Κριτήριο Αξιολόγησης Λατινικά Ενότητες 29-30, 32
Για να μεταφερθείτε σε κάποια άλλη ενότητα των Λατινικών Προσανατολισμού της Γ’ Λυκείου επιλέξτε την αντίστοιχη σελίδα από το παρακάτω μενού:
Κριτήριο Αξιολόγησης Λατινικών Γ΄Λυκείου
Ενότητες 29-30, 32
Κείμενο Ι
Cum Octaviānus post victoriam Actiacam Rōmam redīret, homo quidam ei occurrit corvum tenens; eum instituerat haec dicere: «Ave, Caesar, victor imperātor». Caesaris multum interfuit corvum emere; itaque viginti milibus sestertium eum ēmit. Id exemplum sutōrem quendam incitavit, ut corvum docēret parem salutatiōnem. Diu operam frustra impendēbat; quotiescumque avis non respondēbat, sutor dicere solēbat «Oleum et operam perdidi». Tandem corvus salutatiōnem didicit et sutor, cupidus pecuniae, eum Caesari attulit. Audītā salutatiōne Caesar dixit: «Domi satis salutatiōnum talium audio».
[Lectio XXIX]
Κείμενο ΙΙ
Hic vero, iudices, et fuit in Asiā et viro fortissimo, patri suo, magno adiumento in periculis, solacio in laboribus, gratulatiōni in victoriā fuit. Et si habet Asia suspiciōnem quandam luxuriae, Murēnam laudāre debēmus, quod Asiam vidit sed in Asiā continenter vixit. Quam ob rem accusatōres non Asiae nomen Murēnae obiecērunt, ex quā laus familiae, memoria generi, honos et gloria nomini constitūta est, sed aliquod flagitium ac dedecus aut in Asia susceptum aut ex Asiā deportātum.
[Lectio XXX]
Κείμενο ΙΙΙ
Pleni omnes sunt libri, plenae sapientium voces, plena exemplōrum vetustas; quae iacērent in tenebris omnia, nisi litterārum lumen accederet. Quam multas imagines fortissimōrum virorum-non solum ad intuendum, verurn etiam ad imitandum-scriptōres et Graeci et Latīni nobis reliquērunt! Quas ego, cupidus bene gerendi et administrandi rem publicam, semper mihi proponēbam.
[Lectio XXXII]
Παρατηρήσεις
Α. Να μεταφραστούν τα επιτονισμένα αποσπάσματα των παραπάνω κειμένων.
Μονάδες 20
Εισαγωγή-Λεξιλογικές παρατηρήσεις
Β1.α. Να επιλέξετε τη σωστή απάντηση από τις προτεινόμενες για καθεμιά από τις παρακάτω προτάσεις:
1. Ένας σπάνιος συνδυασμός εγκυκλοπαιδιστή, γραμματολόγου, ιστορικού, τεχνοκράτη και φιλοσόφου υπήρξε ο:
a) Σαλλούστιος
b) Βάρρων
c) Κορνήλιος Νέπως
2. Το έργο Για τη φύση των πραγμάτων (De rerum natura) είναι:
a) Ιστορικό έπος
b) Φιλοσοφικό έπος
c) Διδακτικό έπος
3. Ο Βεργίλιος είναι ποιητής:
a) Διδακτικού έπους
b) Ποιμενικού ειδυλλίου
c) Όλα τα παραπάνω
4. Το έργο Ωδές είναι του:
a) Ορατίου
b) Βεργιλίου
c) Κάτουλλου
5. Το καλλωπιστικό έπος, νέο ποιητικό είδος, καλλιέργησε ο:
a) Τίβουλλος
b) Προπέρτιος
c) Οβίδιος
Μονάδες 5
Β1β. Ο Μάρκος Τύλλιος Κικέρων θεωρείται ένας από τους μεγαλύτερους ρήτορες της αρχαιότητας. Τι γνωρίζετε για το έργο του;
Μονάδες 5
B2. Να επιλέξετε για καθεμία λατινική λέξη της στήλης Α μια από τις δυο λέξεις της στήλης Β που προτείνονται, με την οποία είναι ετυμολογικά συγγενής.
Α |
Β |
1. Diu | i. Δίας
ii. Διαύγεια |
2. tenens | i. τανάλια
ii. τετράδιο |
1. pleni | i. πλύσιμο
ii. πλήρης |
2. voces | i. έπος
ii. δόξα |
3. administrandi | i. μαέστρος
ii. μινιμαλισμός |
Μονάδες 10
Γραμματικές παρατηρήσεις
Γ1.α. Να γράψετε τους τύπους που ζητούνται για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις:
quidam: αιτιατική πληθυντικού θηλυκού γένους
corvum: κλητική ενικού
parem: ονομαστική ενικού στο ίδιο γένος
patri: γενική πληθυντικού
luxuriae: αφαιρετική ενικού
laus: αιτιατική ενικού
dedecus: αιτιατική πληθυντικού
tenebris: γενική πληθυντικού
imagines: δοτική πληθυντικού
ego: γενική πληθυντικού για β΄ πρόσωπο
dicere: β΄ πληθυντικό προστακτικής ενεστώτα στην ίδια φωνή
emere: απαρέμφατο μέλλοντα παθητικής φωνής
susceptum: β΄ ενικό οριστικής μέλλοντα ενεργητικής φωνής
deportatum: μετοχή μέλλοντα στην ονομαστική ενικού αρσενικού γένους
gerendi: γ΄ πληθυντικό υποτακτικής υπερσυντελίκου ενεργητικής φωνής
Μονάδες 10
Γ1.β. Να γράψετε τους τύπους που ζητούνται:
fortissimo: θετικό και συγκριτικό βαθμό στον αριθμό και το γένος που βρίσκεται
pleni: συγκριτικό και υπερθετικό στον αριθμό και το γένος που βρίσκεται
multas: συγκριτικό και υπερθετικό στον αριθμό και το γένος που βρίσκεται
cupidus: συγκριτικό και υπερθετικό στον αριθμό και το γένος που βρίσκεται
bene: συγκριτικό και υπερθετικό επιρρήματος
Μονάδες 5
Γ2.α Να αντιστοιχήσετε τα στοιχεία της στήλης Α με την αντίστοιχη γραμματική αναγνώριση στη στήλη Β. Δύο στοιχεία της στήλης Β περισσεύουν.
Στήλη Α |
Στήλη Β |
i. eum | α) γ’ ενικό υποτακτικής παρατατικού |
ii. ave | β) δοτική ενικού |
iii. multum | γ) γενική γερουνδίου |
iv. docēret | δ) αφαιρετική ενικού θηλυκού γένους |
v. laudāre | ε) β’ ενικό προστακτικής ενεστώτα παθητικής φωνής |
vi. quā | στ) αιτιατική ενικού αρσενικού γένους |
vii. nomini | ζ) απαρέμφατο ενεστώτα ενεργητικής φωνής |
viii. gerendi | η) αιτιατική ενικού ουδετέρου γένους |
ix. | θ) β’ ενικό προστακτικής ενεστώτα ενεργ. φωνής |
x. | ι) επίρρημα θετικού βαθμού |
Μονάδες 8
Γ2.β. Να γίνει γραμματική αναγνώριση των παρακάτω όρων:
occurrit:
tenens:
exemplum:
litterārum:
intuendum:
suo:
constitūta est:
Μονάδες 7
Συντακτικές παρατηρήσεις
Δ1α. Να χαρακτηρίσετε συντακτικά τους παρακάτω όρους του κειμένου:
sestertium
cupidus
Domi
adiumento
luxuriae
ex Asiā
exemplōrum
lumen
nobis
gerendi
Μονάδες 15
Δ1β. i) Caesaris multum interfuit corvum emere: Να γίνουν οι απαραίτητες αλλαγές, ώστε το ενδιαφερόμενο πρόσωπο να είναι το β΄ ενικό πρόσωπο.
- ii) Hic vero, iudices, et fuit in Asiā et viro fortissimo: Να αντικατασταθεί η υπογραμμισμένη φράση από τα: Carthagο, Roma, tota castra, ώστε να δηλώνεται και πάλι η στάση σε τόπο.
Μονάδες 5
Δ2α. Να γίνει συντακτική αναγνώριση των παρακάτω προτάσεων (είδος (μονάδα 1), εισαγωγή (μονάδα 1), εκφορά (μονάδα 1), συντακτικός ρόλος (μονάδα 1)).
ut corvum docēret parem salutatiōnem:
quod Asiam vidit:
Μονάδες 8
Δ2β. Να γίνουν οι παρακάτω μετατροπές:
- Cum Octaviānus post victoriam Actiacam Rōmam redīret: Να ξαναγραφεί η πρόταση ώστε να δηλώνει το σύγχρονο με τη χρήση διαφορετικού συνδέσμου. (μονάδες 4)
- Quam ob rem accusatōres non Asiae nomen Murēnae obiecērunt: Να ξαναγραφεί η παραπάνω πρόταση με τη χρήση παθητικής σύνταξης. (Μονάδες 3)
Μονάδες 7
Για να μεταφερθείτε στις απαντήσεις του κριτηρίου επιλέξτε τον παρακάτω σύνδεσμο:
Κριτήριο Αξιολόγησης Λατινικά Ενότητες 29-30, 32 Απαντήσεις
Το κριτήριο αξιολόγησης που μόλις διαβάσατε προετοίμασαν οι συνάδελφοι Άννα Σιάτρα και Μπικάκης Μιχάλης, οι οποίοι στη συνέχεια το παραχώρησαν στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.
Τους ευχαριστούμε από καρδιάς και τους ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική τους ζωή.
Για να μεταβείτε σε κάποιο άλλο Κριτήριο Αξιολόγησης επιλέξτε τον κατάλληλο σύνδεσμο από τον παρακάτω πίνακα:
Η ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.