινικοί” και οι δεκατέσσερις “φιλιππικοί” του) και έχουν περιεχόμενο …………………………… Εκτός από τη ρητορική πράξη επιδόθηκε και στη θεωρητική πραγμάτευση ζητημάτων σχετικών με τη ρητορεία και το ρήτορα. Είναι θερμός θαυμαστής του ………………….…………… και ταυτόχρονα εκλεκτικός οπαδός και άλλων φιλοσοφικών ρευμάτων και δημιουργεί μια σειρά από υπέροχους φιλοσοφικούς διάλογους. Η πολύπτυχη προσωπικότητά του έχει ανάγλυφα αποτυπωθεί στις περίπου……………………………………… των τεσσάρων επιστολογραφικών συλλογών που συγκεντρώθηκαν και δημοσιεύτηκαν μετά το θάνατο του. Η καθαρότητα της έκφρασης, η κομψότητα και η καλλιέπεια, η ζωηρότητα και το υφολογικό του ύψος τον κατέστησαν κορυφαίο υπόδειγμα λατινικού λόγου και τον εγκατέστησαν στον παρνασσό των αθανάτων της παγκόσμιας λογοτεχνίας.

Μονάδες 4

2β. Να συνδέσετε τα ονόματα Ρωμαίων λογοτεχνών από τους χρόνους του Κικέρωνα της στήλης Α’ με τα έργα τους ή το λογοτεχνικό είδος στο οποίο επιδόθηκαν, από τη στήλη Β’. Από την Α’ στήλη περισσεύει ένα όνομα.

Στήλη Α’

Στήλη Β’

Μάρκος Τύλλιος Κικέρων α. Mενίππειες Σάτιρες

β. Για τη φύση των πραγμάτων

γ. Ιστορική μονογραφία

δ. Ιστορική βιογραφία

ε. Απομνημονεύματα

στ. 116 έξοχα ποιήματα

Κορνήλιος Νέπως
Ιούλιος Καίσαρ
Βαλέριος Κάτουλλος
Σαλούστιος Κρίσπος
Βάρρων
Λουκρήτιος

Μονάδες 6

3. Να συμπληρώσετε τον παρακάτω πίνακα με λέξεις ετυμολογικά συγγενείς της Ελληνικής ή της Λατινικής.

Λατινική

Ελληνική

silvae
  σόλο
videbis
  φεμινισμός
vulnus
extrahit
  ποινή
nomen
  φινάλε
expedivit

Μονάδες 10

4. Στις παρακάτω περιόδους της στήλης Α’ να βρείτε και να αντικαταστήσετε συγκεκριμένες φράσεις, τις οποίες θα υπογραμμίσετε, από τις αντίστοιχες φράσεις των Λατινικών που σας δίνονται στη στήλη Β’. Τρεις φράσεις της Λατινικής περισσεύουν.

Στήλη Α’

Στήλη Β’

§  Κατά τη διάρκεια της θητείας του είχε δημιουργήσει πολλές αντιπάθειες και είχε κηρυχθεί ανεπιθύμητος σε διάφορες χώρες.

§  Είναι κοινώς αποδεκτό ότι η σταθερότητα και η οικονομική ανάπτυξη αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για την Ευρωπαϊκή Ένωση.

§  Είναι τόσο ιδιόρρυθμος άνθρωπος, ώστε δεν μπορείς εύκολα να τον καταλάβεις.

§  Όπως ο Πικάσο, αποσυναρμολόγησε την ανθρώπινη μορφή και μετέτρεψε τον πιο σταθερό μας σύντροφο, το σώμα, σε ανεξερεύνητο έδαφος.

§  Υποσχέθηκε ότι ο τρόπος λειτουργίας της επιχείρησης θα αλλάξει στο άμεσο μέλλον.

a.      modus vivendi

b.      modus operandi

c.      persona non grata

d.      primus inter pares

e.      sine qua non

f.       sui generis

g.      tabula rasa

h.      terra incognita

 

Μονάδες 10

5. α) Να σχηματίσετε τη ζητούμενη πτώση των παρακάτω λέξεων:

silvae: αιτιατική ενικού  
venationibus: αφαιρετική ενικού  
montibus: γενική ενικού  
maritus: κλητική ενικού  
pater: γενική πληθυντικού   
illis: δοτική ενικού   
femina: αιτιατική πληθυντικού   
lacrimis: γενική πληθυντικού   
cultro: γενική πληθυντικού   
vulnere: ονομαστική πληθυντικού  
quos: αιτιατική ενικού   
moenia: δοτική   
nomine: αιτιατική πληθυντικού   
Fabii: κλητική ενικού   
eum: γενική ενικού  

Μονάδες 15

5. β) Στον παρακάτω πίνακα να συμπληρώσετε τους αντίστοιχους τύπους των ρημάτων που σας δίνονται, στους άλλους χρόνους.

ΕΝΕΣΤΩΤΑΣ

ΠΑΡΑΤΑΤΙΚΟΣ ΜΕΛΛΟΝΤΑΣ

ΠΑΡΑΚΕΙΜΕΝΟΣ

sunt

 

     
    videbis

 

 
extrahit

 

     
    nutriet

 

 
      revocaverunt

 

Μονάδες 15

6. α) Να αναγνωρίσετε τον συντακτικό ρόλο των παρακάτω λέξεων (τις οποίες θα βρείτε υπογραμμισμένες στα αποσπάσματα που σας δίνονται) συμπληρώνοντας τον παρακάτω πίνακα.

ΛΕΞΗ ΑΠΟ
ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ

ΣΥΝΤΑΚΤΙΚΟΣ ΡΟΛΟΣ

ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΖΟΜΕΝΟΣ ΟΡΟΣ

incitamenta 
cogitationis 
illis  
cultro 
Martia 
Romulum et Remum
se
cum Romanis

Μονάδες 16

6. β) In agro Falerno: να μετασχηματίσετε τον συγκεκριμένο εμπρόθετο προσδιορισμό ώστε να εκφράζει την κίνηση σε τόπο-κατεύθυνση και την κίνηση από τόπο.

Κίνηση σε τόπο – κατεύθυνση:

Κίνηση από τόπο:

Μονάδες 4

 

 

Για να μεταφερθείτε στις απαντήσεις του κριτηρίου επιλέξτε τον παρακάτω σύνδεσμο:

Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 8-11 Απαντήσεις

Το κριτήριο που μόλις διαβάσατε προετοίμασε η συνάδελφος Εύη Πανταλού, η οποία στη συνέχεια το παραχώρησε στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.

Την ευχαριστούμε από καρδιάς και της ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική της ζωή.

Για να μεταβείτε σε άλλη Ενότητα των Λατινικών Β’ Λυκείου, επιλέξτε τον αντίστοιχο σύνδεσμο από τον παρακάτω πίνακα:

 

Λατινικά Β ΛυκείουΛατινικα: Στόχοι Διδασκαλίας-Διδακτική πρόταση
Ενότητα 1Ενότητα 2
Ενότητα 3Ενότητα 4
Ενότητα 5Ενότητα 6
Ενότητα 7Ενότητα 8
Ενότητα 9Ενότητα 10
Ενότητα 11Ενότητα 12
Ενότητα 13Ενότητα 14
Ενότητα 15Ενότητα 16
Ενότητα 17Ενότητα 18
Ενότητα 19Ενότητα 20
Ασκήσεις Γραμματικής Ενότητα 1Ασκήσεις Γραμματικής Ενότητα 2
Ασκήσεις Γραμματικής Ενότητα 3Ασκήσεις Γραμματικής Ενότητα 4
Ασκήσεις Γραμματικής Ενότητα 5Ασκήσεις Γραμματικής Ενότητα 6
Ασκήσεις Γραμματικής Ενότητα 7
Φύλλο Εργασίας Ενότητα 16Φύλλο Εργασίας Ενότητα 16 Απαντήσεις
Φύλλο Εργασίας Ενότητα 17Φύλλο Εργασίας Ενότητα 17 Απαντήσεις
Φύλλο Εργασίας Ενότητα 18Φύλλο Εργασίας Ενότητα 18 Απαντήσεις
Φύλλο Εργασίας Ενότητα 19Φύλλο Εργασίας Ενότητα 19 Απαντήσεις
Φύλλο Εργασίας Ενότητα 20Φύλλο Εργασίας Ενότητα 20 Απαντήσεις
Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 1 & 3Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 1 & 3 Απαντήσεις
Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 1 - 3Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 1 - 3 Απαντήσεις
Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 2-4 Θέμα 15434 (Τράπεζα Θεμάτων)Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 2-4 Θέμα 15434 (Τράπεζα Θεμάτων) Απαντήσεις
Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 3 & 4 Θέμα 17837 (Τράπεζα Θεμάτων)Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 3 & 4 Θέμα 17837 (Τράπεζα Θεμάτων) Απαντήσεις
Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 4-5Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 4-5 Απαντήσεις
Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 4-6Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 4-6 Απαντήσεις
Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 4 & 6 & 10 Θέμα 15473 (Τράπεζα Θεμάτων)Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 4 & 6 & 10 Θέμα 15473 (Τράπεζα Θεμάτων) Απαντήσεις
Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 7 & 13 Θέμα 15630 (Τράπεζα Θεμάτων)Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 7 & 13 Θέμα 15630 (Τράπεζα Θεμάτων) Απαντήσεις
Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 8-11Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 8-11 Απαντήσεις
Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 10 & 15 Θέμα 15702 (Τράπεζα Θεμάτων)Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 10 & 15 Θέμα 15702 (Τράπεζα Θεμάτων) Απαντήσεις
Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 11-13Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 11-13 Απαντήσεις
Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 12 & 14 Θέμα 15315 (Τράπεζα Θεμάτων)Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 12 & 14 Θέμα 15315 (Τράπεζα Θεμάτων) Απαντήσεις
Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 13 & 15 Θέμα 31684 (Τράπεζα Θεμάτων)Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 13 & 15 Θέμα 31684 (Τράπεζα Θεμάτων) Απαντήσεις
Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 14-15Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 14-15 Απαντήσεις
Μετατροπή Σύνταξης: Ενεργητική-Παθητική

Η ομάδα του filologika.gr 


Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.