Εγκλίσεις Ρημάτων Ασκήσεις
Για να μεταφερθείτε στην κατάλληλη σελίδα, απλώς επιλέξτε το στοιχείο που σας ενδιαφέρει από το παρακάτω μενού
ΕΓΚΛΙΣΕΙΣ ΡΗΜΑΤΩΝ ΑΡΧΑΙΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ
ΟΡΙΣΤΙΚΗ
ΕΝΕΡΓΗΤΙΚΗ ΦΩΝΗ
ΠΑΡΑΤΑΤΙΚΟΣ-ΜΕΛΛΟΝΤΑΣ-ΑΟΡΙΣΤΟΣ-ΠΑΡΑΚΕΙΜΕΝΟΣ
1) Να μεταφέρετε στον Παρατατικό, Μέλλοντα, Αόριστο και Παρακείμενο τα παρακάτω ρήματα.
Ρήμα
|
Παρατατικό | Μέλλοντα | Αόριστο |
Παρακείμενο |
πέμπει: | ||||
ἐκδιώκει: | ||||
ἐκστρατεύετε: | ||||
μεταπείθομεν: | ||||
ἔσχομεν: |
ΜΕΣΗ ΦΩΝΗ
2) Να γράψετε τα ρήματα σε όλους τους χρόνους διατηρώντας το πρόσωπο και τον αριθμό:
Ρήμα
|
Ενεστώτας | Παρατατικός | Μέλλοντας | Αόριστος | Παρακείμενος |
Υπερσυντέλικος |
βλάπτομαι | ||||||
πολιτεύῃ/ει | ||||||
ψεύδεται | ||||||
πείθομαι | ||||||
παιδεύεται | ||||||
λύονται | ||||||
διώκῃ/ει | ||||||
γυμνάζεσθε | ||||||
κρυπτόμεθα | ||||||
στρατεύομαι | ||||||
ταράττονται | ||||||
γράφεται | ||||||
παρασκευάζῃ/ει | ||||||
ἀλλάττεται | ||||||
πράττονται | ||||||
παύεσθε | ||||||
πλήττονται | ||||||
ὁρίζῃ/ει | ||||||
δεχόμεθα | ||||||
εὔχομαι |
ΥΠΟΤΑΚΤΙΚΗ
ΥΠΟΤΑΚΤΙΚΗ
ΕΝΕΡΓΗΤΙΚΗ – ΜΕΣΗ ΦΩΝΗ
3) Να μεταφέρετε τα ρήματα στον άλλο αριθμό διατηρώντας το πρόσωπο.
πράττῃς->
παιδεύωμεν->
γράφῃ->
φυτεύητε->
νομίσητε->
διατάξωσι->
μανθάνητε->
διάγωσι->
πείθῃς->
βλάπτωμεν->
4) Να συμπληρωθούν τα κενά με τον κατάλληλο τύπο του ρήματος στην Υποτακτική της μέσης φωνής.
– Τί __________ (πράττομαι, αόρ., α΄ πληθ.).
– Ἐὰν __________ ἡ πόλις, οἱ πολῖται εὐτυχοῦσιν (αὐξομαι, ενεστ.).
– Παρασκευάζομαι, ἵνα __________ τοὺς φίλους (δέχομαι, αόρ.).
– Ἐὰν ὁ ἄρχων τῷ λόγῳ __________, καλῶς διοικεῖ (πείθομαι, ενεστ.).
– __________ (α΄ πληθ.) τοῖς θεοῖς, ἵνα καλῶς βαίνῃ ἡ ἐκστρατεία (θύομαι, αόρ.).
– __________ (α΄ πληθ.) ἀγαθοὶ πολῖται εἶναι, ὦ συμπολῖται (βούλομαι, ενεστ.)
– Ὁ διδάσκαλος εὐτυχὴς ἐστι, ἐὰν οἱ μαθηταὶ ὀρθῶς __________ (ἀποκρίνομαι, ενεστ.).
– Ὁ ὀκνηρὸς προφάσεις εὑρίσκει, ἵνα __________ τὰ δέοντα ποιῆσαι (ἀναβάλλομαι, ενεστ.).
– __________ (α΄ πληθ.) τοὺς πολεμίους, ὦ συμπολῖται (ἀμύνομαι, ενεστ.).
– Οὗτοι άκούουσι τῶν ἀσμάτων, ἵνα __________ τῇ μουσικῇ (τέρπομαι, ενεστ.).
– Οἱ ἀκοντισταὶ βάλλουσι τοῖς ἀκοντίοις, ἵνα __________ τοὺς πολεμίους (τρέπομαι, ενεστ.).
5) Να γράψετε τα ρήματα στην ίδια έγκλιση, στον ίδιο χρόνο, στο ίδιο πρόσωπο αλλάζοντας τον αριθμό.
ἁρπάζωμαι
κολάσησθε
δεδιδαγμένος ᾖς
διαπορευσώμεθα
ὑβρισμένος ὦ
δικάζητε
ψηφίσησθε
μνημονεύωνται
καταρρίπτῃ
ταράττωνται
δανείζητε
παιδεύσησθε
ΕΥΚΤΙΚΗ
6) Να σχηματίσετε τους τύπους που ζητούνται.
πιστεύω: ευκτική εν, γ’ πληθυντικό ->
διαπράττω: ευκτική αορ, α’ πληθυντικό ->
βλάπτω: ευκτική αορ, β’ενικό ->
πείθω: ευκτική μέλλ, γ’ πληθυντικό ->
κομίζω: ευκτική μέλλ, α’ ενικό ->
φονεύω: ευκτική εν, γ’ ενικό ->
πλέκω: ευκτική αορ, β’ενικό ->
στρατεύω: ευκτική μέλλ, α’πληθυντικό ->
ῥάπτω: ευκτική αορ, β’πληθυντικό ->
θύω: ευκτική αορ, γ’πληθυντικό ->
δικάζω: ευκτική μέλλ, α’ενικό ->
κηρύττω: ευκτική αορ, γ’πληθυντικό->
ΠΡΟΣΤΑΚΤΙΚΗ
ΕΝΕΡΓΗΤΙΚΗ – ΜΕΣΗ ΦΩΝΗ
7) Να γράψετε το ίδιο πρόσωπο στην Προστακτική.
ἤκουσας
λούουσι
ἀνεγράψατε
ἀναβλέπεις
διαλύετε
κεκρύφασι
διαπεφύλαχε
διεβούλευσαν
διδάσκεις
κατακαίει
8) Να γράψετε το β΄ ενικό πρόσωπο Προστακτικής ενεστώτα, αορίστου και παρακειμένου μέσης φωνής.
Ρήμα |
Ενεστώτας | Αόριστος |
Παρακείμενος |
διαπράττομαι | |||
βλάπτομαι | |||
στρατεύομαι | |||
διδάσκομαι |
ΠΑΘΗΤΙΚΟΣ ΜΕΛΛΟΝΤΑΣ -ΑΟΡΙΣΤΟΣ
ΠΑΘΗΤΙΚΟΣ ΜΕΛΛΟΝΤΑΣ -ΑΟΡΙΣΤΟΣ
9) Να γράψετε τους τύπους που λείπουν.
Οριστική |
Υποτακτική | Ευκτική | Προστακτική | Απαρέμφατο |
Μετοχή |
ἐγὼ ἐλύθην | |||||
σὺ ἐσῴθης | |||||
οὗτος ἀχθήσεται | |||||
ἡμεῖς ἐπορεύθημεν | |||||
ὑμεῖς ἐπαιδεύθητε | |||||
οὗτοι ἐπράχθησαν | |||||
οὗτοι ταχθήσονται | |||||
ὑμεῖς κολασθήσεσθε |
ΓΕΝΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ
10) Να συμπληρώσετε τις υπόλοιπες εγκλίσεις διατηρώντας το πρόσωπο και τον αριθμό των ρημάτων.
Οριστική |
Υποτακτική | Ευκτική | Προστακτική | Απαρέμφατο |
Μετοχή |
φυλάττει (ῃ) | |||||
διώκει | |||||
ἐταράξασθε | |||||
κομίσουσι | |||||
ὠνομάσαντο | |||||
ἐβλάψαμεν | |||||
εἶ | |||||
διαγράφονται | |||||
πέπραχας | |||||
λέγει | |||||
κεκηρυγμένοι ἦσαν | |||||
πεφυτεύκαμεν |
11) Να συμπληρώσετε τις ακόλουθες προτάσεις με τον κατάλληλο τύπο του ρήματος.
α) Ὁ ποταμὸς βαθὺς ………… ( εἰμί, οριστική ενεστώτα ).
β) Οἱ διδάσκαλοι τοὺς παῖδας ……………………. ( παιδεύω, οριστική αορίστου ).
γ) Οἱ Λακεδαίμονες ἐλεήμονες …………. ( εἰμί, οριστική παρατατικού ).
δ) Ἐὰν ……….. ( εἰμί, υποτακτική ενεστώτα) βωμοί, εἰσὶ καὶ θεοί.
ε) Σὺ τοὺς θεοὺς ……………………. (θεραπεύω, οριστική μέλλοντα).
στ) Οἱ παῖδες τὰς ἀσκήσεις …………….(λύω, οριστική παρακειμένου ).
ζ) ……………..(ἄγω, ευκτική ενεστώτα) ὑμᾶς οἱ θεοὶ ἐπὶ πᾶν ἔργον.
η) Τὴν πόλιν ἀεὶ ἀγαθὸν ………………….. (ἐργάζομαι, ευκτική ενεστώτα α΄πληθυντικό).
θ) Οὗτοι ἀπήγγελλον ὅτι τὸ στράτευμα οὕτως …………………….. ( ἀναπαύομαι, ευκτική μέλλοντα).
ι) Ἐὰν οἱ πολῖται τοὺς νόμους …………….. (φυλάττω, υποτακτική ενεστώτα), ἡ πόλις καλῶς ἄρχεται.
ια) Μαχόμεθα, ἵνα τοὺς ἐχθροὺς ἀπὸ τῆς χώρας …………………. ( διώκω, υποτακτική αορίστου).
ιβ) …………………………….. (γυμνάζω, προστακτική αορίστου) τό τε σῶμα καὶ τὴν ψυχὴν ἐπ’ ἀρετήν.
12) Να γράψετε τη οριστική των παρακάτω ρημάτων στις άλλες εγκλίσεις προσέχοντας τον χρόνο, το πρόσωπο και τον αριθμό.
Οριστική |
Υποτακτική | Ευκτική | Προστακτική | Απαρέμφατο |
Μετοχή |
τεθεράπευσαι | |||||
παύονται | |||||
ἐλύσασθε | |||||
πλέξει | |||||
θάψεσθε | |||||
γράφεται | |||||
συνεπορεύσατο | |||||
ἐδιώξω | |||||
πεπολιτεύμεθα | |||||
ἐλύου | |||||
τετριμμένοι εἰσί | |||||
ἐκεκήρυκτο | |||||
ἐπείσαντο | |||||
μαντεύσεται | |||||
παρακελεύεται |
ΚΛΙΣΗ ΜΕΤΟΧΩΝ
14) Να γράψετε τις μετοχές που δίνονται στην κατάλληλη πτώση.
Διδόμενος τύπος |
Ζητούμενος τύπος |
Απάντηση |
ὁ ἐπιμένων: | ονομαστική πληθ. | |
ὁ ὤν: | γενική ενικού | |
ὁ γράψας:. | δοτική πληθ. | |
ἡ ἔχουσα:. | δοτική πληθ. | |
ὁ ἀκούων:. | γενική πληθ. | |
τὸ ὄν:. | ονομαστική πληθ. | |
ὁ διδάσκων: | αιτιατική ενικού | |
ἡ ἔχουσα:. | ονομαστική πληθ. | |
ὁ φονεύσας:. | γενική πληθ. | |
τὸ δεδιωχός: | αιτιατική πληθ. |
ΜΕΤΟΧΕΣ ΕΝΕΡΓΗΤΙΚΗΣ – ΜΕΣΗΣ ΦΩΝΗΣ
14) Να γράψετε τις μετοχές Ενεργητικής και Μέσης φωνής σε όλους τους χρόνους των παρακάτω ρημάτων:
ὁδεύω, κωλύω
ΑΠΑΡΕΜΦΑΤΑ ΕΝΕΡΓΗΤΙΚΗΣ – ΜΕΣΗΣ ΦΩΝΗΣ
15) Να γράψετε τα απαρέμφατα Ενεργητικής και Μέσης φωνής σε όλους τους χρόνους των παρακάτω ρημάτων:
κελεύω, ἔχω, καταλείπω
Για να μεταβείτε σε άλλες Ενότητες Γραμματικής, επιλέξτε την αντίστοιχη ενότητα από τον παρακάτω πίνακα:
Τις ασκήσεις γραμματικής που μόλις διαβάσατε συνέταξε η συνάδελφος Γεωργία Γκιόκα, η οποία τις παραχώρησε στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.
Την ευχαριστούμε από καρδιάς και της ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική της ζωή.
Η Ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν τα Φιλολογικά μαθήματα ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.