Κριτήριο Αξιολόγησης Λατινικά Ενότητες 40-50
Για να μεταφερθείτε σε κάποια άλλη ενότητα των Λατινικών Προσανατολισμού της Γ’ Λυκείου επιλέξτε την αντίστοιχη σελίδα από το παρακάτω μενού:
Κριτήριο Αξιολόγησης Λατινικών Γ΄Λυκείου
Ενότητες 40-50
Κείμενο Ι
Sulla, occupata urbe, senatum armatus coegerat ut C. Marius quam celerrime hostis iudicaretur. Cuius voluntati nemo obviam ire audebat; solus Quintus Mucius Scaevola augur de hac re interrogatus sententiam dicere noluit. Quin etiam cum Sulla minitans ei instaret, dixit is Sullae: «Licet mihi ostendas agmina militum, quibus curiam circumsedisti; licet mortem miniteris, numquam tamen ego hostem iudicabo Marium. Etsi senex et corpore infirmo sum, semper tamen meminero urbem Romam et Italiam a Mario conservatam esse.
Κείμενο ΙΙ
Nonnulli sunt in hoc ordine, qui aut ea, quae imminent, non videant, aut ea, quae vident, dissimulent: qui spem Catilīnae mollibus sententiis aluērunt coniurationemque nascentem non credendo confirmavērunt; quorum auctoritātem secūti multi, non solum improbi verum etiam imperīti, si in hunc animadvertissem, crudeliter et regie id factum esse dicerent. Nunc intellego, si iste in Manliāna castra pervenerit, quo intendit, neminem tam stultum fore, qui non videat coniuratiōnem esse factam, neminem tam improbum, qui non fateātur.
Κείμενο ΙΙΙ
Porcia, Bruti uxor, cum viri sui consilium de interficiendo Caesare cognovisset, cultellum tonsorium quasi unguium resecandorum causa poposcit eoque velut forte elapso se vulneravit. Clamore deinde ancillarum in cubiculum vocatus Brutus ad eam obiurgandam venit, quod tonsoris praeripuisset officium. Cui secreto Porcia «non est hoc» inquit «temerarium factum meum, sed certissimum indicium amoris mei erga te tale consilium molientem: experiri enim volui, quam aequo animo me ferro essem interemptura, si tibi consilium non ex sententia cessisset».
Παρατηρήσεις
1. Να μεταφράσετε τα αποσπάσματα των κειμένων:
«solus Quintus Mucius … iudicabo Marium.»
«Nunc intellego,… qui non fateātur.»
«Porcia, Bruti uxor,… praeripuisset officium.»
Μονάδες 20
Εισαγωγή-Λεξιλογικές παρατηρήσεις
Β.1. Να αντιστοιχίσετε τα ονόματα της στήλης Α’ με τα έργα τους στη στήλη Β’. (Ένα όνομα της στήλης Α’ αντιστοιχείται με δύο έργα της στήλης Β’).
Στήλη Α |
Στήλη Β |
Βάρρων | Αινειάδα |
Βεργίλιος | Μενίππειες σάτιρες |
Οβίδιος | Φιλιππικοί λόγοι |
Λουκρήτιος | Η συνωμοσία του Κατιλίνα |
Βιτρούβιος | Για τη φύση των πραγμάτων |
Τίτος Λίβιος | Ab urbe condita (Η ιστορική διαδρομή της Αιώνιας πόλης) |
Οράτιος | Ωδές |
Σαλλούστιος Κρίσπος | Μεταμορφώσεις |
Κικέρωνας | Για την Αρχιτεκτονική |
Εκλογές |
Μονάδες 10
Β.2. Να συσχετίσετε τις λέξεις του κειμένου με τις παρακάτω λέξεις που χρησιμοποιούνται στη νέα ελληνική: σόλο, κονσέρβα, βούληση, άγημα, πείρα.
Μονάδες 10
Γραμματικές παρατηρήσεις
Γ1.α) Να συμπληρώσετε τους τύπους που ζητούνται:
senatum | τη δοτική του ενικού | |
hostis | την αιτιατική του πληθυντικού | |
celerrime | τον αντίστοιχο τύπο στον συγκριτικό βαθμό | |
senex | την γενική του πληθυντικού | |
spem | τη δοτική του ενικού | |
imperīti | τον ίδιο τύπο στον υπερθετικό βαθμό | |
viri | την κλητική του ενικού | |
consilium | την ονομαστική του πληθυντικού | |
unguium | την αφαιρετική του ενικού | |
ferro | την κλητική του ενικού |
Μονάδες 10
Γ.1. β) Να συμπληρώσετε τους τύπους που ζητούνται και να αναγνωρίσετε το είδος των αντωνυμιών:
nemo | την αιτιατική του ενικού, στο ουδέτερο γένος | ||
qui | την δοτική του ενικού στο θηλυκό γένος | ||
id | την ίδια πτώση στον άλλον αριθμό | ||
meum | την κλητική του ενικού του αρσενικού | ||
tibi | τη γενική του ενικού στο πρώτο πρόσωπο |
Μονάδες 10
Γ.2. Να γράψετε του τύπους που ζητούνται:
coegerat | την αφαιρετική του σουπίνου | |
noluit | το δεύτερο πληθυντικό πρόσωπο της οριστικής του ενεστώτα | |
conservatam esse | τον αντίστοιχο τύπο στην άλλη φωνή | |
factum esse | το απαρέμφατο του ενεστώτα | |
dicerent | το δεύτερο ενικό πρόσωπο της προστακτικής του ενεστώτα | |
fateātur | τη μετοχή του μέλλοντα, αιτιατική ενικού στο θηλυκό γένος | |
cognovisset | το δεύτερο πληθυντικό πρόσωπο της υποτακτικής του ενεστώτα | |
poposcit | το δεύτερο ενικό πρόσωπο της υποτακτικής του παρατατικού στην άλλη φωνή | |
praeripuisset | τη δοτική του γερουνδίου | |
cessisset | το δεύτερο ενικό πρόσωπο της οριστικής του μέλλοντα της παθητικής περιφραστικής συζυγίας
|
Μονάδες 10
Συντακτικές παρατηρήσεις
Δ.1.α) Να γράψετε το συντακτικό ρόλο της κάθε λέξης που σας δίνεται:
occupata | είναι | στο |
Romam | είναι | στο |
sententiis | είναι | στο |
stultum | είναι | στο |
amoris | είναι | στο |
Μονάδες 5
β) Να βρείτε το είδος της μετοχής vocatus και να την αναλύσετε σε δευτερεύουσα πρόταση με όλους τους δυνατούς τρόπους.
Μονάδες 4
γ) Να μετατρέψετε το γερουνδιακό σε γερούνδιο κάνοντας όλες τις απαραίτητες αλλαγές: unguium resecandorum causa
Μονάδες 2
δ) Να δηλώσετε τον σκοπό με όλους τους δυνατούς τρόπους:
Sulla, occupata urbe, senatum armatus coegerat ut C. Marius quam celerrime hostis iudicaretur.
Μονάδες 4
ε) in castra: να τεθεί προ του castra το αντωνυμικό επίθετο totus και ακολούθως να δηλωθεί η στάση σε τόπο.
Μονάδες 2
Δ.2.α) Να μετατρέψετε τον ευθύ λόγο σε πλάγιο εξαρτημένο από τις παρακάτω προτάσεις: licet mortem miniteris.
Quintus Mucius Scaevola dicit………………………………………………….
Quintus Mucius Scaevola dixit………………………………………………….
Μονάδες 2
β) Να αναγνωρίσετε το είδος του υποθετικού λόγου και να τον μετατρέψετε έτσι ώστε να δηλώνει υπόθεση δυνατή ή πιθανή.
si in hunc animadvertissem, crudeliter et regie id factum esse dicerent.
Μονάδες 2
γ) Να αναγνωρίσετε συντακτικά την δευτερεύουσα πρόταση (είδος, εισαγωγή, εκφορά, δικαιολόγηση εκφοράς, συντακτικός ρόλος):
licet mortem miniteris
Μονάδες 5
δ) Να μετατρέψετε την επιρρηματική αναφορική συμπερασματική πρόταση στην αντίστοιχη απλή επιρρηματική:
qui aut ea, quae imminent, non videant,
Μονάδες 2
ε) Να αναλύσετε την παράθεση σε δευτερεύουσα αναφορική πρόταση:
Bruti uxor
Μονάδες 2
Για να μεταφερθείτε στις απαντήσεις του κριτηρίου επιλέξτε τον παρακάτω σύνδεσμο:
Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 40-50 Απαντήσεις
Το κριτήριο αξιολόγησης που μόλις διαβάσατε προετοίμασε η συνάδελφος Σιόγκα Γιώτα, η οποία στη συνέχεια το παραχώρησε στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.
Την ευχαριστούμε από καρδιάς και της ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική της ζωή.
Η ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.