
Κριτήριο Αξιολόγησης Λατινικά Ενότητες 1-3
Για να μεταφερθείτε σε κάποια άλλη ενότητα των Λατινικών Προσανατολισμού της Β’ Λυκείου επιλέξτε την αντίστοιχη σελίδα από το παρακάτω μενού:
Κριτήριο Αξιολόγησης Λατινικών Β’ Λυκείου
Ενότητες 1-3
Κείμενο Ι
Narrat de incolis barbaris et de terra gelida. Poetam curae et miseriae excruciant. Epistulis contra iniuriam repugnat. Musa est unica amica poetae.
Κείμενο II
Sed venti pontum turbant et Aenean in Africam portant. Ibi Dido regina novam patriam fundat. Aeneas reginae insidias Graecorum renarrat. Regina Aenean amat et Aeneas reginam. Denique Aeneas in Italiam navigat et regina exspirat.
Κείμενο III
Neptunus iratus ad oram Aethiopiae urget beluam marinam, quae incolis nocet. Oraculum incolis respondet: “regia hostia deo placet!” Tum Cepheus Andromedam ad scopulum adligat; belua ad Andromedam se movet. Repente Perseus calceis pennatis advolat; puellam videt et stupet forma puellae.
Παρατηρήσεις
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ
- Να μεταφραστούν τα παραπάνω αποσπάσματα.
Μονάδες 20
- Να συνδέσετε τις προτάσεις της στήλης Α’ με τις λέξεις ή φράσεις που συμπληρώνουν ορθά το νόημά τους από τη στήλη Β’, συμπληρώνοντάς τες όπου χρειάζεται (εκεί όπου υπάρχουν κενά).
Στήλη Α’ |
Στήλη Β’ |
Α. Είναι αναμφίβολα ο «εθνικός ποιητής» των Ρωμαίων: |
i. Βιργίλιος ii. Οράτιος iii. Οβίδιος
|
Β. Καυχιόταν ότι «πρώτος αυτός μετέφερε το αιολικό άσμα στη Ρώμη»: |
i. Οράτιος ii. Οβίδιος iii. Τίβουλος
|
Γ. Ποιητική καταγραφή των ιστορικών καταβολών και πεπρωμένων της Ρώμης αποτελεί: |
i. Το έργο Ab urbe condita (Από κτίσεως της Ρώμης) του ……………… ii. Η Αινειάδα του …………………………….. iii. Ο Ύμνος της Εκατονταετίας του …………………………
|
Δ. Σύμφωνα με τη διάκριση με ιστορικά κριτήρια, η ρωμαϊκή λογοτεχνία χωρίζεται σε: |
i. Προκλασική/αρχαϊκή, κλασική, μετακλασική και ύστερη αρχαιότητα ii. Δημοκρατική, αυγούστεια και αυτοκρατορική iii. «Χρυσός αιώνας», «αργυρός αιώνας» και «χάλκινος αιώνας»
|
Ε. Επινόησε και καλλιέργησε το είδος της πλαστής ποιητικής μυθολογικής επιστολής: |
i. Οράτιος ii. Προπέρτιος iii. Οβίδιος
|
Μονάδες 10
- Να συσχετίσετε ετυμολογικά τις λατινικές λέξεις της Α’ στήλης με τις αντίστοιχες ελληνικές λέξεις της Β’.
calceis | ένας, ενικός |
exspirat | ιδέα, ιδανικός |
incolis | κάλτσα |
movet | κουλτούρα |
navigat | μοτέρ, μοτίβo |
regina | βεντάλια |
repugnat | πυγμάχος |
unica | ρήγας |
venti | ναυτικός |
videt | σπιρτόζος |
Μονάδες 10
- Να αντικαταστήσετε τις λέξεις ή φράσεις με έντονα γράμματα από τη στήλη Α’ με τις κατάλληλες λατινικές φράσεις από τη στήλη Β’, λαμβάνοντας υπόψη ότι περισσεύουν τρεις.
Α’ στήλη |
Β’ στήλη |
α. Σε κάθε δικαστική διαμάχη πρέπει να ακούγεται όχι μόνο ο κατήγορος, αλλά και η άλλη πλευρά.
β. Η εξαγωγή συμπερασμάτων εκ των υστέρων είναι κάτι που μπορούν να το κάνουν οι περισσότεροι. γ. Ο παππούς μου ήταν ένας πολύ δραστήριος άνθρωπος, που είχε ως μότο του το «άδραξε τη μέρα, ζήσε τη ζωή». δ. Η εισβολή στα γεωγραφικά όρια μιας χώρας αποτελεί ξεκάθαρη αιτία πολέμου. ε. Η αγόρευση του κατηγόρου ήταν βασισμένη σε μια επίθεση ενάντια στο πρόσωπο του κατηγορουμένου, καθώς ο όχι και τόσο άσπιλος πρότερος βίος του ήταν γνωστός σε όλους. |
i. a priori ii. casus belli iii. alter ego iv. ad hominem v. ad populum vi. altera pars vii. carpe diem viii. a posteriori
|
Μονάδες 10
- α) Να σχηματίσετε τους ζητούμενους τύπους των παρακάτω λέξεων ή συνεκφορών:
incolis barbaris: αιτιατική πληθυντικού
pontum: αφαιρετική ενικού και πληθυντικού
novam patriam: δοτική ενικού και πληθυντικού
oraculum: αιτιατική ενικού και πληθυντικού
deo: γενική ενικού και πληθυντικού
Μονάδες 10
β) Να σχηματίσετε τους ζητούμενους τύπους των παρακάτω ρημάτων:
repugnat: α’ ενικό και α’ πληθυντικό
est: β’ ενικό και γ’ πληθυντικό
portant: σουπίνο και απαρέμφατο ενεστώτα
nocet: α’ ενικό και α’ πληθυντικό
videt: γ’ πληθυντικό και απαρέμφατο ενεστώτα
Μονάδες 10
γ) Musa est unica amica poetae: Να μεταφερθούν οι κλιτοί όροι της παραπάνω πρότασης στον άλλο αριθμό.
Μονάδες 10
- Να συμπληρώσετε τις παρακάτω προτάσεις αναφερόμενοι στη συντακτική λειτουργία των λέξεων ή φράσεων που σας δίνονται και στον όρο τον οποίο συμπληρώνουν/προσδιορίζουν.
de incolis: είναι | στο |
poetam: είναι | στο |
epistulis: είναι | στο |
amica: είναι | στο |
poetae: είναι | στο |
reginae: είναι | στο |
in Italiam: είναι | στο |
hostia: είναι | στο |
se: είναι | στο |
forma: είναι | στο |
Μονάδες 10
Για να μεταφερθείτε στις απαντήσεις του κριτηρίου επιλέξτε τον παρακάτω σύνδεσμο:
Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 1-3 Απαντήσεις
Το κριτήριο που μόλις διαβάσατε προετοίμασε η συνάδελφος Εύη Πανταλού, η οποία στη συνέχεια το παραχώρησε στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.
Την ευχαριστούμε από καρδιάς και της ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική της ζωή.
Για να μεταβείτε σε άλλη Ενότητα των Λατινικών Β’ Λυκείου, επιλέξτε τον αντίστοιχο σύνδεσμο από τον παρακάτω πίνακα:
Η ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.