
Πολιτεία Πλάτωνος: Ερωτήσεις Κλειστού Τύπου-Απαντήσεις
Για να μεταφερθείτε σε κάποια άλλη ενότητα των Αρχαίων Ελληνικών Προσανατολισμού της Γ’ Λυκείου επιλέξτε την αντίστοιχη σελίδα από το παρακάτω μενού:
Ερωτήσεις Κλειστού Τύπου
Πλάτωνος Πολιτεία
Απαντήσεις Ερωτήσεων Κλειστού Τύπου
Α1. Να χαρακτηρίσετε τις ακόλουθες προτάσεις ως σωστές ή λανθασμένες βάσει των ανωτέρω αποσπασμάτων:
Κείμενο 1
- Μέσω του ρήματος «ἀπείκασον» σηματοδοτεί η έναρξη ενός αποκλειστικά αλληγορικού λόγου.
Λάθος (φάκελος υλικού: «ἀπεικάζω»: Οι περιγραφές έχουν πέρα από την κυριολεκτική τους και μια συμβολική σημασία)
- Μέσω προτρεπτικών υποτακτικών ο Σωκράτης παρακινεί τον Γλαύκωνα να παρακολουθήσει τον συνειρμό του.
Λάθος (προτρεπτικών προστακτικών: ἀπείκασον , Ἰδὲ , Ὅρα)
- Ο όρος «Ἄτοπον» αποκτά στο απόσπασμα οντολογική χροιά.
Λάθος (φάκελος υλικού: «τὸ ἀληθές»)
- Η σπηλιά που περιγράφει ο Σωκράτης έχει μεγάλο μήκος.
Σωστό (μακρὰν παρὰ πᾶν τὸ σπήλαιον)
- Οι δεσμώτες παραμένουν συνεχώς καθηλωμένοι στην θέση τους.
Σωστό (ἀδυνάτους περιάγειν).
- Στον μύθο του σπηλαίου, η παιδεία αποκτά γνωσιολογικό περιεχόμενο.
Σωστό (φάκελος υλικού: «παιδεία καὶ ἀπαιδευσία»)
- Οι δεσμώτες πιστεύουν ότι οι σκιές απέναντί τους είναι ο πραγματικός κόσμος.
Σωστό
- Έξω από τη σπηλιά, μπροστά στην είσοδο, καίει μία φωτιά.
Λάθος (φῶς δὲ αὐτοῖς πυρὸς ἄνωθεν καὶ πόρρωθεν καόμενον ὄπισθεν αὐτῶν)
- Με τον όρο «ἀπαιδευσίας» ορίζεται μια πρώτη θεματική για το μύθο του σπηλαίου.
Λάθος (φάκελος υλικού: «παιδεία καὶ ἀπαιδευσία»)
- Οι αισθήσεις προσφέρουν μία ασφαλή γνωσιολογικά εικόνα.
Λάθος (φάκελος υλικού: «τὸ ἀληθές»)
Κείμενο 2
- Η αντίθεση ανάμεσα στην παιδεία και την απαιδευσία συνήθως συμβολίζεται στον Πλάτωνα με την αντίστοιχη αντίθεση γιγνομένου και όντος.
Λάθος (φάκελος υλικού: «ὁ φανός, -ή, -όν»)
- Ανάμνηση ονομάζεται η έντονα βιωματική γνωστική διαδικασία κατά την οποία ο άνθρωπος αποκτά τη γνώση ως πληροφορία που λαμβάνει χώρα έξωθεν.
Λάθος (φάκελος υλικού: «οὐκ ἐνούσης ἐν τῇ ψυχῇ ἐπιστήμης / τὴν ἐνοῦσαν ἑκάστου δύναμιν ἐν τῇ ψυχῇ»)
- Ο Γλαύκωνας δέχεται τη σύγκριση στην οποία προβαίνει ο Σωκράτης μεταξύ φιλοσόφων και σοφιστών.
Σωστό (Φασὶ γὰρ οὖν, ἔφη.)
- Για να συνεχιστεί η αφήγηση της αλληγορίας, υπάρχει η προϋπόθεση να θεωρηθούν ορθά όσα ειπώθηκαν προηγουμένως γύρω από το σπήλαιο.
Σωστό (Δεῖ δή, εἶπον, ἡμᾶς τοιόνδε νομίσαι περὶ αὐτῶν, εἰ ταῦτ’ ἀληθῆ)
- Υπάρχει σοβαρή πιθανότητα, υπό προϋποθέσεις, η διαδικασία της περιαγωγής να καταστεί βλαβερή για τον άνθρωπο.
Σωστό (ὑπὸ δὲ τῆς περιαγωγῆς χρήσιμόν τε καὶ ὠφέλιμον καὶ ἄχρηστον αὖ καὶ βλαβερὸν γίγνεται.)
- Οι αρετές της ψυχής δεν προϋπάρχουν μέσα μας αλλά γεννιούνται μέσω του εθισμού και της άσκησης.
Σωστό (φάκελος υλικού: «ἔθος καὶ ἄσκησις»)
- Η αποτελεσματική έκβαση της διαδικασίας της περιαγωγής θα οδηγήσει τον άνθρωπο στην ορθότερη αντίληψη και χρήση των αρετών της ψυχής.
Λάθος (να καταστούν οι αρετές της φρόνησης ωφέλιμες και χρήσιμες)
- Το πιο φωτεινό από τα όντα ταυτίζεται με την Ιδέα του Αγαθού.
Σωστό (τοῦ ὄντος τὸ φανότατον δυνατὴ γένηται ἀνασχέσθαι θεωμένη· τοῦτο δ’ εἶναί φαμεν τἀγαθόν)
- Το «ὄργανον ᾧ καταμανθάνει ἕκαστος» αναφέρεται στο μάτι που περιστρέφεται για να αντικρίσει την Ιδέα του Αγαθού.
Λάθος (στο λογιστικό μέρος της ψυχής)
- Μέγα οντολογικό ερώτημα που απασχολεί τη φιλοσοφία είναι η αναζήτηση του αληθινά υπαρκτού.
Σωστό (φάκελος υλικού: «τὸ ὂν»)
Κείμενο 3
- Στη φράση «ἀληθείας ἀπείρους», το επίθετο «ἀπείρους» αναφέρεται σε αυτούς που αρνούνται να διαμοιράσουν την αλήθεια στο κοινωνικό σύνολο.
Λάθος (στους απαιδεύτους)
- Το ουσιαστικό «κατάβασις» χρησιμοποιείται από τον Πλάτωνα συμβολικά για να δείξει την πορεία του ανθρώπου προς τη γνώση.
Λάθος (φάκελος υλικού: «ἀνάβασις»)
- Στο απόσπασμα «Ἔπειτ’, ἔφη, ἀδικήσομεν αὐτούς, καὶ ποιήσομεν χεῖρον ζῆν» η αντωνυμία «αὐτούς» αναφέρεται στους πεπαιδευμένους πολίτες.
Σωστό
- Στο απόσπασμα «μὴ ἐπιτρέπειν αὐτοῖς ὃ νῦν ἐπιτρέπεται» η αντωνυμία «ὃ» αναφέρεται στο έναρθρο επίρρημα «Τὸ αὐτοῦ».
Λάθος (στα απαρέμφατα: καταμένειν, μὴ ἐθέλειν πάλιν καταβαίνειν, μηδὲ μετέχειν )
- Το έργο των οικιστών της ιδανικής πολιτείας περιγράφεται μέσω του απαρεμφάτου «ἀναγκάσαι».
Σωστό
- Η πλατωνική Πολιτεία αποτελεί ένα ενιαίο οργανικό σύνολο.
Σωστό (φάκελος υλικού: )
- Η μετοχή «συναρμόττων» συνδέεται με τρόπο λειτουργίας της αιδούς και της δίκης του πρωταγόρειου μύθου.
Σωστό (φάκελος υλικού: «μεταδιδόναι ἀλλήλοις τῆς ὠφελίας, συναρμόττων τοὺς πολίτας, […] σύνδεσμον τῆς πόλεως»)
- Ο Γλαύκωνας παραδέχεται το σφάλμα του σχετικά με τον τρόπο λειτουργίας του νόμου.
Λάθος (σχετικά με τον σκοπό του νόμου, ο οποίος επιδιώκει το συνολικό όφελος)
- Οι φύλακες και οι απαίδευτοι έχουν χρέος να επιστρέψουν στην καθημερινότητα και από ηγετική θέση να προσφέρουν στο σύνολο των πολιτών όσα έμαθαν και είδαν στην πορεία τους προς το Αγαθό.
Λάθος (φάκελος υλικού: «κατάβασις»)
- Οι μελλοντικοί φύλακες θα ακολουθήσουν μία μακρόχρονη και κοπιώδη εκπαίδευση.
Σωστό (φάκελος υλικού: «ανάβασις»)
Α2. Να επιλέξετε στις ακόλουθες προτάσεις τη σωστή απάντηση μεταξύ αυτών που σας δίνονται. Μόνο μία εξ αυτών είναι σωστή.
Κείμενο 1
1-α
2-γ
3-β
4-β
5-β
Κείμενο 2
1-α
2-γ
3-β
4-β
5-γ
6-β
7-α
Κείμενο 3
1-α
2-γ
3-γ
4-β
5-α
6-α
7-γ
8-β
Για να δείτε τις ερωτήσεις στις παραπάνω απαντήσεις ερωτήσεις επιλέξτε τον παρακάτω σύνδεσμο:
Πολιτεία Πλάτωνος: Ερωτήσεις Κλειστού Τύπου
Για να μεταβείτε σε κάποιο Κριτήριο Αξιολόγησης ή σε άλλες Ερωτήσεις σχετικά με τη διδακτέα ύλη επιλέξτε τον κατάλληλο σύνδεσμο από τον παρακάτω πίνακα:
Για να μεταβείτε σε κάποιο Άγνωστο Κείμενο ή για να δείτε τις Απαντήσεις επιλέξτε τον κατάλληλο σύνδεσμο από τον παρακάτω πίνακα:
Για ολοκληρωμένη προετοιμασία για τις Πανελλαδικές εξετάσεις δείτε το υλικό μας για το Γνωστό Κείμενο στους παρακάτω πίνακες:
Πλάτωνος Πρωταγόρας
Πρωταγόρας Ενότητα 1 | Πρωταγόρας Ενότητα 2 |
Πρωταγόρας Ενότητα 3 | Πρωταγόρας Ενότητα 4 |
Πρωταγόρας Ενότητα 5 | Πρωταγόρας Ενότητα 6 |
Πρωταγόρας Ενότητα 7 |
Πλάτωνος Πολιτεία
Πολιτεία Ενότητα 11 | Πολιτεία Ενότητα 12 | Πολιτεία Ενότητα 13 |
---|
Αριστοτέλους Ηθικά Νικομάχεια
Αριστοτέλους Πολιτικά
Πολιτικά Ενότητα 11 | Πολιτικά Ενότητα 12 |
Πολιτικά Ενότητα 13 | Πολιτικά Ενότητα 14 |
Πολιτικά Ενότητα 15 | Πολιτικά Ενότητα 16 |
Πολιτικά Ενότητα 17 | Πολιτικά Ενότητα 18 |
Πολιτικά Ενότητα 19 | Πολιτικά Ενότητα 20 |
Τις ερωτήσεις κλειστού τύπου που μόλις διαβάσατε προετοίμασε συνάδελφος Γιώργος Γκουράνης, ο οποίος στη συνέχεια τις παραχώρησε στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.
Τον ευχαριστούμε από καρδιάς και του ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική του ζωή.
Η ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.