Ξενοφώντος Ἱέρων, VII, 3-5 Απαντήσεις (Νέα Μορφή Εξέτασης)
Για να μεταφερθείτε σε κάποια άλλη ενότητα των Αρχαίων Ελληνικών Προσανατολισμού της Γ’ Λυκείου επιλέξτε την αντίστοιχη σελίδα από το παρακάτω μενού:
ΑΓΝΩΣΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ – ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
Ξενοφώντος Ἱέρων VII 3-5
Μετάφραση
Και μου φαίνεται, Ιέρων, ότι ως προς αυτό διαφέρει ο άνθρωπος από τα άλλα ζώα, ότι δηλαδή έχει την επιθυμία της τιμής. Επειδή με την τροφή τουλάχιστον και με το ποτό και με τον ύπνο και με τις σαρκικές απολαύσεις φαίνεται ότι ευχαριστιούνται όμοια όλα τα ζώα. Αλλά η αγάπη για την τιμή ούτε μέσα στα άλογα ζώα γεννιέται ούτε σ’ όλους γενικά τους ανθρώπους.
Ερώτηση Κατανόησης
Ο ποιητής Σιμωνίδης από την αρχή της επιχειρηματολογίας του τονίζει ότι ο άνθρωπος ως έλλογο ον, διαφέρει από τα άλλα άλογα ζώα. Αυτό συμβαίνει γιατί μόνο σε αυτόν γεννιέται η αγάπη για την τιμή και τον έπαινο («τῷ τιμῆς ὀρέγεσθαι», «οἷς δ’ ἄν ἐμφύῃ τιμῆς τε καί ἐπαίνου ἔρως») σε αντίθεση με τα άλογα ζώα που ενδιαφέρονται μόνο για σαρκικές απολαύσεις.(« ἐπεὶ σιτίοις γε καὶ ποτοῖς καὶ ὕπνοις καὶ ἀφροδισίοις πάντα ὁμοίως ἥδεσθαι ἔοικε τὰ ζῷα·»). Όποιοι λοιπόν άνθρωποι -γιατί δεν είναι χαρακτηριστικό όλων γενικά των ανθρώπων- επιθυμούν την τιμή, δε συγκαταλέγονται μόνο στο ανθρώπινο γένος αλλά θεωρούνται πραγματικοί άνδρες και διαφέρουν από τα χορτοφάγα ζώα. («οὗτοί εἰσιν ἤδη οἱ πλεῖστον μὲν τῶν βοσκημάτων διαφέροντες, ἄνδρες δὲ καὶ οὐκέτι ἄνθρωποι μόνον νομιζόμενοι.»)
Γραμματικές Παρατηρήσεις
- α. ἀνήρ: τῷ ἀνδρί, ὦ ἄνερ, τοῖς ἀνδράσι// ἔρως: τῷ ἔρωτι, ὦ ἔρως, τοῖς ἔρωσι
(Άλλα τριτόκλιτα ουσιαστικά του αποσπάσματος είναι το «Ἱέρων» και το «βοσκημάτων»)
β. οὐδεμία: επιμεριστική αντωνυμία
οὐδένες | |
οὐδένων | |
οὐδέσι(ν) | |
οὐδένας |
γ.
διαφέρειν: διοίσεις (β΄ εν. ορ. μελ), διενέγκωσι(ν) (γ΄ πληθ. υποτ.αορ.)
νομιζόμενοι: νομιεῖ/ -ῇ (β΄ εν. ορ. μελ), νομίσωνται (γ΄ πληθ. υποτ.αορ.)
ὑπομένειν: ὑπομενεῖς (β΄ εν. ορ. μελ), ὑπομείνωσι(ν) (γ΄ πληθ. υποτ.αορ.)
Συντακτικές Παρατηρήσεις
4.α. ἃ φέρετε ἐν τῇ τυραννίδι: δευτερεύουσα αναφορική προσδιοριστική πρόταση στο «ταῦτα». Συντακτικά λειτουργεί ως επεξήγηση στο «ταῦτα».
ἐπείπερ τιμᾶσθε διαφερόντως τῶν ἄλλων ἀνθρώπων: δευτερεύουσα επιρρηματική αιτιολογική πρόταση. Συντακτικά λειτουργεί ως επιρρηματικός προσδιορισμός της αιτίας στο απαρέμφατο «ὑπομένειν».
β. ἢ ἡ περὶ τὰς τιμὰς εὐφροσύνη: β΄ όρος σύγκρισης
α΄όρος: οὐδεμία ἀνθρωπίνη ἡδονὴ
β΄ όρος: ἢ ἡ εὐφροσύνη
Άλλος τρόπος εκφοράς: τῆς περί τάς τιμάς εὐφροσύνης (γενική συγκριτική)
γ. καί…καί…καί… : συμπλεκτικοί σύνδεσμοι. Συνδέουν τους όρους «ποτοῖς», «ὕπνοις» και «ἀφροδισίοις».
οὔτ’… οὔτ᾿…: συμπλεκτικοί σύνδεσμοι. Συνδέουν τους όρους «ἐν τοῖς ἀλόγοις ζῴοις» και «ἐν ἅπασιν ἀνθρώποις».
τε… και: συμπλεκτικοί σύνδεσμοι. Συνδέουν τους όρους «τιμῆς» και «ἐπαίνου»
μέν… δε: αντιθετικοί σύνδεσμοι. Συνδέουν τις μετοχές «οἱ διαφέροντες» και «νομιζόμενοι»
Για να μεταβείτε σε κάποιο άλλο Άγνωστο Κείμενο ή για να δείτε τις Απαντήσεις στο υπάρχον επιλέξτε τον κατάλληλο σύνδεσμο από τον παρακάτω πίνακα:
Για ολοκληρωμένη προετοιμασία για τις Πανελλαδικές εξετάσεις δείτε το υλικό μας για το Γνωστό Κείμενο στους παρακάτω πίνακες:
Πλάτωνος Πρωταγόρας
Πρωταγόρας Ενότητα 1 | Πρωταγόρας Ενότητα 2 |
Πρωταγόρας Ενότητα 3 | Πρωταγόρας Ενότητα 4 |
Πρωταγόρας Ενότητα 5 | Πρωταγόρας Ενότητα 6 |
Πρωταγόρας Ενότητα 7 |
Πλάτωνος Πολιτεία
Πολιτεία Ενότητα 11 | Πολιτεία Ενότητα 12 | Πολιτεία Ενότητα 13 |
---|
Αριστοτέλους Ηθικά Νικομάχεια
Αριστοτέλους Πολιτικά
Πολιτικά Ενότητα 11 | Πολιτικά Ενότητα 12 |
Πολιτικά Ενότητα 13 | Πολιτικά Ενότητα 14 |
Πολιτικά Ενότητα 15 | Πολιτικά Ενότητα 16 |
Πολιτικά Ενότητα 17 | Πολιτικά Ενότητα 18 |
Πολιτικά Ενότητα 19 | Πολιτικά Ενότητα 20 |
Το Άγνωστο Κείμενο με τις παρατηρήσεις που το συνοδεύουν, καθώς και τις απαντήσεις, προετοίμασε η συνάδελφος Γεωργία Μωραΐτη, η οποία στη συνέχεια το παραχώρησε στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.
Την ευχαριστούμε από καρδιάς και της ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική της ζωή.
Η ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.