ΑΓΝΩΣΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ – ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
Ξενοφών, Κύρου Παιδεία [1.2.6.-1.2.7]
Μετάφραση
Τα παιδιά φοιτώντας στο σχολείο περνούν τη ζωή τους μαθαίνοντας τη δικαιοσύνη. και λένε πως γι’ αυτό έρχονται στο σχολείο, όπως ακριβώς και σε μας για να μάθουν γράμματα. Και οι επιμελητές τούς περνούν το μεγαλύτερο μέρος της ημέρας δικάζοντάς τους (αποφασίζοντας γι’ αυτούς). Γιατί συμβαίνουν και μεταξύ των παιδιών, όπως ακριβώς και μεταξύ των αντρών, αδικήματα και για κλοπή και γι’ αρπαγή και για βία και για εξαπάτηση και για δυσφήμιση, και άλλα τέτοια όπως είναι φυσικό. Όσους αντιληφθούν ένοχους σε κάτι απ’ αυτά τους τιμωρούν.
Ερώτηση Κατανόησης
Οι Πέρσες θεωρούν ότι η αχαριστία ευθύνεται ως επί το πλείστον για τις κακές πράξεις στις οποίες συχνά προβαίνουν οι άνθρωποι. Κατά συνέπεια εκδικάζουν ακόμη κι υποθέσεις, για τις οποίες οι άνθρωποι σπανίως καταφεύγουν στη δικαιοσύνη, δηλαδή υποθέσεις που σχετίζονται με την αχαριστία. Επιπρόσθετα τιμωρούν αυστηρά όποιον έχει τη δυνατότητα να ανταποδώσει την ευεργεσία που δέχτηκε στο παρελθόν, αλλά δεν το πράττει. Αυτή η πρακτική απορρέει από την πεποίθηση ότι ο αχάριστος θα παραμελούσε εντελώς τους θεούς, τους γονείς, την πατρίδα και τους φίλους του, καθώς η αναισχυντία είναι το επακόλουθο της αχαριστίας.
Γραμματικές Παρατηρήσεις
3α) φοίτα, γνῶθι
β) μάλα, μᾶλλον / ὀλίγον, ἧττον/ ἰσχυρότερον, ἰσχυρότατα
γ) παδί, γράμματι, ἄρχοντι, ἀνδρί, ἐγκλήματι
δ) διήγαγον, εἰπον, ἐκόλασαν, ἔδοξε
Όσον αφορά τη διαφορά στο νόημα γίνεται αντιληπτό ότι με τη χρήση του αορίστου σε έγκλιση οριστική (όπως εδώ), δηλώνεται ότι κάτι συνέβη στο παρελθόν. Πιο συγκεκριμένα τα γεγονότα παρουσιάζονται συνοπτικά (μη εξακολουθητικό ποιον ενέργειας).
Συντακτικές Παρατηρήσεις
4 α)
- Υποκ. απαρεμφάτου: τοὺς ἀχαρίστουςà ετεροπροσωπία (Υ.Ρ.: οἱ ἄρχοντες)
- Υποκ. μετοχής: οἱ παῖδες àσυνημμένη
β)
- μανθάνοντες: επιρρηματική τροπική μετοχή που χρησιμεύει ως επιρρηματικός προσδιορισμός του τρόπου στο ρήμα διάγουσι.
- αὐτῶν: γενική κτητική ή αντικειμενική στο ἄρχοντες
- ἀδίκως: επιρρηματικός προσδιορισμός του τρόπου στη μτχ ἐγκαλοῦντα.
- περὶ θεοὺς: εμπρόθετος προσδιορισμός της αναφοράς στο απρμφ ἔχειν.
Για να μεταβείτε σε κάποιο άλλο Άγνωστο Κείμενο ή για να δείτε τις Απαντήσεις στο υπάρχον επιλέξτε τον κατάλληλο σύνδεσμο από τον παρακάτω πίνακα:
Για ολοκληρωμένη προετοιμασία για τις Πανελλαδικές εξετάσεις δείτε το υλικό μας για το Γνωστό Κείμενο στους παρακάτω πίνακες:
Πλάτωνος Πρωταγόρας
Πρωταγόρας Ενότητα 1 | Πρωταγόρας Ενότητα 2 |
Πρωταγόρας Ενότητα 3 | Πρωταγόρας Ενότητα 4 |
Πρωταγόρας Ενότητα 5 | Πρωταγόρας Ενότητα 6 |
Πρωταγόρας Ενότητα 7 |
Πλάτωνος Πολιτεία
Πολιτεία Ενότητα 11 | Πολιτεία Ενότητα 12 | Πολιτεία Ενότητα 13 |
Αριστοτέλους Ηθικά Νικομάχεια
Αριστοτέλους Πολιτικά
Πολιτικά Ενότητα 11 | Πολιτικά Ενότητα 12 |
Πολιτικά Ενότητα 13 | Πολιτικά Ενότητα 14 |
Πολιτικά Ενότητα 15 | Πολιτικά Ενότητα 16 |
Πολιτικά Ενότητα 17 | Πολιτικά Ενότητα 18 |
Πολιτικά Ενότητα 19 | Πολιτικά Ενότητα 20 |
Το Άγνωστο Κείμενο με τις παρατηρήσεις που το συνοδεύουν, καθώς και τις απαντήσεις, προετοίμασε η εκλεκτή συνάδελφος Ελένη Σαββίδου, η οποία στη συνέχεια το παραχώρησε στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.
Την ευχαριστούμε από καρδιάς και της ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική της ζωή.
Η ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.