Ενότητα 7 Κριτήριο Αξιολόγησης (Φάκελος Υλικού)
Για να μεταφερθείτε σε κάποια άλλη ενότητα των Αρχαίων Ελληνικών Προσανατολισμού της Γ’ Λυκείου επιλέξτε την αντίστοιχη σελίδα από το παρακάτω μενού:
Διδακτική Ενότητα 7
Α. ΔΙΔΑΓΜΕΝΟ ΚΕΙΜΕΝΟ
Αριστοτέλη, Πολιτικά, Α1.12, 1253a29-39
Φύσει μὲν οὖν ἡ ὁρμὴ ἐν πᾶσιν ἐπὶ τὴν τοιαύτην κοινωνίαν· ὁ δὲ πρῶτος συστήσας μεγίστων ἀγαθῶν αἴτιος. ὥσπερ γὰρ καὶ τελεωθεὶς βέλτιστον τῶν ζῴων ἄνθρωπός ἐστιν, οὕτω καὶ χωρισθεὶς νόμου καὶ δίκης χείριστον πάντων. χαλεπωτάτη γὰρ ἀδικία ἔχουσα ὅπλα· ὁ δὲ ἄνθρωπος ὅπλα ἔχων φύεται φρονήσει καὶ ἀρετῇ, οἷς ἐπὶ τἀναντία ἔστι χρῆσθαι μάλιστα. διὸ ἀνοσιώτατον καὶ ἀγριώτατον ἄνευ ἀρετῆς, καὶ πρὸς ἀφροδίσια καὶ ἐδωδὴν χείριστον. ἡ δὲ δικαιοσύνη πολιτικόν· ἡ γὰρ δίκη πολιτικῆς κοινωνίας τάξις ἐστίν, ἡ δὲ δικαιοσύνη τοῦ δικαίου κρίσις.
Παρατηρήσεις
Α.1. Να αντιστοιχίσετε νοηματικά όλες τις λέξεις / φράσεις του κειμένου της της Στήλης Α με την λέξη της Στήλης Β. Μία λέξη της Στήλης Β περισσεύει (Μονάδες 5).
α. ἐν πᾶσιν | 1. όπλα
2. άνθρωπος 3. πόλη-κράτος (θεσμοί)
|
β. ἐπὶ τὴν τοιαύτην κοινωνίαν | |
γ. ἐπί τἀναντία ἔστι χρῆσθαι | |
δ. χαλεπωτάτη ἀδικία | |
ε. δικαιοσύνη πολιτικόν |
Α.2. Να χαρακτηρίσετε την κάθεμία από τις παρακάτω περιόδους με τη λέξη «Σωστό», αν είναι σωστή, ή τη λέξη «Λάθος», αν είναι λανθασμένη, με βάση το αρχαίο κείμενο (μονάδες 2), και να τεκμηριώσετε την απάντησή σας με τις φράσεις του αρχαίου κειμένου που την επιβεβαιώνουν (μονάδες 2).
α. Η πόλη-κράτος είναι αποκλειστικά κάτι φυσικό.
β. Ο άνθρωπος είναι το ανώτερο από όλα τα όντα, όταν πραγματώνει την φύση του.
γ. Ο άνθρωπος δεν μπορεί να αποφύγει να διαπράττει άδικες πράξεις.
δ. Η δικαιοσύνη δημιουργεί τη συνοχή στην πόλη.
Α.3. «οἷς»: Σε ποια λέξη του αρχαίου κειμένου αναφέρεται η αντωνυμία «οἷς»; (Μονάδα 1)
Μονάδες 10
Β1. ὥσπερ γὰρ καὶ τελεωθεὶς βέλτιστον τῶν ζῴων ἄνθρωπός ἐστιν, οὕτω καὶ χωρισθεὶς νόμου καὶ δίκης χείριστον πάντων. Πώς και με ποιες εκφραστικές επιλογές αιτιολογείται και περιγράφεται από τον Αριστοτέλη η φύση του ανθρώπου έξω από το πλαίσιο της πολιτικής κοινωνίας;
Μονάδες 10
Β2. τελεωθεὶς βέλτιστον τῶν ζῴων ἄνθρωπός ἐστιν: α. Πότε τελειοῦται ο άνθρωπος; (Μονάδες 4) β.ἡ δὲ δικαιοσύνη πολιτικόν· ἡ γὰρ δίκη πολιτικῆς κοινωνίας τάξις ἐστίν, ἡ δὲ δικαιοσύνη τοῦ δικαίου κρίσις: Γιατί η τελείωση του ανθρώπου επιτυγχάνεται μόνο στο πλαίσιο της πόλης; (Μονάδες 6)
Μονάδες 10
Β3. Να γράψετε τον αριθμό που αντιστοιχεί σε καθεμιά από τις φράσεις της Στήλης Α και το γράμμα της Στήλης Β που συμπληρώνει ορθά το νόημα της:
1. Η φράση ἕν οἶδα ὅτι οὐδέν οἶδα συνδέεται:
|
α. με τη στάση του Σωκράτη να αμφισβητεί τις βεβαιότητες |
β. με τον μετριοπαθή χαρακτήρα του Σωκράτη | |
γ. την προκλητική συμπεριφορά του Σωκράτη | |
2. Για τον Σωκράτη:
|
α. Είναι καλύτερο να αδικείς από το να αδικείσαι |
β. Είναι καλύτερο να αδικείσαι παρά να αδικείς. | |
γ. Είναι καλύτερο να μην αδικείς τον φίλο παρά μόνο τον εχθρό | |
3. Το θέμα του διαλόγου Πρωταγόρας, η φύση της αρετής:
|
α. Το θέτει ο Πρωταγόρας στον πρόλογο του έργου |
β. Το θέτει ο Σωκράτης στον πρόλογο του έργου | |
γ. Προκύπτει μέσα από τη συζήτηση | |
4. Οι τελευταίες στιγμές του Σωκράτη παρουσιάζονται στον διάλογο:
|
α. Κρίτων |
β. Μένων | |
γ. Ἀπολογία Σωκράτους | |
5. Ο Πρωταγόρας στον τον μύθο του Προμηθέα:
|
α. Ακολουθεί την ησιόδεια θεώρηση του Προμηθέα. |
β. Ακολουθεί την αισχύλεια θεώρηση του Προμηθέα. | |
γ. Εκφράζει μία δική του θεώρηση για τον Προμηθέα |
Μονάδες 10
Β4.
α Να σχηματίσετε για κάθε μία από τις λέξεις της Στήλης Α´ ένα παράγωγο ουσιαστικό και ένα παράγωγο επίθετο με την κατάληξη που δίνεται.
παράγωγο ουσιαστικό
-μα |
παράγωγο επίθετο
-ικός |
|
συστήσας | ||
δίκης | ||
ἔχων | ||
χρῆσθαι | ||
τάξις |
Β.4.β. Να γράψετε μία λέξη αντώνυμη με τη σημασία που έχει στο κείμενο, στα αρχαία ελληνικά, για καθεμία από τις παρακάτω λέξεις: φύσει, πᾶσιν, χαλεπωτάτη, τἀναντία, ἀρετῇ,
Μονάδες 10
Β5. Να συγκρίνετε την εξήγηση του Αριστοτέλη για τη διαδικασία συγκρότησης της πόλης όπως παρουσιάζεται στο κείμενο αναφοράς με την εξήγηση του Ηροδότου για τη διαδικασία συγκρότησης της πόλης, όπως παρουσιάζεται στο παρακάτω απόσπασμα (Ηροδότου, Ἱστορίαι, 1.96.2 – 1.101.1).
Ανάμεσα στους Μήδους φάνηκε ένας άνθρωπος σοφός· το όνομά του ήταν Δηιόκης κι ήταν γιος του Φραόρτη. Οι Μήδοι ζούσαν χωριστά σε μικρές πόλεις· ο Δηιόκης στη δική του είχε και πρωτύτερα υπόληψη μεγάλη, τότε όμως ακόμη περισσότερο και με μεγαλύτερο ζήλο βάλθηκε να μοιράζει δικαιοσύνη. Και αυτό το έκανε, ενώ σ᾽ όλη τη χώρα των Μήδων βασίλευε μεγάλη ανομία. […] Όμως έτσι που οι αρπαγές και οι αδικίες στις γύρω επαρχίες έγιναν τώρα περισσότερες απ᾽ ό,τι ήσαν πρωτύτερα, μαζεύτηκαν οι Μήδοι στο ίδιο μέρος και συζητούσαν το πράγμα μιλώντας για την κατάσταση: «Αφού δεν είναι δυνατό να ζήσουμε στον τόπο μας αφήνοντας τα πράγματα όπως έχουν, έλα λοιπόν να βγάλουμε ανάμεσά μας ένα βασιλιά· έτσι κι η χώρα μας θα είναι καλοκυβερνημένη και εμείς θα στραφούμε στις δουλειές μας και δε θα μας φέρνουν άνω κάτω οι παρανομίες». Κι όταν ευθύς αμέσως ήρθε το θέμα ποιόν να αναδείξουν βασιλιά, όλοι πρότειναν τον Δηιόκη και πολύ τον παινούσαν, ώστε συγκατανεύουν αυτός να είναι ο βασιλιάς τους. […] Όταν τα τακτοποίησε όλα και έγινε δυνατός με την άσκηση της εξουσίας, ήταν αυστηρός στην περιφρούρηση της δικαιοσύνης: του έφερναν μέσα στο παλάτι τις δικαστικές υποθέσεις γραμμένες· εκείνος έκρινε ό,τι του έφερναν, και τη γνωμάτευσή του την έστελνε πάλι έξω. Αυτό ήταν το σύστημά του προκειμένου για τις δίκες. Αλλά και άλλα μέτρα τάξεως είχε πάρει: κάθε φορά που άκουγε πως κάποιος σηκώνει κεφάλι, αμέσως τον μετακαλούσε και του επέβαλλε τιμωρία ανάλογη με το αδίκημά του· κατάσκοποι και πληροφοριοδότες του ήσαν σκορπισμένοι σ᾽ όλη την επικράτεια. Μ᾽ αυτόν τον τρόπο συνένωσε ο Δηιόκης μόνον το έθνος των Μήδων και έγινε αρχηγός τους.
Για να δείτε τις απαντήσεις στο αντίστοιχο κριτήριο αξιολόγησης επιλέξτε τον παρακάτω σύνδεσμο:
Ενότητα 7 Κριτήριο Αξιολόγησης Απαντήσεις (Φάκελος Υλικού)
Μονάδες 10
Το κριτήριο αξιολόγησης που μόλις διαβάσατε προετοίμασε η εκλεκτή συνάδελφος Σοφία Πατσούρα, η οποία στη συνέχεια το παραχώρησε στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.
Την ευχαριστούμε από καρδιάς και της ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική της ζωή.
Για να μεταβείτε σε κάποιο Κριτήριο Αξιολόγησης επιλέξτε τον κατάλληλο σύνδεσμο από τον παρακάτω πίνακα:
Για να μεταβείτε σε κάποιο Άγνωστο Κείμενο ή για να δείτε τις Απαντήσεις επιλέξτε τον κατάλληλο σύνδεσμο από τον παρακάτω πίνακα:
Για ολοκληρωμένη προετοιμασία για τις Πανελλαδικές εξετάσεις δείτε το υλικό μας για το Γνωστό Κείμενο στους παρακάτω πίνακες:
Πλάτωνος Πρωταγόρας
Πρωταγόρας Ενότητα 1 | Πρωταγόρας Ενότητα 2 |
Πρωταγόρας Ενότητα 3 | Πρωταγόρας Ενότητα 4 |
Πρωταγόρας Ενότητα 5 | Πρωταγόρας Ενότητα 6 |
Πρωταγόρας Ενότητα 7 |
Πλάτωνος Πολιτεία
Πολιτεία Ενότητα 11 | Πολιτεία Ενότητα 12 | Πολιτεία Ενότητα 13 |
---|
Αριστοτέλους Ηθικά Νικομάχεια
Αριστοτέλους Πολιτικά
Πολιτικά Ενότητα 11 | Πολιτικά Ενότητα 12 |
Πολιτικά Ενότητα 13 | Πολιτικά Ενότητα 14 |
Πολιτικά Ενότητα 15 | Πολιτικά Ενότητα 16 |
Πολιτικά Ενότητα 17 | Πολιτικά Ενότητα 18 |
Πολιτικά Ενότητα 19 | Πολιτικά Ενότητα 20 |
Η ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.