Ελεύθερος Χρόνος Κριτήριο Αξιολόγησης (Ενιαία Εξέταση) - Απαντήσεις

Ελεύθερος Χρόνος Κριτήριο Αξιολόγησης (Ενιαία Εξέταση) – Απαντήσεις

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ:

Ελεύθερος Χρόνος Κριτήριο Αξιολόγησης (Ενιαία Εξέταση)-Απαντήσεις

 

Α1.  Το κείμενο αποτελεί συνέντευξη που παραχώρησε ο  Ντιέγκο Φουζάρο στον διαδικτυακό τόπο Lanterne Rosse. Σε ερώτηση του δημοσιογράφου αναφορικά με την έλλειψη χρόνου απαντά πως ο σύγχρονος άνθρωπος ζει με επιταχυνόμενους ρυθμούς γεγονός που τον αποξενώνει από τον εαυτό του και του δημιουργεί εκνευρισμό. Επισημαίνει, μάλιστα, ότι αυτό επηρεάζει και το μέλλον του. Το παράδοξο που ζει ο άνθρωπος είναι πως ο χρόνος τον κυριεύει, χωρίς όμως να έχει έναν σκοπό στη ζωή του.

Α2. ΣΩΣΤΟ, ΛΑΘΟΣ, ΣΩΣΤΟ, ΛΑΘΟΣ, ΣΩΣΤΟ

Α3. α) Στοιχεία προφορικότητας στη συνέντευξη είναι:

  • Χρήση του α΄ πληθυντικού προσώπου που καθιστά το ύφος περισσότερο οικείο: Μεταξύ των πολλών ορισμών που μπορούμε να δώσουμε στην παρούσα ιστορική φάση, ζούμε αυτήν την επιτάχυνση σε κάθε τομέα της εμπειρίας, έπρεπε ή θα θέλαμε να κάνουμε.
  • Χρήση παραδειγμάτων: από την καθημερινή ζωή ως τον εργασιακό βίο, από τις διαδικασίες μάθησης ως το σύμπαν των πληροφοριών.
  • Παρατακτική σύνδεση των προτάσεων: Η παραγωγή επιταχύνεται και μαζί με αυτήν αναστατώνονται και οι ρυθμοί της ανθρώπινης ύπαρξης.

Η συνέντευξη που παρατίθεται είναι μια μορφή προσχεδιασμένου προφορικού λόγου. Για αυτόν τον λόγο, υπάρχει ακρίβεια στην έκφραση. (Η ίδια η ιδέα μιας ιστορίας στον ενικό, γραμμικής, κατευθυνόμενης «μονοσήμαντα» από το παρελθόν προς το μέλλον, γεννιέται μόνον με τον Διαφωτισμό, ακολουθώντας το ρεύμα της επιτάχυνσης της ιστορίας που γεννήθηκε στο δεύτερο μισό του 18ου αιώνα, χάρη σε διαδικασίες όπως η βιομηχανική επανάσταση στην Αγγλία ή η Γαλλική Επανάσταση.)

β) Με τη χρήση του α΄ πληθυντικού προσώπου το περιεχόμενο της συνέντευξης αποκτά καθολικότητα. Το θέμα που θίγεται, δηλαδή η διαχείριση του χρόνου και πως αυτή επηρεάζει το παρόν και το μέλλον, είναι ένα θέμα που μας αφορά όλους. Παράλληλα, προσδίδεται ζωντάνια και αμεσότητα στον λόγο.

Β1. Άρθρο: Ενδεικτικός τίτλος: Εμείς και ο χρόνος…

Ερώτημα: που οφείλεται η έλλειψη ελεύθερου χρόνου στην εποχή μας.

Ιδέες από το κείμενο αναφοράς:

  • Εποχή της «βιασύνης», άγχος της καθημερινότητας: δεν αφήνουν περιθώρια για ελεύθερο χρόνο.
  • Επιτάχυνση σε κάθε τομέα της ανθρώπινης εμπειρίας: ο άνθρωπος δεν έχει ποτέ αρκετό χρόνο για να υλοποιήσει όσα θέλει.

Άλλα επιχειρήματα για το ερώτημα:

  • Χρησιμοθηρική αντιμετώπιση της ζωής: ο σύγχρονος άνθρωπος ταυτίζει την ευτυχία με την απόκτηση όσο το δυνατόν περισσότερων υλικών αγαθών. Εθίζεται στην υπερκατανάλωση. Τα ΜΜΕ και η επιρροή της διαφήμισης τον οδηγούν στην υπερεργασία, ώστε να μπορεί να καταναλώνει. Έτσι, ο ελεύθερος χρόνος του περιορίζεται.
  • Άγχος της καθημερινότητας: οι ανάγκες της σύγχρονης ζωής πολλαπλασιάστηκαν, οι απαιτήσεις έχουν αυξηθεί και ο άνθρωπος αγωνίζεται με τεράστιο άγχος για την κάλυψή των νέων αναγκών που προκύπτουν με αποτέλεσμα να περιορίζει τον ελεύθερο του χρόνο. Πολλοί μάλιστα υπερεργάζονται ή και ασκούν δεύτερο επάγγελμα για να βελτιώσουν τις συνθήκες διαβίωσής τους με αποτέλεσμα να μην υπάρχουν περιθώρια ελεύθερου χρόνου.

Γ1. Το κυρίαρχο ρηματικό πρόσωπο είναι το α΄ ενικό. Το ποιητικό υποκείμενο καταθέτει τις προσωπικές του σκέψεις μέσα από τα βιώματά του. Υπάρχει εξομολογητική διάθεση. Προς το τέλος, τη δύση της ζωής του, θέλει να εισέλθει στον ουρανό του τίποτα με ελάχιστα, να αποτινάξει όλα τα περιττά στοιχεία από πάνω του.

Γ2. Το ποίημα ανήκει στη μοντέρνα ποίηση. Χαρακτηριστικά που επιβεβαιώνουν την παραπάνω θέση:

  1. Ελεύθερος στίχος.
  2. Κατάργηση της ομοιοκαταληξίας και του μέτρου.
  3. Ο λόγος προσεγγίζει περισσότερο τον πεζό.
  4. Επιστρατεύονται μεταφορές (από την κλειδαρότρυπα κρυφοκοιτάω τη ζωή).
  5. Επιστρατεύονται εικόνες (να μπω στον ουρανό τού τίποτα με ελάχιστα).

Δ1. Το θέμα που θίγεται στο ποίημα, κατά τη γνώμη μου, είναι ο φόβος που προκύπτει από τη σκέψη του θανάτου (Πώς οι αξίες γεννιούνται κι επιβάλλονται πάνω σ’ αυτό που πρώτο λιώνει: το σώμα).  Η φθορά του χρόνου επιφέρει σταδιακά τον φόβο του επικείμενου θανάτου. Ο τρόπος που βιώνει κανείς την καθημερινότητά του μπορεί να του δημιουργεί την αίσθηση ότι αργοπεθαίνει (να φεύγουν τα περιττά λέω, αναστεναγμούς, αποχρώσεις, τα πετάω). Με τη χρήση του α΄ ρηματικού προσώπου (κρυφοκοιτάω, κατασκοπεύω, Πεθαίνω, ανασαίνω κ.ά.) το ποιητικό υποκείμενο αποτυπώνει τον παραπάνω φόβο, την υπαρξιακή του αγωνία.  Με τη χρήση της εικόνας να πετά τα περιττά και να κρατά τα απολύτως αναγκαία (πέταλα, αναστεναγμούς, αποχρώσεις τα πετάω. Χώμα, αέρα, ρίζες κρατάω∙ να φεύγουν τα περιττά λέω) φαίνεται ότι το ποιητικό υποκείμενο θέλει πια να αποτινάξει από πάνω του όλα τα περιττά στοιχεία, όλα όσα έκαναν πιο δύσκολη την καθημερινότητά του και το έφθειραν και να κρατήσει μόνο τα στοιχειώδη. Προς το τέλος της ζωής του ο άνθρωπος κάνει τον απολογισμό του, αντιμέτωπος με τον χρόνο που πέρασε.

 

 

 

Για να μεταφερθείτε στο Κριτήριο Αξιολόγησης επιλέξτε τον παρακάτω σύνδεσμο: 

Ελεύθερος Χρόνος Κριτήριο Αξιολόγησης (Ενιαία Εξέταση)

Το υψηλής ποιότητας εκπαιδευτικό υλικό που μόλις διαβάσατε προέρχεται τις προσωπικές σημειώσεις της συναδέλφου  συγγραφέα Άννας Σιάτρα, η οποία στη συνέχεια το παραχώρησε στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.

Ανταποκρίνεται πλήρως στον νέο τρόπο εξέτασης του μαθήματος της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας στη Β Λυκείου.

Την ευχαριστούμε από καρδιάς και της ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική της ζωή.

Για να μεταφερθείτε σε κάποια από τις σελίδες στις οποίες πραγματοποιείται αναλυτική παρουσίαση επιμέρους στοιχείων Θεωρίας  για την Έκφραση Έκθεση απλώς επιλέξτε τον αντίστοιχο σύνδεσμο από τον παρακάτω πίνακα:

ΠερίληψηΤρόποι Ανάπτυξης Παραγράφου
Συνοχή ΠαραγράφουΣημεία Στίξης
Ρηματικά ΠρόσωπαΣυλλογισμοί
Οι Ευθείες Ερωτήσεις στο ΛόγοΕνεργητική - Παθητική Σύνταξη: Μετατροπή
ΎφοςΠερικείμενο-Συγκείμενο
Κριτήριο Αξιολόγησης ΘεωρίαςΚριτήριο Αξιολόγησης Θεωρίας-Απαντήσεις
Ερμηνευτικό Σχόλιο: Πεζό Κείμενο (Ενδεικτική Προσέγγιση)Ερμηνευτικό Σχόλιο: Ποιητικό Κείμενο (Ενδεικτική Προσέγγιση)
Ερμηνευτικό Σχόλιο: Οδηγίες Σύνταξης- Συνηθισμένα ΛάθηΕρμηνευτικό Σχόλιο: Ποιητικό Κείμενο Β (Ενδεικτική Προσέγγιση)
Ερμηνευτικό Σχόλιο: Ποιητικό Κείμενο Γ (Ενδεικτική Προσέγγιση)Πρόθεση συγγραφέα - Τρόπος ανάπτυξης / οργάνωσης παραγράφου
Πολυτροπικό κείμενο (Ενδεικτική Προσέγγιση) Υπόδειγμα Παραγωγής Λόγου (Ενδεικτική Προσέγγιση)
Πολυτροπικό κείμενο Β (Ενδεικτική Προσέγγιση) Πολυτροπικό κείμενο Γ (Ενδεικτική Προσέγγιση)
Οι Εγκλίσεις στον λόγο Αναφορικές Προτάσεις - Θεωρία
Τίτλος: ΑξιολόγησηΠαραγωγή Λόγου: Αναλυτικό Σχεδιάγραμμα Εργασίας (Τέχνη)
Φάκελος Υλικού ΕΠΑ.Λ Επικοινωνιακό αποτέλεσμα

Για να μεταβείτε σε άλλα Σχεδιαγράμματα ή Κριτήρια Αξιολόγησης  της Νεοελληνικής Γλώσσας B’  Λυκείου, επιλέξτε το αντίστοιχο θέμα από τον παρακάτω πίνακα:

ΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑΤΑΚΡΙΤΗΡΙΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣΚΡΙΤΗΡΙΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΣΥΝΕΞΕΤΑΣΗ
Λεξιλογικές Ασκήσεις
Γυναικεία Εργασία
Διαδίκτυο
Δημοκρατία Δημοκρατία
Ελεύθερος Χρόνος
Ελεύθερος Χρόνος-Απαντήσεις
Ελεύθερος Χρόνος Ενιαία Εξέταση
Ελεύθερος Χρόνος Ενιαία Εξέταση- Απαντήσεις
Επάγγελμα (Συνεξέταση)
Επάγγελμα (Συνεξέταση) -Απαντήσεις
ΕξειδίκευσηΕπαγγελματικός Προσανατολισμός Χατζηθωμάς
ΚαταναλωτισμόςΕπαγγελματικός Προσανατολισμός-Απαντήσεις
Εργασία Θέμα 15179 (Τράπεζα Θεμάτων)
Εργασία Θέμα 15179 (Τράπεζα Θεμάτων) -Απαντήσεις
Εργασία & Χρόνος (Συνεξέταση)
Εργασία & Χρόνος (Συνεξέταση) -Απαντήσεις
Κοινωνική Αλληλεγγύη ΕΠΑΛ
Κοινωνική Αλληλεγγύη ΕΠΑΛ-Απαντήσεις
Λακωνικότητα Χατζηθωμάς
Κρίση Πολιτισμού ΚαταναλωτισμόςΛακωνικότητα -Απαντήσεις
ΜΜΕ-Fake News Ενιαία Εξέταση
ΜΜΕ-Fake News Ενιαία Εξέταση- Απαντήσεις
Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης Τύπος (Μ.Μ.Ε.)
Παραπληροφόρηση Χατζηθωμάς
Προπαγάνδα
ΠαιδείαΠαιδείαΡατσισμός
Ρατσισμός΅Σεξιστικός Λόγος
ΤέχνηΤέχνηΤέχνη
Τηλεργασία

Η ομάδα του filologika.gr 


Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.