Κριτήριο Αξιολόγησης Λατινικά Ενότητες 4-6 (νέα μορφή)

Κριτήριο Αξιολόγησης Λατινικά Ενότητες 4-6 (νέα μορφή)

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ:

Κριτήριο Αξιολόγησης Λατινικά Ενότητες 4-6

Κείμενο Ι

Apud antīquos Rōmānos concordia maxima sed avaritia minima erat. Rōmāni in suppliciis deōrum magnifici sed domi parci erant. Iustitiā inter se certābant et patriam curābant. In bello pericula audaciā propulsābant et beneficiis amicitias parābant. Delecti consultābant patriae; eis corpus ex annis infirmum sed ingenium propter sapientiam validum erat.

Κείμενο ΙΙ

Silius Italicus, poēta epicus, vir clarus erat. XVII(septendecim) libri eius de bello Punico secundo pulchri sunt. Ultimis annis vitae suae in Campaniā se tenēbat. Multos in illis locis agros possidēbat. Silius animum tenerum habēbat. Gloriae Vergili studēbat ingeniumque eius fovēbat. Eum ut puer magistrum honorābat. Monumentum eius, quod Neapoli iacēbat, pro templo habēbat.

Κείμενο III

In eā civitāte, quam leges continent, boni viri libenter leges servant. Lex enim est fundamentum libertātis, fons aequitātis. Mens et animus et consilium et sententia civitātis posita est inlegibus.

Παρατηρήσεις

Α1. Να γίνει μετάφραση των παραπάνω κειμένων.

Μονάδες 20

Β.1 Με βάση την εισαγωγή του σχολικού σας εγχειριδίου να επιλέξετε τη σωστή απάντηση από τις προτεινόμενες για καθεμιά από τις παρακάτω προτάσεις.

Η αρχέγονη λατινική γλώσσα ήταν …………. και αγροτική.

  1. Περίτεχνη
  2. Απλή
  3. Λιτή

Το ……… π.Χ. θεωρείται η «γενέθλιος» χρονολογία της ρωμαϊκής λογοτεχνίας.

  1. 240
  2. 220
  3. 210

Το πρώτο είδος που ωριμάζει στη Ρώμη είναι ………………..

  1. Έπος
  2. Κωμωδία
  3. Τραγωδία

Ο κορυφαίος εκπρόσωπος της πεζογραφίας, ο ……………..  υπήρξε χωρίς άλλο ένας από τους μεγαλύτερους ρήτορες της αρχαιότητας.

  1. Κικέρων
  2. Γάιος Ιούλιος Καίσαρ
  3. Σαλλούστιος Κρίσπος

Ο Πόπλιος Βεργίλιος Μάρων είναι αναμφίβολα ο «εθνικός ποιητής» των Ρωμαίων. Έργο του:

  1. Ωδές
  2. Αινειάδα
  3. Μεταμορφώσεις

Μονάδες 10

Β.2 Με βάση τα εισαγωγικά σχόλια των κειμένων αλλά και το περιεχόμενό τους να σημειώσετε ΣΩΣΤΟ ή ΛΑΘΟΣ για καθεμιά από τις παρακάτω προτάσεις.

  • Στους αρχαίους Ρωμαίους δεν υπήρξε ομόνοια.
  • Η ρωμαϊκή ιστορική σκέψη διαποτίζεται από την αντίληψη για τον «χαμένο παράδεισο» των πρώτων αιώνων της Ρώμης.
  • Ο Σίλιος Ιταλικός ήταν επικός ποιητής.
  • Ο Σίλιος Ιταλικός θαύμαζε τον Οράτιο.
  • Ο Κικέρωνας ασχολήθηκε με το πρόβλημα των νόμων και στα θεωρητικά του έργα.

Μονάδες 10

Β.3 Με ποιες λέξεις των κειμένων συνδέονται οι παρακάτω λέξεις της Νέας Ελληνικής και της Αγγλικής;

Αντίκα

Cure

Επικός

Master

Μπόνους

Μονάδες 5

Β.4 Για το παρακάτω κείμενο να επιλέξετε τη σωστή λατινική φράση από αυτές που ακολουθούν.

Πολιτικός και διπλωματικός όρος που δηλώνει ότι πράξη, ενέργεια, κατάσταση, κ.λπ., που προέκυψε από την εξέλιξη των γεγονότων, αναγνωρίζεται ως πραγματική, παρόλο που η νομιμότητά της αμφισβητείται ή δεν έχει ακόμη οριστικοποιηθεί.

  1. Status quo
  2. De facto
  3. De iure

Μονάδες 5

Γ.1 Συμπληρώστε τα κενά με τον κατάλληλο τύπο της λέξης που βρίσκεται σε παρένθεση.

  1. Apud antīquos …………(Romani) concordia maxima sed avaritia minima erat
  2. In bello …………….(pericula) audaciā propulsābant.
  3. Silius Italicus, poēta epicus, vir ………….(clarus/clara/clarum) erat.
  4. Silius ………….(animus) tenerum habēbat.
  5. Lex enim est fundamentum ……………(libertas), fons aequitātis.

Μονάδες 10

Γ2. Να αντικαταστήσετε στις παρακάτω προτάσεις τους υπογραμμισμένους όρους με τον κατάλληλο τύπο της αντωνυμίας is-ea-id.

Rōmāni in suppliciis deōrum magnifici sed domi parci erant.

Apud antīquos Rōmānos concordia maxima erat.

Gloriae Vergili studēbat ingeniumque eius fovēbat.

Silius Italicus, poēta epicus, vir clarus erat.

In bello pericula audaciā propulsābant.

Μονάδες 10

Γ.3 Τα ρήματα του πρώτου χωρίου να μεταφερθούν στον Ενεστώτα και τα ρήματα του δεύτερου στον Παρατατικό.

  1. Ultimis annis vitae suae in Campaniā se tenēbat. Multos in illis locis agros possidēbat. Silius animum tenerum habēbat.
  2. In eā civitāte, quam leges continent, boni viri libenter leges servant. Lex enim est fundamentum libertātis, fons aequitātis.

Μονάδες 10

Δ.1 Στις παρακάτω προτάσεις να διορθώσετε τα συντακτικά λάθη δικαιολογώντας τη διόρθωση που κάνατε.

  1. Apud antīquorum Rōmānos concordia maxima sed avaritia minima erat.
  2. In bello periculis audaciā propulsābant
  3. Silius Italicus, poētam epicum, vir clarus erat.
  4. Multos in locos agros possidēbat.
  5. Lex enim est fundamentum libertāti.

Μονάδες 10

Δ.2 Σημειώστε ΣΩΣΤΟ ή ΛΑΘΟΣ για καθεμιά από τις επιτονισμένες λέξεις/ φράσεις των προτάσεων λαμβάνοντας υπόψη τον συντακτική αναγνώριση που τις συνοδεύει.

  1. In bello pericula audaciā propulsābant et beneficiis amicitias parābant. Εμπρόθετος προσδιορισμός του τόπου.
  2. Silius Italicus, poēta epicus, vir clarus erat. Παράθεση στο Silius Italicus.
  3. Libri eius de bello Punico secundo pulchri sunt. Γενική του δημιουργού.
  4. Gloriae Vergili studēbat ingeniumque eius fovēbat. Γενική αντικειμενική στο gloriae.
  5. In eā civitāte, quam leges continent, boni viri libenter leges servant. Υποκείμενο στο continent.

Μονάδες 10

 

 

Για να δείτε τις ενδεικτικές απαντήσεις στις ερωτήσεις του κριτηρίου επιλέξτε τον παρακάτω σύνδεσμο: 

Κριτήριο Αξιολόγησης Λατινικά Ενότητες 4 – 6 Απαντήσεις

 

Το παραπάνω κριτήριο έχει συνταχθεί με βάση τις τελευταίες οδηγίες του Υπουργείου Παιδείας.

Για να δείτε τους διδακτικούς στόχους του νέου ΠΣ καθώς και μια διδακτική πρόταση στηριγμένη σε αυτούς επιλέξτε τον παρακάτω σύνδεσμο

Λατινικά: Στόχοι Διδασκαλίας-Διδακτική πρόταση

Το κριτήριο αξιολόγησης που μόλις διαβάσατε συντάχθηκε για να πληροί τις νέες ανάγκες αξιολόγησης σύμφωνα με τις πρόσφατες αλλαγές στο πρόγραμμα σπουδών των Λατινικών στην Β’ Λυκείου και προέρχεται από τις προσωπικές σημειώσεις της συναδέλφου-συγγραφέα Άννα Σιάτρα, η οποία το παραχώρησε στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.

Την ευχαριστούμε από καρδιάς και της ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική της ζωή.

Για να μεταβείτε σε άλλη Ενότητα των Λατινικών Β’ Λυκείου, επιλέξτε τον αντίστοιχο σύνδεσμο από τον παρακάτω πίνακα:

 

Λατινικά Β ΛυκείουΛατινικα: Στόχοι Διδασκαλίας-Διδακτική πρόταση
Ενότητα 1Ενότητα 2
Ενότητα 3Ενότητα 4
Ενότητα 5Ενότητα 6
Ενότητα 7Ενότητα 8
Ενότητα 9Ενότητα 10
Ενότητα 11Ενότητα 12
Ενότητα 13Ενότητα 14
Ενότητα 15Ενότητα 16
Ενότητα 17Ενότητα 18
Ενότητα 19Ενότητα 20
Ασκήσεις Γραμματικής Ενότητα 1Ασκήσεις Γραμματικής Ενότητα 2
Ασκήσεις Γραμματικής Ενότητα 3Ασκήσεις Γραμματικής Ενότητα 4
Ασκήσεις Γραμματικής Ενότητα 5Ασκήσεις Γραμματικής Ενότητα 6
Ασκήσεις Γραμματικής Ενότητα 7
Φύλλο Εργασίας Ενότητα 16Φύλλο Εργασίας Ενότητα 16 Απαντήσεις
Φύλλο Εργασίας Ενότητα 17Φύλλο Εργασίας Ενότητα 17 Απαντήσεις
Φύλλο Εργασίας Ενότητα 18Φύλλο Εργασίας Ενότητα 18 Απαντήσεις
Φύλλο Εργασίας Ενότητα 19Φύλλο Εργασίας Ενότητα 19 Απαντήσεις
Φύλλο Εργασίας Ενότητα 20Φύλλο Εργασίας Ενότητα 20 Απαντήσεις
Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 1 & 3Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 1 & 3 Απαντήσεις
Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 1 - 3Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 1 - 3 Απαντήσεις
Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 2-4 Θέμα 15434 (Τράπεζα Θεμάτων)Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 2-4 Θέμα 15434 (Τράπεζα Θεμάτων) Απαντήσεις
Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 3 & 4 Θέμα 17837 (Τράπεζα Θεμάτων)Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 3 & 4 Θέμα 17837 (Τράπεζα Θεμάτων) Απαντήσεις
Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 4-5Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 4-5 Απαντήσεις
Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 4-6Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 4-6 Απαντήσεις
Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 4 & 6 & 10 Θέμα 15473 (Τράπεζα Θεμάτων)Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 4 & 6 & 10 Θέμα 15473 (Τράπεζα Θεμάτων) Απαντήσεις
Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 7 & 13 Θέμα 15630 (Τράπεζα Θεμάτων)Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 7 & 13 Θέμα 15630 (Τράπεζα Θεμάτων) Απαντήσεις
Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 8-11Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 8-11 Απαντήσεις
Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 10 & 15 Θέμα 15702 (Τράπεζα Θεμάτων)Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 10 & 15 Θέμα 15702 (Τράπεζα Θεμάτων) Απαντήσεις
Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 11-13Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 11-13 Απαντήσεις
Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 12 & 14 Θέμα 15315 (Τράπεζα Θεμάτων)Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 12 & 14 Θέμα 15315 (Τράπεζα Θεμάτων) Απαντήσεις
Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 13 & 15 Θέμα 31684 (Τράπεζα Θεμάτων)Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 13 & 15 Θέμα 31684 (Τράπεζα Θεμάτων) Απαντήσεις
Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 14-15Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 14-15 Απαντήσεις
Μετατροπή Σύνταξης: Ενεργητική-Παθητική

Η ομάδα του filologika.gr 


Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.