Κριτήριο Αξιολόγησης Λατινικά Ενότητες 27-34-46
Για να μεταφερθείτε σε κάποια άλλη ενότητα των Λατινικών Προσανατολισμού της Γ’ Λυκείου επιλέξτε την αντίστοιχη σελίδα από το παρακάτω μενού:
Κριτήριο Αξιολόγησης Λατινικών Γ΄Λυκείου
Ενότητες 27-34-46
Κείμενο Ι
Tum Pacuvius dixit sonora quidem esse et grandia quae scripsisset, sed videri tamen ea sibi duriora et acerbiora. “Ita est” inquit Accius “ut dicis; neque id me sane paenitet; meliora enim fore spero, quae deinceps scribam. Nam quod in pomis est, idem esse aiunt in ingeniis: quae dura et acerba nascuntur, post fiunt mitia et iucunda; sed quae gignuntur statim vieta et mollia, non matura mox fiunt sed putria”.
Κείμενο ΙΙ
Quod ut praedones animadverterunt, abiectis armis ianuae appropinquaverunt et clara voce Scipioni nuntiaverunt (incredibile auditu!) virtutem eius admiratum se venisse. Haec postquam domestici Scipioni rettulerunt, is fores reserari eosque intromitti iussit. Praedones postes ianuae tamquam sanctum templum venerati sunt et cupide Scipionis dextram osculati sunt.
Κείμενο ΙΙΙ
Ut enim leges omnium salutem singulorum saluti anteponunt, sic vir bonus et sapiens et legibus parens consulit utilitati omnium plus quam unius alicuius aut suae. Nec magis vituperandus est proditor patriae quam proditor communis utilitatis, aut communis salutis desertor propter suam utilitatem et salutem.
Παρατηρήσεις
- Να γράψετε στο τετράδιό σας τη μετάφραση των παραπάνω αποσπασμάτων.
Μονάδες 20
Εισαγωγή-Λεξιλογικές παρατηρήσεις
Β1. Να συμπληρώσετε τα κενά των ακόλουθων περιόδων λόγου, σύμφωνα με το περιεχόμενο της εισαγωγής του σχολικού βιβλίου.
Στην ιστοριογραφία των κικερώνειων χρόνων εξειδικεύονται και διαπρέπουν ο Ιούλιος Καίσαρ που είναι ο καλλιτέχνης του είδους …………………………………………………. : στρατιωτικές αναμνήσεις διατυπωμένες σε ……………………….. και λιτά Λατινικά, σε ύφος που ανακαλεί τον …………………………… . Ο Κορνήλιος Νέπως, φίλος του Κικέρωνα και του Κατούλλου, εγκαινιάζει στη ………………… την …………………………… ……………………………: έγραψε περίπου 25 ………………….. διάσημων Ελλήνων και Ρωμαίων, κυρίως στρατηγών. Ο Σαλλούστιος Κρίσπος ‒ ο «πρώτος στη ρωμαϊκή ιστορία», όπως τον χαρακτηρίζει ο …………………………‒ μεταφέρει στη ρωμαϊκή λογοτεχνία τη ………………………….. ιστοριογραφία ή καλύτερα την ……………………. ……………………. (περίφημο είναι το έργο του ………………………………………………………………………………: De Catilinae coniuratione).
Μονάδες 10
Β2. Να γράψετε μια νεοελληνική λέξη με την οποία συνδέεται ετυμολογικά καθεμία από τις παρακάτω λατινικές:
sonora · pomis · animadverterunt · domestici · proditor
Μονάδες 10
Γραμματικές παρατηρήσεις
Γ1. α. Να γράψετε τους τύπους που ζητούνται για καθεμία από τις παρακάτω λέξεις ή ονοματικά σύνολα:
- grandia → τον θετικό βαθμό του επιρρήματος
- matura → τον ίδιο τύπο στον υπερθετικό βαθμό (και τους δύο τύπους
- armis → την αιτιατική του ίδιου αριθμού
- fores → τη γενική του ίδιου αριθμού
- dextram → τον ίδιο τύπο στον υπερθετικό βαθμό
- vir bonus → την αιτιατική πληθυντικού αριθμού με το επίθετο στο συγκριτικό βαθμό
- unius alicuius → την αιτιατική ενικού του ουδετέρου
- magis → τον θετικό βαθμό του επιρρήματος
- communis utilitatis → τη γενική στον άλλο αριθμό
- suam salutem → την ονομαστική ενικού με την αντωνυμία σε α΄ πρόσωπο για πολλούς κτήτορες
Μονάδες 10
β. Nam quod in pomis est, idem esse aiunt in ingeniis: quae dura et acerba nascuntur… : Να μεταφέρετε τις λέξεις της παραπάνω περιόδου στον άλλον αριθμό.
Μονάδες 5
Γ2. α. Να γράψετε ό,τι ζητείται για καθέναν από τους παρακάτω ρηματικούς τύπους:
dixit | το β΄ ενικό πρόσωπο προστακτικής ενεστώτα της ίδιας φωνής |
το γ΄ πληθυντικό πρόσωπο προστακτικής μέλλοντα στην άλλη φωνή. | |
videri | το α΄ πληθυντικό πρόσωπο της υποτακτικής παρατατικού της ίδιας φωνής, |
το γ΄ πληθυντικό πρόσωπο της οριστικής μέλλοντα της ίδιας φωνής. | |
nascuntur | το α΄ ενικό πρόσωπο οριστικής μέλλοντα της ίδιας φωνής |
το απαρέμφατο μέλλοντα (να ληφθεί υπόψη το υποκείμενο του ρήματος). | |
fiunt | το γ΄ πληθυντικό οριστικής συντελεσμένου μέλλοντα |
την ονομαστική πληθυντικού ουδετέρου γένους του γερουνδιακού. | |
rettulerunt | το β΄ πληθυντικό οριστικής μέλλοντα στην άλλη φωνή |
το β΄ πληθυντικό υποτακτικής παρατατικού στην άλλη φωνή. | |
parens | το α΄ πληθυντικό υποτακτικής μέλλοντα της ίδιας φωνής |
το γ΄ πληθυντικό υποτακτικής υπερσυντελίκου στην άλλη φωνή. | |
vituperandus est | το γ΄ πληθυντικό οριστικής συντελεσμένου μέλλοντα στην παθητική περιφραστική συζυγία |
το α΄ πληθυντικό οριστικής παρακειμένου στην ενεργητική περιφραστική συζυγία. |
Μονάδες 7
β. «haec postquam domestici Scipiōni rettulērunt, is fores reserāri eosque intromitti iussit»: Να εντοπίσετε τους ρηματικούς τύπους του αποσπάσματος (μονάδα 1) και να τους μεταφέρετε στο β΄ ενικό της προστακτικής ενεστώτα στη φωνή που βρίσκονται (μονάδα 1).
Μονάδες 8
Συντακτικές παρατηρήσεις
Δ1α. virtutem eius admiratum: Να δηλωθεί ο σκοπός α) με ισοδύναμη/ες δευτερεύουσα/ες πρόταση/εις β) με εμπρόθετο προσδιορισμό. Να αιτιολογήσετε τις επιλογές σας.
Μονάδες 10
Εναλλακτικά
Δ1.α Να αναλυθούν οι παρακάτω μετοχές σε ισοδύναμες προτάσεις με όλους τους δυνατούς τρόπους:
- abiectis armis ianuae appropinquaverunt
- legibus parens consulit
Δ1.β Praedones postes ianuae tamquam sanctum templum venerati sunt: Να μετατραπεί σε ερωτηματική πρόταση στην οποία α) αναμένουμε αρνητική απάντηση β) αγνοούμε την απάντηση
Μονάδες 4
Δ2.α is fores reserari eosque intromitti iussit: Να γραφεί η ισοδύναμη εκφορά των απαρεμφάτων του αποσπάσματος (με δευτερεύουσα πρόταση) και στη συνέχεια η φράση να μεταφερθεί στον ευθύ λόγο.
Μονάδες 6
Δ2.β Nec magis vituperandus est proditor patriae quam proditor communis utilitatis, aut communis salutis desertor propter suam utilitatem et salutem.: Να εξαρτηθεί από την φράση Cicero dixit αφού πρώτα μετατραπεί η παθητική σύνταξη στην ισοδύναμη ενεργητική.
Μονάδες 10
Για να μεταφερθείτε στις απαντήσεις του κριτηρίου επιλέξτε τον παρακάτω σύνδεσμο:
Κριτήριο Αξιολόγησης Λατινικά Ενότητες 27-34-46 – Απαντήσεις
Το κριτήριο αξιολόγησης που μόλις διαβάσατε προετοίμασαν οι συνάδελφοι Γεωργία Μωραΐτη και Μπικάκης Μιχάλης, οι οποίοι στη συνέχεια το παραχώρησαν στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους. Τους ευχαριστούμε από καρδιάς και τους ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική τους ζωή.
Για να μεταβείτε σε κάποιο άλλο Κριτήριο Αξιολόγησης επιλέξτε τον κατάλληλο σύνδεσμο από τον παρακάτω πίνακα:
Η ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.