Κριτήριο Αξιολόγησης Λατινικά Ενότητες 27-28, 30
Για να μεταφερθείτε σε κάποια άλλη ενότητα των Λατινικών Προσανατολισμού της Γ’ Λυκείου επιλέξτε την αντίστοιχη σελίδα από το παρακάτω μενού:
Κριτήριο Αξιολόγησης Λατινικών Γ΄Λυκείου
Ενότητες 27-28, 30
Κείμενο Ι
Nam quod in pomis est, idem esse aiunt in ingeniis: quae dura et acerba nascuntur, post fiunt mitia et iucunda; sed quae gignuntur statim viēta et mollia, non matūra mox fiunt sed putria.
XXVII
Κείμενο ΙΙ
Tu hominem investīga, quaeso, summāque diligentiā vel Rōmam mitte vel Epheso rediens tecum dedūc. Noli spectāre quanti homo sit. Parvi enim preti est, qui tam nihili est. Sed, propter servi scelus et audaciam, tanto dolōre Aesōpus est adfectus, ut nihil ei gratius possit esse quam recuperatio fugitīvi.
XXVIII
Κείμενο ΙΙΙ
Quam ob rem accusatores non Asiae nomen Murenae obiecerunt, ex qua laus familiae, memoria generi, honos et gloria nomini constituta est, sed aliquod flagitium ac dedecus aut in Asia susceptum aut ex Asia deportatum. Meruisse vero stipendia in eo bello virtutis fuit;
XXX
Παρατηρήσεις
- Να γράψετε στο τετράδιό σας τη μετάφραση των παραπάνω αποσπασμάτων.
Μονάδες 20
Εισαγωγή-Λεξιλογικές παρατηρήσεις
Β1. Να επιλέξετε από τη στήλη Β΄ τη σωστή απάντηση που συμπληρώνει καθεμία πρόταση της στήλης Α΄, σύμφωνα με το περιεχόμενο της εισαγωγής του σχολικού βιβλίου:
Στήλη Α΄ |
Στήλη Β΄ |
α. Ο Κικέρων ήταν θερμός θαυμαστής: | i. του Αριστοτέλη·
ii. του Πλάτωνα· iii. του Ξενοφώντα. |
β. Ο Βεργίλιος είναι ο ποιητής: | i. του ηρωικού και διδακτικού έπους·
ii. της λυρικής δημιουργίας· iii. της ελεγείας. |
γ. Η Αινειάδα του Βεργιλίου έχει ως πρότυπο: | i. αποκλειστικά την Οδύσσεια γραμμένη σε καλλιμαχικό στίχο·
ii. την Οδύσσεια και την Ιλιάδα γραμμένη σε σαντούρνιο στίχο· iii. την Οδύσσεια και την Ιλιάδα γραμμένη σε καλλιμαχικό στίχο. |
δ. Η ρωμαϊκή σάτιρα οδηγείται στην πλήρη της ωρίμανση από: | i. τον Κάτουλλο·
ii. τον Οράτιο· iii. τον Οβίδιο. |
ε. Το έργο του Τίτου Λίβιου Ab urbe condita παρουσιάζει την ιστορική διαδρομή της «αιώνιας Πόλης» ως: | i. το 9 π.Χ.·
ii. το 17 π.Χ.· iii. το 19 π.Χ. . |
Μονάδες 10
Β2. Να βρείτε με ποια λατινική λέξη των αποσπασμάτων συνδέεται ετυμολογικά καθεμία από τις παρακάτω λέξεις της Νέας Ελληνικής.
α. ιδέα • β. πόμολο • γ. αναγέννηση • δ. ουμανισμός • ε. δεσπότης
Μονάδες 10
Γραμματικές παρατηρήσεις
Γ1. α. Για κάθε λέξη της στήλης Α΄ να επιλέξετε τον σωστό τύπο από τη στήλη Β΄ που ανταποκρίνεται στη ζητούμενη πτώση.
Στήλη Α΄ |
Στήλη Β΄ |
||
α. pomis | ονομαστική ενικού: | i. pomus | ii. pomum |
β. ingeniis | αιτιατική πληθυντικού: | i. ingenios | ii. ingenia |
γ. putria | ονομαστική ενικού θηλυκού: | i. putris | ii. putria |
δ. rediens | γενική ενικού: | i. redientis | ii. redeuntis |
ε. preti | αιτιατική ενικού: | i. pretiium | ii. pretum |
στ. scelus | κλητική ενικού | i. scele | ii. scelus |
ζ. nihili | κλητική ενικού: | i. nihilum | ii. nihile |
η. tanto | γενική ενικού: | i. tantius | ii. tanti |
θ. gratius | αφαιρετική ενικού: | i. gratiore | ii. gratiori |
ι. stipendia | γενική ενικού: | i. stipendium | ii. stipendiae |
Μονάδες 5
β. Να μεταφέρετε στην αντίστοιχη πτώση ή στο αντίστοιχο πρόσωπο του άλλου αριθμού τους κλιτούς τύπους της ακόλουθης περιόδου λόγου:
Nam quod in pomis est, idem esse aiunt in ingeniis: quae dura et acerba nascuntur, post fiunt mitia et iucunda; sed quae gignuntur statim viēta et mollia, non matūra mox fiunt sed putria.
Μονάδες 5 (0,25 ο κάθε τύπος)
Γ2. α. matūra, putria, summā, parvi, gratius: Να αντικαταστήσετε τα επίθετα στους άλλους βαθμούς διατηρώντας την ίδια πτώση, γένος και αριθμό.
Μονάδες 10
β. Να γράψετε τους ζητούμενους ρηματικούς τύπους:
- nascuntur → απαρέμφατο μέλλοντα και γ΄ πληθυντικό προστακτικής μέλλοντα.
- fiunt → γ΄ ενικό υποτακτικής παρατατικού και απαρέμφατο συντελεσμένου μέλλοντα (ληφθεί υπόψη το υποκείμενο του ρήματος).
- rediens → α΄ πληθυντικό οριστικής παρακειμένου και γ΄ πληθυντικό προστακτικής μέλλοντα.
- noli → β΄ πληθυντικό οριστικής ενεστώτα και β΄ ενικό υποτακτικής παρατατικού.
- est adfectus → β΄ ενικό οριστικής μέλλοντα στην ίδια φωνή και β΄ ενικό προστακτικής ενεστώτα στην άλλη φωνή.
Μονάδες 10
Συντακτικές παρατηρήσεις
Δ1. α. Να προσδιορίσετε την συντακτική λειτουργία των παρακάτω λέξεων:
Κειμενικός τύπος | Συντακτική λειτουργία | Προσδιοριζόμενος όρος |
1. in ingeniis | ||
2. post | ||
3. viēta | ||
4. diligentiā | ||
5. tecum | ||
6. preti | ||
7. dolōre | ||
8. ex qua | ||
9. Asiae | ||
10. familiae | ||
11. stipendia | ||
12. virtutis |
Μονάδες 12
β. Να εντοπίσετε μια απαγόρευση στα αποσπάσματα που σας δίνονται (μονάδα 1) και να την μεταγράψετε με βάση τη θεωρία που γνωρίζετε (μονάδες 2)
Μονάδες 3
Δ2. α. Να γίνουν οι παρακάτω μετατροπές με βάση τις επιμέρους οδηγίες:
- Quam ob rem: Να γραφούν οι ισοδύναμες (εμπρόθετες και απρόθετες) εκφορές της φράσης σε διαφορετική από τη διδόμενη πτώση (μονάδες 4)
- quam recuperatio fugitīvi: να δηλωθεί η σύγκριση μονολεκτικά (μονάδες 2)
Μονάδες 6
β. Να τοποθετήσετε τους διδόμενους όρους στην κατάλληλη στήλη με βάση τη συντακτική τους λειτουργία στα προσφερόμενα αποσπάσματα και στη συνέχεια να προχωρήσετε στις αναγκαίες μετατροπές προκειμένου να δηλωθούν και οι υπόλοιπες επιρρηματικές σχέσεις.
Όρος κειμένου | Στάση σε τόπο | Κίνηση σε τόπο | Απομάκρυνση από τόπο |
Rōmam | |||
Epheso | |||
in Asia |
Μονάδες 9
Για να μεταφερθείτε στις απαντήσεις του κριτηρίου επιλέξτε τον παρακάτω σύνδεσμο:
Κριτήριο Αξιολόγησης Λατινικά Ενότητες 27-28, 30 – Απαντήσεις
Το κριτήριο αξιολόγησης που μόλις διαβάσατε προετοίμασαν οι συνάδελφοι Γεωργία Μωραΐτη και Μπικάκης Μιχάλης, οι οποίοι στη συνέχεια το παραχώρησαν στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους. Τους ευχαριστούμε από καρδιάς και τους ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική τους ζωή.
Για να μεταβείτε σε κάποιο άλλο Κριτήριο Αξιολόγησης επιλέξτε τον κατάλληλο σύνδεσμο από τον παρακάτω πίνακα:
Η ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.