Λατινικά Ενότητα 10-Φύλλο εργασίας

Λατινικά Ενότητα 10-Φύλλο εργασίας

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ:

Λατινικά  Ενότητα 10

Η προφητεία του Δία

Εισαγωγικά

Στο πρώτο βιβλίο της «Αινειάδας» του Βιργιλίου ο Δίας (Jupiter) καθησυχάζει τη θυγατέρα του Αφροδίτη (Venus)που εκφράζει την αγανάκτηση της για τον αδιάκοπο κατατρεγμό του γιου της Αινεία από την Ήρα (Juno). Ο Δίας τη διαβεβαιώνει ότι το πεπρωμένο του Αινεία είναι να κατακτήσει και να εκπολιτίσει την Ιταλία. Ο γιος του Ίουλος (lūlus ή Ascanius)θα κτίσει την Alba Longa.Τριακόσια χρόνια αργότερα, από τον Άρη και την ιέρεια Ρέα Σίλβια (Ilia) θα γεννηθούν οι δίδυμοι Ρώμος (Remus) και Ρωμύλος (Rōmulus), που θα τραφούν από το γάλα της θρυλικής λύκαινας. Ο Ρωμύλος θα κτίσει τη Ρώμη και θα δώσει το όνομά του στους Ρωμαίους. Ο απόγονός του Καίσαρας Αύγουστος θα κλείσει τις πύλες του ναού του Ιανού – σημάδι πως τελείωσαν οι πόλεμοι – και θα επαναφέρει τη χρυσή εποχή του Κρόνου. Ο Αινείας και ο Αύγουστος είναι προορισμένοι από τη μοίρα (fatum) να αποθεωθούν.Η πεποίθηση ότι η ιστορική πορεία της Ρώμης ήταν προαποφασισμένη ήταν βαθιά εδραιωμένη στους Ρωμαίους και προβάλλεται ιδιαίτερα από τη λογοτεχνία των χρόνων του Αυγούστου.

Βιργίλιος: Ο Πόμπλιος Βεργίλιος Μάρων (70-19 π .Χ) είναι αναμφίβολα ο “εθνικός ποιητής” των Ρωμαίων με τεράστια επίδραση τόσο στην σύγχρονη και μεταγενέστερη του ρωμαϊκή λογοτεχνία,όσο και στην ευρωπαϊκή λογοτεχνία των νεότερων χρόνων
Τα σημαντικότερα έργα του είναι
(α) τα Γεωργικά (Georgia): (Επηρεασμένο από το έργο του Ησιόδου) Είναι ένα ποίημα διδακτικό, για την εργασία και τη ζωή του αγρότη, του Ρωμαίου όπως ο ίδιος τον είδε και όπως ήθελε να τον δει ο Οκταβιανός, του αγρότη που τον προόριζε για τον κύριο του κόσμου.
(β) οι Εκλογαί (Eclogae): (Επηρεασμένο από το έργο του Θεόκριτου): 10 ποιήματα με βουκολικό περιεχόμενο, επηρεασμένα από την ελληνιστική ποίηση.
(γ) Η Αινειάδα (Aeneis): αποτελεί το σημαντικότερο έργο του Βιργίλιου. Το προπαγανδιστικό αυτό έργο τού ανατέθηκε από τον Οκταβιανό, τον πρώτο Ρωμαίο Αυτοκράτορα, στον οποίο είχε γνωρίσει τον Βιργίλιο ο Μαικήνας. Η Αινειάδα αποτελεί έπος μεγάλης ιστορικής σημασίας που επιπλέον καταξίωσε τον Βιργίλιο ως μείζονα ποιητή. Το έργο ολοκληρώθηκε σε διάστημα περίπου δέκα ετών και περιγράφει μέσα σε συνολικά δώδεκα τόμους το ηρωικό έπος του Αινεία, ο οποίος μετά την πτώση της Τροίας, ταξιδεύει και φτάνει μετά από πολλές περιπέτειες στην Ιταλία, όπου και ιδρύει τη Ρώμη. Τα έξι πρώτα βιβλία της Αινειάδας είναι γραμμένα στο πρότυπο της Οδύσσειας του Ομήρου, ενώ τα υπόλοιπα έξι ακολουθούν το παράδειγμα της Ιλιάδας. Η Αινειάδα έχει χαρακτήρα ανεξάρτητο από τον Όμηρο. Τα ομηρικά ποιήματα είναι το πιο τέλειο φυσικό έπος και η Αινειάδα είναι μίμηση τους, αλλά συνάμα είναι δημιούργημα καινούργιο και προσωπικό. Ο Αινείας είναι ένας νέος τύπος επικού ήρωα που δεν εντάσσεται σε κανένα σχήμα, καθώς τυραννιέται από διλήμματα σχετικά με το ηρωικό πεπρωμένο του. Η Αινειάδα συμβόλισε ουσιαστικά την ιστορική αποστολή της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας και για το λόγο αυτό προωθήθηκε ως εθνικό έπος από το αυγούστειο καθεστώς.

 

(πηγή:www.wikipedia. org/ εισαγωγή σχολικού βιβλίου)

Μετάφραση σε αντιστοίχιση

Aeneas geret

ingens bellum in Italia.

Contundet feroces populos,

imponet eis mores

et condet moenia.

Tu ad caelum feres Aeneam.

Postea Iulus, Aeneae filius,

transferet regnum ab Lavinio

et muniet Albam Longam.

Post trecentos annos

Ilia pariet duos filios,

Romulum et Remum,

quos nutriet lupa.

Romulus condet moenia Martia

appellabit de suo nomine Romanosque.

Romanis erit imperium

sine fine.

Caesar Augustus,

ortus ab Iulo,

claudet portas Belli

et restituet regnum Saturnium.

Hunc tu,

ut Aeneam,

accipies in caelo.

Ο Αινείας θα διεξαγάγει

φοβερό πόλεμο στην Ιταλία.

Θα συντρίψει άγριους λαούς,

θα επιβάλει σε αυτούς θεσμούς

και θα χτίσει τείχη.

Εσύ θα αποθεώσεις τον Αινεία.

Αργότερα ο Ίουλος, ο γιος του Αινεία,

θα μεταφέρει το βασίλειο από το Λαβίνιο

και θα οχυρώσει την Άλβα Λόγγα.

Μετά από τριακόσια χρόνια

η Ιλία θα γεννήσει δύο γιους,

το Ρωμύλο και το Ρώμο,

τους οποίους θα αναθρέψει λύκαινα.

Ο Ρωμύλος θα χτίσει τα τείχη του Άρη

και θα δώσει στους Ρωμαίους το όνομά του.

Οι Ρωμαίοι θα έχουν κυριαρχία

χωρίς τέλος.

Ο Καίσαρας Αύγουστος,

καταγόμενος από τον Ίουλο,

θα κλείσει τις πύλες του Πολέμου

και θα αποκαταστήσει το βασίλειο του Κρόνου.

Αυτόν εσύ,

όπως τον Αινεία,

θα (τον) υποδεχθείς στον ουρανό.

Ερωτήσεις - Ασκήσεις

1. Ποια είναι η σχέση του αυτοκράτορα Αύγουστου με τον μυθικό ιδρυτή της Ρώμης, Αινεία, σύμφωνα με το κείμενο;

2. Να συμπληρωθούν οι ζητούμενοι τύποι των ονομάτων:

  • bellum ingens: ονομαστική και γενική πληθυντικού,
  • moenia: γενική και αφαιρετική πληθυντικού,
  • caelum: ονομαστική ενικού και πληθυντικού.
  • filius: γενική και κλητική ενικού.
  • nomine: αιτιατική ενικού και αφαιρετική πληθυντικού.
  • finis: αιτιατική ενικού και γενική πληθυντικού.
  • Aeneas: αιτιατική ενικού.

3. Να γραφούν οι ζητούμενοι τύποι των αντωνυμιών:

  • suo: τον ίδιο τύπο στο α’ και β’ πρόσωπο.
  • quos: γενική ενικού και πληθυντικού στο γένος που βρίσκεται.
  • eis: ονομαστική και αφαιρετική ενικού και πληθυντικού στο θηλυκό γένος. 
  • tu: αφαιρετική ενικού και γενική πληθυντικού στο ίδιο πρόσωπο.
  • hunc: τον ίδιο τύπο στο θηλυκό γένος.

4. Να  γραφούν οι ζητούμενοι τύποι των ρημάτων.

  • geret: α’ πληθυντικό ενεστώτα.
  • condundet: γ’ πληθυντικό και απαρέμφατο ενεστώτα,
  • feres: β’ και γ’ ενικό ενεστώτα.
  • pariet: τον ίδιο τύπο στον παρατατικό. 
  • appelabit: β’ ενικό παρατατικού.
  • erit: β’ ενικό ενεστώτα και παρατατικού.
  • restituet: γ’ πληθυντικό μέλλοντα.

5. Να βάλεις σε κύκλο το γράμμα που αντιστοιχεί στην σωστή απάντηση:

Το προθετικό σύνολο ab Lavinus δηλώνει: 

α. ποιητικό αίτιο           β. απομάκρυνση          γ. προέλευση

Η δοτική Romanis είναι: 

α. προσωπική            β. αντικειμενική            γ. προσωπική κτητική

Η ονομαστική filius που προσδιορίζει το ουσιαστικό Iulus λειτουργεί ως: 

α. παράθεση           β. επεξήγηση                   γ. επιθετικός προσδιορισμός

Η δευτερεύουσα πρόταση “quos…nutriet είναι”: 

α. αναφορική – προσδιοριστική        β. παραβολική       γ. αιτιολογική  

H γενική belli που προσδιορίζει την λέξη  portas είναι: 

α. γενική της ιδιότητας            β. γενική αντικειμενική          γ. γενική κτητική

6. Bellum ingens : Να αναγνωρίσετε τον ονοματικό προσδιορισμό και να τον μετατρέψετε σε αναφορική πρόταση.

Αναγνώριση: 

Μετατροπή:

7. Να μετατρέψετε σε απαρεμφατικές τις παρακάτω προτάσεις με εξάρτηση από την φράση : “Vergilius tradit…”

  • Aeneas bellum ingens geret in Italia.
  • Tu Aeneas ad caelum feres.

8. Romulus…Romanosque ….de suo nomine appelabit : Να δηλωθεί με διαφορετικό τρόπο η κτήση.

9. Να αντιστοιχίσετε τις λατινικές λέξεις  με την σημασία τους:

1. appello α. όνομα
2. lupa β. τρομερός
3. nomen γ. ονομάζω
4. ingens δ. γεννώ
5. pario ε. λύκαινα
6. nutrio στ. τέλος
7. finis ζ. ανατρέφω

10. Να αντιστοιχίσετε τις λατινικές λέξεις με τις ομόριζες τους ελληνικές

1.accipies α. ιμπεριαλιστής
2. fine β. φινάλε
3. mores γ. φοροφυγάς
4..imperium δ. ιμπεριαλιστής
5. feres ε. αμοραλιστής
6. mores στ.ρεσεψιον

11. Nα εξηγήσετε τις λατινικές φράσεις :

– casus belli: 

– homo homini lupus:

– o tempora o mores: 

 

Για να μεταφερθείτε στην αντίστοιχη ενότητα επιλέξτε τον παρακάτω σύνδεσμο:

Λατινικά  Ενότητα 10

Το παρόν φύλλο εργασίας προετοίμασε η συνάδελφος Θάλεια Θεμιστοκλέους, η οποία στη συνέχεια το παραχώρησε στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.

Την ευχαριστούμε από καρδιάς και της ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική της ζωή.

Για να μεταβείτε σε άλλη Ενότητα των Λατινικών Β’ Λυκείου, επιλέξτε τον αντίστοιχο σύνδεσμο από τον παρακάτω πίνακα:

 

Λατινικά Β ΛυκείουΛατινικα: Στόχοι Διδασκαλίας-Διδακτική πρόταση
Ενότητα 1Ενότητα 2
Ενότητα 3Ενότητα 4
Ενότητα 5Ενότητα 6
Ενότητα 7Ενότητα 8
Ενότητα 9Ενότητα 10
Ενότητα 11Ενότητα 12
Ενότητα 13Ενότητα 14
Ενότητα 15Ενότητα 16
Ενότητα 17Ενότητα 18
Ενότητα 19Ενότητα 20
Ασκήσεις Γραμματικής Ενότητα 1Ασκήσεις Γραμματικής Ενότητα 2
Ασκήσεις Γραμματικής Ενότητα 3Ασκήσεις Γραμματικής Ενότητα 4
Ασκήσεις Γραμματικής Ενότητα 5Ασκήσεις Γραμματικής Ενότητα 6
Ασκήσεις Γραμματικής Ενότητα 7
Φύλλο Εργασίας Ενότητα 16Φύλλο Εργασίας Ενότητα 16 Απαντήσεις
Φύλλο Εργασίας Ενότητα 17Φύλλο Εργασίας Ενότητα 17 Απαντήσεις
Φύλλο Εργασίας Ενότητα 18Φύλλο Εργασίας Ενότητα 18 Απαντήσεις
Φύλλο Εργασίας Ενότητα 19Φύλλο Εργασίας Ενότητα 19 Απαντήσεις
Φύλλο Εργασίας Ενότητα 20Φύλλο Εργασίας Ενότητα 20 Απαντήσεις
Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 1 & 3Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 1 & 3 Απαντήσεις
Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 1 - 3Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 1 - 3 Απαντήσεις
Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 2-4 Θέμα 15434 (Τράπεζα Θεμάτων)Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 2-4 Θέμα 15434 (Τράπεζα Θεμάτων) Απαντήσεις
Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 3 & 4 Θέμα 17837 (Τράπεζα Θεμάτων)Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 3 & 4 Θέμα 17837 (Τράπεζα Θεμάτων) Απαντήσεις
Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 4-5Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 4-5 Απαντήσεις
Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 4-6Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 4-6 Απαντήσεις
Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 4 & 6 & 10 Θέμα 15473 (Τράπεζα Θεμάτων)Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 4 & 6 & 10 Θέμα 15473 (Τράπεζα Θεμάτων) Απαντήσεις
Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 7 & 13 Θέμα 15630 (Τράπεζα Θεμάτων)Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 7 & 13 Θέμα 15630 (Τράπεζα Θεμάτων) Απαντήσεις
Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 8-11Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 8-11 Απαντήσεις
Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 10 & 15 Θέμα 15702 (Τράπεζα Θεμάτων)Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 10 & 15 Θέμα 15702 (Τράπεζα Θεμάτων) Απαντήσεις
Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 11-13Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 11-13 Απαντήσεις
Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 12 & 14 Θέμα 15315 (Τράπεζα Θεμάτων)Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 12 & 14 Θέμα 15315 (Τράπεζα Θεμάτων) Απαντήσεις
Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 13 & 15 Θέμα 31684 (Τράπεζα Θεμάτων)Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 13 & 15 Θέμα 31684 (Τράπεζα Θεμάτων) Απαντήσεις
Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 14-15Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 14-15 Απαντήσεις
Μετατροπή Σύνταξης: Ενεργητική-Παθητική

Η ομάδα του filologika.gr 


Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.