Μονοτονία: Κριτήριο Αξιολόγησης Λογοτεχνίας Β Λυκείου (Συνεξέταση) Απαντήσεις

Μονοτονία: Κριτήριο Αξιολόγησης Λογοτεχνίας Β Λυκείου (Συνεξέταση) Απαντήσεις

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ:

Απαντήσεις

Β. ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ

Μονοτονία Κριτήριο Αξιολόγησης Λογοτεχνίας Β Λυκείου (Συνεξέταση)

Β1.α) Το ποιητικό υποκείμενο βιώνει μονότονες στιγμές στη ζωή του, οι οποίες τον εγκλωβίζουν. Ευθύνη για αυτό εντοπίζεται στο γεγονός ότι όλες οι μέρες μοιάζουν ίδιες, αφού η μια ακολουθεί την άλλη δίχως καμία διαφοροποίηση (Την μια μονότονην… ακολουθεί). Καθώς συμβαίνουν τα ίδια πράγματα, ο καιρός περνά, ενώ όσα ακολουθούν είναι προβλέψιμα (Αυτά… εύκολα τα εικάζει).

Β1.β) Το επαναλαμβανόμενο μοτίβο που βιώνει το ποιητικό υποκείμενο δικαιολογημένα τον φέρνει σε μια κατάσταση αδιέξοδη, που αποδίδεται με έναν απαισιόδοξο τόνο σε όλο το ποίημα. Καθημερινά η ζωή του είναι μονότονη, βαρετή, με αποτέλεσμα το μέλλον να φαντάζει προβλέψιμο και η δίψα για ζωή να στερεύει. Είναι φυσιολογικό, λοιπόν, να νιώθει εγκλωβισμένος σε μια κατάσταση όπου το αύριο έχει χάσει την αίσθηση του απρόοπτου, κάθε αυριανή ημέρα μόνο με «αύριο» δεν μοιάζει, αφού τα πάντα είναι ίδια.

 

Β2.α) Λαϊκές: βρίσκουνε, βαρετά, καταντά.

Λόγιες: ημέραν, μονότονην, εικάζει.

β) Ο ποιητής χρησιμοποιεί την πλεχτή ομοιοκαταληξία. Έτσι ενισχύει την εντύπωση της μονότονης επανάληψης.

Β3.α)

–           Επανάληψη (ημέραν-ημέρα): Τονίζεται εμφατικά το επαναλαμβανόμενο της ζωής του.

–           Α΄ πρόσωπο (μας): Δίνει έτσι την αίσθηση πως η κατάσταση μπορεί να αφορά το σύνολο του ανθρωπίνου γένους.

–           Πλεονασμός (θα ξαναγίνουν πάλι): Δήλωση της μελλοντικής διάστασης της κατάστασης.

 

β) Τα γεγονότα παρουσιάζονται στην εξέλιξή τους ως «κινούμενα» από ένα τρίτο πρόσωπο: κάποιοι άλλοι κινούν τα νήματα και όλοι εμείς («μας») είμαστε μαριονέτες, τα θύματα μιας κατάστασης που μας εγκλωβίζει.

 

Β4. Ο Καβάφης εκφράζει μέσα από ένα αφηγηματικού χαρακτήρα ποιήματος τα συναισθήματα ορισμένων ανθρώπων, που αναγκάζονται να ζούνε καθημερινά την ίδια ρουτίνα. Πάντα με κυρίαρχο το γ΄ ρηματικό πρόσωπο (θα ξαναγίνουν, καταντά), ο ποιητής υποδηλώνει πως κάποιοι άλλοι κινούν τα νήματα και όλοι εμείς («μας») είμαστε τα θύματα μιας κατάστασης που μας εγκλωβίζει.  Οι υποχρεώσεις τους είναι πολλές και η ζωή αρκετά απαιτητική με αποτέλεσμα να δημιουργείται στο μυαλό τους η εντύπωση πως είναι παγιδευμένοι, αφού, όπως εμφατικά δηλώνει με το σχήμα της επανάληψης, κάθε μέρα επαναλαμβάνεται χωρίς κάποια ευχάριστη αλλαγή που να μπορεί να αλλάξει την κατάσταση τους. Με το πέρασμα του χρόνου, όπως δηλώνει και η χρήση μέλλοντα (θα ξαναγίνουν/αύριο) οι υποχρεώσεις αυξάνονται και σταδιακά μειώνεται ο χρόνος που απομένει για προσωπικές δραστηριότητες, με αποτέλεσμα οι άνθρωποι να εγκλωβίζονται σε μία ζωή που δεν τους ευχαριστεί.

Είναι αλήθεια πως ο σύγχρονος άνθρωπος κινείται στην ίδια λογική με το ποιητικό υποκείμενο. Εγκλωβισμένος σε ένα επαναλαμβανόμενο τρόπο ζωής, χάνει το αληθινό νόημα των πραγμάτων. Μέσα από νόθες μορφές ψυχαγωγίας έχει μια ψευδαίσθηση ευτυχίας, ενώ στην ουσία παραμένει δυστυχισμένος. Έτσι, ο τρόπος που επιλέγει να ψυχαγωγείται συνδέεται άμεσα με το αίσθημα ανικανοποίητου και μονοτονίας.

 

 

Για να δείτε το λογοτεχνικό κείμενο επιλέξτε τον παρακάτω σύνδεσμο:

Μονοτονία

Για να μεταφερθείτε στο αντίστοιχο μη λογοτεχνικό κείμενο επιλέξτε τον παρακάτω σύνδεσμο:

Ελεύθερος Χρόνος Κριτήριο Αξιολόγησης (Συνεξέταση)

Το υψηλής ποιότητας εκπαιδευτικό υλικό που μόλις διαβάσατε προετοίμασε ο συνάδελφος Παναγιώτης Καράβας, ο οποίος στη συνέχεια το παραχώρησε στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.

Τον ευχαριστούμε από καρδιάς και του ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική του ζωή.

Για να μεταβείτε σε κάποια άλλη από τις σελίδες στις οποίες πραγματοποιείται αναλυτική παρουσίαση επιμέρους στοιχείων Θεωρίας  ή Κριτήρια Αξιολόγησης  της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας Β’  Λυκείου, επιλέξτε τον αντίστοιχο σύνδεσμο από τον παρακάτω πίνακα:

Στοιχεία ΘεωρίαςΚριτήρια ΑξιολόγησηςΚριτήρια Συνεξέτασης
Αιολική Γη
Διαφορές Μοντέρνας Παραδοσιακής ΠοίησηςΠατούχας 1Νυκτερινή Ακρόαση Χατζηθωμάς
Επτανησιακή ΣχολήΠατούχας 2Ζητείται Ελπίς
Γενιά του 30Παραρλάμα 1Τα Αντικλείδια
Παραρλάμα 2Η Κωνσταντίνα και οι Αράχνες της
Μονοτονία
Μονοτονία-Απαντήσεις
Χαλασμένες ΓειτονιέςΣτις γυναίκες

Η Ομάδα του filologika.gr

Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την εκπαίδευση ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.