Συνοχή Παραγράφου

Τέχνη Σχεδιάγραμμα

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ:

Τέχνη Σχεδιάγραμμα Β Λυκείου

Ορισμός

Τέχνη είναι η ελεύθερη και δημιουργική έκφραση του ανθρώπου με έργα που διέπονται από τους αισθητικούς κανόνες του ωραίου, με στόχο την αισθητική συγκίνηση και τον κοινωνικό προβληματισμό, σύμφωνα με τις προσωπικές επιλογές του δημιουργού και τα δεδομένα της εποχής του.

Μορφές

  • Εικαστικές : αρχιτεκτονική, πλαστική, ζωγραφική
  • Τονικές : ποίηση, μουσική
  • Κινητικές : θέατρο, χορός

Αξία Τέχνης

  • Προάγει το πνευματικό επίπεδο των μελών της κοινωνίας όσο και τον πολιτισμό
  • Καλλιεργεί την κρίση, τη δημιουργική φαντασία, την ικανότητα πολυπρισματικής θέασης και ερμηνείας των γεγονότων
  • Συμβάλλει στην απόκτηση αυτογνωσίας και κατ’ επέκταση στην ολοκλήρωση του ατόμου, εφόσον καθίσταται ικανό να κατανοεί την πραγματικότητα και να λειτουργεί αυτενεργά
  • Ανυψώνει το άτομο πάνω από το φυσικό εναρμονίζοντας την αισθητική με την πνευματική καλλιέργεια
  • Προσφέρει ανώτερη αισθητική καλλιέργεια, με τη διαρκή αναζήτηση του ωραίου στο φυσικό και πολιτιστικό περιβάλλον
  • Αίρει τον άνθρωπό από την πεζότητα της καθημερινότητας, στοιχείο αναγκαίο στην αισθητική «μόλυνση» της εποχής
  • Στρατεύεται στο κοινωνικό καλό και δίκαιο, προβάλλοντας εξελιγμένα δείγματα προτύπων και αξιών μιας ιδανικής κοινωνικής ζωής
  • Συντελεί στη δημιουργία κοινωνικής συνείδησης, με τη βοήθεια που παρέχει για βαθύτερη βίωση των κοινωνικών προβλημάτων, ευαισθητοποίηση και συμμετοχή στην επίλυση τους
  • Ηθικοποιεί το άτομο και το οδηγεί στην κάθαρση, απαλλάσσοντας το από τον εγωισμό και τα πάθη και προβάλλοντας αξίες και ηθικά πρότυπα μέσα από μνημειώδη έργα τέχνης
  • Μέσω της Τέχνης αποβάλλει την επιφανειακή ευδαιμονία και εκτόνωση και υπακούει στην έμφυτη ανάγκη της εξωτερίκευσης των αισθημάτων του
  • Λυτρώνει το βεβαρημένο ψυχισμό από τα πάθη και τα προβλήματα
  • Αποκαλύπτει το παρελθόν και προσδιορίζει το μέλλον και τη φυσιογνωμία κάθε λαού
  • Αποδεικνύει την εθνική συνέχεια ενός έθνους, εφόσον γεφυρώνει το παρελθόν με το παρόν και το μέλλον
  • Πολιτικοποιεί τα άτομο με έργα τέχνης που προβάλλουν τη δημοκρατία, την ισότητα και δηλώνουν την απέχθεια προς κάθε ολοκληρωτική και απάνθρωπη ιδεολογία
  • Αποτελεί διαχρονική και πανανθρώπινη γλώσσα και διαμορφώνει οικουμενικό πνεύμα

Προϋποθέσεις Ανάπτυξης Τέχνης

  • Ύπαρξη δημοκρατικού και ελεύθερου πολιτεύματος, που επιτρέπει την ελεύθερη σκέψη και έκφραση
  • Ουσιαστική παιδεία και ενημέρωση στις διάφορες πτυχές της τέχνης
  • Ο καλλιτέχνης δεν πρέπει να χειραγωγείται και να υπηρετεί στείρα ιδέες και αντιλήψεις, αλλά να είναι ηθικό και άγρυπνο πνεύμα
  • Το καλλιτεχνικό προϊόν προϋποθέτει έμπνευση και ευαισθησία, μόχθο και αφοσίωση
  • Το έργο τέχνης να εκφράζει και να απευθύνεται στο κοινωνικό σύνολο κι όχι σε μια μικρή κάστα ανθρώπων, που σημαίνει κινητοποίηση της συγκίνησης, γονιμοποίηση της σκέψης και των συναισθημάτων του κοινού
  • Ίδρυση πολιτιστικών συλλόγων και παροχή οικονομικής βοήθειας από το κράτος
  • Αξιοποίηση της παράδοσης και καλλιέργεια αξιών

Απόψεις για το Ρόλο της Τέχνης

«Η τέχνη για την τέχνη»

Σύμφωνα με την άποψη αυτή, μοναδικός σκοπός της τέχνης είναι η δημιουργική έκφραση και ανάδειξη του ωραίου, ενώ στόχος του καλλιτέχνη η τελειότητα και η πρόκληση της αισθητικής απόλαυσης. Η τέχνη αποτελεί αυταξία, έξω από πολιτικές και κοινωνικές σκοπιμότητες. Έτσι , παραμένει γνήσια ως προς τη συγκίνηση, τη γνησιότητα της έμπνευσης, την πνευματική ελευθερία. Αντίθετα, σε κάθε άλλη περίπτωση, ο σκοπός γίνεται μέσο και η τέχνη εκχυδαϊζεται, υπηρετώντας εξωκαλλιτεχνικές σκοπιμότητες. Όταν ο καλλιτέχνης ασχολείται με τα κοινωνικά θέματα, ξεφεύγει από την καθαρότητα της στοχαστικής μοναξιάς του και το βασικό του προορισμό ,να παράγει το ωραίο.

Αρνητικά στοιχεία:

  • Ο καλλιτέχνης αδιαφορεί για το περιεχόμενο και ενδιαφέρεται για τη μορφή.
  • Στερεί το δικαίωμα της τέχνης να αναφερθεί σε θέματα με βαθύτερο νόημα και περιεχόμενο
  • Υποτιμά κάθε άλλη αξία της τέχνης
  • Ο καλλιτέχνης απομονώνεται από την κοινωνία
  • Η τέχνη παύει να εκφράζει την εποχή της
  • Αποπροσανατολίζει το άτομο

«Στρατευμένη τέχνη»

Στρατευμένη είναι η τέχνη, που εντάσσεται σε μια ιδεολογία και προσπαθεί να μεταδώσει ένα μήνυμα πολιτικής, ηθικής, κοινωνικής, θρησκευτικής ή άλλης σκοπιμότητας. Το περιεχόμενο της τέχνης, τότε. Προκατασκευάζεται για την εξυπηρέτηση μικροκομματικών σκοπιμοτήτων.

Αρνητικά στοιχεία

  • Αποβλέπει στον προσηλυτισμό σε κάποια ιδέα ή πολιτική παράταξη και όχι στο κοινωνικό όφελος
  • Καταπνίγει το καλλιτεχνικό μέρος και τον αισθητικό ρόλο της τέχνης
  • Ο καλλιτέχνης δε δημιουργεί ελεύθερα αλλά ετεροκαθορίζεται από κέντρα εξουσίας
  • Η κατ’ επιταγή καλλιτεχνική δημιουργία αποτελεί κίβδηλη τέχνη, που απομακρύνει τον κόσμο από την τέχνη και τη ζημιώνει συνολικά, καταφέρνοντας ισχυρά πλήγματα στην αξιοποίηση της

Για να μεταφερθείτε σε κάποια από τις σελίδες στις οποίες πραγματοποιείται αναλυτική παρουσίαση επιμέρους στοιχείων Θεωρίας  για την Έκφραση Έκθεση απλώς επιλέξτε τον αντίστοιχο σύνδεσμο από τον παρακάτω πίνακα:

ΠερίληψηΤρόποι Ανάπτυξης Παραγράφου
Συνοχή ΠαραγράφουΣημεία Στίξης
Ρηματικά ΠρόσωπαΣυλλογισμοί
Οι Ευθείες Ερωτήσεις στο ΛόγοΕνεργητική - Παθητική Σύνταξη: Μετατροπή
ΎφοςΠερικείμενο-Συγκείμενο
Κριτήριο Αξιολόγησης ΘεωρίαςΚριτήριο Αξιολόγησης Θεωρίας-Απαντήσεις
Ερμηνευτικό Σχόλιο: Πεζό Κείμενο (Ενδεικτική Προσέγγιση)Ερμηνευτικό Σχόλιο: Ποιητικό Κείμενο (Ενδεικτική Προσέγγιση)
Ερμηνευτικό Σχόλιο: Οδηγίες Σύνταξης- Συνηθισμένα ΛάθηΕρμηνευτικό Σχόλιο: Ποιητικό Κείμενο Β (Ενδεικτική Προσέγγιση)
Ερμηνευτικό Σχόλιο: Ποιητικό Κείμενο Γ (Ενδεικτική Προσέγγιση)Πρόθεση συγγραφέα - Τρόπος ανάπτυξης / οργάνωσης παραγράφου
Πολυτροπικό κείμενο (Ενδεικτική Προσέγγιση) Υπόδειγμα Παραγωγής Λόγου (Ενδεικτική Προσέγγιση)
Πολυτροπικό κείμενο Β (Ενδεικτική Προσέγγιση) Πολυτροπικό κείμενο Γ (Ενδεικτική Προσέγγιση)
Οι Εγκλίσεις στον λόγο Αναφορικές Προτάσεις - Θεωρία
Τίτλος: ΑξιολόγησηΠαραγωγή Λόγου: Αναλυτικό Σχεδιάγραμμα Εργασίας (Τέχνη)
Φάκελος Υλικού ΕΠΑ.Λ Επικοινωνιακό αποτέλεσμα

Για να μεταβείτε σε άλλα Σχεδιαγράμματα ή Κριτήρια Αξιολόγησης  της Νεοελληνικής Γλώσσας Β’  Λυκείου, επιλέξτε το αντίστοιχο θέμα από τον παρακάτω πίνακα:

ΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑΤΑΚΡΙΤΗΡΙΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣΚΡΙΤΗΡΙΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΣΥΝΕΞΕΤΑΣΗ
Λεξιλογικές Ασκήσεις
Γυναικεία Εργασία
Διαδίκτυο
Δημοκρατία Δημοκρατία
Ελεύθερος Χρόνος
Ελεύθερος Χρόνος-Απαντήσεις
Ελεύθερος Χρόνος Ενιαία Εξέταση
Ελεύθερος Χρόνος Ενιαία Εξέταση- Απαντήσεις
Επάγγελμα (Συνεξέταση)
Επάγγελμα (Συνεξέταση) -Απαντήσεις
ΕξειδίκευσηΕπαγγελματικός Προσανατολισμός Χατζηθωμάς
ΚαταναλωτισμόςΕπαγγελματικός Προσανατολισμός-Απαντήσεις
Εργασία Θέμα 15179 (Τράπεζα Θεμάτων)
Εργασία Θέμα 15179 (Τράπεζα Θεμάτων) -Απαντήσεις
Εργασία & Χρόνος (Συνεξέταση)
Εργασία & Χρόνος (Συνεξέταση) -Απαντήσεις
Κοινωνική Αλληλεγγύη ΕΠΑΛ
Κοινωνική Αλληλεγγύη ΕΠΑΛ-Απαντήσεις
Λακωνικότητα Χατζηθωμάς
Κρίση Πολιτισμού ΚαταναλωτισμόςΛακωνικότητα -Απαντήσεις
ΜΜΕ-Fake News Ενιαία Εξέταση
ΜΜΕ-Fake News Ενιαία Εξέταση- Απαντήσεις
Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης Τύπος (Μ.Μ.Ε.)
Παραπληροφόρηση Χατζηθωμάς
Προπαγάνδα
ΠαιδείαΠαιδείαΡατσισμός
Ρατσισμός΅Σεξιστικός Λόγος
ΤέχνηΤέχνηΤέχνη
Τηλεργασία

Η ομάδα του filologika.gr 


Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.