Κριτήριο Αξιολόγησης Λατινικά Ενότητες 7 & 13 Θέμα 15630 (Τράπεζα Θεμάτων)
Για να μεταφερθείτε σε κάποια άλλη ενότητα των Λατινικών Προσανατολισμού της Β’ Λυκείου επιλέξτε την αντίστοιχη σελίδα από το παρακάτω μενού:
Κριτήριο Αξιολόγησης Λατινικά Ενότητες 7 & 13 Θέμα 15630 (Τράπεζα Θεμάτων)
Κείμενο Ι
Caesar propter frumenti inopiam legiōnes in hibernis multis conlocat. Ex quibus quattuor in Nerviis hiemāre iubet et tribus imperat in Belgis remanēre. Legātos omnes frumentum in castra importāre iubet. Milites his verbis admonet: «Hostes adventāre audio; speculatōres nostri eos prope esse nuntiant. Vim hostium cavēre debetis; hostes enim de collibus advolāre solent et caedem militum perpetrāre possunt».
Κείμενο ΙΙ
Tum Sulpicius Gallus de caeli ratiōne et de stellārum lunaeque statu ac motibus disputāvit eōque modo exercitum alacrem in pugnam misit.
Παρατηρήσεις
Α. Να μεταφράσετε στη Νέα Ελληνική τα αποσπάσματα.
Μονάδες 20
Β.1. Ποια είναι τα χαρακτηριστικά του Ρωμαίου λογοτέχνη της εποχής των χρόνων του Κικέρωνα;
Μονάδες 10
Β.2. Να αντιστοιχίσετε τις παρακάτω λέξεις του κειμένου με τις ελληνικές λέξεις της Β στήλης με τις οποίες είναι ετυμολογικά συγγενείς (δύο λέξεις της στήλης Β περισσεύουν).
Α |
Β |
hiemare | μόδιστρος |
tribus | χειμώνας |
modo | μισεμός |
misit | μοτοσικλέτα |
motibus | μισός |
χυμός | |
τριπλός |
Μονάδες 10
Β.3. Να επιλέξετε σε ποια από τις παρακάτω περιπτώσεις οι λέξεις-φράσεις στα λατινικά χρησιμοποιούνται σωστά στο κατάλληλο κειμενικό περιβάλλον.
1α) Οι ιδέες του Αρίσταρχου για το ηλιοκεντρικό σύστημα επιβεβαιώθηκαν a posteriori από το Κοπέρνικο.
β) Θα ήθελα να εκφράσω την χαρά μου a posteriori για την πρόσκληση σε αυτήν εδώ την εκδήλωση
2α) Η εισβολή στην Κύπρο οδήγησε στον de facto διαχωρισμό του νησιού σε δύο κράτη.
β) Όταν κάποιος έχει το δίκαιο με το μέρος του μπορεί να υλοποιήσει de facto τις επιθυμίες του.
3α) Ένας καλός ρήτορας είναι περήφανος για κάθε lapsus linguae που έχει ενσωματώσει στους λόγους του.
β) Ο κυβερνητικός αντιπρόσωπος έσπευσε να υπερασπιστεί τον Υπουργό Εμπορίου αποδίδοντας σε lapsus linguae τις δηλώσεις του για αύξηση της έμμεσης φορολογίας.
4α) Ο πρέσβης της γείτονος χώρας θεωρήθηκε persona non grata κι απελάθηκε μετά την έναρξη πολέμου ανάμεσα στις δύο χώρες.
β) Η υποδοχή του πρέσβη της γείτονος χώρας έγινε με επισημότητα όπως ταιριάζει σε κάθε persona non grata.
5α) Θεωρούσε ισχυρότερο στοιχείο για την αθωότητά του την τηλεφωνική του επικοινωνία με το θύμα γιατί scripta manent
β) Οι εγκληματίες δεν επικοινωνούν ποτέ με γραπτά μηνύματα γιατί scripta manent!
Μονάδες 10
Β.4.α) Να μεταφέρετε τις παρακάτω προτάσεις στον άλλο αριθμό, αφού πρώτα κάνετε τις απαραίτητες αλλαγές.
- speculatōres nostri eos prope esse nuntiant.
- hostes enim de collibus advolāre solent et caedem militum perpetrāre possunt.
Μονάδες 8
β) Να γίνει αναγνώριση του είδους των παρακάτω αντωνυμιών και να μεταφερθούν στον άλλο αριθμό.
quibus
his
nostri
eos
Μονάδες 7
Β.5.α) Να γράψετε τον τύπο που ζητείται για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις των κειμένων:
remanere: απαρέμφατο μέλλοντα ενεργητικής φωνής
iubet: το ίδιο στην παθητική φωνή
admonet: αιτιατική γερουνδίου
cavere: μετοχή ενεστώτα στην ονομαστική ενικού
possunt: β΄ πληθυντικό ενεστώτα
disputavit: απαρέμφατο παρακειμένου στην ίδια φωνή
misit: β΄ ενικό συντελεσμένου μέλλοντα στην ίδια φωνή
Μονάδες 7
β) Να συμπληρώσετε τον πίνακα με τους τύπους που απουσιάζουν.
Ενεστώτας | possunt | |
Παρατατικός | ||
Μέλλοντας | ||
Παρακείμενος | misit | |
Υπερσυντέλικος | ||
Σ.μέλλοντας |
Μονάδες 8
Β. 6. α) Να αναγνωριστούν συντακτικά οι λέξεις:
frumenti: είναι……….. στο…………..
hiemare: είναι……….. στο…………..
verbis: είναι……….. στο……………
exercitum: είναι.……….. στο……………
alacrem: είναι………… στο……………
Μονάδες 10
β) propter inopiam, in hibernis, ex quibus, in castra, de ratione: Να αναγνωριστούν συντακτικά οι εμπρόθετοι προσδιορισμοί.
Μονάδες 10
Για να δείτε τις απαντήσεις αυτού του κριτηρίου επιλέξτε τον παρακάτω σύνδεσμο:
Κριτήριο Αξιολόγησης Λατινικά Ενότητες 7 & 13 Θέμα 15630 (Τράπεζα Θεμάτων) – Απαντήσεις
Το κριτήριο αξιολόγησης που μόλις διαβάσατε βασίζεται στο κείμενο 15630της Τράπεζας Θεμάτων και συντάχθηκε σύμφωνα με τις πρόσφατες αλλαγές στον τρόπο εξέτασης των Λατινικών στην Β’ Λυκείου από τους συναδέλφους Άννα Σιάτρα και Μπικάκης Μιχάλης, οι οποίοι στη συνέχεια το παραχώρησαν στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.
Τους ευχαριστούμε από καρδιάς και τους ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική τους ζωή.
Για να μεταβείτε σε άλλη Ενότητα των Λατινικών Β’ Λυκείου, επιλέξτε τον αντίστοιχο σύνδεσμο από τον παρακάτω πίνακα:
Η ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.