Κριτήριο Αξιολόγησης Λατινικά Ενότητες 3 & 4 Θέμα 17837 (Τράπεζα Θεμάτων)

Κριτήριο Αξιολόγησης Λατινικά Ενότητες 3 & 4 Θέμα 17837 (Τράπεζα Θεμάτων)

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ:

Κριτήριο Αξιολόγησης Λατινικά Ενότητες 3 & 4 Θέμα 17837 (Τράπεζα Θεμάτων)

Κείμενο Ι

α) Cēpheus et Cassiope Andromedam filiam habent. Cassiope, superba formā suā, cum Nymphis se comparat. Neptūnus irātus ad oram Aethiopiae urget beluam marīnam, quae incolis nocet. Oraculum incolis respondet: «regia hostia deo placet!» Tum Cēpheus Andromedam ad scopulum adligat; belua ad Andromedam se movet.

Κείμενο ΙΙ

β) Rōmāni in suppliciis deōrum magnifici sed domi parci erant. Iustitiā inter se certābant et patriam curābant. In bello pericula audaciā propulsābant et beneficiis amicitias parābant. Delecti consultābant patriae; eis corpus ex annis infirmum sed ingenium propter sapientiam validum erat.

Παρατηρήσεις

Α. Να μεταφραστούν στη Νέα Ελληνική τα παραπάνω αποσπάσματα.

Μονάδες 20

Β.1. Να συμπληρώσετε τα κενά των παρακάτω προτάσεων σύμφωνα με τις γνώσεις σας από την εισαγωγή του σχολικού σας εγχειριδίου.

  1. Η λατινική γλώσσα ήταν η διάλεκτος των Λατίνων και ανήκει στην …………….. γλωσσική οικογένεια.
  2. Οι ομοιότητες της Λατινικής με την Ελληνική οφείλονται στα πολιτιστικά και γλωσσικά δάνεια του ελληνικού αποικισμού στην κεντρική και κάτω……………….
  3. Για τη χρονική περίοδο μέχρι τον 3ο π.Χ.αι. διαθέτουμε…………………. γραπτά μνημεία.
  4. Ο Λίβιος Ανδρόνικος μεταφράζει την……………………..του Ομήρου.
  5. Η σχέση του Ρωμαίου λογοτέχνη με το ελληνικό πρότυπο είναι η δημιουργική……………..και ο ανταγωνισμός.

Μονάδες 10

Β.2. Να επιλέξετε για καθεμία λατινική λέξη της στήλης Α μια από τις δυο λέξεις της στήλης Β που προτείνονται, με την οποία είναι ετυμολογικά συγγενής.

Α

Β

formā i.                 φόρος

ii.                φόρμουλα

Nymphis i.                 νυφικό

ii.                νυκτερινός

marinam i.                 μακρύς

ii.                μαρινάρισμα

domi i.                 δόση

ii.                δομή

patriam i.                 πατέρας

ii.                πάτωμα

Μονάδες 10

 Β.3. Συμπληρώστε τις παρακάτω περιόδους λόγου επιλέγοντας την κατάλληλη λατινική φράση από τις προτεινόμενες.

1. Ο υπουργός εξωτερικών της χώρας υπογράμμισε ότι η Τουρκία, αφού σέβεται το Διεθνές Δίκαιο οφείλει να εγκαταλείψει το ……………………κατά της Ελλάδος.

α) ad hoc

β) casus belli

γ) carpe diem

2. Δημιουργούνται ερωτηματικά για το αν είναι δυνατόν ……………..να κλείσουν τα σύνορα της Ελλάδας.

α) de facto

β) de jure

γ) a priori

3. Τα νέα μέτρα που ανακοινώθηκαν από το Υπουργείο Οικονομικών για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης οδήγησαν τους πολίτες σε …………………… αντιδράσεις.

α) a priori

β) a posteriori

γ) de facto

4. Να επιδιώκουμε να απολαμβάνουμε κάθε στιγμή της ζωής ακολουθώντας πιστά το ………………… ως μοτίβο ζωής.

α) alter ego

β) curriculum vitae

γ) carpe diem

5. Ένα πλούσιο σε δεξιότητες γνωστικές και ψηφιακές ………………… θεωρείται αναγκαίο για την ανάληψη της συγκεκριμένης θέσης εργασίας στην εταιρεία.

α) curriculum vitae

β) alter ego

γ) ad hoc

Μονάδες 10

Β.4. Για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις των κειμένων να γράψετε τους τύπους που ζητούνται:

filiam: τον ίδιο τύπο στον άλλο αριθμό

superba: τα τρία γένη του επιθέτου στην ονομαστικήενικού

se: αιτιατική πληθυντικού για το α΄ πρόσωπο

beluam: δοτική ενικού

deo: γενική πληθυντικού

calceis: δοτική ενικού

hastā: αφαιρετική πληθυντικού

suppliciis: αιτιατική πληθυντικού

iustitiā: γενική ενικού

patriam: δοτική πληθυντικού

pericula: αιτιατική ενικού

beneficiis: το ίδιο στον άλλο αριθμό

eis: γενική ενικού αρσενικού γένους

annis: ονομαστική ενικού

ingenium: γενική ενικού

Μονάδες 15

B.5.α) Να μεταφέρετε τους παρακάτω τύπους στον Ενεστώτα στο ίδιο πρόσωπο και αριθμό:

erat

certābant

curābant

propulsābant

parābant

Μονάδες 10

β)

Να γράψετε τους τύπους που ζητούνται για τα παρακάτω ρήματα:

habent: γ΄ ενικό παρατατικού

urget: α΄ πληθυντικό ενεστώτα

nocet: β΄ πληθυντικό παρατατικού

movet: το ίδιο στον πληθυντικό αριθμό

adligat: β΄ πληθυντικό παρατατικού

Μονάδες 5

Β.6. α) Να αντιστοιχίσετε τις λατινικές λέξεις της A΄ στήλης µε τους συντακτικούς όρους της Β΄. Στη Β΄ στήλη υπάρχουν τρεις όροι οι οποίοι δεν αντιστοιχούν στις λέξεις της στήλης Α:

  1. filiam
  2. oraculum
  3. in suppliciis
  4. domi
  5. pericula
  1. Αντικείμενο στο propulsābant
  1. Επιρρηματικός προσδιορισμός που δηλώνει στάση σε τόπο και προσδιορίζει το erant
  1. Υποκείμενο στο propulsābant
  1. Εμπρόθετος προσδιορισμός που δηλώνει κατάσταση (ή αναφορά) και προσδιορίζει το erant
  1. Αντικείμενο στο habent
  1. Υποκείμενο στο respondet
  1. Κατηγορούμενο στο Andromedam
  1. Αντικείμενο στο respondet

Mονάδες 10

β) se comparat: να δηλωθεί η συντακτική θέση του se (2 μονάδες) και να αναγνωριστεί  το είδος της αυτοπάθειας (ευθεία ή πλάγια) (4 μονάδες). Να εντοπίσετε ένα ακόμα σημείο -στο κείμενο α)- όπου η αυτοπάθεια δηλώνεται με τον ίδιο τρόπο (4 μονάδες).

Mονάδες 10

 

Για να δείτε τις απαντήσεις αυτού του κριτηρίου επιλέξτε τον παρακάτω σύνδεσμο:

Κριτήριο Αξιολόγησης Λατινικά Ενότητες 3 & 4 Θέμα 17837 (Τράπεζα Θεμάτων) – Απαντήσεις

Το κριτήριο αξιολόγησης που μόλις διαβάσατε βασίζεται στο κείμενο 17837 της Τράπεζας Θεμάτων και συντάχθηκε σύμφωνα με τις πρόσφατες αλλαγές στον τρόπο εξέτασης των Λατινικών στην Β’ Λυκείου από την συνάδελφο Άννα Σιάτρα, η οποία το παραχώρησε στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.

Την ευχαριστούμε από καρδιάς και της ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική της ζωή.

Για να μεταβείτε σε άλλη Ενότητα των Λατινικών Β’ Λυκείου, επιλέξτε τον αντίστοιχο σύνδεσμο από τον παρακάτω πίνακα:

 

Λατινικά Β ΛυκείουΛατινικα: Στόχοι Διδασκαλίας-Διδακτική πρόταση
Ενότητα 1Ενότητα 2
Ενότητα 3Ενότητα 4
Ενότητα 5Ενότητα 6
Ενότητα 7Ενότητα 8
Ενότητα 9Ενότητα 10
Ενότητα 11Ενότητα 12
Ενότητα 13Ενότητα 14
Ενότητα 15Ενότητα 16
Ενότητα 17Ενότητα 18
Ενότητα 19Ενότητα 20
Ασκήσεις Γραμματικής Ενότητα 1Ασκήσεις Γραμματικής Ενότητα 2
Ασκήσεις Γραμματικής Ενότητα 3Ασκήσεις Γραμματικής Ενότητα 4
Ασκήσεις Γραμματικής Ενότητα 5Ασκήσεις Γραμματικής Ενότητα 6
Ασκήσεις Γραμματικής Ενότητα 7
Φύλλο Εργασίας Ενότητα 16Φύλλο Εργασίας Ενότητα 16 Απαντήσεις
Φύλλο Εργασίας Ενότητα 17Φύλλο Εργασίας Ενότητα 17 Απαντήσεις
Φύλλο Εργασίας Ενότητα 18Φύλλο Εργασίας Ενότητα 18 Απαντήσεις
Φύλλο Εργασίας Ενότητα 19Φύλλο Εργασίας Ενότητα 19 Απαντήσεις
Φύλλο Εργασίας Ενότητα 20Φύλλο Εργασίας Ενότητα 20 Απαντήσεις
Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 1 & 3Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 1 & 3 Απαντήσεις
Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 1 - 3Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 1 - 3 Απαντήσεις
Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 2-4 Θέμα 15434 (Τράπεζα Θεμάτων)Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 2-4 Θέμα 15434 (Τράπεζα Θεμάτων) Απαντήσεις
Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 3 & 4 Θέμα 17837 (Τράπεζα Θεμάτων)Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 3 & 4 Θέμα 17837 (Τράπεζα Θεμάτων) Απαντήσεις
Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 4-5Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 4-5 Απαντήσεις
Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 4-6Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 4-6 Απαντήσεις
Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 4 & 6 & 10 Θέμα 15473 (Τράπεζα Θεμάτων)Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 4 & 6 & 10 Θέμα 15473 (Τράπεζα Θεμάτων) Απαντήσεις
Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 7 & 13 Θέμα 15630 (Τράπεζα Θεμάτων)Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 7 & 13 Θέμα 15630 (Τράπεζα Θεμάτων) Απαντήσεις
Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 8-11Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 8-11 Απαντήσεις
Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 10 & 15 Θέμα 15702 (Τράπεζα Θεμάτων)Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 10 & 15 Θέμα 15702 (Τράπεζα Θεμάτων) Απαντήσεις
Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 11-13Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 11-13 Απαντήσεις
Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 12 & 14 Θέμα 15315 (Τράπεζα Θεμάτων)Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 12 & 14 Θέμα 15315 (Τράπεζα Θεμάτων) Απαντήσεις
Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 13 & 15 Θέμα 31684 (Τράπεζα Θεμάτων)Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 13 & 15 Θέμα 31684 (Τράπεζα Θεμάτων) Απαντήσεις
Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 14-15Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 14-15 Απαντήσεις
Μετατροπή Σύνταξης: Ενεργητική-Παθητική

Η ομάδα του filologika.gr 


Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.