Κριτήριο Αξιολόγησης Λατινικά Ενότητες 32-33 & 42-44
Για να μεταφερθείτε σε κάποια άλλη ενότητα των Λατινικών Προσανατολισμού της Γ’ Λυκείου επιλέξτε την αντίστοιχη σελίδα από το παρακάτω μενού:
Κριτήριο Αξιολόγησης Λατινικών Γ΄Λυκείου
Ενότητες 32-33 & 42-44
Κείμενο Ι
KEIMENO 42 (XLII)
…quorum auctoritatem secuti multi, non solum improbi verum etiam imperiti, si in hunc animadvertissem, crudeliter et regie id factum esse dicerent. Nunc intellego, si iste in Manliana castra pervenerit, quo intendit, neminem tam stultum fore, qui non videat coniurationem esse factam, neminem tam improbum, qui non fateatur.
Κείμενο ΙΙ
KEIMENO 43 (XLIII)
Num ad hostem veni et captiva in castris tuis sum? In hoc me longa vita et infelix senecta traxit, ut primum exsulem deinde hostem te viderem? Qui potuisti populari hanc terram, quae te genuit atque aluit? Non tibi ingredienti fines patriae ira cecidit? Ergo ego nisi peperissem, Roma non oppugnaretur; nisi filium haberem, libera in libera patria mortua essem. At contra hos, si pergis, aut immature mors aut longa servitus manet.
Κείμενο ΙΙΙ
ΚΕΙΜΕΝΟ 44 (XLIV)
…nullus locus amicitiae eis est. Nescio enim quis possit diligere eum, quem metuat, aut eum, a quo se metui putet. Quodsi forte, ut fit plerumque, ceciderunt, tum intellegitur quam fuerint inopes amicorum. Hoc est quod Tarquinium dixisse ferunt exulantem: “Tum intellexi, quos fidos amicos habuissem, quos infidos, cum iam neutris gratiam referre poteram.
Κείμενο ΙV
ΚΕΙΜΕΝΟ 32 (ΧXXII)
Quas ego, cupidus bene gerendi et administrandi rem publicam, semper mihi proponebam. Colendo et cogitando homines excellentes animum et mentem meam conformabam. Sic enim – laudem et honestatem solum expetendo, omnes cruciatus corporis et omnia pericula mortis parvi esse ducendo – me pro salute vestra in tot ac tantas dimicationes obicere potui
Κείμενο V
KEIMENO 33 (XXXIII)
In tanto civili bello, in tanto ardore animorum et armorum, quassata res publica multa perdidit et ornamenta dignitatis et praesidia stabilitatis suae; multaque uterque dux fecit armatus, quae idem togatus quibus praeter te mederi nemo potest
Παρατηρήσεις
A. Να μεταφράσετε τα επιτονισμένα αποσπάσματα των παραπάνω κειμένων.
Μονάδες 20
Εισαγωγή-Λεξιλογικές παρατηρήσεις
Β. Τι γνωρίζετε για το έργο του Οράτιου;
Mονάδες 10
Γ. Να συνδυάσετε ετυμολογικά τις παρακάτω νεοελληνικές λέξεις με τις λατινικές λέξεις των κειμένων. Τρεις νεοελληνικές λέξεις περισσεύουν.
Λατινικοί όροι |
Νεοελληνικές λέξεις |
1. infidos | α) άφατος |
2. fateatur | β) νεύμα |
3. fit | γ) άλσος |
4. manet | δ) ισθμός |
5. aluit | ε) μόνιμος |
στ) σύσκεψη | |
ζ) πιθανός | |
η) φυτό |
Mονάδες 10
Γραμματικές παρατηρήσεις
Δ1. Να γράψετε τους ζητούμενους τύπους
neminem | δοτική ενικού ουδετέρου γένους |
infelix | αφαιρετική ενικού |
servitus | δοτική ενικού |
inopes | γενική πληθυντικού |
exulantem | αιτιατική πληθυντικού ουδετέρου γένους |
rem publicam | δοτική ενικού |
mihi | αιτιατική πληθυντικού β’ προσώπου |
corporis | ονομαστική πληθυντικού |
suae | γενική πληθυντικού στο β’ πρόσωπο για έναν κτήτορα |
idem | γενική πληθυντικού θηλυκού γένους |
Μονάδες 10
Δ2. Να γράψετε τους ζητούμενους τύπους
dicerent | δοτική ενικού του γερουνδίου |
pervenerit | τον αντίστοιχο τύπο στην εν. φωνή στην ενεργητική περιφραστική συζυγία |
ingredienti | τον αντίστοιχο τύπο στο μέλλοντα |
mortua essem | απαρέμφατο μέλλοντα |
nescio | απαρέμφατο μέλλοντα παθητική φωνή |
metui | γ’ πληθυντικό πρόσωπο προστακτικής μέλλοντα ενεργητικής φωνής |
gerendi | γ’ ενικό πρόσωπο υποτακτικής υπερσυντελίκου παθητικής περιφραστικής συζυγίας |
proponebam | γ’ πληθυντικό πρόσωπο υποτακτικής παρακειμένου |
potui | β’ πληθυντικό πρόσωπο υποτακτικής ενεστώτα |
fecit | β’ ενικό πρόσωπο προστακτικής ενεστώτα |
Mονάδες 1ο
Δ3. fit, referre: να κλιθούν στην προστακτική όλων των χρόνων στην άλλη φωνή από αυτή που βρίσκονται.
Μονάδες 10
Συντακτικές παρατηρήσεις
Ε1. Ergo ego nisi peperissem, Roma non oppugnaretur: να συμπτύξετε την υπογραμμισμένη δευτερεύουσα πρόταση σε μετοχή και να δικαιολογήσετε την πτώση της μετοχής που σχηματίσατε.
Μονάδες 2
Ε2. Non tibi ingredienti: να αναλύσετε τη μετοχή σε δευτερεύουσα πρόταση με τον ιστορικό διηγηματικό cum (2 μονάδες) και να δικαιολογήσετε την εκφορά της πρότασης που σχηματίσατε (μονάδες 2)
Μονάδες 4
Ε3. Quodsi forte, ut fit plerumque, ceciderunt, tum intellegitur: Να αναγνωρίσετε τον υποθετικό λόγο (μονάδες 2) και να τον μετατρέψετε ώστε να δηλώνει το αντίθετο προς την πραγματικότητα στο παρελθόν (μονάδες 2)
Μονάδες 4
Ε4. Num ad hostem veni et captiva in castris tuis sum? Να μετατρέψεις τις ευθείες ερωτήσεις ώστε α) να αναμένεται καταφατική απάντηση β) να μην γνωρίζουμε την απάντηση
Μονάδες 4
Ε5. Στις παρακάτω προτάσεις να επισημάνετε τα υποκείμενα των απαρεμφάτων και να δικαιολογήσετε την πτώση τους.
1) Qui potuisti populari hanc terram
2) a quo se metui putet
3) Quod Tarquinium dixisse ferunt exulantem
Μονάδες 3
Ε6. Colendo et cogitando homines excellentes animum et mentem eam conformabam: να κάνετε τη γερουνδιακή έλξη και να δηλώσετε αν είναι υποχρεωτική ή μη και γιατί.
Μονάδες 3
Ε7. Να μετατρέψετε τον ευθύ λόγο σε πλάγιο με εξάρτηση τη φράση που σας δίνεται στην παρένθεση
α) Num ad hostem veni et captiva in castris tuis sum? (Mater interrogavit filium)
β) Tum intellexi, quos fidos amicos habuissem, quos infidos, cum iam neutris gratiam referre poteram ( Tarquinius dixit…)
Μονάδες 4
Ε8. Να αναγνωρίσετε συντακτικά τις ακόλουθες λέξεις
Neminem (κείμενο A), improbum (κείμενο A), captiva (κείμενο B), populari (κείμενο B), se (κείμενο Γ se metui putet), amicorum (κείμενο Γ)
Μονάδες 6
Για να μεταφερθείτε στις απαντήσεις του κριτηρίου επιλέξτε τον παρακάτω σύνδεσμο:
Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 32-33 & 42-44 Απαντήσεις
Το κριτήριο αξιολόγησης που μόλις διαβάσατε προετοίμασε ο συνάδελφος Διονύσιος Κόκλας, ο οποίος στη συνέχεια το παραχώρησε στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.
Τον ευχαριστούμε από καρδιάς και του ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική του ζωή.
Για να μεταβείτε σε κάποιο άλλο Κριτήριο Αξιολόγησης επιλέξτε τον κατάλληλο σύνδεσμο από τον παρακάτω πίνακα:
Η ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.