
Κριτήριο Αξιολόγησης Ιστορία Προσανατολισμού Προσομοιωτικό 7 (Απαντήσεις)
Για να μεταφερθείτε σε κάποια άλλη ενότητα της Ιστορίας Προσανατολισμού της Γ’ Λυκείου επιλέξτε την αντίστοιχη σελίδα από το παρακάτω μενού:
ΚΡΙΤΗΡΙΟ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ
ΙΣΤΟΡΙΑ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ Γ΄ ΛΥΚΕΙΟΥ No 7 (ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ)
Εφ’ όλης της Ύλης
Ομάδα Α
Θέμα Α1.
α) Εθνικές γαίες: «Εθνικές γαίες ήταν… έως 5.000.000 στρέμματα»
β) Συνταγματική μοναρχία:
«Το πολίτευμα που καθιερώθηκε με το σύνταγμα του 1844… (οι γερουσιαστές) θα διατηρούσαν το αξίωμά τους ισόβια»
γ) Ψήφισμα 5ης Μαίου 1827: «Το ψήφισμα… επίλυση του προβλήματος» (αναφορά στο ιστορικό πλαίσιο της Γ’ Εθνοσυνέλευσης απαραίτητη)
Α2
α. Σ.
β. Λ,
γ. Λ,
δ. Σ,
ε. Σ
Θέμα Β
Β1. «Η ελληνική οικονομία κατά την περίοδο του μεσοπολέμου» (ολόκληρο), σελ. 52
Β2. «4η φάση: 1935-1936» (ολόκληρο), σελ 108-110
Ομάδα Β
ΘΕΜΑ Γ
α) Σχολικό βιβλίο: «Αμέσως μετά την ήττα… οι πρόσφυγες και ο στρατός» / «Το τηλεγράφημα Βενιζέλου… αποτέλεσμα» (μονάδες 6)
Κείμενο 2: Το επαναστατικό κίνημα των Πλαστήρα-Γονατά (Σεπτέμβριος 1922), σύμφωνα με το διάγγελμα της επαναστατικής επιτροπής που παρατίθεται,
- ζητά την παραίτηση του βασιλιά Κωνσταντίνου και την κατάλυση του «κωνσταντινισμού»
- καταλογίζει στον κορυφαίο πολιτειακό παράγοντα της χώρας αλλά και στο πολιτικό-στρατιωτικό σύστημα που τον στηρίζει (αντιβενιζελικοί) μεγάλες ευθύνες για τη μικρασιατική τραγωδία
- αλλά και τη «διάρρηξη» των διεθνών συμμαχιών της Ελλάδας (Αντάντ).
- Τους χαρακτηρίζουν μάλιστα «εχθρούς της πατρίδος». (μονάδες 4)
Επίσης στο ίδιο διάγγελμα τονίζεται ότι ο λαός υπέστη οδυνηρές θυσίες εξαιτίας «αναξίων αρχόντων». (μονάδα 1)
Συμπέρασμα: Είναι προφανής, με βάση τα παραπάνω, η προσπάθεια των κινηματιών να μετακυλίσουν την ευθύνη της ολέθριας ήττας στην πολιτική, κυρίως, ηγεσία της αντίθετης παράταξης.
ΣΥΝΘΕΣΗ 1 ΜΟΝΑΔΑ
β)
Σχολικό βιβλίο: «Οι αξιωματικοί διεκδικούσαν… υπερκομματικό φορέα εξουσίας» (μονάδα 1)
Κείμενο 2: Στο διάγγελμα των επαναστατών υπογραμμίζεται ο υπερκομματικός-εθνικός χαρακτήρας της «Επανάστασης» αναφορικά με το ζήτημα της απόδοσης ευθυνών για τη μικρασιατική καταστροφή:
- Η Επανάστασις ούτε κομματίζεται ούτε φατριάζει, αλλά ακολουθεί ορισμένην εθνικήν πολιτικήν, σύμφωνα με την οποία είναι επιβεβλημένη η παραίτηση του βασιλιά και η κατάλυση του συστήματος που τον στηρίζει. (μονάδα 1)
- Στόχος τους είναι, όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά, η «συναδέλφωσις» του λαού. (μονάδα 1)
Σχολικό βιβλίο: «(Οι αξιωματικοί) ένιωθαν δυσαρέσκεια… της έλλειψης αρχών» (μονάδες 2)
Κείμενο 3: Το επαναστατικό κίνημα του 1922 κατάφερε να συγκρατήσει τη διάλυση του κρατικού μηχανισμού, η οποία ήταν εμφανής μετά την κατάρρευση του μικρασιατικού μετώπου, να αντιμετωπίσει το φαινόμενο της ληστείας, που είχε κάνει την επανεμφάνισή του, να ανασυντάξει το στρατό, αλλά και να αναχαιτίσει τις τουρκικές διεκδικήσεις κατά τις διαπραγματεύσεις της Λωζάννης. (μονάδες 2)
Σχολικό βιβλίο: «Η επιθυμία για επαγγελματική εξασφάλιση… αντικοινοβουλευτικά συστήματα διακυβέρνησης» (μονάδα 1)
Κείμενο 1: O αξιωματικός Γ. Κονδύλης, λιγες ημέρες πριν επιχειρήσει πραξικόπημα για την παλινόρθωση της βασιλείας, υπογραμμίζει την αλληλεξάρτηση και την ανάγκη διατήρησης στενών σχέσεων μεταξύ πολιτικών και στρατιωτικών, καθώς οι δεύτεροι δεν επιθυμούν να θέσουν σε κίνδυνο το βαθμό τους στην ιεραρχία ή τη σύνταξή τους, σε περίπτωση επικράτησης της αντίπαλης παράταξης. (μονάδα 1)
Σχολικό βιβλίο: «Τα κόμματα με δυσκολία… βραχυπρόθεσμα σχέδια» (μονάδα 1)
Κείμενο 1: Οι πολιτικοί, από την άλλη, σύμφωνα με τον Γ. Κονδύλη, επιδιώκουν και αυτοί τη στενή σχέση με τους στρατιωτικούς, αφού χωρίς τη βοήθειά τους δεν μπορούν να πάρουν την εξουσία. (μονάδα 1)
ΣΥΝΘΕΣΗ 2 ΜΟΝΑΔΕΣ
ΘΕΜΑ Δ’
α)
Σχολικό βιβλίο:
«Η Κρητική Επανάσταση του 1866-1869… διαμαρτυρίες της Οθωμανικής αυτοκρατορίας» (μονάδες 5)
Κείμενο 1:
- Μαζική άφιξη Κρητών στον Πειραιά από το καλοκαίρι του 1867.
- διάφορες εκδοχές για τον ακριβή αριθμό των προσφύγων που κατέφτασαν σε Αθήνα-Πειραιά με πλοία των ξένων Δυνάμεων, ως το τέλος του 1867
- πρόβλημα επισιτισμού στην Αθήνα τον Αύγουστο 1867 (έλλειψη ψωμιού)
- ανάληψη κρατικών αλλά και ιδιωτικών πρωτοβουλιών για την αποκατάστασή τους, όπως αυτή του κρητικού Αθανάσιου Βολωνάκη, ο οποίος ίδρυσε νηματουργείο στον Πειραιά. (μονάδες 4)
Σχολικό βιβλίο: «Το μεγάλο προσφυγικό κύμα… το οξύ προσφυγικό πρόβλημα» (μονάδες 2)
ΣΥΝΘΕΣΗ 2 ΜΟΝΑΔΕΣ
β)
Σχολικό βιβλίο: «Οι προσπάθειες αποκατάστασης… δυσφορία στους άλλους Έλληνες» (μονάδες 2)
Κείμενο 2: Οι ομογενείς πρόσφυγες (ετερόχθονες), παρά την αριθμητική τους υστέρηση, διακρίθηκαν τόσο στον πνευματικό και πολιτικό τομέα με τη δυτική τους παιδεία (Φαναριώτες) όσο και στο χώρο των επιχειρήσεων (Χίοι και Ψαριανοί), επιφέροντας σημαντικές μεταβολές στη σύνθεση της ελληνικής κοινωνίας. (μονάδες 2)
Σχολικό βιβλίο:
- «Κατηγορούσαν τους ομογενείς… της 3ης Σεπτεμβρίου 1843 (μονάδες 3)
- «Το θέμα των δικαιωμάτων… τις διαμαρτυρίες της Οθωμ. αυτοκρατορίας» (μονάδες 3)
Κείμενο 3: Η ανακοίνωση του βρετανού υπουργού εξωτερικών προς το βρετανό πρεσβευτή στην Αθήνα εκφράζει την αντίθεση της Μ. Βρετανίας όσον αφορά τη χρήση ιδιαίτερων εδαφικών προσδιορισμών (Θεσσαλοί, Μακεδόνες κ.λπ.) αντί μιας ενιαίας ονομασίας (Ελληνες), καθώς δημιουργεί «πνεύμα εχθρικού ανταγωνισμού», δηλαδή αλυτρωτισμό. (μονάδα 1)
ΣΥΝΘΕΣΗ 1 ΜΟΝΑΔΑ
Για να δείτε το Κριτήριο Αξιολόγησης στο οποίο αναφέρονται οι παραπάνω απαντήσεις επιλέξτε τον παρακάτω σύνδεσμο:
Προσομοιωτικό Κριτήριο Αξιολόγησης Ιστορίας Προσανατολισμού Νο 7
Το κριτήριο αξιολόγησης που μόλις διαβάσατε προετοίμασε ο συνάδελφος Γιάννης Ιωσηφάκης, ο οποίος στη συνέχεια το παραχώρησε στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.
Τον ευχαριστούμε από καρδιάς και του ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική του ζωή.
Για να μεταβείτε σε κάποιο άλλο Κεφάλαιο ή Ενότητα της Ιστορίας Ανθρωπιστικών Σπουδών της Γ’ Λυκείου, επιλέξτε τον αντίστοιχο σύνδεσμο από τους παρακάτω πίνακες:
ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΓΡΟΤΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΣΤΗΝ ΑΣΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗ
Η ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΩΝ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΚΟΜΜΑΤΩΝ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ (1821-1936)
ΤΟ ΠΡΟΣΦΥΓΙΚΟ ΖΗΤΗΜΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ (1821-1930)
ΤΟ ΚΡΗΤΙΚΟ ΖΗΤΗΜΑ ΑΠΟ ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΑΠΟΨΗ
ΚΑΤΑ ΤΟ 19ο ΚΑΙ ΤΙΣ ΑΡΧΕΣ ΤΟΥ 20ού ΑΙΩΝΑ
ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ
Η Ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν τα Φιλολογικά μαθήματα ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.