Εργασία & Χρόνος Κριτήριο Αξιολόγησης (Ενιαία Εξέταση) - Απαντήσεις

Εργασία & Χρόνος Κριτήριο Αξιολόγησης (Συνεξέταση) – Απαντήσεις

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ:

Εργασία & Χρόνο Κριτήριο Αξιολόγησης (Συνεξέταση)-Απαντήσεις

ΘΕΜΑ Α

Α1. Ο συντάκτης του κειμένου ισχυρίζεται ότι υπάρχουν προβλήματα στον τρόπο που οι άνθρωποι αντιμετωπίζουν πλέον την εργασία τους. Επισημαίνει ότι μετά το lockdown πολλοί έγιναν μέλη ενός παγκόσμιου αντιεργατικού κινήματος, για να μοιράζονται τις εμπειρίες τους, αλλά και για να εκφράζουν τι νιώθουν. Διαπιστώνει ότι η παγκόσμια υγειονομική κρίση έχει επιφέρει απογοήτευση στον εργαζόμενο και συγχρόνως άλλαξε και τον τρόπο αντιμετώπισης της εργασίας. Καταλήγει ότι ο άνθρωπος υπερεργάζεται, χωρίς να βρίσκει ουσιαστικό νόημα και αυτό ήταν και θα είναι ένα μείζον πρόβλημα.

Α2. 

  1. «Ο άνθρωπος κάτι έχει πάρει πολύ λάθος και αυτή η σκέψη τον φθείρει ψυχολογικά χρόνια τώρα…»
  2. Με τη χρήση α΄ πληθυντικού προσώπου που επιλέγει ο συντάκτης του κειμένου δημιουργείται αμεσότητα με τον αναγνώστη και κλίμα επικοινωνίας. Υπάρχει ζωντάνια στον λόγο και το θέμα που θίγεται σε σχέση με το πώς αντιμετωπίζεται η εργασία αποκτά καθολικότητα. Ο συγγραφέας θέτει ένα ζήτημα που μας αφορά όλους. Με τη χρήση μεταφορικού λόγου επιδιώκει τη συναισθηματική φόρτιση του αναγνώστη. Ο μετασχηματισμός της πρότασης με τη χρήση γ΄ ρηματικού προσώπου καθιστά το ύφος πιο απρόσωπο, αντικειμενικό και ουδέτερο.

Α3

  • 1-2
  • 2-3
  • 3-1
  • 4-3
  • 5-4

ΘΕΜΑ Β

Κειμενικός τύπος: άρθρο σε ιστοσελίδα του σχολείου

Ενδεικτικός τίτλος: Εργασία ματαίωση ή αυτοπραγμάτωση;

Ενδεικτικός πρόλογος

Η πρόσφατη υγειονομική κρίση επέφερε πολλές αλλαγές στον τρόπο που αντιμετωπίζουμε πολλά πράγματα. Ένα από αυτά είναι και η εργασία. Πολλοί άνθρωποι απογοητεύτηκαν, καθώς οι συνθήκες που δημιούργησε η κρίση τους έφεραν αντιμέτωπους με ποικίλα εργασιακά προβλήματα. Πολλοί ακόμα διαπίστωσαν ότι δεν ευθυνόταν μόνο η κρίση για αυτό. Και πολύ πριν την έλευση της πανδημίας είχαν χάσει το νόημα της εργασίας τους. Εργάζονταν πολύ και χωρίς ουσιαστικό νόημα. Γιατί συνέβη αυτό; Γιατί ο άνθρωπος αλλοτριώθηκε από την εργασία του; Μπορούμε οι νέοι να θέσουμε κάποια κριτήρια που θα μας οδηγούσαν σε επαγγελματική επιτυχία και ευτυχία;

Ζητούμενο 1ο (παράγοντες αλλοτρίωσης του ανθρώπου από την εργασία του)

  1. Ο κίνδυνος της ανεργίας: οι επιπτώσεις της υγειονομικής κρίσης δημιούργησαν δυσχερείς συνθήκες εργασίας. Πολλοί είναι αυτοί που αναγκάστηκαν να υποαπασχοληθούν ή να ετεροαπασχοληθούν λόγω έλλειψης εναλλακτικών επιλογών. Η καταναγκαστική εργασία, όμως, απομακρύνει τον εργαζόμενο από τη χαρά της δημιουργίας και τον φέρνει αντιμέτωπο με αρνητικά συναισθήματα.
  2. Έλλειμμα νοήματος: ο εργαζόμενος υποκινείται από το καταναλωτικό πνεύμα της εποχής και τη θεοποίηση του χρήματος. Και πριν αλλά και κατά τη διάρκεια της υγειονομικής κρίσης υπερεργάστηκε, προκειμένου να ανταποκριθεί στην κυριαρχία της χρησιμοθηρικής αντίληψης περί εργασίας. Ωστόσο, αυτό του δημιουργεί έντονο άγχος και βιώνει την εργασία του ως παράγοντα ψυχολογικής φθοράς.
  3. Μηχανοποίηση της εργασίας: η κυριαρχία της μηχανής στον χώρο της εργασίας οδήγησε τον εργαζόμενο σε πνευματικό και ψυχικό μαρασμό. Το πνεύμα του αδρανοποιείται, καθώς σκέφτεται με μηχανικό τρόπο και συχνά επαναλαμβάνει τις ίδιες κινήσεις. Η τυποποιημένη εργασία του προκαλεί ανία και θλίψη.

Ζητούμενο 2ο (κριτήρια επαγγελματικής επιλογής για επίτευξη ευτυχίας και επιτυχίας)

  1. Αγάπη για την εργασία μας: αν αγαπάμε αυτό που κάνουμε, τότε θα προσπαθούμε διαρκώς να βελτιωνόμαστε στον τομέα μας παρακολουθώντας τις εξελίξεις και ανταποκρινόμενοι στις ανάγκες της αγοράς. Η χαρά που μπορεί να μας προσφέρει η άσκηση του επαγγέλματός μας, μας οδηγεί ταυτόχρονα στη δημιουργικότητα, την πρωτοτυπία. Μας ωθεί να αναλάβουμε πρωτοβουλίες, να γινόμαστε καλύτεροι και να βιώνουμε την ικανοποίηση.
  2. Οικονομικές απολαβές: απαραίτητη προϋπόθεση είναι το επάγγελμα να προσδίδει αίσθημα ασφάλειας. Το άτομο μέσω του επαγγέλματός του πρέπει να μπορεί να συντηρεί τον εαυτό του, να καλύπτει τις ανάγκες του και να μη βάλλεται από άγχος.
  3. Ανταπόκριση στις ανάγκες της αγοράς εργασίας: η ανάπτυξη της τεχνολογίας, οι νέες μορφές εργασίας (τηλεργασία), το άνοιγμα των κοινωνιών δημιουργούν μια αγορά με διαφορετικές απαιτήσεις. Ο νέος οφείλει να επιμορφώνεται διαρκώς, να αποκτά δεξιότητες και εφόδια σε μια κοινωνία ψηφιακού μετασχηματισμού. Μόνο έτσι θα μπορεί γρήγορα να προσαρμόζεται στις εξελίξεις και να πετυχαίνει στον τομέα του.

Ενδεικτικός επίλογος

Με το πέρας της υγειονομικής κρίσης που έχει δημιουργήσει νέες συνθήκες στον χώρο της εργασίας είναι ανάγκη ο άνθρωπος να αναζητήσει αυτό που πραγματικά νοηματοδοτεί την εργασία του. Να αναζητήσει αυτό που πραγματικά μπορεί να τον ολοκληρώσει και να τον οδηγήσει στην κατάκτηση της επιτυχίας και της ευτυχίας.

ΘΕΜΑ Γ

Γ1. Δύο σημεία στα οποία το ύφος αποκτά χιουμοριστικό περιεχόμενο είναι:

«Σαν ένας άνθρωπος λιμασμένος από καιρό να αντιγράψει, έτσι και αυτός κατάπινε λαίμαργα τα έγγραφά μου. Δεν του έμενε καιρός ούτε να χωνέψει.»

«Όμως έτσι όπως είχαν έρθει τα πράγματα θα ήταν το ίδιο σαν να εκσφενδόνιζα από το παράθυρό μου τη χλωμή, γύψινη προτομή του Κικέρωνα.»

Και στις δύο παραπάνω περιπτώσεις οι λεκτικές επιλογές του συγγραφέα (κατάπινε λαίμαργα τα έγγραφα, ούτε να τα χωνέψει, θα ήταν το ίδιο σαν να εκσφενδόνιζα…) έχουν ως στόχο να διακωμωδήσουν την κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει το αφεντικό, ο δικηγόρος με την άρνηση του υπαλλήλου του να διεκπεραιώσει αυτό που του ζητά. Με την επιλογή του ύφους αυτού μεταδίδεται ζωντάνια στην αφήγηση.

Γ2. Ο αφηγητής  είναι ομοδιηγητικός και συμμετέχει στην ιστορία που αφηγείται ως ένας από τους πρωταγωνιστές. Πρόκειται για τον δικηγόρο  που διατηρεί ένα γραφείο σύνταξης νομικών εγγράφων και προσλαμβάνει τον Μπάρτλεμπυ για περαιτέρω βοήθεια.

ΘΕΜΑ Δ

Βασικό θέμα που αναδεικνύεται στο κείμενο, μέσα από τη σχέση υπαλλήλου και εργοδότη, είναι το ζήτημα της παθητικής αντίστασης του ανθρώπου σε ένα κοινωνικό σύνολο με παγιωμένες αντιλήψεις. Ο εργοδότης- αφηγητής φαίνεται εξαρχής να ξαφνιάζεται με τη στάση του υπαλλήλου του και τον τρόπο εργασίας του, τον οποίο χαρακτηρίζει άχρωμο και μηχανικό. Η στάση αυτή αποκαλύπτεται μέσω της πρωτοπρόσωπης αφήγησης (α΄ ενικό πρόσωπο) «θα ήμουν πανευτυχής… μηχανικά». Το ξάφνιασμα του εργοδότη επιτείνεται, όταν σε ανύποπτο χρόνο ζητά από τον υπάλληλό του να τον βοηθήσει στην αντιπαραβολή ενός νομικού εγγράφου. Ο υπάλληλος αρνείται ευγενικά με μια απλή φράση «Θα προτιμούσα όχι». Η επανάληψη της φράσης αυτής  δείχνει να ακυρώνει τις προσδοκίες του εργοδότη- αφηγητή για τη συμμόρφωση του υπαλλήλου του σε όσα του ζητά. Με ύφος χιουμοριστικό στο τέλος του αποσπάσματος «Όμως έτσι όπως είχαν έρθει τα πράγματα θα ήταν το ίδιο σαν να εκσφενδόνιζα από το παράθυρό μου τη χλωμή, γύψινη προτομή του Κικέρωνα.» ο αφηγητής εργοδότης δείχνει μια στάση κατανόησης απέναντι στον υπάλληλό του. Δεν υπάρχει στην απάντηση του υπαλλήλου καμιά ένδειξη δυσφορίας ή οργής. Τα παραπάνω παρακινούν τον εργοδότη να τον διατηρήσει στη θέση που του έχει αναθέσει.

 

 

Για να μεταφερθείτε στο Κριτήριο Αξιολόγησης επιλέξτε τον παρακάτω σύνδεσμο: 

Εργασία & Χρόνος Κριτήριο Αξιολόγησης (Συνεξέταση)

Το υψηλής ποιότητας εκπαιδευτικό υλικό που μόλις διαβάσατε προέρχεται τις προσωπικές σημειώσεις της συναδέλφου  συγγραφέα Άννας Σιάτρα, η οποία στη συνέχεια το παραχώρησε στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.

Ανταποκρίνεται πλήρως στον νέο τρόπο εξέτασης του μαθήματος της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας στη Β Λυκείου.

Την ευχαριστούμε από καρδιάς και της ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική της ζωή.

Εκδόσεις Ζήτη: Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία Γ Λυκείου

Για να μεταφερθείτε σε κάποια από τις σελίδες στις οποίες πραγματοποιείται αναλυτική παρουσίαση επιμέρους στοιχείων Θεωρίας  για την Έκφραση Έκθεση απλώς επιλέξτε τον αντίστοιχο σύνδεσμο από τον παρακάτω πίνακα:

ΠερίληψηΤρόποι Ανάπτυξης Παραγράφου
Συνοχή ΠαραγράφουΣημεία Στίξης
Ρηματικά ΠρόσωπαΣυλλογισμοί
Οι Ευθείες Ερωτήσεις στο ΛόγοΕνεργητική - Παθητική Σύνταξη: Μετατροπή
ΎφοςΠερικείμενο-Συγκείμενο
Κριτήριο Αξιολόγησης ΘεωρίαςΚριτήριο Αξιολόγησης Θεωρίας-Απαντήσεις
Ερμηνευτικό Σχόλιο: Πεζό Κείμενο (Ενδεικτική Προσέγγιση)Ερμηνευτικό Σχόλιο: Ποιητικό Κείμενο (Ενδεικτική Προσέγγιση)
Ερμηνευτικό Σχόλιο: Οδηγίες Σύνταξης- Συνηθισμένα ΛάθηΕρμηνευτικό Σχόλιο: Ποιητικό Κείμενο Β (Ενδεικτική Προσέγγιση)
Ερμηνευτικό Σχόλιο: Ποιητικό Κείμενο Γ (Ενδεικτική Προσέγγιση)Πρόθεση συγγραφέα - Τρόπος ανάπτυξης / οργάνωσης παραγράφου
Πολυτροπικό κείμενο (Ενδεικτική Προσέγγιση) Υπόδειγμα Παραγωγής Λόγου (Ενδεικτική Προσέγγιση)
Πολυτροπικό κείμενο Β (Ενδεικτική Προσέγγιση) Πολυτροπικό κείμενο Γ (Ενδεικτική Προσέγγιση)
Οι Εγκλίσεις στον λόγο Αναφορικές Προτάσεις - Θεωρία
Τίτλος: ΑξιολόγησηΠαραγωγή Λόγου: Αναλυτικό Σχεδιάγραμμα Εργασίας (Τέχνη)
Φάκελος Υλικού ΕΠΑ.Λ Επικοινωνιακό αποτέλεσμα

Για να μεταβείτε σε άλλα Σχεδιαγράμματα ή Κριτήρια Αξιολόγησης  της Νεοελληνικής Γλώσσας B’  Λυκείου, επιλέξτε το αντίστοιχο θέμα από τον παρακάτω πίνακα:

ΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑΤΑΚΡΙΤΗΡΙΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣΚΡΙΤΗΡΙΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΣΥΝΕΞΕΤΑΣΗ
Λεξιλογικές Ασκήσεις
Γυναικεία Εργασία
Διαδίκτυο
Δημοκρατία Δημοκρατία
Ελεύθερος Χρόνος
Ελεύθερος Χρόνος-Απαντήσεις
Ελεύθερος Χρόνος Ενιαία Εξέταση
Ελεύθερος Χρόνος Ενιαία Εξέταση- Απαντήσεις
Επάγγελμα (Συνεξέταση)
Επάγγελμα (Συνεξέταση) -Απαντήσεις
ΕξειδίκευσηΕπαγγελματικός Προσανατολισμός Χατζηθωμάς
ΚαταναλωτισμόςΕπαγγελματικός Προσανατολισμός-Απαντήσεις
Εργασία Θέμα 15179 (Τράπεζα Θεμάτων)
Εργασία Θέμα 15179 (Τράπεζα Θεμάτων) -Απαντήσεις
Εργασία & Χρόνος (Συνεξέταση)
Εργασία & Χρόνος (Συνεξέταση) -Απαντήσεις
Κοινωνική Αλληλεγγύη ΕΠΑΛ
Κοινωνική Αλληλεγγύη ΕΠΑΛ-Απαντήσεις
Λακωνικότητα Χατζηθωμάς
Κρίση Πολιτισμού ΚαταναλωτισμόςΛακωνικότητα -Απαντήσεις
ΜΜΕ-Fake News Ενιαία Εξέταση
ΜΜΕ-Fake News Ενιαία Εξέταση- Απαντήσεις
Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης Τύπος (Μ.Μ.Ε.)
Παραπληροφόρηση Χατζηθωμάς
Προπαγάνδα
ΠαιδείαΠαιδείαΡατσισμός
Ρατσισμός΅Σεξιστικός Λόγος
ΤέχνηΤέχνηΤέχνη
Τηλεργασία

Η ομάδα του filologika.gr 


Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.