Κριτήριο Αξιολόγησης Λατινικά Ενότητες 1 & 3 Απαντήσεις (νέα μορφή)

Κριτήριο Αξιολόγησης Λατινικά Ενότητες 1 & 3 Απαντήσεις (νέα μορφή)

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ:

Απαντήσεις

Κριτήριο Αξιολόγησης Λατινικά Ενότητες 1 & 3

Παρατηρήσεις Α΄ Ομάδας

Α1. O Κηφέας και η Κασσιόπη έχουν κόρη την Ανδρομέδα. Η Κασσιόπη, υπερήφανη για την ομορφιά της, συγκρίνει τον εαυτό της με τις Νηρηίδες. Ο Ποσειδώνας ορ­γισμένος στέλνει στην ακτή της Αιθιοπίας ένα θαλάσσιο κήτος, που αφανίζει τους κατοίκους. Το μαντείο απαντά στους κατοίκους: «Στο θεό αρέσει βασιλικό σφά­γιο». Τότε ο Κηφέας δένει την Ανδρομέδα (πάνω) σε ένα βράχο το κήτος κατευθύνεται προς την Ανδρομέδα. Ξαφνικά καταφθάνει πετώντας ο Περσέας με τα φτερωτά (του) σανδάλια

Α2. Ο κορυφαίος Ρωμαίος επικός και ελεγειακός ποιητής Πόπλιος Οβίδιος Νόσων (Publius Ovidius Naso, 43 π.X. – 17 μ.Χ.) έζησε κατά τη διάρκεια της βασιλείας του αυτοκράτορα Οκταβιανού Αύγουστου (63 π.Χ. – 14 μ.Χ.).

Το 8 μ.Χ. ο ποιητής καταδικάστηκε σε εξορία στους Τόμους, ένα μικρό λιμάνι στον Εύξεινο πόντο (in terrā Ponticā exulat) στις εκβολές του Δούναβη και σε απαγόρευση κυκλοφορίας των βιβλίων του. Πιθανόν η εξορία του να οφείλονταν στην επιδίωξη του Αυγούστου να προβάλλει την αυστηρή ηθική πολιτική του, τιμωρώντας τον ελευθεριάζοντα ποιητή. Ίσως πάλι να υποψιαζόταν τον Οβίδιο ως συνωμότη. Σε κάθε περίπτωση ο Οβίδιος θεώρησε πως του είχε γίνει μια τεράστια αδικία, η οποία στο κείμενο φαίνεται με τον εμπρόθετο επιρρηματικό προσδιορισμό «contra iniuriam».

Η αντιμετώπιση αυτής της αδικίας αποτελεί πραγματική «μάχη» για τον Οβίδιο («repugnat»). Όπλο του σε μια τέτοια «μάχη», όπως φαίνεται από τον αφαιρετική οργανική του μέσου (ή του οργάνου) «epistulis», είναι οι επιστολές. Με τις επιστολές μεταφέρει  διαρκώς τον πόνο που βίωνε και τη νοσταλγία για τη Ρώμη («Rōmam desiderat») και το παράπονό του για την αντίξοη τύχη του(«fortūnam adversam deplōrat»)προς τους φίλους του, τη γυναίκα του και τον άδικο αυτοκράτορα, χωρίς βέβαια στο τέλος να καταφέρει να τού αλλάξει τη γνώμη.

Παρατηρήσεις Β΄ Ομάδας

Β1.

α) epistulas: epistulam

Rōmam: (Rōmas)

epistulae: epistula

querelārum: querelae

fortūnam: fortūnas

β) scriptitat: scriptitat, scriptitabat, scriptitabit, scriptitavit, scriptitaverat, scriptitaverit,

sunt: sunt, erant, erunt, fuerunt/fuere, fuerant, fuerint

desiderat: desiderat, desiderabat, desiderabit, desideravit, desideraverat, desideraverit

deplōrat: deplōrat, deplōrabat, deplōrabit, deplōravit, deplōraverat, deplōraverit

Β2.

incolis: incolam

miseriae: miseriis

filiam: filiis / filiabus

oraculum: oracula

deo: dei / dii / di

scopulum: scopuli

se: mihi

calceis: calcee

suā: tuo

regia: regii

urget: ursisti

habent: habebunt

comparat: comparaverint

Παρατηρήσεις Γ΄ Ομάδας

poeta: παράθεση στο Ovidius

interra: εμπρόθετος επιρρηματικός προσδιορισμός της στάσης σε τόπο στο ρήμα exulat

Romam: απρόθετη (γιατί είναι όνομα πόλης) αιτιατική που δηλώνει κίνηση σε τόπο στο ρήμα scriptitat

querelarum: γενική ως συμπλήρωμα (αντικειμενική) στο plenae

adversam: επιθετικός προσδιορισμός στο fortunam

deterra: εμπρόθετος επιρρηματικός προσδιορισμός της αναφοράς στο ρήμα Narrat

curae: υποκείμενο στο ρήμα excruciant

amica: κατηγορούμενο στο Musaμέσω του συνδετικού ρήματος est

filiam: κατηγορούμενο στο αντικείμενοAndromedam

beluam: αντικείμενο στο ρήμα urget

 

Γ2.

formā: αφαιρετική της αιτίας (εξωτερικό αναγκαστικό αίτιο) στο superba.

Εμπρόθετος επιρρηματικός προσδιορισμός εξωτερικού αναγκαστικού αιτίου:  ob formam suam / per formam suam / propter formam suam

Γ3.

barbaris: βαρβαρικός

miseriae: μίζερος

deo: θεϊκός

scopulum: σκόπελος

pennātis: πένα

 

Για να μεταφερθείτε στο Κριτήριο Αξιολόγησης επιλέξτε τον παρακάτω σύνδεσμο: 

Κριτήριο Αξιολόγησης Λατινικά Ενότητες 1 & 3

Οι απαντήσεις που μόλις διαβάσατε αφορούν κριτήριο αξιολόγησης το οποίο συντάχθηκε για να πληροί τις νέες ανάγκες αξιολόγησης σύμφωνα με τις πρόσφατες αλλαγές στο πρόγραμμα σπουδών των Λατινικών στην Β’ Λυκείου και προέρχονται από τις προσωπικές σημειώσεις του συναδέλφου Γεώργιου Ψωμιάδη, ο οποίος τις παραχώρησε στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.

Τον ευχαριστούμε από καρδιάς και του ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική του ζωή.

Για να μεταβείτε σε άλλη Ενότητα των Λατινικών Β’ Λυκείου, επιλέξτε τον αντίστοιχο σύνδεσμο από τον παρακάτω πίνακα:

 

Λατινικά Β ΛυκείουΛατινικα: Στόχοι Διδασκαλίας-Διδακτική πρόταση
Ενότητα 1Ενότητα 2
Ενότητα 3Ενότητα 4
Ενότητα 5Ενότητα 6
Ενότητα 7Ενότητα 8
Ενότητα 9Ενότητα 10
Ενότητα 11Ενότητα 12
Ενότητα 13Ενότητα 14
Ενότητα 15Ενότητα 16
Ενότητα 17Ενότητα 18
Ενότητα 19Ενότητα 20
Ασκήσεις Γραμματικής Ενότητα 1Ασκήσεις Γραμματικής Ενότητα 2
Ασκήσεις Γραμματικής Ενότητα 3Ασκήσεις Γραμματικής Ενότητα 4
Ασκήσεις Γραμματικής Ενότητα 5Ασκήσεις Γραμματικής Ενότητα 6
Ασκήσεις Γραμματικής Ενότητα 7
Φύλλο Εργασίας Ενότητα 16Φύλλο Εργασίας Ενότητα 16 Απαντήσεις
Φύλλο Εργασίας Ενότητα 17Φύλλο Εργασίας Ενότητα 17 Απαντήσεις
Φύλλο Εργασίας Ενότητα 18Φύλλο Εργασίας Ενότητα 18 Απαντήσεις
Φύλλο Εργασίας Ενότητα 19Φύλλο Εργασίας Ενότητα 19 Απαντήσεις
Φύλλο Εργασίας Ενότητα 20Φύλλο Εργασίας Ενότητα 20 Απαντήσεις
Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 1 & 3Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 1 & 3 Απαντήσεις
Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 1 - 3Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 1 - 3 Απαντήσεις
Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 2-4 Θέμα 15434 (Τράπεζα Θεμάτων)Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 2-4 Θέμα 15434 (Τράπεζα Θεμάτων) Απαντήσεις
Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 3 & 4 Θέμα 17837 (Τράπεζα Θεμάτων)Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 3 & 4 Θέμα 17837 (Τράπεζα Θεμάτων) Απαντήσεις
Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 4-5Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 4-5 Απαντήσεις
Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 4-6Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 4-6 Απαντήσεις
Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 4 & 6 & 10 Θέμα 15473 (Τράπεζα Θεμάτων)Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 4 & 6 & 10 Θέμα 15473 (Τράπεζα Θεμάτων) Απαντήσεις
Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 7 & 13 Θέμα 15630 (Τράπεζα Θεμάτων)Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 7 & 13 Θέμα 15630 (Τράπεζα Θεμάτων) Απαντήσεις
Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 8-11Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 8-11 Απαντήσεις
Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 10 & 15 Θέμα 15702 (Τράπεζα Θεμάτων)Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 10 & 15 Θέμα 15702 (Τράπεζα Θεμάτων) Απαντήσεις
Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 11-13Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 11-13 Απαντήσεις
Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 12 & 14 Θέμα 15315 (Τράπεζα Θεμάτων)Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 12 & 14 Θέμα 15315 (Τράπεζα Θεμάτων) Απαντήσεις
Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 13 & 15 Θέμα 31684 (Τράπεζα Θεμάτων)Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 13 & 15 Θέμα 31684 (Τράπεζα Θεμάτων) Απαντήσεις
Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 14-15Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 14-15 Απαντήσεις
Μετατροπή Σύνταξης: Ενεργητική-Παθητική

Η ομάδα του filologika.gr 


Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.