Πλάτωνος, Συμπόσιον 202d8-203b Απαντήσεις (Νέα Μορφή Εξέτασης)
Για να μεταφερθείτε σε κάποια άλλη ενότητα των Αρχαίων Ελληνικών Προσανατολισμού της Γ’ Λυκείου επιλέξτε την αντίστοιχη σελίδα από το παρακάτω μενού:
ΑΓΝΩΣΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ – ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
Πλάτωνος Συμπόσιον 202d8-203
Μετάφραση
Ο θεός δεν έρχεται σε επαφή με τον άνθρωπο. Με τη μεσολάβηση αυτού του δαίμονα υπάρχει οποιαδήποτε επικοινωνία και συνομιλία των θεών με τους ανθρώπους και όσο είναι ξάγρυπνοι και όταν κοιμούνται. Όποιος είναι γνώστης αυτών των πραγμάτων είναι άνδρας δαιμόνιος, όποιος γνωρίζει μόνο άλλα πράγματα είτε πρόκειται για το χώρο της επιστήμης είτε των χειρονακτικών εργασιών, αυτός είναι χυδαίος. Τέτοιοι, λοιπόν, δαίμονες υπάρχουν πολλοί και πολλών ειδών. Ένας από αυτούς είναι και ο Έρωτας.
Ερώτηση Κατανόησης
Στο απόσπασμα αυτό του πλατωνικού έργου η Διοτίμα αμφισβητεί την κοινή αντίληψη για τον Έρωτα. Πιστεύει λοιπόν πως αυτός δεν είναι θεός, αλλά βρίσκεται μεταξύ θεού και θνητού, είναι δηλαδή «μέγας δαίμων».
Ως εκ τούτου ιδιαίτερη ικανότητά του είναι να βρίσκεται μεταξύ ανθρώπων και θεών και να συμπληρώνει το κενό, ώστε το σύμπαν ν’ αποτελεί ένα αδιάσπαστο σύνολο. Έργο του Έρωτα λοιπόν είναι να μεταφέρει στους θεούς όσα προέρχονται από τους ανθρώπους, όπως τις δεήσεις και τις θυσίες και στους ανθρώπους όσα προέρχονται από τους θεούς, όπως τις εντολές και τις ανταποδόσεις.
Υπό το πρίσμα αυτό ο συγκεκριμένος δαίμων διαδραματίζει διαμεσολαβητικό ρόλο κι αποτελεί μια γέφυρα επικοινωνίας και συνομιλίας μεταξύ ανθρώπων και θεών.
Γραμματικές Παρατηρήσεις
3 α) δοτική ενικού: τῷ Ἔρωτι/τῷ δαίμονι/τῷ Σωκράτει/τῇ δυνάμει
δοτική πληθ.: τοῖς Ἔρωσι/τοῖς δαίμοσι/τοῖς Σωκράταις*/ταῖς δυνάμεσι
*Ο πληθυντικός χρησιμοποιείται για άτομα που έχουν τα ίδια χαρακτηριστικά με τον Σωκράτη.
β) ὀλίγον – ἧττον – ἥκιστα
μέγαν – μείζονα/μείζω – μέγιστον
γ) απαρέμφατο Ενεστώτα: συμπληροῦν/χωρεῖν/μείγνυσθαι/φάναι
απαρέμφατο Αορίστου: συμπληρῶσαι/χωρῆσαι/μείξασθαι/φῆσαι
Συντακτικές Παρατηρήσεις
4.α) Δευτερεύουσα επιρρηματική συμπερασματική πρόταση.
Εκφέρεται με απαρέμφατο, γιατί δηλώνει επιδιωκόμενο αποτέλεσμα.
Άλλοι τρόποι εκφοράς: Οριστική (ξυνδέδεται)
Δυνητική Οριστική (ἄν ξυνδέδεται)
Δυνητική Ευκτική (ἄν ξυνδεδεμένον εἴη)
β) τῶν ἱερέων: ονοματικός ετερόπτωτος προσδιορισμός ως γενική κτητική στο ουσιαστικό «τέχνη».
τούτων: ονοματικός ετερόπτωτος προσδιορισμός ως γενική διαιρετική στο αριθμητικό «εἷς»
Οι ετερόπτωτοι προσδιορισμοί δηλώνουν τη σχέση μεταξύ προσδιοριζόμενου και προσδιορισμού, δίνουν στον λόγο ακρίβεια και νοηματική πληρότητα και συντελούν στην κατανόηση του κειμένου.
Χωρίς τους συγκεκριμένους προσδιορισμούς θα υπήρχε νοηματική ασάφεια και θα καθίστατο δυσχερής η κατανόηση του κειμένου.
γ) Στην 1η περίοδο του κειμένου ο συγγραφέας χρησιμοποιεί τη δυνητική ευκτική (ἄν εἴη). Είναι η έγκλιση των προτάσεων κρίσης, κύριων και δευτερευουσών. Δηλώνει το δυνατό στο παρόν και στο μέλλον. Είναι η έγκλιση της απλής σκέψης, η οποία απαλλάσσει τον λόγο από τον δογματισμό και την απολυτότητα. Εδώ ο Σωκράτης τη χρησιμοποιεί για την παρουσίαση της κοινής απ’ όλους άποψης σχετικά με τον Έρωτα. Στις υπόλοιπες προτάσεις χρησιμοποιεί την οριστική, γιατί θέλει να παρουσιάσει το περιεχόμενό τους ως πραγματικό. Αν μάλιστα ληφθεί υπόψη ότι στις προτάσεις αυτές εκφράζονται οι προσωπικές απόψεις της Διοτίμας η οποία επιχειρηματολογεί για τη φύση του Έρωτα, καθίσταται σαφής ο πρόθεση του Πλάτωνα να παρουσιάσει τις απόψεις αυτές με βεβαιότητα.
Στο κείμενο κυρίαρχος ρηματικός τύπος είναι ο Ενεστώτας (ἐστί, συμπληροῖ, χωρεῖ, μείγνυται, εἰσίν). Με τη χρήση του χρόνου αυτού δηλώνονται πράξεις που διαρκούν στον χρόνο.
Για να μεταβείτε σε κάποιο άλλο Άγνωστο Κείμενο ή για να δείτε τις Απαντήσεις στο υπάρχον επιλέξτε τον κατάλληλο σύνδεσμο από τον παρακάτω πίνακα:
Για ολοκληρωμένη προετοιμασία για τις Πανελλαδικές εξετάσεις δείτε το υλικό μας για το Γνωστό Κείμενο στους παρακάτω πίνακες:
Πλάτωνος Πρωταγόρας
Πρωταγόρας Ενότητα 1 | Πρωταγόρας Ενότητα 2 |
Πρωταγόρας Ενότητα 3 | Πρωταγόρας Ενότητα 4 |
Πρωταγόρας Ενότητα 5 | Πρωταγόρας Ενότητα 6 |
Πρωταγόρας Ενότητα 7 |
Πλάτωνος Πολιτεία
Πολιτεία Ενότητα 11 | Πολιτεία Ενότητα 12 | Πολιτεία Ενότητα 13 |
---|
Αριστοτέλους Ηθικά Νικομάχεια
Αριστοτέλους Πολιτικά
Πολιτικά Ενότητα 11 | Πολιτικά Ενότητα 12 |
Πολιτικά Ενότητα 13 | Πολιτικά Ενότητα 14 |
Πολιτικά Ενότητα 15 | Πολιτικά Ενότητα 16 |
Πολιτικά Ενότητα 17 | Πολιτικά Ενότητα 18 |
Πολιτικά Ενότητα 19 | Πολιτικά Ενότητα 20 |
Το Άγνωστο Κείμενο με τις παρατηρήσεις που το συνοδεύουν, καθώς και τις απαντήσεις, προετοίμασε η συνάδελφος Γεωργία Μωραΐτη, η οποία στη συνέχεια το παραχώρησε στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.
Την ευχαριστούμε από καρδιάς και της ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική της ζωή.
Η ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.