Κριτήριο Αξιολόγησης Λατινικά Ενότητες 4 & 6 & 10 Θέμα 15473 (Τράπεζα Θεμάτων)
Για να μεταφερθείτε σε κάποια άλλη ενότητα των Λατινικών Προσανατολισμού της Β’ Λυκείου επιλέξτε την αντίστοιχη σελίδα από το παρακάτω μενού:
Κριτήριο Αξιολόγησης Λατινικά Ενότητες 4 & 6 & 10 Θέμα 15473 (Τράπεζα Θεμάτων)
Κείμενο Ι
Apud antīquos Rōmānos concordia maxima sed avaritia minima erat. Rōmāni in suppliciis deōrum magnifici sed domi parci erant. Iustitiā inter se certābant et patriam curābant. In bello pericula audaciā propulsābant et beneficiis amicitias parābant.
Κείμενο ΙΙ
β) Mens et animus et consilium et sententia civitātis posita est in legibus. Ut corpora nostra sine mente, sic civitas sine lege non stat. Legum ministri sunt magistrātus, legum interpretes iudices, legum denique omnes servi sumus: sic enim liberi esse possumus.
Κείμενο ΙΙI
Postea lūlus, Aenēae filius, regnum ab Lavinio transferet et Albam Longam muniet.
Παρατηρήσεις
Α. Να μεταφράσετε στη Νέα Ελληνική τα αποσπάσματα.
Μονάδες 20
Β.1. Να επιλέξετε τη σωστή απάντηση από τις προτεινόμενες, σύμφωνα με την εισαγωγή του σχολικού σας εγχειριδίου.
1. Οι Ρωμαίοι, ενώ για όλες τις περιπτώσεις χρησιμοποιούσαν το εθνικό επίθετο «ρωμαίος», για τη γλώσσα τους διατήρησαν το επίθετο:
a) ιταλική
b) λατινική
c) ρωμαϊκή
2. Οι ομοιότητες της Λατινικής με την Ελληνική οφείλονται:
a) στην κοινή καταγωγή από την ινδοευρωπαϊκή
b) στην κατάκτηση της ελληνικής Ανατολής από τους Ρωμαίους
c) σε όλα τα παραπάνω
3. Η αρχέγονη λατινική γλώσσα ήταν:
a) περίπλοκη
b) περίτεχνη
c) λιτή
4. Η συστηματική καλλιέργεια της Λατινικής και η παραγωγή αξιόλογων κειμένων έγινε μετά την ιστορική «συνάντηση» των Ρωμαίων με τους:
a) Έλληνες
b) Γερμανούς
c) Καρχηδόνιους
5. Το πρώτο μεγάλο δάνειο των Ρωμαίων από τους Έλληνες ήταν το αλφάβητό τους από:
a) την αποικία της Ιλλυρίας
b) την αποικία της Κύμης
c) την αποικία των Κορινθίων
Μονάδες 10
Β.2. Να αντιστοιχίσετε τις λατινικές λέξεις της στήλης Α΄ με τις ετυμολογικά συγγενείς νεοελληνικές λέξεις της στήλης Β΄. Δύο λέξεις της στήλης Α΄ περισσεύουν.
ΣΤΗΛΗ Α |
ΣΤΗΛΗ Β |
1. domi | α. απόπειρα |
2. pericula | β. αμυντικός |
3. possumus | γ. παράφορος |
4. posita | δ. αποδόμηση |
5. muniet | ε. δεσποτισμός |
6. transferet | |
7. parabant |
Μονάδες 10
Β.3. Συμπληρώστε τα κενά των προτάσεων, χρησιμοποιώντας κάθε φορά μία από τις παρακάτω λατινικές λέξεις/ φράσεις (μια περισσεύει) : homo sapiens, casus belli, de facto, ad hoc, urbi et orbi, a priori.
i. Σε σκληρή απάντηση προέβη ο Υπουργός Εξωτερικών στον πρέσβη της γειτονικής χώρας καθιστώντας σαφές ότι η παραβίαση της συμφωνίας θα αποτελέσει…………………………….
ii. Νέες ανακαλύψεις των αρχαιολόγων τοποθετούν την άφιξη του ………………….στην Ευρώπη πριν από 54.000 χρόνια.
iii. Η κυβέρνηση επικύρωσε…………………………την εφαρμογή νέων φορολογικών μέτρων.
iv. Πάρθηκαν κάποιες αποφάσεις…………………….χωρίς να ληφθούν υπόψη όλες οι παράμετροι.
v. Τα ομηρικά έπη είναι γνωστά…………………….
Μονάδες 10
Β.4.α) Συμπληρώστε τα κενά με τον κατάλληλο τύπο της λέξης που βρίσκεται σε παρένθεση.
i. Romani …………………. (patria) amabant.
ii. Romani amicitias ………………….. (donum πληθ.) parabant.
iii. Vos…………….. (lex πληθ.) servatis.
iv. Iudices ………….. (lex πληθ.) ………………… (interpres) sunt.
Μονάδες 8
β) Να μεταφέρετε τις παρακάτω προτάσεις στον άλλον αριθμό, αφού πρώτα κάνετε τις απαραίτητες αλλαγές.
i. In bello pericula audaciā propulsābant (Romani) et beneficiis amicitias parābant.
ii. Ut corpora nostra sine mente, sic civitas sine lege non stat.
iii. Filius regnum transferet.
Μονάδες 7
Β.5.α) Για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις του κειμένου να σημειώσετε τον τύπο που ζητείται:
curābant: απαρέμφατο μέλλοντα ενεργητικής φωνής
propulsābant: γενική γερουνδίου
parābant: β΄ ενικό οριστικής παρακειμένου ενεργητικής φωνής
sumus: γ΄ πληθυντικό οριστικής συντ. μέλλοντα ενεργητικής φωνής
possumus: β΄ πληθυντικό οριστικής ενεστώτα
transferet: β΄ ενικό οριστικής ενεστώτα στην ίδια φωνή
muniet: απαρέμφατο παρακειμένου ενεργητικής φωνής
Μονάδες 7
β) Να γίνει γραμματική αναγνώριση των παρακάτω λέξεων (πτώση, αριθμός, γένος, κλίση) και να μεταφερθούν στον άλλο αριθμό.
mens
civitātis
legibus
corpora
ministri
magistrātus
interpretes
iudices
Μονάδες 8
Β.6.α) Να αναγνωρίσετε συντακτικά τις παρακάτω λέξεις:
minima είναι……….στο………..
deorum είναι……….στο……….
liberi είναι……………στο……….
Ab Lavinio είναι……….στο…..
Aeneae είναι………..στο……..
Μονάδες 10
β) i. Στις φράσεις concordia maxima (κείμενο α) και Postea lūlus, Aenēae filius (κείμενο γ) να επισημάνετε τη συντακτική λειτουργία των λέξεων maxima και filius, δηλώνοντας και τις λέξεις που προσδιορίζουν. (Μονάδες 4)
- Να μετατρέψετε τους όρους maxima και filius σε δευτερεύουσες αναφορικές προσδιοριστικές προτάσεις, επιλέγοντας το σωστό γένος της αναφορικής αντωνυμίας, ανάλογα με τον προσδιοριζόμενο κάθε φορά όρο, τον οποίο και θα αντιγράψετε. (Μονάδες 6)
Μονάδες 10
Για να δείτε τις απαντήσεις αυτού του κριτηρίου επιλέξτε τον παρακάτω σύνδεσμο:
Κριτήριο Αξιολόγησης Λατινικά Ενότητες 4 & 6 & 10 Θέμα 15473 (Τράπεζα Θεμάτων) – Απαντήσεις
Το κριτήριο αξιολόγησης που μόλις διαβάσατε βασίζεται στο κείμενο 15473 της Τράπεζας Θεμάτων και συντάχθηκε σύμφωνα με τις πρόσφατες αλλαγές στον τρόπο εξέτασης των Λατινικών στην Β’ Λυκείου από την συνάδελφο Άννα Σιάτρα, η οποία το παραχώρησε στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.
Την ευχαριστούμε από καρδιάς και της ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική της ζωή.
Για να μεταβείτε σε άλλη Ενότητα των Λατινικών Β’ Λυκείου, επιλέξτε τον αντίστοιχο σύνδεσμο από τον παρακάτω πίνακα:
Η ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.