Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητες 13-20
Για να μεταφερθείτε σε κάποια άλλη ενότητα των Λατινικών Προσανατολισμού της Γ’ Λυκείου επιλέξτε την αντίστοιχη σελίδα από το παρακάτω μενού:
Διαγώνισμα Λατινικών Γ΄Λυκείου
(Ενότητες 13, 14, 15, 20)
Κείμενο
ob repentīnum monstrum terror animos militum invaserat et exercitus fiduciam amiserat. Tum Sulpicius Gallus de caeli ratiōne et de stellārum lunaeque statu ac motibus disputāvit eōque modo exercitum alacrem in pugnam misit.
Post bellum Actiacum Cassius Parmensis, qui in exercitu M. Antōnii fuerat, Athēnas confūgit. Ibi vix animum sollicitum somno dederat, cum repente apparuit ei species horrenda. Existimāvit ad se venīre hominem ingentis magnitudinis et facie squalidā, similem effigiēi mortui. Paucis post diēbus res ipsa fidem somnii confirmāvit. Nam Octaviānus supplicio capitis eum adfēcit.
lacte, caseo et carne nutriuntur. Locis frigidissimis pelles solum habent et in fluminibus lavantur. Cum civitas bellum gerit, magistrātus creantur cum vitae necisque potestāte. Equestribus proeliis saepe ex equis desiliunt ac pedibus proeliantur: ephippiōrum usus res turpis et iners habētur. Vinum a mercatoribus ad se importāri non sinunt […].
Claudius quinquagesimo anno aetātis suae imperium cēpit mirabili quodam casu. Paulo post rumōre caedis exterritus prorepsit ad solarium proximum et inter vela praetenta foribus se abdidit. Discurrens miles pedes eius animadvertit; eum latentem adgnōvit; extractum imperatōrem eum salutāvit. Hinc ad commilitōnes suos eum adduxit. Ab his in castra delātus est tristis et trepidus[…].
Παρατηρήσεις
Α 1. Να μεταφράσετε τα παραπάνω αποσπάσματα.
Μονάδες 40
Γραμματικές παρατηρήσεις
Β1. Να γράψετε τους τύπους που σας ζητούνται.
monstrum – Αιτιατική Πληθυντικού αριθμού
exercitus – Κλητική Πληθυντικού αριθμού
motibus – Δοτική Ενικού αριθμού
ei – Ονομαστική Πληθυντικού αριθμού Ουδετέρου
effigiēi – Όλος ο Πληθυντικός (αν έχει)
carne – Γενική Πληθυντικού αριθμού
frigidissimis – Παραθετική αντικατάσταση
fluminibus – Κλητική Πληθυντικού αριθμού
capitis – Αιτιατική Ενικού αριθμού
pedibus – Γενική Πληθυντικού αριθμού
turpis – Παραθετική αντικατάσταση
iners – Να το κλίνετε στο γένος και στον αριθμό που βρίσκεται
his – Αιτιατική Πληθυντικού αριθμού Θηλυκού
eum – Δοτική Ενικού αριθμού Ουδετέρου
suos – Κλητική Ενικού αριθμού Αρσενικού πρώτου προσώπου
Μονάδες 15
Β2. Να γράψετε τους τύπους που σας ζητούνται.
invaserat – Τον ίδιο τύπο στην Υποτακτική στην ίδια φωνή
misit – γ΄ Ενικό Υποτακτικής Ενεστώτα στην ίδια φωνή
fuerat – β΄ Ενικό Υποτακτικής Μέλλοντα στην ίδια φωνή
confūgit – β΄ Πληθυντικό Υποτακτικής Παρακειμένου στην ίδια φωνή
apparuit – γ΄ Πληθυντικό Υποτακτικής Παρατατικού στην ίδια φωνή
nutriuntur – α΄ Πληθυντικό Υποτακτικής Ενεστώτα στην ίδια φωνή
lavantur – γ΄ Ενικό Υποτακτικής Παρατατικού στην ίδια φωνή
desiliunt – Τον ίδιο τύπο στην Υποτακτική της άλλης φωνής
sinunt – Τους τύπους της Προστακτικής Μέλλοντα
cēpit – Όλες τις μετοχές (και των δυο φωνών)
prorepsit – Τους τύπους της Προστακτικής Ενεστώτα
adgnōvit – Τα απαρέμφατα της Ενεργητικής φωνής
adduxit – Τα απαρέμφατα της Παθητικής φωνής
delātus est – Τους αρχικούς χρόνους
latentem – β΄ Ενικό Υποτακτικής Ενεστώτα
Μονάδες 15
Συντακτικές παρατηρήσεις
Γ 1. Να γίνει πλήρης συντακτική ανάλυση των παρακάτω λέξεων: caeli, capitis, ephippiōrum, casu, Discurrens
Μονάδες 5
Γ 2. Να δηλώσετε κάθε φορά αυτό που σας ζητείται:
α. ob repentīnum monstrum – Τον εμπρόθετο προσδιορισμό με διαφορετικό τρόπο (χωρίς την χρήση της ίδιας πτώσης)
β. Post bellum Actiacum, Paucis post diēbus, Paulo post rumōre – Σε ποιές-ά από τις παραπάνω φράσεις το post είναι επίρρημα; Να τις μετασχηματίσετε (και τις τρεις) έτσι ώστε να δηλώνουν τον χρόνο και συγκεκριμένα το πριν.
γ. Τι είδους cum έχουμε σε καθεμία από τις περιπτώσεις που είναι σημειωμένες στα παραπάνω αποσπάσματα;
δ. Athēnas – Να το μετατρέψετε ώστε να δηλώνει απομάκρυνση από τόπο.
Μονάδες 8
Γ 3. Να μετατρέψετε την Ενεργητική σύνταξη σε Παθητική και το αντίστροφο.
exercitus fiduciam amiserat
Cum civitas bellum gerit, magistrātus creantur cum vitae necisque potestāte
Vinum a mercatoribus ad se importāri non sinunt
Μονάδες 7
Γ 4. Να αναλύσετε την παράθεση – τον επιθετικό προσδιορισμό σε δευτερεύουσα πρόταση.
Cassius Parmensis, mirabili quodam casu
Μονάδες 2
Γ 5. Να αναλύσετε την μετοχή στην ανάλογη πρόταση.
Discurrens
Μονάδες 2
Γ 6. Να συμπτύξετε την πρόταση σε μετοχή.
Cum civitas bellum gerit
Μονάδες 2
Γ 7. Να μετατρέψετε τη κτήση με αυτοπάθεια σε κτήση χωρίς αυτοπάθεια και το αντίστροφο στις παρακάτω προτάσεις.
Claudius quinquagesimo anno aetātis suae imperium cēpit.
Discurrens miles pedes eius animadvertit.
Μονάδες 2
Γ 8. Να εξαρτηθεί η παρακάτω πρόταση από το dicitur.
Nam Octaviānus supplicio capitis eum adfēcit.
Μονάδες 2
Το κριτήριο αξιολόγησης που μόλις διαβάσατε προετοίμασε ο συνάδελφος Στράτος Σουλίδης, ο οποίος στη συνέχεια το παραχώρησε στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.
Τον ευχαριστούμε από καρδιάς και του ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική του ζωή.
Για να μεταβείτε σε κάποιο άλλο Κριτήριο Αξιολόγησης επιλέξτε τον κατάλληλο σύνδεσμο από τον παρακάτω πίνακα:
Η ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.