Φύλλο εργασίας Λατινικά Ενότητα 29 (νέα μορφή)
Για να μεταφερθείτε σε κάποια άλλη ενότητα των Λατινικών Προσανατολισμού της Γ’ Λυκείου επιλέξτε την αντίστοιχη σελίδα από το παρακάτω μενού:
Φύλλο εργασίας Λατινικά Ενότητα 29 (νέα μορφή)
Κείμενο I
Cum Octavianus post victoriam Actiacam Romam rediret, homo quidam ei occurrit corvum tenens; eum instituerat haec dicere: «Ave, Caesar, victor imperator». Caesaris multum interfuit corvum emere; itaque viginti milibus sestertium eum emit. Id exemplum sutorem quendam incitavit, ut corvum doceret parem salutationem. Diu operam frustra impendebat; quotiescumque avis non respondebat, sutor dicere solebat «Oleum et operam perdidi». Tandem corvus salutationem didicit et sutor, cupidus pecuniae, eum Caesari attulit. Audita salutatione Caesar dixit: «Domi satis salutationum talium audio». Turn venit corvo in mentem verborum domini sui: «Oleum et operam perdidi». Ad haec verba Augustus risit emitque avem tanti, quanti nullam adhuc emerat.
Παρατηρήσεις
A1 α). Για καθεμιά από τις παρακάτω προτάσεις να σημειώσετε ΣΩΣΤΟ ή ΛΑΘΟΣ με βάση την εισαγωγή του σχολικού σας εγχειριδίου.
- Βασικό χαρακτηριστικό της ρωμαϊκής λογοτεχνίας είναι η στενή συνάφειά της με την ελληνική γλώσσα και γραμματεία.
- Η φράση «Η Ελλάδα ενώ κατακτήθηκε, εισήγαγε τις τέχνες στο αγροτικό Λάτιο» ανήκει στον Οβίδιο.
- Το ιδανικό της κατοχής δύο γλωσσών ενσαρκώνεται σε όλους τους ρωμαίους λογοτέχνες.
- Πολλές ελληνικές λέξεις διατηρούνται ακόμα και σήμερα σε ρωμανικές γλώσσες.
- Ο Πλαύτος επηρεάστηκε από την αττική τραγωδία.
Α1 β). Τι γνωρίζετε για την τριάδα των κορυφαίων ρωμαίων ελεγειακών ποιητών των χρόνων του Αυγούστου;
Α2. Με ποιες λατινικές λέξεις του κειμένου είναι ετυμολογικά συγγενείς οι παρακάτω λέξεις της νέας ελληνικής;
- ινστιτούτο
- μίλι
- κοστούμι
- όπερα
Β1. Για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις να γράψετε τον τύπο που ζητείται:
- rediret: β΄ ενικό Υποτακτικής Παρακειμένου ε.φ.
- occurit: β΄ ενικό Προστακτικής Ενεστώτα ε.φ.
- instituerat: γ΄ πληθυντικό Υποτακτικής Υπερσυντελίκου π.φ.
- dicere: β΄ ενικό Προστακτικής Ενεστώτα ε.φ.
- emere: απαρέμφατο μέλλοντα π.φ.
Β2. Για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις να γράψετε τον τύπο που ζητείται:
- corvum: γενική πληθυντικού
- milibus: ονομαστική πληθυντικού
- exemplum: αιτιατική πληθυντικού
- avis: αφαιρετική ενικού
- mentem: γενική πληθυντικού
Β3. Να σημειώσετε ΣΩΣΤΟ ή ΛΑΘΟΣ για καθεμιά από τις παρακάτω προτάσεις με βάση την γραμματική λειτουργία των λέξεων στο κείμενο.
- Eum instituerat haec dicere. Το haec είναι ονομαστική θηλυκού γένους.
- Ave, Caesar, victor imperator. Το victor είναι ονομαστική ενικού.
- Id exemplum sutorem quondam incitavit. Το exemplum είναι ονομαστική ενικού.
- Tandem corvus salutationem didicit. Το didicit βρίσκεται σε χρόνο Ενεστώτα.
- Ad haec verba Augustus risit. Το verba είναι αφαιρετική πληθυντικού.
Γ. Να επιλέξετε τη σωστή απάντηση από τις προτεινόμενες με βάση τη συντακτική λειτουργία των λέξεων στο κείμενο.
ut corvum doceret parem
- Επιθετικός προσδιορισμός στο salutationem
- Κατηγορηματικός προσδιορισμός στο ssalutationem
- Κατηγορούμενο στο salutationem
Domi satis salutationum talium audio.
- Αντικείμενο στο audio
- Γενική διαιρετική στο satis
- Γενική αντικειμενική στο satis
Tum venit corvo in mentem verborum domini sui.
- Αντικείμενο στην φράση venit in mentem
- Γενική αντικειμενική στο domini
- Γενική κτητική στο domini
Ad haec verba Augustus risit.
- Εμπρόθετος επιρρ. προσδιορισμός της αιτίας
- Εμπρόθετος επιρρ. προσδιορισμός του τρόπου
- Εμπρόθετος επιρρ. προσδιορισμός της αναφοράς
Emitque avem tanti
- Γενική της αξίας στο emit
- Γενική της ιδιότητας
- Γενική του ποσού
Για να δείτε τις ενδεικτικές απαντήσεις στις ερωτήσεις του φύλλου εργασίας επιλέξτε τον παρακάτω σύνδεσμο:
Φύλλο εργασίας Λατινικά Ενότητα 29 (νέα μορφή) Απαντήσεις
Το φύλλο εργασίας που μόλις διαβάσατε πληροί τις πρόσφατες αλλαγές στο πρόγραμμα σπουδών των Λατινικών στην Γ’ Λυκείου και προέρχεται από τις προσωπικές σημειώσεις της συναδέλφου-συγγραφέα Άννας Σιάτρα, η οποία το παραχώρησε στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.
Την ευχαριστούμε από καρδιάς και της ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική της ζωή.
Για να μεταβείτε σε άλλη Ενότητα των Λατινικών Γ’ Λυκείου, επιλέξτε τον αντίστοιχο σύνδεσμο από τον παρακάτω πίνακα:
Η ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.