Ξενοφών, Λακεδαιμονίων Πολιτεία 14, 1-5 Άγνωστο Κείμενο (Νέα Μορφή Εξέτασης)
Για να μεταφερθείτε σε κάποια άλλη ενότητα των Αρχαίων Ελληνικών Προσανατολισμού της Γ’ Λυκείου επιλέξτε την αντίστοιχη σελίδα από το παρακάτω μενού:
ΑΓΝΩΣΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ
Ξενοφών, Λακεδαιμονίων Πολιτεία 14, 1-5
Ιστορικό ή διδακτικό έργο;
Στα διδακτικά του έργα εντάσσονται η Λακεδαιμονίων Πολιτεία, οι Πόροι ή περί προσόδων, ο Ιππαρχικός λόγος, το Περί ιππικής, ο Κυνηγετικός και πιθανόν η Αθηναίων Πολιτεία. Η Λακεδαιμονίων Πολιτεία είναι έργο του Ξενοφώντα που αναφέρεται στη μορφή του πολιτεύματος και στον τρόπο ζωής των Σπαρτιατών, όπως η αγωγή των παιδιών και εφήβων, τα συσσίτια, η θέση της γυναίκας και των γερόντων, πριν και μετά τον 4οαι. π.Χ. (Lesky, 1996).
Εισαγωγή
Στο απόσπασμα αυτό ο Ξενοφών, αρχικά εκφράζει τον θαυμασμό του για τον Λυκούργο, τον νομοθέτη, και έπειτα αναφέρεται στη νομοθεσία σχετικά με τη τεκνοποίηση, την ανατροφή των παιδιών και τις σχέσεις συζύγων με αυστηρό τρόπο. Ο πλούτος όπως και η κακή διαγωγή θεωρούνταν κάτι το απαγορευτικό, ενώ στους μεγαλύτερους αποδιδόταν πολύς σεβασμός. Στη συνέχεια, όμως, τα ήθη των Σπαρτιατών άλλαξαν, με αποτέλεσμα να εκλείψει ο σεβασμός, και να υπάρχει ροπή προς τον πλουτισμό. Αυτό συνέβη, επειδή η νομοθεσία του Λυκούργου είχε αρχίσει να ατονεί.
Αδίδακτο Κείμενο
Εἰ δέ τίς με ἔροιτο εἰ καὶ νῦν ἔτι μοι δοκοῦσιν οἱ Λυκούργου νόμοι ἀκίνητοι διαμένειν, τοῦτο μὰ Δία οὐκ ἂν ἔτι θρασέως εἴποιμι. οἶδα γὰρ πρότερον μὲν Λακεδαιμονίους αἱρουμένους οἴκοι τὰ μέτρια ἔχοντας ἀλλήλοις συνεῖναι μᾶλλον ἢ ἁρμόζοντας ἐν ταῖς πόλεσι καὶ κολακευομένους διαφθείρεσθαι. καὶ πρόσθεν μὲν οἶδα αὐτοὺς φοβουμένους χρυσίον ἔχοντας φαίνεσθαι: νῦν δ’ ἔστιν οὓς καὶ καλλωπιζομένους ἐπὶ τῷ κεκτῆσθαι. ἐπίσταμαι δὲ καὶ πρόσθεν τούτου ἕνεκα ξενηλασίας γιγνομένας καὶ ἀποδημεῖν οὐκ ἐξόν, ὅπως μὴ ῥᾳδιουργίας οἱ πολῖται ἀπὸ τῶν ξένων ἐμπίμπλαιντο· νῦν δ’ ἐπίσταμαι τοὺς δοκοῦντας πρώτους εἶναι ἐσπουδακότας ὡς μηδέποτε παύωνται ἁρμόζοντες ἐπὶ ξένης. καὶ ἦν μὲν ὅτε ἐπεμελοῦντο ὅπως ἄξιοι εἶεν ἡγεῖσθαι· νῦν δὲ πολὺ μᾶλλον πραγματεύονται ὅπως ἄρξουσιν ἢ ὅπως ἄξιοι τούτων ἔσονται.
Λεξιλόγιο
- ἀκίνητοι: σταθεροί
- διαμένω: διατηρούμαι
- σύνειμί τινι: (= είμαι μαζί με κπ) στην πατρίδα
- ἁρμόζω: είμαι στρατιωτικός διοικητής (π.βλ. αρμοστής)
- ἔστιν οὓς: μερικούς
- ξενηλασία: απομάκρυνση ξένων
- ἐμπίμπλαμαι + γενική: ~ ῥᾳδιουργίας: παρασύρομαι σε εύκολη ζωή
- τά μέτρια: τα λίγα αγαθά
Παρατηρήσεις
i. Να μεταφραστεί στα Νέα Ελληνικά η περίοδος «οἶδα γὰρ πρότερον… ἀπὸ τῶν ξένων ἐμπίμπλαιντο·».
Μονάδες 10
ii. Ποιες αξίες και νόμοι εγκαταλείπονται και παραβιάζονται από τους σύγχρονους Σπαρτιάτες;
Μονάδες 10
iii. α. Να βρείτε τρεις αντωνυμίες διαφορετικού είδους και να τις αναγνωρίσετε γραμματικά.
β. Να εντοπίσετε τις μετοχές του αποσπάσματος «οἶδα γὰρ πρότερον… ἀπὸ τῶν ξένων ἐμπίμπλαιντο·» που σχηματίζουν αόριστο β’ και να τις μεταφέρετε στον αντίστοιχο χρόνο διατηρώντας την πτώση, το γένος και τον αριθμό.
Μονάδες 10
iv. α. Nα εντοπίσετε στο απόσπασμα «Εἰ δέ τίς με ἔροιτο… ἁρμόζοντες ἐπὶ ξένης.» έως τρεις μετοχές διαφορετικού είδους και να τις χαρακτηρίσετε συντακτικά.
β. «οἶδα γὰρ πρότερον μὲν Λακεδαιμονίους αἱρουμένους οἴκοι τὰ μέτρια ἔχοντας ἀλλήλοις συνεῖναι» Να αναλύσετε την υπογραμμισμένη μετοχή σε δευτερεύουσα πρόταση.
Μονάδες 10
Για να μεταβείτε σε κάποιο άλλο Άγνωστο Κείμενο ή για να δείτε τις Απαντήσεις στο υπάρχον επιλέξτε τον κατάλληλο σύνδεσμο από τον παρακάτω πίνακα:
Για ολοκληρωμένη προετοιμασία για τις Πανελλαδικές εξετάσεις δείτε το υλικό μας για το Γνωστό Κείμενο στους παρακάτω πίνακες:
Πλάτωνος Πρωταγόρας
Πρωταγόρας Ενότητα 1 | Πρωταγόρας Ενότητα 2 |
Πρωταγόρας Ενότητα 3 | Πρωταγόρας Ενότητα 4 |
Πρωταγόρας Ενότητα 5 | Πρωταγόρας Ενότητα 6 |
Πρωταγόρας Ενότητα 7 |
Πλάτωνος Πολιτεία
Πολιτεία Ενότητα 11 | Πολιτεία Ενότητα 12 | Πολιτεία Ενότητα 13 |
---|
Αριστοτέλους Ηθικά Νικομάχεια
Αριστοτέλους Πολιτικά
Πολιτικά Ενότητα 11 | Πολιτικά Ενότητα 12 |
Πολιτικά Ενότητα 13 | Πολιτικά Ενότητα 14 |
Πολιτικά Ενότητα 15 | Πολιτικά Ενότητα 16 |
Πολιτικά Ενότητα 17 | Πολιτικά Ενότητα 18 |
Πολιτικά Ενότητα 19 | Πολιτικά Ενότητα 20 |
Το Άγνωστο Κείμενο με τις παρατηρήσεις που το συνοδεύουν, καθώς και τις απαντήσεις, προετοίμασε η συνάδελφος Κατερίνα Παπαναστασίου, η οποία στη συνέχεια το παραχώρησε στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.
Την ευχαριστούμε από καρδιάς και της ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική της ζωή.
Η ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.