Θουκυδίδης, Ιστορία 1, 80: Άγνωστο Κείμενο (Νέα Μορφή Εξέτασης)
Για να μεταφερθείτε σε κάποια άλλη ενότητα των Αρχαίων Ελληνικών Προσανατολισμού της Γ’ Λυκείου επιλέξτε την αντίστοιχη σελίδα από το παρακάτω μενού:
ΑΓΝΩΣΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ
Θουκυδίδης, Ἱστορία 1, 80
Εισαγωγή
Ο βασιλιάς Αρχίδαμος της Σπάρτης εκθέτει τους προβληματισμούς του για τον ενδεχόμενο πόλεμο Αθηναίων και Πελοποννησίων.
Αδίδακτο Κείμενο
Καὶ αὐτὸς πολλῶν ἤδη πολέμων ἔμπειρός εἰμι, ὦ Λακεδαιμόνιοι, καὶ ὑμῶν τοὺς ἐν τῇ αὐτῇ ἡλικίᾳ ὁρῶ, ὥστε μήτε ἀπειρίᾳ ἐπιθυμῆσαί τινα τοῦ ἔργου, ὅπερ ἂν οἱ πολλοὶ πάθοιεν, μήτε ἀγαθὸν καὶ ἀσφαλὲς νομίσαντα. Εὕροιτε δ᾽ ἂν τόνδε περὶ οὗ νῦν βουλεύεσθε οὐκ ἂν ἐλάχιστον γενόμενον, εἰ σωφρόνως τις αὐτὸν ἐκλογίζοιτο. Πρὸς μὲν γὰρ Πελοποννησίους καὶ τοὺς ἀστυγείτονας παρόμοιος ἡμῶν ἡ ἀλκή, καὶ διὰ ταχέων οἷόν τε ἐφ᾽ ἕκαστα ἐλθεῖν· πρὸς δὲ ἄνδρας οἳ γῆν τε ἑκὰς ἔχουσι καὶ προσέτι θαλάσσης ἐμπειρότατοί εἰσι καὶ τοῖς ἄλλοις ἅπασιν ἄριστα ἐξήρτυνται, πλούτῳ τε ἰδίῳ καὶ δημοσίῳ καὶ ναυσὶ καὶ ἵπποις καὶ ὅπλοις καὶ ὄχλῳ ὅσος οὐκ ἐν ἄλλῳ ἑνί γε χωρίῳ Ἑλληνικῷ ἐστίν, ἔτι δὲ καὶ ξυμμάχους πολλοὺς φόρου ὑποτελεῖς ἔχουσι, πῶς χρὴ πρὸς τούτους ῥᾳδίως πόλεμον ἄρασθαι καὶ τίνι πιστεύσαντας ἀπαρασκεύους ἐπειχθῆναι;
Λεξιλόγιο
ἀλκή: δύναμη
ἑκὰς: μακριά
Παρατηρήσεις
1. Να αποδώσετε σε δόκιμο νεοελληνικό λόγο το απόσπασμα «Καὶ αὐτὸς πολλῶν ἤδη πολέμων…νομίσαντα».
Μονάδες 10
2. Για ποιους λόγους θεωρείται η κήρυξη του πόλεμου επίφοβη;
Μονάδες 10
3. α. «ὥστε μήτε ἀπειρίᾳ ἐπιθυμῆσαί τινα τοῦ ἔργου»: να μεταφέρετε όλους τους κλιτούς τύπους στον άλλο αριθμό.
Μονάδες 4
3β. «Πρὸς μὲν γὰρ Πελοποννησίους…ἐξήρτυνται»: να εντοπίσετε δύο διπλόθεμα ουσιαστικά και να τα μεταφέρετε στην κλητική ενικού.
Μονάδες 2
3γ. «Εὕροιτε δ᾽ ἂν…γενόμενον»: να κάνετε τις απαραίτητες αλλαγές έτσι ώστε όλοι οι ρηματικοί τύποι να δηλώνουν κάτι που έγινε στο παρελθόν και εξακολουθεί να υπάρχει συντελεσμένο στο παρόν.
Μονάδες 4
4α. «ὅπερ ἂν οἱ πολλοὶ πάθοιεν»: να εξετάσετε τη λειτουργία του ἂν στο απόσπασμα.
Μονάδες 2
4β. «Εὕροιτε δ᾽ ἂν τόνδε»: να μετασχηματίσετε την πρόταση έτσι ώστε να δίνεται έμφαση στην ενέργεια του ρήματος.
Μονάδες 3
4γ. «ὅσος οὐκ ἐν ἄλλῳ ἑνί γε χωρίῳ Ἑλληνικῷ ἐστίν»:
i) Να προσδιορίσετε τη συντακτική λειτουργία του όρου ἄλλῳ. Τι θα άλλαζε νοηματικά αν παραλειπόταν;
Μονάδες 2
ii) Να αναγνωρίσετε τον συντακτικό ρόλο και την εκφορά της δευτερεύουσας πρότασης. Να κάνετε τις αναγκαίες αλλαγές ώστε να δηλώνει το αντίθετο του πραγματικού.
Μονάδες 3
Για να δείτε τις απαντήσεις στο αντίστοιχο κριτήριο αξιολόγησης επιλέξτε τον παρακάτω σύνδεσμο:
Θουκυδίδης Ιστορία 1 80: Άγνωστο Κείμενο (Νέα Μορφή Εξέτασης)-Απαντήσεις
Για να μεταβείτε σε κάποιο άλλο Άγνωστο Κείμενο ή για να δείτε τις Απαντήσεις στο υπάρχον επιλέξτε τον κατάλληλο σύνδεσμο από τον παρακάτω πίνακα:
Για ολοκληρωμένη προετοιμασία για τις Πανελλαδικές εξετάσεις δείτε το υλικό μας για το Γνωστό Κείμενο στους παρακάτω πίνακες:
Πλάτωνος Πρωταγόρας
Πρωταγόρας Ενότητα 1 | Πρωταγόρας Ενότητα 2 |
Πρωταγόρας Ενότητα 3 | Πρωταγόρας Ενότητα 4 |
Πρωταγόρας Ενότητα 5 | Πρωταγόρας Ενότητα 6 |
Πρωταγόρας Ενότητα 7 |
Πλάτωνος Πολιτεία
Πολιτεία Ενότητα 11 | Πολιτεία Ενότητα 12 | Πολιτεία Ενότητα 13 |
Αριστοτέλους Ηθικά Νικομάχεια
Αριστοτέλους Πολιτικά
Πολιτικά Ενότητα 11 | Πολιτικά Ενότητα 12 |
Πολιτικά Ενότητα 13 | Πολιτικά Ενότητα 14 |
Πολιτικά Ενότητα 15 | Πολιτικά Ενότητα 16 |
Πολιτικά Ενότητα 17 | Πολιτικά Ενότητα 18 |
Πολιτικά Ενότητα 19 | Πολιτικά Ενότητα 20 |
Το Άγνωστο Κείμενο με τις παρατηρήσεις που το συνοδεύουν, καθώς και τις απαντήσεις, προετοίμασε ο συνάδελφος Κυριάκος Ζαχαράκης, ο οποίος στη συνέχεια το παραχώρησε στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.
Τον ευχαριστούμε από καρδιάς και του ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική του ζωή.
Η ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.