Κριτήριο Αξιολόγησης Λατινικά Ενότητες 24-26
Για να μεταφερθείτε σε κάποια άλλη ενότητα των Λατινικών Προσανατολισμού της Γ’ Λυκείου επιλέξτε την αντίστοιχη σελίδα από το παρακάτω μενού:
Κριτήριο Αξιολόγησης Λατινικών Γ΄Λυκείου
Ενότητες 24-26
Κείμενο Ι
KEIMENO 24 (XXIV)
Paucis post diēbus cum Ennius ad Nasīcam venisset et eum a ianuā quaereret, exclamāvit Nasīca se domi non esse, etsi domi erat. Tum Ennius indignātus quod Nasīca tam aperte mentiebātur: «Quid?» inquit «Ego non cognosco vocem tuam?» Visne scire quid Nasīca responderit? «Homo es impudens. Ego cum te quaererem, ancillae tuae credidi te domi non esse; tu mihi ipsi non credis?»
Κείμενο ΙΙ
KEIMENO 25 (XXV)
Itaque cavete periculum, tutamini patriam. Opibus urbis nolite confidere. Fiduciam, quae nimia vobis est, deponite. Neminem credideritis patriae consulturum esse, nisi vos ipsi patriae consulueritis. Mementote rem publicam in extremo discrimine quondam fuisse!
Κείμενο ΙΙΙ
ΚΕΙΜΕΝΟ 26 (XXVI)
Ut illa patris cervicibus inhaerēbat! ut nos amīcos paternos et amanter et modeste complectebātur! ut nutrīces, ut paedagōgos, ut praeceptōres diligēbat! quam studiōse, quam intellegenter lectitābat! ut parce ludēbat!
Παρατηρήσεις
A. Να γράψετε στο τετράδιό σας τη μετάφραση των αποσπασμάτων «Paucis post diebus… credis» και «Ut illa patris…ludebat!»
Μονάδες 20
Εισαγωγή-Λεξιλογικές παρατηρήσεις
Β. Να επιλέξετε την ορθή απάντηση από τις προτεινόμενες για καθεμιά από τις παρακάτω προτάσεις:
- Λίβιος Ανδρόνικος στις μεταφράσεις του χρησιμοποιεί:
a) δακτυλικό εξάμετρο
b) ιαμβικό τρίμετρο
c) σαντούρνιο στίχο
- Στην περιγραφική διαίρεση ανήκει ο όρος:
a) προκλασική εποχή
b) αργυρός αιώνας
c) αυτοκρατορική εποχή
- Ο Σενέκας δεν θα υπήρχε χωρίς:
a) τον Όμηρο
b) την αττική τραγωδία
c) τη λυρική ποίηση
- Οι νεωτερικοί ποιητές δημιουργούν ποιήματα με χαρακτηριστικά:
a) Σκοτεινό και υπαινικτικό ύφος
b) Απλό και οικείο ύφος
c) Ειρωνικό ύφος
- Το έργο Ωδές είναι του:
a) Ορατίου
b) Βεργιλίου
c) Κάτουλλου
Μονάδες 10
Γ.
Να αντιστοιχίσετε τις λατινικές λέξεις της Στήλης Α με τις ετυμολογικά συγγενείς λέξεις της Νέας Ελληνικής της Στήλης Β (δύο στοιχεία της Στήλης Β περισσεύουν).
ΣΤΗΛΗ Α |
ΣΤΗΛΗ Β |
1. es | Α. δωμάτιο |
2. domi | Β. χώμα |
3. mementote | Γ. ουσιαστικός |
4. complectebatur | Δ. δόξα |
5. lectitebat | Ε. μνήμη |
Στ. πλοκή | |
Ζ. λόγος |
Μονάδες 10
Γραμματικές παρατηρήσεις
Δ1. Να γράψετε τους τύπους που ζητούνται για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις:
paucis: τον ίδιο τύπο στον υπερθετικό βαθμό
diebus: αιτιατική ενικού
domi: γενική πληθυντικού
aperte: τον ίδιο τύπο στον συγκριτικό βαθμό
quid: αιτιατική ενικού θηλυκού γένους
tuae: ίδια πτώση και ίδιο αριθμό αρσενικού γένους
opibus: αιτιατική πληθυντικού
urbis: γενική πληθυντικού
nimia: τον ίδιο τύπο στον υπερθετικό βαθμό
extremo: γενική συγκριτικού αρσενικού γένους
discrimine: αιτιατική ενικού
patris: γενική πληθυντικού
cervicibus: αιτιατική πληθυντικού
nutrices: κλητική ενικού
parce: τον ίδιο τύπο στον συγκριτικό βαθμό
Μονάδες 15
Δ2. Να γράψετε τους τύπους που ζητούνται για καθένα από τα παρακάτω ρήματα:
venisset: το ίδιο πρόσωπο στην οριστική παρακειμένου στην ίδια φωνή
quaereret: απαρέμφατο μέλλοντα ενεργητικής φωνής (να ληφθεί υπόψη το υποκείμενο)
esse: γ΄ πληθυντικό υποτακτικής μέλλοντα
indignatus: απαρέμφατο ενεστώτα
cognosco: β΄ πληθυντικό προστακτικής ενεστώτα ενεργητικής φωνής
cavete: απαρέμφατο μέλλοντα παθητικής φωνής
tutamini: β΄ ενικό προστακτικής μέλλοντα
nolite: β΄ ενικό υποτακτικής παρατατικού
consulturum esse: β΄ ενικό οριστικής παρακειμένου ενεργητικής φωνής
fuisse: απαρέμφατο μέλλοντα
inhaerebat: β΄ ενικό οριστικής ενεστώτα παθητικής φωνής
complectebatur: γ΄ ενικό υποτακτικής υπερσυντελίκου
diligebat: αφαιρετική σουπίνο
lectitabat: αιτιατική ενικού, αρσενικού γένους της μετοχής ενεστώτα
ludebat: γενική γερουνδίου
Μονάδες 15
Συντακτικές παρατηρήσεις
Ε1α. Να αναγνωρίσετε συντακτικά τους παρακάτω όρους:
diebus, opibus, vobis, patriae (το πρώτο στο δεύτερο κείμενο), patris
Μονάδες 10
β. paucis post diebus: να αντικαταστήσετε τη φράση με μια άλλη ισοδύναμη συντακτικά.
Μονάδες 5
Ε2α. indignatus: Να μετατρέψετε τη μετοχή στην αντίστοιχη δευτερεύουσα πρόταση με όλους τους δυνατούς τρόπους.
Μονάδες 9
β. Στις παρακάτω προτάσεις να δηλωθεί η απαγόρευση με διαφορετικό τρόπο:
Opibus Urbis nolite confidere
Neminem credideritis patriae consulturum esse
Μονάδες 6
Για να μεταφερθείτε στις απαντήσεις του κριτηρίου επιλέξτε τον παρακάτω σύνδεσμο:
Κριτήριο Αξιολόγησης Λατινικά Ενότητες 24-26 Απαντήσεις
Το φύλλο εργασίας που μόλις διαβάσατε πληροί τις πρόσφατες αλλαγές στο πρόγραμμα σπουδών των Λατινικών στην Γ’ Λυκείου και προέρχεται από τις προσωπικές σημειώσεις της συναδέλφου-συγγραφέα Άννας Σιάτρα, η οποία το παραχώρησε στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.
Την ευχαριστούμε από καρδιάς και της ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική της ζωή.
Για να μεταβείτε σε κάποιο άλλο Κριτήριο Αξιολόγησης επιλέξτε τον κατάλληλο σύνδεσμο από τον παρακάτω πίνακα:
Η ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.