Ενότητα 3 Επιστολή στον Μενοικέα Κριτήριο Αξιολόγησης Απαντήσεις

Ενότητα 3, Επιστολή στον Μενοικέα, Κριτήριο Αξιολόγησης (Νέα Μορφή) Απαντήσεις

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ:

1η Θεματική Ενότητα

Η αντίληψη για τη φιλοσοφία: Η φιλοσοφία και η διαμόρφωση του ανθρώπου

3. Η φιλοσοφία ως προϋπόθεση για την ευδαιμονία

 

ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΗ ΓΡΑΠΤΗ ΕΞΕΤΑΣΗ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ

ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ  Γ’ ΛΥΚΕΙΟΥ

Α. ΔΙΔΑΓΜΕΝΟ ΚΕΙΜΕΝΟ

ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ

 Α1.

  1. Λάθος (Μήτε νέος τις ὢν μελλέτω φιλοσοφεῖν)
  1. Σωστό (μήτε γέρων ὑπάρχων κοπιάτω φιλοσοφῶν)
  1. Σωστό (Ὁ δὲ λέγων ἢ μήπω τοῦ φιλοσοφεῖν ὑπάρχειν ὥραν ἢ παρεληλυθέναι τὴν ὥραν, ὅμοιός ἐστιν τῷ λέγοντι πρὸς εὐδαιμονίαν ἢ μήπω παρεῖναι τὴν ὥραν ἢ μηκέτι εἶναι)
  1. Λάθος (οὔτε γὰρ ἄωρος οὐδείς ἐστιν οὔτε πάρωρος πρὸς τὸ κατὰ ψυχὴν ὑγιαῖνον)
  1. Σωστό (Μελετᾶν οὖν χρὴ τὰ ποιοῦντα τὴν εὐδαιμονίαν)

Μονάδες 5

 Α2.

  1. ἄωρος: νέος (μονάδα 1)
  2. Ὁ δὲ λέγων: νέος – γέρων (μονάδες 2)
  3. τῷ δὲ: νέῳ (μονάδα 1)
  4. ταύτην: εὐδαιμονίαν (μονάδα 1)

Μονάδες 5

Β1.

(Σχόλιο Φακέλου Υλικού: εὐδαιμονία) Για τους περισσότερους φιλοσόφους της αρχαιότητας η ευδαιμονία είναι ο τελικός σκοπός της ανθρώπινης ζωής, το απώτατο αγαθό. Ωστόσο, κάθε φιλόσοφος και κάθε φιλοσοφική σχολή δίνουν διαφορετικό περιεχόμενο στην έννοια. Στην επικούρεια φιλοσοφία η εὐδαιμονία έχει κεντρική θέση, αποτελώντας ένα ιδανικό εφικτό σε όλους τους ανθρώπους, ανεξαρτήτως φυλετικής καταγωγής, φύλου, ηλικίας, κοινωνικής θέσης και οικονομικής κατάστασης. Η ἡδονὴ είναι το κεντρικό περιεχόμενο της ανθρώπινης ευδαιμονίας: τὴν ἡδονὴν ἀρχὴν καὶ τέλος λέγομεν εἶναι τοῦ μακαρίως ζῆν (Επιστολή στον Μενοικέα, 129). Συνίσταται στη, μέσα από νηφάλιο στοχασμό, μετρημένη απόλαυση φυσικών και πνευματικών αγαθών, που οδηγεί στην ἀπονία και στην ἀταραξία, την ψυχική γαλήνη. Ο ευδαίμων άνθρωπος, έχοντας απαλλαγεί από τον πόνο της ζωής αλλά και τον φόβο του θανάτου, παρομοιάζεται με τον θεό.

Κλειδί για την κατάκτηση ενός ευδαίμονος βίου είναι η ενασχόληση με τη φιλοσοφία, η πραγμάτωση οποιασδήποτε φιλοσοφικής δραστηριότητας. (Σχόλιο Φακέλου Υλικού: φιλοσοφεῖν). Για τον Επίκουρο η φιλοσοφία είναι συνυφασμένη με τη μελέτη των φυσικών φαινομένων (φυσιολογία) και την άσκησή της στον ευρύτερο χώρο μιας κοινότητας φίλων (συμφιλοσοφεῖν). Ο σκοπός της είναι διπλός: θεραπευτικός, καθώς απαλλάσσει τον άνθρωπο από τον φόβο για τη φύση, τους θεούς, τον θάνατο και τον πόνο, και διδακτικός, καθώς μαθαίνει τον άνθρωπο να βρίσκει τα όρια του πόνου και της ηδονής. Κρίνεται λοιπόν αναγκαία η μελέτη εκείνων των ζητημάτων που οδηγούν στον ευτυχισμένο βίο. (Σχόλιο Φακέλου Υλικού: μελετῶ) Η χρήση του απαρεμφάτου «Μελετᾶν» δηλώνει τη φροντίδα, την προσοχή απέναντι σε ένα ζητούμενο, τη σπουδή. Αντίστοιχα μελέτη σημαίνει φροντίδα, επιμέλεια, άσκηση. Στον πλατωνικό διάλογο Φαίδων (81a) ο Σωκράτης αναφέρεται στη φιλοσοφική δραστηριότητα της ψυχής ως μελέτη θανάτου. Ο Επίκουρος συμβουλεύει τον άνθρωπο να θυμάται και να μελετά διαρκώς τις βασικές αρχές της (επικούρειας) φιλοσοφίας και αναλόγως να διαμορφώνει τη ζωή του.

Ένας νέος ενδέχεται να επικαλεστεί ότι είναι πολύ νωρίς ακόμη για μια τέτοια, σοβαρή δραστηριότητα, ότι υπάρχει χρόνος γι’ αυτό και πως στην παρούσα χρονική περίοδο υπάρχουν άλλες ανάγκες και προτεραιότητες. Η φιλοσοφία, θεωρεί ένας νέος, είναι δραστηριότητα για την ώριμη ηλικία. Από την άλλη ένας γηραιότερος πιστεύει ότι είναι πια αργά για κάτι τέτοιο. Δεν υπάρχει πλέον αρκετός χρόνος και είναι περιττό να σπαταλούμε τα χρόνια που μας έχουν απομείνει σε μια δραστηριότητα η οποία στην ηλικία που βρισκόμαστε δεν μπορεί να βελτιώσει την ποιότητα της ζωής μας. Η φιλοσοφία είναι δραστηριότητα για ανθρώπους που βρίσκονται σε σωματική και πνευματική ακμή.

Ο Επίκουρος διευκρινίζει ότι χάρη στη φιλοσοφία ο άνθρωπος, καθώς γερνά, διατηρείται νέος στο πνεύμα και στην ψυχή ή ξανανιώνει, δηλαδή ανανεώνεται ψυχικά και πνευματικά, καθώς θυμάται τα ευχάριστα γεγονότα του παρελθόντος και είναι ευγνώμων που τα έχει γευτεί. Εδώ η μνήμη της βιωμένης ευτυχία σου, οι ευχάριστες αναμνήσεις ανακαλούνται με ευγνωμοσύνη και γίνονται όχημα της παρούσας ευτυχίας, καθώς βεβαιώνουν ότι η ζωή δεν πέρασε μάταια και άχαρα. Μέσα από αυτήν τη σκέψη προσεγγίζουμε την επικούρεια αντίληψη ότι ο άνθρωπος ―κυρίως ο άνθρωπος περασμένης ηλικίας― πρέπει να ευγνωμονεί τη ζωή για όσα του έχει προσφέρει. Για να το πετύχει αυτό, είναι αναγκαία η συμβολή της φιλοσοφίας.

Για κατανοήσουμε καλύτερα το επιχείρημα, θα πρέπει να λάβουμε υπόψιν μας ότι για τον Επίκουρο οι ψυχικές ηδονές είναι παρούσες στην ψυχή για μακρό χρονικό διάστημα μέσω της μνήμης. Όπως παραδίδει ο Διογένης ο Λαέρτιος, ο φιλόσοφος κατά την ημέρα του θανάτου του έγραψε ένα γράμμα στον φίλο και παλιό μαθητή του Ιδομενέα τον Λαμψακηνό, δηλώνοντας ότι ζει ευτυχισμένος «την τελευταία ημέρα του βίου του», αν και είχε συνεχείς πόνους, με αγαλλίαση ψυχής, επειδή θυμάται τους φιλοσοφικούς στοχασμούς που είχαν κάνει οι δυο τους. Προφανώς, λοιπόν, και σε αυτό το χωρίο αναφέρεται σε τέτοιες ηδονές οι οποίες εγγράφονται, εντυπώνονται στην ψυχή του ανθρώπου και τον συντροφεύουν, καθώς τις ξαναζεί μέσω της μνήμης στην άχαρη γεροντική ηλικία.

Εν συνεχεία, επισημαίνεται η προσφορά της φιλοσοφίας στους νέους. Ο νέος, που ηλικιακά χαρακτηρίζεται από ανωριμότητα, με τον φιλοσοφικό στοχασμό καθίσταται ώριμος πνευματικά και ψυχικά, καθώς υπερνικά τους φόβους του για το μέλλον. Το οξύμωρο σχήμα «τῷ δὲ ὅπως νέος ἅμα καὶ παλαιὸς ᾖ» υπογραμμίζει ότι η φιλοσοφία συμβάλλει στην υπέρβαση, στην αναίρεση, τόσο των ηλικιακών όσο και άλλων διαφοροποιήσεων και διακρίσεων, οι οποίες είναι τελικά ασήμαντες για τον άνθρωπο. Έτσι, ο φιλοσοφικός στοχασμός προσφέρει τη γεφύρωση της νεότητας με τα γηρατειά, συνδυάζοντας το σφρίγος και την πνευματική ακμή της νεότητας με την ωριμότητα των γηρατειών.

Αξιοπρόσεκτος για το νόημα είναι ο εμπρόθετος προσδιορισμός «διὰ τὴν ἀφοβίαν τῶν μελλόντων». Ο άνθρωπος με τη φιλοσοφία κατανικά τον φόβο για τα μελλούμενα, καθώς ωριμάζει η σκέψη του και μπορεί νοητικά να επεξεργαστεί πολλές μελλοντικές καταστάσεις και πιθανότητες. Γενικότερα, ο φιλοσοφικός στοχασμός αποτελεί κατά τον Επίκουρο θεραπεία για τα «πάθη» της ψυχής, δηλαδή για τα ισχυρά και ενοχλητικά συναισθήματα, όπως είναι ο πόνος, ο φόβος, η λύπη, η στέρηση, που υποδουλώνουν τον άνθρωπο και τον κάνουν δυστυχισμένο. Στο χωρίο που εξετάζουμε η φιλοσοφία καταπολεμά τον φόβο -ή, μάλλον, τους φόβους- που εμφυτεύει στην ψυχή του ανθρώπου η αβεβαιότητα για όσα πρόκειται να συμβούν στο μέλλον και, ασφαλώς, διώχνει τον φόβο του θανάτου.

Καταλήγει, λοιπόν, ο φιλόσοφος αβίαστα στο συμπέρασμα πως ούτε η ηλικία αλλά ούτε και κάποιο άλλο προσδιοριστικό χαρακτηριστικό δεν πρέπει να στέκονται εμπόδια απέναντι στον φιλοσοφικό στοχασμό ο οποίος, όπως αναφέρθηκε, είναι άρρηκτα συνδεδεμένος με τον απώτατο στόχο της ζωής, την ευδαιμονία.

Β2.

Τα δύο αποσπάσματα θέτουν ως βασικό γνώμονα μελέτης και ενασχόλησης το ηλικιακό κριτήριο κατά το οποίο ένας άνθρωπος θα μπορούσε να ξεκινήσει τον φιλοσοφικό στοχασμό ευεργετώντας τόσο τον εαυτό του όσο και την πόλη και εξασφαλίζοντας το μέγιστο αγαθό, την ευδαιμονία.

Ωστόσο, Πλάτωνας και Επίκουρος φαίνεται να διαφωνούν ως προς τα ηλικιακά αυτά δεδομένα. Ο Επίκουρος, όχι απλώς συνιστά, αλλά με τη χρήση προστακτικών εγκλίσεων (μελλέτω, κοπιάτω), επαναλήψεων (φιλοσοφεῖν, φιλοσοφῶν), αντιθέσεων (νέος, γέρων) και παρατακτικών συνδέσεων (Μήτεμήτε), συμβουλεύει με πάθος κάθε άνθρωπο να φιλοσοφεί, είτε αυτός είναι νέος, είτε γηραιότερος. Δεν πρόκειται για άποψη δογματική αλλά για μία θέση επαρκώς επιχειρηματολογούμενη, η οποία αναλύεται διεξοδικά ως προς τα οφέλη που παρέχει η φιλοσοφία στη ζωή των ανθρώπων, ανεξαρτήτως οποιουδήποτε προσδιοριστικού χαρακτηριστικού. Η αφοβία τον μελλόντων αλλά και η νοσταλγία για όσα έχουν προηγηθεί σε έναν φιλοσοφημένο βίο, είναι ορισμένα από τα οφέλη που συνιστούν έναν ευδαίμονα άνθρωπο. Ο Πλάτωνας, ωστόσο, έρχεται σε αντίθεση με τη θέση αυτή. Συνδυάζοντας τη φιλοσοφία με τη διαλεκτική (ή αποδίδοντας τη φιλοσοφία με τον εν λόγω όρο) θεωρεί πως πρόκειται για μία επίπονη και χρονοβόρο διαδικασία, η οποία για να έχει τα επιθυμητά αποτελέσματα πρέπει να συντελείται σε ώριμη ηλικία και μάλιστα κατ’ αποκλειστικότητα. Μόνον ένας ώριμος άνθρωπος έχει τη δυνατότητα να εξασκήσει τέτοια δραστηριότητα, αφού έχει προηγηθεί η ενδεδειγμένη αθηναϊκή παιδεία. Τα πενήντα χρόνια εμφανίζονται, κατά τον Πλάτωνα ως η ιδανική ηλικία για φιλοσοφικό στοχασμό. Συνδυάζοντας την άποψη αυτή με τη γενικότερη θεώρηση που ακολουθεί στην Πολιτεία του, θα έλεγε κανείς πως οι φυλακές – επίκουροι, που έχουν αριστεύσει στον πρότερο βίο τους, είναι οι μόνοι ικανοί να αναλάβουν τη διακυβέρνηση της ιδανικής πολιτείας προς όφελος της ίδιας και όχι εξυπηρετώντας προσωπικά οφέλη.

Β3. 

  1. Λανθασμένη (χάρη στον Σωκράτη)
  2. Σωστή
  3. Λανθασμένη (ο Αρχύτας ο Ταραντίνος)
  4. Λανθασμένη (μετά από το πρώτο)
  5. Σωστή

Β4.

1-β,

2-γ,

3-γ,

4-β,

5-α

 

 

 

Το κριτήριο για το οποίο προσφέρονται οι απαντήσεις μπορείτε να το βρείτε στο σύνδεσμο:

Ενότητα 3, Επιστολή στον Μενοικέα, Κριτήριο Αξιολόγησης (Νέα Μορφή)

Το κριτήριο αξιολόγησης που μόλις διαβάσατε προετοίμασε ο συνάδελφος Γιώργος Γκουράνης,  ο οποίος στη συνέχεια το παραχώρησε στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.

Τον ευχαριστούμε από καρδιάς και του ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική του ζωή.

Για να μεταβείτε σε κάποιο Κριτήριο Αξιολόγησης  επιλέξτε τον κατάλληλο σύνδεσμο από τον παρακάτω πίνακα: 

Κριτήρια ΑξιολόγησηςΕρωτήσεις
Ενότητα 1 Ερμηνευτικές-Λεξιλογικές-Ετυμολογικές Ασκήσεις 150 Ερωτήσεις Εισαγωγής Κλειστού Τύπου
Ενότητα 1 & Αδίδακτο Κείμενο 150 Ερωτήσεις Εισαγωγής Κλειστού Τύπου-Απαντήσεις
Ενότητα 2, Προτρεπτικός πρὸς Θεμίσωνα Ενότητα 2, Προτρεπτικός πρὸς Θεμίσωνα Απαντήσεις
Ενότητα 7 Ενότητα 7 Απαντήσεις
Ενότητες 7-17 & Αδίδακτο Κείμενο Ενότητες 7-17 & Αδίδακτο Κείμενο
Ενότητα 9 & Αδίδακτο ΚείμενοΕνότητα 9 & Αδίδακτο Κείμενο Απαντήσεις
Ενότητα 9 & Άγνωστο
Ενότητα 13 & ΆγνωστοΕνότητα 13 & Άγνωστο- Απαντήσεις
Ενότητες 18-19 & Άγνωστο
Ενότητα 21 & Άγνωστο
Πρωταγόρας Ενότητες 2 -3 & Άγνωστο Κείμενο (Νέα Μορφή)
Πρωταγόρας Ενότητες 3-4& Άγνωστο Κείμενο (Νέα Μορφή) Συνδυαστικές Ερωτήσεις Πρώτο Μέρος
Πρωταγόρας Ενότητα 5& 6 (Νέα Μορφή)
Πρωταγόρας Ενότητα 6 Συνδυαστικές Ερωτήσεις Δεύτερο Μέρος
Πολιτεία Ενότητες 11-12 Νέα ΜορφήΠολιτεία Ενότητες 11-12 Νέα Μορφή Απαντήσεις
Πολιτεία Ενότητες 11-12 & Άγνωστο Κείμενο (Νέα Μορφή)
Πολιτεία Ενότητες 12-13
Ηθικά Νικομάχεια Ενότητες 1-2 & Άγνωστο Κείμενο Νέα Μορφή (ΙΕΠ)Ηθικά Νικομάχεια Ενότητες 1-2 & Άγνωστο Κείμενο Νέα Μορφή (ΙΕΠ) Απαντήσεις
Ηθικά Νικομάχεια Ενότητες 2-4 & Άγνωστο ΚείμενοΗθικά Νικομάχεια Ενότητες 2-4 & Άγνωστο Κείμενο Απαντήσεις
Ηθικά Νικομάχεια Ενότητες 3-5 & Άγνωστο Κείμενο (Νέα Μορφή)Ηθικά Νικομάχεια Ενότητες 3-5 & Άγνωστο Κείμενο Απαντήσεις (Νέα Μορφή)
Ηθικά Νικομάχεια Ενότητες 4-5
Ηθικά Νικομάχεια Ενότητες 5-6 (Νέα Μορφή)
Ηθικά Νικομάχεια Ενότητες 5, 9, 10 (Νέα Μορφή)Ηθικά Νικομάχεια Ενότητες 5, 9, 10 (Νέα Μορφή) Απαντήσεις
Ηθικά Νικομάχεια Ενότητες 7-8 (Νέα Μορφή)Ηθικά Νικομάχεια Ενότητες 7-8 Απαντήσεις (Νέα Μορφή)
Ηθικά Νικομάχεια Ενότητες 7-9 (Νέα Μορφή)Ηθικά Νικομάχεια Ενότητες 7-9 Απαντήσεις (Νέα Μορφή)
Ηθικά Νικομάχεια Ενότητες 8-10 (Νέα Μορφή)Ηθικά Νικομάχεια Ενότητες 8-10 Απαντήσεις (Νέα Μορφή)
Ηθικά Νικομάχεια Ενότητες 8-9
Πολιτικά Ενότητα 20 & Αδίδακτο (Νέα Μορφή)
Πολιτικά Ενότητα 20 (Νέα Μορφή)
Πολιτικά Ενότητα 20

Για να μεταβείτε σε κάποιο  Άγνωστο Κείμενο ή για να δείτε τις Απαντήσεις επιλέξτε τον κατάλληλο σύνδεσμο από τον παρακάτω πίνακα: 

Άγνωστο ΚείμενοΑπαντήσεις
Αισχίνου, Κατά Τιμάρχου 182-183 Νέα ΜορφήΑισχίνου, Κατά Τιμάρχου 182-183 Νέα Μορφή
Αντιφών Περί Του Ηρώδου Φόνου 79-80 Νέα ΜορφήΑντιφών Περί Του Ηρώδου Φόνου 79-80 Νέα Μορφή
Δημοσθένης, Κατά Αριστοκράτους 65-66 Νέα ΜορφήΔημοσθένης, Κατά Αριστοκράτους 65-66 Νέα Μορφή
Δημοσθένης, Ολυνθιακός Β΄ 9-10 Νέα ΜορφήΔημοσθένης, Ολυνθιακός Β΄ 9-10 Νέα Μορφή
Δημοσθένης, Περί τῆς Παραπρεσβείας 182–186 Νέα ΜορφήΔημοσθένης, Περί τῆς Παραπρεσβείας 182–186 Νέα Μορφή
Δημοσθένης, Περί των εν Χερρονήσω 73-75 Νέα ΜορφήΔημοσθένης, Περί των εν Χερρονήσω 73-75 Νέα Μορφή
Δημοσθένης,Πρός Ναυσίμαχον και Ξεινοπείθην 20-22 Νέα ΜορφήΔημοσθένης,Πρός Ναυσίμαχον και Ξεινοπείθην 20-22 Νέα Μορφή
Δημοσθένης, Κατά Στεφάνου Ψευδομαρτυριών Α’, 66-67 Νέα ΜορφήΔημοσθένης, Κατά Στεφάνου Ψευδομαρτυριών Α’, 66-67 Νέα Μορφή
Θουκυδίδης, Ιστορία 1, 48-49 Νέα ΜορφήΘουκυδίδης, Ιστορία 1, 48-49 Νέα Μορφή
Θουκυδίδης, Ιστορία 1, 80 Νέα ΜορφήΘουκυδίδης, Ιστορία 1, 80 Νέα Μορφή
Θουκυδίδης, Ιστορία 5, 2-3 Νέα ΜορφήΘουκυδίδης, Ιστορία 5, 2-3 Νέα Μορφή
Θουκυδίδης, Ιστορία 5, 84.2 Νέα ΜορφήΘουκυδίδης, Ιστορία 5, 84.2 Νέα Μορφή
Ισοκράτης Αρεοπαγιτικός 12-15 Νέα ΜορφήΙσοκράτης Αρεοπαγιτικός 12-15 Νέα Μορφή
Ισοκράτης Επιστολές 6.11–13 Νέα ΜορφήΙσοκράτης Επιστολές 6.11–13 Νέα Μορφή
Ισοκράτης Παναθηναϊκός 26-28 Νέα ΜορφήΙσοκράτης Παναθηναϊκός 26-28 Νέα Μορφή
Ισοκράτης Παναθηναϊκός 130-133 Νέα ΜορφήΙσοκράτης Παναθηναϊκός 130-133 Νέα Μορφή
Ισοκράτης Πανηγυρικός 50-53 Νέα Μορφή
Ισοκράτης Περί Ειρήνης 8.38- 8.40 Νέα ΜορφήΙσοκράτης Περί Ειρήνης 8.38- 8.40 Νέα Μορφή
Ισοκράτης Φίλιππος 149–152 Νέα ΜορφήΙσοκράτης Φίλιππος 149–152 Νέα Μορφή
Λουκιανός, Περί του Ενυπνίου §7 - 8 Νέα ΜορφήΛουκιανός, Περί του Ενυπνίου §7 - 8 Νέα Μορφή
Λυσίας, Περί της Δημεύσεως <των> του Νικίου Αδελφού Νέα ΜορφήΛυσίας, Περί της Δημεύσεως <των> του Νικίου Αδελφού Νέα Μορφή
Λυσίας, Υπέρ των Αριστοφάνους Χρημάτων 19.55–57 Νέα ΜορφήΛυσίας, Υπέρ των Αριστοφάνους Χρημάτων 19.55–57 Νέα Μορφή
Ξενοφών, Απολογία Σωκράτους 27-28 Νέα ΜορφήΞενοφών, Απολογία Σωκράτους 27-28 Νέα Μορφή
Ξενοφών, Ἱέρων VII 3-5 Νέα ΜορφήΞενοφών, Ἱέρων VII 3-5 Νέα Μορφή
Ξενοφών, Κύρου Παιδεία 1.2.6 Νέα ΜορφήΞενοφών, Κύρου Παιδεία 1.2.6 Νέα Μορφή
Ξενοφών, Λακεδαιμονίων Πολιτεία 14, 1-5 Νέα ΜορφήΞενοφών, Λακεδαιμονίων Πολιτεία 14, 1-5 Νέα Μορφή
Ξενοφών, Συμπόσιον 4, 34-36 Νέα ΜορφήΞενοφών, Συμπόσιον 4, 34-36 Νέα Μορφή
Πλάτων, Απολογία Σωκράτους 24b-24d Νέα ΜορφήΠλάτων, Απολογία Σωκράτους24b-24d Νέα Μορφή
Πλάτων, Απολογία Σωκράτους 35 c-d Νέα ΜορφήΠλάτων, Απολογία Σωκράτους 35 c-d Νέα Μορφή
Πλάτων, Ίων 533c–535a Νέα ΜορφήΠλάτων, Ίων 533c–535a Νέα Μορφή
Πλάτων, Συμπόσιον 202d8-203b Νέα ΜορφήΠλάτων, Συμπόσιον 202d8-203b Νέα Μορφή
Θουκυδίδης 5.112.1Θουκυδίδης 5.112.1
Δημοσθένους, Κατά Στεφάνου Α' 1-2Δημοσθένους, Κατά Στεφάνου Α' 1-2
Αισχίνου, Κατά Κτησιφώντος 169-170 Αισχίνου, Κατά Κτησιφώντος 169-170
Λυσίου, Κατά Ερατοσθένους 34-35 Λυσίου, Κατά Ερατοσθένους 34-35
Πλάτων, Μενέξενος 247b-248c Πλάτων, Μενέξενος 247b-248c

Για ολοκληρωμένη προετοιμασία για τις Πανελλαδικές εξετάσεις δείτε το υλικό μας για το Γνωστό Κείμενο στους παρακάτω πίνακες: 

Πλάτωνος Πρωταγόρας 

Πρωταγόρας Ενότητα 1

Πρωταγόρας Ενότητα 2
Πρωταγόρας Ενότητα 3
Πρωταγόρας Ενότητα 4
Πρωταγόρας Ενότητα 5
Πρωταγόρας Ενότητα 6
Πρωταγόρας Ενότητα 7

Πλάτωνος Πολιτεία

Πολιτεία Ενότητα 11Πολιτεία Ενότητα 12Πολιτεία Ενότητα 13

Αριστοτέλους Ηθικά Νικομάχεια

Ηθικά Νικομάχεια Ενότητα 1Ηθικά Νικομάχεια Ενότητα 2
Ηθικά Νικομάχεια Ενότητα 3Ηθικά Νικομάχεια Ενότητα 4
Ηθικά Νικομάχεια Ενότητα 5Ηθικά Νικομάχεια Ενότητα 6
Ηθικά Νικομάχεια Ενότητα 7Ηθικά Νικομάχεια Ενότητα 8
Ηθικά Νικομάχεια Ενότητα 9Ηθικά Νικομάχεια Ενότητα 10

Αριστοτέλους Πολιτικά

Πολιτικά Ενότητα 11Πολιτικά Ενότητα 12
Πολιτικά Ενότητα 13Πολιτικά Ενότητα 14
Πολιτικά Ενότητα 15Πολιτικά Ενότητα 16
Πολιτικά Ενότητα 17Πολιτικά Ενότητα 18
Πολιτικά Ενότητα 19Πολιτικά Ενότητα 20

Η ομάδα του filologika.gr


Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.