Κριτήριο Αξιολόγησης Λατινικά Ενότητες 1 & 3 Απαντήσεις (νέα μορφή)
Για να μεταφερθείτε σε κάποια άλλη ενότητα των Λατινικών Προσανατολισμού της Β’ Λυκείου επιλέξτε την αντίστοιχη σελίδα από το παρακάτω μενού:
Απαντήσεις
Κριτήριο Αξιολόγησης Λατινικά Ενότητες 1 & 3
Παρατηρήσεις Α΄ Ομάδας
Α1. O Κηφέας και η Κασσιόπη έχουν κόρη την Ανδρομέδα. Η Κασσιόπη, υπερήφανη για την ομορφιά της, συγκρίνει τον εαυτό της με τις Νηρηίδες. Ο Ποσειδώνας οργισμένος στέλνει στην ακτή της Αιθιοπίας ένα θαλάσσιο κήτος, που αφανίζει τους κατοίκους. Το μαντείο απαντά στους κατοίκους: «Στο θεό αρέσει βασιλικό σφάγιο». Τότε ο Κηφέας δένει την Ανδρομέδα (πάνω) σε ένα βράχο∙ το κήτος κατευθύνεται προς την Ανδρομέδα. Ξαφνικά καταφθάνει πετώντας ο Περσέας με τα φτερωτά (του) σανδάλια–
Α2. Ο κορυφαίος Ρωμαίος επικός και ελεγειακός ποιητής Πόπλιος Οβίδιος Νόσων (Publius Ovidius Naso, 43 π.X. – 17 μ.Χ.) έζησε κατά τη διάρκεια της βασιλείας του αυτοκράτορα Οκταβιανού Αύγουστου (63 π.Χ. – 14 μ.Χ.).
Το 8 μ.Χ. ο ποιητής καταδικάστηκε σε εξορία στους Τόμους, ένα μικρό λιμάνι στον Εύξεινο πόντο (in terrā Ponticā exulat) στις εκβολές του Δούναβη και σε απαγόρευση κυκλοφορίας των βιβλίων του. Πιθανόν η εξορία του να οφείλονταν στην επιδίωξη του Αυγούστου να προβάλλει την αυστηρή ηθική πολιτική του, τιμωρώντας τον ελευθεριάζοντα ποιητή. Ίσως πάλι να υποψιαζόταν τον Οβίδιο ως συνωμότη. Σε κάθε περίπτωση ο Οβίδιος θεώρησε πως του είχε γίνει μια τεράστια αδικία, η οποία στο κείμενο φαίνεται με τον εμπρόθετο επιρρηματικό προσδιορισμό «contra iniuriam».
Η αντιμετώπιση αυτής της αδικίας αποτελεί πραγματική «μάχη» για τον Οβίδιο («repugnat»). Όπλο του σε μια τέτοια «μάχη», όπως φαίνεται από τον αφαιρετική οργανική του μέσου (ή του οργάνου) «epistulis», είναι οι επιστολές. Με τις επιστολές μεταφέρει διαρκώς τον πόνο που βίωνε και τη νοσταλγία για τη Ρώμη («Rōmam desiderat») και το παράπονό του για την αντίξοη τύχη του(«fortūnam adversam deplōrat»)προς τους φίλους του, τη γυναίκα του και τον άδικο αυτοκράτορα, χωρίς βέβαια στο τέλος να καταφέρει να τού αλλάξει τη γνώμη.
Παρατηρήσεις Β΄ Ομάδας
Β1.
α) epistulas: epistulam
Rōmam: (Rōmas)
epistulae: epistula
querelārum: querelae
fortūnam: fortūnas
β) scriptitat: scriptitat, scriptitabat, scriptitabit, scriptitavit, scriptitaverat, scriptitaverit,
sunt: sunt, erant, erunt, fuerunt/fuere, fuerant, fuerint
desiderat: desiderat, desiderabat, desiderabit, desideravit, desideraverat, desideraverit
deplōrat: deplōrat, deplōrabat, deplōrabit, deplōravit, deplōraverat, deplōraverit
Β2.
incolis: incolam
miseriae: miseriis
filiam: filiis / filiabus
oraculum: oracula
deo: dei / dii / di
scopulum: scopuli
se: mihi
calceis: calcee
suā: tuo
regia: regii
urget: ursisti
habent: habebunt
comparat: comparaverint
Παρατηρήσεις Γ΄ Ομάδας
poeta: παράθεση στο Ovidius
interra: εμπρόθετος επιρρηματικός προσδιορισμός της στάσης σε τόπο στο ρήμα exulat
Romam: απρόθετη (γιατί είναι όνομα πόλης) αιτιατική που δηλώνει κίνηση σε τόπο στο ρήμα scriptitat
querelarum: γενική ως συμπλήρωμα (αντικειμενική) στο plenae
adversam: επιθετικός προσδιορισμός στο fortunam
deterra: εμπρόθετος επιρρηματικός προσδιορισμός της αναφοράς στο ρήμα Narrat
curae: υποκείμενο στο ρήμα excruciant
amica: κατηγορούμενο στο Musaμέσω του συνδετικού ρήματος est
filiam: κατηγορούμενο στο αντικείμενοAndromedam
beluam: αντικείμενο στο ρήμα urget
Γ2.
formā: αφαιρετική της αιτίας (εξωτερικό αναγκαστικό αίτιο) στο superba.
Εμπρόθετος επιρρηματικός προσδιορισμός εξωτερικού αναγκαστικού αιτίου: ob formam suam / per formam suam / propter formam suam
Γ3.
barbaris: βαρβαρικός
miseriae: μίζερος
deo: θεϊκός
scopulum: σκόπελος
pennātis: πένα
Για να μεταφερθείτε στο Κριτήριο Αξιολόγησης επιλέξτε τον παρακάτω σύνδεσμο:
Κριτήριο Αξιολόγησης Λατινικά Ενότητες 1 & 3
Οι απαντήσεις που μόλις διαβάσατε αφορούν κριτήριο αξιολόγησης το οποίο συντάχθηκε για να πληροί τις νέες ανάγκες αξιολόγησης σύμφωνα με τις πρόσφατες αλλαγές στο πρόγραμμα σπουδών των Λατινικών στην Β’ Λυκείου και προέρχονται από τις προσωπικές σημειώσεις του συναδέλφου Γεώργιου Ψωμιάδη, ο οποίος τις παραχώρησε στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.
Τον ευχαριστούμε από καρδιάς και του ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική του ζωή.
Για να μεταβείτε σε άλλη Ενότητα των Λατινικών Β’ Λυκείου, επιλέξτε τον αντίστοιχο σύνδεσμο από τον παρακάτω πίνακα:
Η ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.