Κριτήριο Αξιολόγησης Ιστορία Προσανατολισμού Κεφάλαια 1-2
Για να μεταφερθείτε σε κάποια άλλη ενότητα της Ιστορίας Προσανατολισμού της Γ’ Λυκείου επιλέξτε την αντίστοιχη σελίδα από το παρακάτω μενού:
ΚΡΙΤΗΡΙΟ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ
ΙΣΤΟΡΙΑ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ Γ΄ ΛΥΚΕΙΟΥ ΚΕΦΑΛΑΙΑ 1-2
Ομάδα Α
ΘΕΜΑ Α
Να αποδώσετε µε συντοµία το περιεχόµενο των ακόλουθων όρων:
α. Βενιζελισµός
β. Σ.Ε.Κ.Ε
γ. «διχοτόμηση της δραχμής»
Μονάδες 15
2. Να χαρακτηρίσετε τις προτάσεις που ακολουθούν, γράφοντας στο τετράδιό σας, δίπλα στο γράµµα που αντιστοιχεί στην κάθε πρόταση, τη λέξη Σωστό, αν η πρόταση είναι σωστή, ή Λάθος, αν η πρόταση είναι λανθασµένη.
α. Η Τράπεζα της Ελλάδος οδήγησε τα δηµόσια οικονοµικά σε µία περίοδο οικονοµικής ευφορίας, αποτρέποντας τις συνέπειες της οικονοµικής κρίσης του 1932.
β. Κατά το τελευταίο τέταρτο του 19ου αιώνα η οργάνωση των κοµµάτων ήταν εµφανής µόνο στο επίπεδο της ηγεσίας.
γ. Το γενικό σύνθηµα της «ανόρθωσης» χρησιµοποιήθηκε µόνο από τους ανεξάρτητους υποψηφίους στις εκλογές της 8ης Αυγούστου 1910.
δ. Ο βασιλιάς Κωνσταντίνος, εφόσον δεν µπορούσε να ζητήσει τη συµµετοχή της Ελλάδας στον Α΄ Παγκόσµιο πόλεµο στο πλευρό των Κεντρικών ∆υνάµεων λόγω της εισόδου της Τουρκίας ήδη από τον Οκτώβριο του 1914, έλαβε θέση υπέρ της ουδετερότητας.
ε. Στο σύνταγμα του 1844 κατοχυρώθηκε η αρχή του «συνέρχεσθαι» και «συνεταιρίζεσθαι», πράγμα που μπορούσε να δυσχεράνει τη συγκρότηση κομματικών μηχανισμών.
Μονάδες 10
ΘΕΜΑ Β
Β1. Ποια ήταν η δομή του κόμματος των Φιλελευθέρων όπως αυτή διαμορφώθηκε το διάστημα 1910-1912;
Μονάδες 12
Β2. Ποιες δυσκολίες συνάντησε η κατασκευή σιδηροδροµικού δικτύου στην Ελλάδα κατά τις πρώτες δεκαετίες της ανεξαρτησίας;
Μονάδες 13
Ομάδα Β
ΘΕΜΑ Γ
Γ1. Το εργατικό κίνημα στην Ελλάδα:
α) για ποιους λόγους δεν παρουσίασε σημαντική ανάπτυξη τον 19ο αιώνα;(μονάδες 13).
β) ποιες ήταν οι άξιες λόγου εργατικές ενώσεις κατά τις δύο πρώτες δεκαετίες του 20ου αιώνα;(μονάδες 12). Η απάντησή σας να βασιστεί εκτός από τις γνώσεις που έχετε αποκομίσει και στα παραθέματα που ακολουθούν.
Μονάδες 25
ΚΕΙΜΕΝΟ Α
«Οι βιομηχανικοί εργάτες δεν υπερβαίνουν ακόμα στα 1870 τα 7-8.000 άτομα· άλλοι τόσοι είναι οι απασχολούμενοι στις κατασκευές και στα λιμάνια· αν για τους πρώτους η απασχόληση είναι κάπως πιο σταθερή, για τους δεύτερους το μεροκάματο μένει λιγότερο εξασφαλισμένο-στο ξεφόρτωμα ενός καραβιού, στην κατασκευή μιας καινούργιας δημοσιάς ή ενός δημόσιου κτιρίου. Χειρωνακτικός εργάτης για λίγους μήνες, βρίσκοντας κάποια δουλειά του ποδαριού για άλλους δύο-τρείς, ο άνθρωπος που θα συγκροτήσει την μεγάλη μάζα του πληθυσμού στις πόλεις είναι ουσιαστικά άνεργος, που για πολλές εβδομάδες-ιδίως του χειμώνα-πρέπει να ζει με το ψωμί που θα του στείλει η γυναίκα ή ο αδελφός από το χωριό, όπου η οικογένειά του συνεχίζει να κατοικεί. Η εισαγωγή φτηνού ουκρανικού σιταριού θα επιταχύνει την κρίση στις σιτοπαραγωγικές περιοχές και την έξοδο χιλιάδων εξαθλιωμένων αγροτών στις πόλεις. Οι σιδηροδρομικές γραμμές που κατασκευάζονται από το 1870 και μετά, ιδίως ανάμεσα 1881 και 1893, πληθαίνουν τις τάξεις της ανειδίκευτης εργατιάς, ενώ με την επέκταση, τον τριπλασιασμό, της σταφιδοπαραγωγής σχηματίζεται και στο ύπαιθρο ένα κοινωνικό στρώμα με διπλή, αγροτική και εργατική, λειτουργία στην παραγωγή και ανάλογη κοινωνική αίσθηση. Η ειδικευμένη εργασία παρ’ όλα αυτά εξακολουθεί να σπανίζει· για πολλές από τις καινούργιες βιομηχανίες γίνεται αναγκαίο να προσκληθούν ξένοι εργάτες-Βαυαροί, Ιταλοί, Ναπολιτάνοι κυρίως, κάποτε και Γάλλοι-όπως συμβαίνει με την ζυθοποιία της Αθήνας, ήδη από τα 1867, με τα ναυπηγεία της Ερμούπολης ανάμεσα 1871 και 1881, ή ακόμα με τους εκατοντάδες Μαυροβουνιώτες εργάτες και Ιταλούς τεχνικούς, που εργάζονται στη δύσκολη διάνοιξη της διώρυγας της Κορίνθου».
Κωστής Μοσκώφ, Εισαγωγικά στην Ιστορία του κινήματος της εργατικής τάξης. Η διαμόρφωση της εθνικής και κοινωνικής συνείδησης στην Ελλάδα, Θεσσαλονίκη, 1979, σ. 177-178.
ΚΕΙΜΕΝΟ Β
«Η Σοσιαλιστική Εργατική Ομοσπονδία Θεσσαλονίκης ξεκίνησε από τη μικρή πολιτική λέσχη που ίδρυσε ο Αβραάμ Μπεναρόγιας μαζί με λίγους συνεργάτες του κατά τη διάρκεια της επανάστασης των Νεότουρκων, τον Ιούνιο του 1908. Σχεδόν ένα χρόνο αργότερα, το Μάιο και Ιούνιο του 1909, η μικρή σοσιαλιστική αυτή ομάδα αναδιοργανώθηκε και ονομάστηκε Σοσιαλιστική Εργατική Ομοσπονδία Θεσσαλονίκης, οργάνωση αποκλειστικά εβραϊκή. Ο Μπεναρόγιας και οι συνεργάτες του ήλπιζαν να διευρύνουν τη Φεντερασιόν επί ομοσπονδιακής βάσεως, έτσι ώστε να περιλάβει στους κόλπους της σοσιαλιστές όλων των εθνοτήτων. Ωστόσο, οι διαφορές ανάμεσα στις σοσιαλιστικές οργανώσεις εμπόδισε μια τέτοια συνεργασία. Παρ’ όλα αυτά τα πρώτα χρόνια η Φεντερασιόν ανέπτυξε αξιόλογη δραστηριότητα οργανώνοντας τους εργάτες της Μακεδονίας και συμβάλλοντας έτσι σημαντικά στην ανάπτυξη του ελληνικού σοσιαλιστικού και εργατικού κινήματος μετά τους Βαλκανικούς πολέμους και την προσάρτηση της Μακεδονίας στην Ελλάδα».
Γιώργος Β. Λεονταρίτης, Το ελληνικό σοσιαλιστικό κίνημα κατά τον Α΄ Παγκόσμιο πόλεμο, Εξάντας, 1978, σ. 50-51
Γ2. Μέσα σε ποιες κοινωνικές και πολιτικές συνθήκες δημιουργήθηκε αυτό που ονομάστηκε Νέα Γενιά και πώς συντελέστηκε η ανατροπή της οθωνικής βασιλείας; Εκτός από τις γνώσεις σας, να αξιοποιήσετε και τα κείμενα που ακολουθούν.
ΚΕΙΜΕΝΟ Α
«Μεταξύ 1837 και 1857, 3.182 φοιτητές απέκτησαν στην Αθήνα διπλώματα, ενώ το ποσοστό όσων γνώριζαν γραφή και ανάγνωση αυξήθηκε μέχρι το 1840 στο 40% του ανδρικού πληθυσμού, ηλικίας άνω των 5 ετών. Την ίδια περίοδο η Σερβία και η Ιταλία είχαν 88.7% και 62% αναλφάβητους στο σύνολο του ανδρικού πληθυσμού αντίστοιχα, το Βέλγιο 59.3% το 1866, η Ισπανία δέκα χρόνια αργότερα 55%[…]Η σχετικά ταχύρρυθμη εξάπλωση της μόρφωσης αύξησε της εντάσεις στην κοινωνία[…]Επίσης μεγάλωναν οι ατομικές απαιτήσεις για το επίπεδο ζωής, οι μορφωμένοι καθώς και οι μισομορφωμένοι άρχισαν να ενοχλούνται από την ανεπάρκεια των συνθηκών στην Ελλάδα, τη γενική καθυστέρηση σε σχέση με της χώρες της Δύσης, και η επιθυμία για συμμετοχή της πολιτικές διαδικασίες ενίσχυε τη γενική δυσαρέσκεια».
Gunnar Hering, Τα Πολιτικά Κόμματα στην Ελλάδα, 1821-1936, Μ. Ι. Ε. Τ., 2006, τ. Α΄, σ. 340-341.
ΚΕΙΜΕΝΟ Β
« ‘’Συμπολίται! Ο εν τη πόλει στρατός τεθείς υπό τα όπλα, από τας 3 ώρας της νυκτός, καθιέρωσε την επάνοδον των καταποντισθέντων από πολλού εθνικών συμφερόντων, τηρήσας αξιομίμητον καθ’ όλον το διάστημα τάξιν και περιβαλών υπό την ασφάλειάν του τας δημοσίας και ιδιωτικάς περιουσίας. Η διαγωγή αύτη του στρατού, του αρχηγού αυτού και των κ. κ. αξιωματικών είναι εθνοσωτήριος. Συσταίνων εις άπαντας την τήρησιν της τάξεως επισφραγιζούσης το κίνημα ως εθνικόν, τους παρακαλώ να επιδοθώσιν ανενδότως εις τα έργα των έκαστος έχων υπ’ όψιν ότι ο στρατός είναι φρουρός της τιμής και της περιουσίας του.’’
Εν Ναυπλίω την 1 Φεβρουαρίου, 9 ώραν π. μ. 1862»
Τρύφων Ε υαγγελίδης, Ιστορία του Όθωνος, Βασιλέως της Ελλάδος(1832-1862), β΄ έκδοση, εν Αθήναις, 1894, σ. 621.
Το κριτήριο αξιολόγησης που μόλις διαβάσατε προετοίμασε ο συνάδελφος Μπατσίλας Νίκος, ο οποίος στη συνέχεια το παραχώρησε στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.
Τον ευχαριστούμε από καρδιάς και του ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική του ζωή.
Για να μεταβείτε σε κάποιο άλλο Κεφάλαιο ή Ενότητα της Ιστορίας Ανθρωπιστικών Σπουδών της Γ’ Λυκείου, επιλέξτε τον αντίστοιχο σύνδεσμο από τους παρακάτω πίνακες:
ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΓΡΟΤΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΣΤΗΝ ΑΣΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗ
Η ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΩΝ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΚΟΜΜΑΤΩΝ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ (1821-1936)
ΤΟ ΠΡΟΣΦΥΓΙΚΟ ΖΗΤΗΜΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ (1821-1930)
ΤΟ ΚΡΗΤΙΚΟ ΖΗΤΗΜΑ ΑΠΟ ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΑΠΟΨΗ
ΚΑΤΑ ΤΟ 19ο ΚΑΙ ΤΙΣ ΑΡΧΕΣ ΤΟΥ 20ού ΑΙΩΝΑ
ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ
Η Ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν τα Φιλολογικά μαθήματα ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.