«Στις γυναίκες»: Κριτήριο Αξιολόγησης Λογοτεχνίας Β Λυκείου (Συνεξέταση)

«Στις γυναίκες»: Κριτήριο Αξιολόγησης Λογοτεχνίας Β Λυκείου (Συνεξέταση)

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ:

«Στις γυναίκες»: Κριτήριο Αξιολόγησης Λογοτεχνίας Β Λυκείου (Συνεξέταση)

Το παρακάτω κείμενο είναι ποίημα του θεατρικού συγγραφέα και ποιητή Μπέρτολτ Μπρέχτ. Όπως φαίνεται και από τον τίτλο του ποιήματος, ο ποιητής απευθύνεται στις γυναίκες.

 

«Στις γυναίκες»

Βούρτσισε το σακάκι
Βούρτισ’ το δυο φορές!
Όταν το βούρτσισμα τελειώσεις
Μένει μια πατσαβούρα καθαρή.
Μαγείρευε όλο φροντίδα
Μη λυπηθείς κανένα κόπο!
Σαν κι η δεκάρα λείπει
Σκέτο νεράκι είναι η σούπα.
Δούλευε, δούλευε ακόμα πιο πολύ!
Κάνε οικονομία, μοίραζέ τα πιο καλά!
Λογάριαζε, λογάριαζε μ’ ακρίβεια!
Σαν κι η δεκάρα λείπει
Τίποτα δεν μπορείς να κάνεις.
Ό,τι πάντα κι αν κάνεις
Ποτέ αρκετό δε θα ’ναι.
Η κατάστασή σου είναι άσκημη
Κι ακόμα πιο άσκημη θα γίνει.
Δεν πάει έτσι άλλο πια
Αλλά η διέξοδος ποια είναι;

Σαν η δεκάρα λείπει, καμιά δουλειά δεν είναι αρκετή.
Το ζήτημα για το κρέας, που σας λείπει στην κουζίνα
Δεν πρόκειται μες στην κουζίνα να κριθεί.
Ό,τι κι αν κάνετε
Ποτέ αρκετό δε θα ’ναι.
Η κατάστασή σας είναι άσκημη
Κι ακόμα πιο άσκημη θα γίνει.
Δεν πάει έτσι άλλο πια

Αλλά η διέξοδος ποια είναι;

 

Μπέρτολτ Μπρέχτ

Παρατηρήσεις

Α1. Να χαρακτηρίσετε τις παρακάτω προτάσεις ως Σωστές ή Λανθασμένες.

α) Το ποίημα έχει πεζολογικό ύφος.

β) «Σαν κι η δεκάρα λείπει / Τίποτα δεν μπορείς να κάνεις.»

Στο χωρίο έχουμε παρομοίωση.

γ)   Στο ποίημα επικρατεί ένας απαισιόδοξος τόνος.

δ)  Το βασικό θέμα του ποιήματος είναι η θέση της γυναίκας.

Μονάδες 15

Α2. «Σαν η δεκάρα λείπει, καμιά δουλειά δεν είναι αρκετή.
Το ζήτημα για το κρέας, που σας λείπει στην κουζίνα
Δεν πρόκειται μες στην κουζίνα να κριθεί.»

Να αποδώσετε το νόημα του παραπάνω χωρίου με δικά σας λόγια (50-60 λέξεις)

Μονάδες 15

Β1. Να βρείτε δύο σχήματα λόγου και να σχολιάσετε τη λειτουργία τους.

Μονάδες 15

Β2. α) Στην πρώτη στροφή επικρατεί η προστακτική ως έγκλιση. Τι επιτυγχάνει ο συγγραφέας με αυτή την επιλογή;

β) Ποιο πρόσωπο κυριαρχεί στην πρώτη στροφή; Ποια βασική αλλαγή στο ρηματικό πρόσωπο γίνεται στη δεύτερη στροφή; Γιατί πιστεύετε ότι ο συγγραφέας κάνει αυτή την αλλαγή;

Μονάδες 15

Γ.  Το ποίημα κλείνει με τη φράση «Αλλά η διέξοδος ποια είναι;»: Ποια είναι η δική σας απάντηση στο ερώτημα που θέτει ο ποιητής; Γράψτε την απάντησή σας σε ένα κείμενο 150-200 λέξεις.

Μονάδες 40

 

Για να μεταφερθείτε  στο μη λογοτεχνικό κείμενο επιλέξτε τον παρακάτω σύνδεσμο:

Σεξιστικός Λόγος Κριτήριο Αξιολόγησης (Συνεξέταση)

Το υψηλής ποιότητας εκπαιδευτικό υλικό που μόλις διαβάσατε προετοίμασε η εκλεκτή συνάδελφος Ευαγγελία Χίντζιου, η οποία στη συνέχεια το παραχώρησε στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.

Την ευχαριστούμε από καρδιάς και της ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική της ζωή.

Για να μεταβείτε σε κάποια άλλη από τις σελίδες στις οποίες πραγματοποιείται αναλυτική παρουσίαση επιμέρους στοιχείων Θεωρίας  ή Κριτήρια Αξιολόγησης  της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας Β’  Λυκείου, επιλέξτε τον αντίστοιχο σύνδεσμο από τον παρακάτω πίνακα:

Στοιχεία ΘεωρίαςΚριτήρια ΑξιολόγησηςΚριτήρια Συνεξέτασης
Αιολική Γη
Διαφορές Μοντέρνας Παραδοσιακής ΠοίησηςΠατούχας 1Νυκτερινή Ακρόαση Χατζηθωμάς
Επτανησιακή ΣχολήΠατούχας 2Ζητείται Ελπίς
Γενιά του 30Παραρλάμα 1Τα Αντικλείδια
Παραρλάμα 2Η Κωνσταντίνα και οι Αράχνες της
Μονοτονία
Μονοτονία-Απαντήσεις
Χαλασμένες ΓειτονιέςΣτις γυναίκες

Η Ομάδα του filologika.gr

Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την εκπαίδευση ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.