
Πλάτων, Θεαίτητος 170a-170d Άγνωστο Κείμενο (Νέα Μορφή Εξέτασης)
Για να μεταφερθείτε σε κάποια άλλη ενότητα των Αρχαίων Ελληνικών Προσανατολισμού της Γ’ Λυκείου επιλέξτε την αντίστοιχη σελίδα από το παρακάτω μενού:
ΑΓΝΩΣΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ
Πλάτων, Θεαίτητος 170a-170d
(J. Burnet, εκδ. 1900 –07. Platonis opera. Ι–V. Οξφόρδη: Clarendon Press. Ανατ. 1967–68.)
Εισαγωγή
Σ΄ αυτόν τον διάλογο του Πλάτωνα, (368 – 367 π.Χ.,) παρουσιάζεται ο Σωκράτης να εξετάζει τον ορισμό της γνώσης με τη βοήθεια του Θεαίτητου (μαθηματικός της κλασικής αρχαιότητας και επιφανές μέλος της Ακαδημίας του Πλάτωνα) και με τη συνδρομή του Θεόδωρου του Κυρηναίου, ο οποίος εκτός από τα μαθηματικά ασχολήθηκε με τη φιλοσοφία, την αστρονομία και τη μουσική. Ο Σωκράτης θεωρεί ότι οι ίδιοι οι άνθρωποι που πιστεύουν ότι έχουν έμφυτη σοφία, παραδέχονται ότι έχουν και αμάθεια, καθώς σε κάποιους τομείς είναι ανεπαρκείς και χρειάζονται καθοδήγηση. Επομένως, το γεγονός ότι οι άνθρωποι έχουν άλλοτε αληθείς και άλλοτε ψευδείς γνώμες και δεν είναι το ίδιο σοφοί, αναιρεί την άποψη του Πρωταγόρα ότι ο κάθε άνθρωπος είναι το μέτρο για όλα τα πράγματα («πάντων χρημάτων μέτρον ἄνθρωπος»).
Αδίδακτο Κείμενο
ΣΩ. Οὐκοῦν, ὦ Πρωταγόρα, καὶ ἡμεῖς ἀνθρώπου, μᾶλλον δὲ πάντων ἀνθρώπων δόξας λέγομεν, καὶ φαμὲν οὐδένα ὅντινα οὐ τὰ μὲν αὑτὸν ἡγεῖσθαι τῶν ἄλλων σοφώτερον, τὰ δὲ ἄλλους ἑαυτοῦ, καὶ ἔν γε τοῖς μεγίστοις κινδύνοις, ὅταν ἐν στρατείαις ἢ νόσοις ἢ ἐν θαλάττῃ χειμάζωνται, ὥσπερ πρὸς θεοὺς ἔχειν τοὺς ἐν ἑκάστοις ἄρχοντας, σωτῆρας σφῶν προσδοκῶντας, οὐκ ἄλλῳ τῳ διαφέροντας ἢ τῷ εἰδέναι· καὶ πάντα που μεστὰ τἀνθρώπινα ζητούντων διδασκάλους τε καὶ ἄρχοντας ἑαυτῶν τε καὶ τῶν ἄλλων ζῴων τῶν τε ἐργασιῶν, οἰομένων τε αὖ ἱκανῶν μὲν διδάσκειν, ἱκανῶν δὲ ἄρχειν εἶναι. καὶ ἐν τούτοις ἅπασι τί ἄλλο φήσομεν ἢ αὐτοὺς τοὺς ἀνθρώπους ἡγεῖσθαι σοφίαν καὶ ἀμαθίαν εἶναι παρὰ σφίσιν;
ΘΕΟ. Οὐδὲν ἄλλο.
ΣΩ. Οὐκοῦν τὴν μὲν σοφίαν ἀληθῆ διάνοιαν ἡγοῦνται, τὴν δὲ ἀμαθίαν ψευδῆ δόξαν;
ΘΕΟ. Τί μήν;
ΣΩ. Τί οὖν, ὦ Πρωταγόρα, χρησόμεθα τῷ λόγῳ; πότερον ἀληθῆ φῶμεν ἀεὶ τοὺς ἀνθρώπους δοξάζειν, ἢ τοτὲ μὲν ἀληθῆ, τοτὲ δὲ ψευδῆ; ἐξ ἀμφοτέρων γάρ που συμβαίνει μὴ ἀεὶ ἀληθῆ ἀλλ’ ἀμφότερα αὐτοὺς δοξάζειν. σκόπει γάρ, ὦ Θεόδωρε, εἰ ἐθέλοι ἄν τις τῶν ἀμφὶ Πρωταγόραν ἢ σὺ αὐτὸς διαμάχεσθαι ὡς οὐδεὶς ἡγεῖται ἕτερος ἕτερον ἀμαθῆ τε εἶναι καὶ ψευδῆ δοξάζειν.
ΘΕΟ. Ἀλλ’ ἄπιστον, ὦ Σώκρατες.
ΣΩ. Καὶ μὴν εἰς τοῦτό γε ἀνάγκης ὁ λόγος ἥκει ὁ πάντων χρημάτων μέτρον ἄνθρωπον λέγων.
Λεξιλόγιο
– χειμάζωνται: βασανίζονται, υφίστανται ταλαιπωρίες
– τ’ ἀνθρώπινα: οι ανθρώπινες κοινωνίες
– παρὰ σφίσιν: μέσα τους
Παρατηρήσεις
Γ.1. Να μεταφράσετε στη νέα ελληνική το παρακάτω απόσπασμα: «ΣΩ.: Τί οὖν, ὦ Πρωταγόρα … ψευδῆ δοξάζειν.»
Μονάδες 20
Γ.2. Σύμφωνα με το χωρίο «Οὐκοῦν, ὦ Πρωταγόρα,… σφίσιν;» να απαντήσετε στην εξής ερώτηση: Πώς αντιλαμβάνονται οι άνθρωποι τη σοφία και την αμάθεια, σύμφωνα με τον Σωκράτη;
Μονάδες 10
Γ.3.α. «εἰς τοῦτό γε ἀνάγκης ὁ λόγος ἥκει ὁ πάντων χρημάτων …», «τοὺς ἐν ἑκάστοις ἄρχοντας, σωτῆρας σφῶν προσδοκῶντας…»: Να μεταφέρετε τα ουσιαστικά των χωρίων που σας δίνονται στη δοτική πληθυντικού.
Μονάδες 5
Γ.3.β. «σκόπει γάρ, ὦ Θεόδωρε, εἰ ἐθέλοι ἄν τις τῶν ἀμφὶ Πρωταγόραν ἢ σὺ αὐτὸς διαμάχεσθαι ὡς οὐδεὶς ἡγεῖται ἕτερος ἕτερον ἀμαθῆ τε εἶναι καὶ ψευδῆ δοξάζειν.»: Να εντοπίσετε στο παραπάνω απόσπασμα δύο συνηρημένα ρήματα και να γράψετε το ίδιο πρόσωπο στην ευκτική στον χρόνο και στη φωνή που βρίσκεται το καθένα.
Μονάδες 2
Γ.3.γ. «φαμέν, εἰδέναι, διαμάχεσθαι»: Να μεταφέρετε τους παραπάνω ρηματικούς τύπους στο β’ ενικό προστακτικής στον χρόνο και στη φωνή που βρίσκεται ο καθένας.
Μονάδες 3
Γ.4.α. «πότερον ἀληθῆ φῶμεν ἀεὶ τοὺς ἀνθρώπους δοξάζειν, ἢ τοτὲ μὲν ἀληθῆ, τοτὲ δὲ ψευδῆ;»: Να δικαιολογήσετε τον τρόπο εισαγωγής και την έγκλιση εκφοράς της παραπάνω ερωτηματικής πρότασης.
Μονάδες 4
Γ.4.β. «καὶ ἐν τούτοις ἅπασι τί ἄλλο φήσομεν ἢ αὐτοὺς τοὺς ἀνθρώπους ἡγεῖσθαι σοφίαν καὶ ἀμαθίαν εἶναι παρὰ σφίσιν;»: Να εντοπίσετε τα απαρέμφατα του παραπάνω αποσπάσματος (μονάδες 2), να γράψετε το είδος και τη συντακτική λειτουργία τους (μονάδες 2) και να βρείτε το υποκείμενό τους, αιτιολογώντας την απάντησή σας (μονάδες 2).
Μονάδες 6
Για να δείτε τις απαντήσεις στο αντίστοιχο κριτήριο αξιολόγησης επιλέξτε τον παρακάτω σύνδεσμο:
Πλάτων, Θεαίτητος 170a-170d Άγνωστο Κείμενο (Νέα Μορφή Εξέτασης) – Απαντήσεις
Για να μεταβείτε σε κάποιο άλλο Άγνωστο Κείμενο ή για να δείτε τις Απαντήσεις στο υπάρχον επιλέξτε τον κατάλληλο σύνδεσμο από τον παρακάτω πίνακα:
Για ολοκληρωμένη προετοιμασία για τις Πανελλαδικές εξετάσεις δείτε το υλικό μας για το Γνωστό Κείμενο στους παρακάτω πίνακες:
Πλάτωνος Πρωταγόρας
Πρωταγόρας Ενότητα 1 | Πρωταγόρας Ενότητα 2 |
Πρωταγόρας Ενότητα 3 | Πρωταγόρας Ενότητα 4 |
Πρωταγόρας Ενότητα 5 | Πρωταγόρας Ενότητα 6 |
Πρωταγόρας Ενότητα 7 |
Πλάτωνος Πολιτεία
Πολιτεία Ενότητα 11 | Πολιτεία Ενότητα 12 | Πολιτεία Ενότητα 13 |
---|
Αριστοτέλους Ηθικά Νικομάχεια
Αριστοτέλους Πολιτικά
Πολιτικά Ενότητα 11 | Πολιτικά Ενότητα 12 |
Πολιτικά Ενότητα 13 | Πολιτικά Ενότητα 14 |
Πολιτικά Ενότητα 15 | Πολιτικά Ενότητα 16 |
Πολιτικά Ενότητα 17 | Πολιτικά Ενότητα 18 |
Πολιτικά Ενότητα 19 | Πολιτικά Ενότητα 20 |
Το Άγνωστο Κείμενο με τις παρατηρήσεις που το συνοδεύουν, καθώς και τις απαντήσεις, προετοίμασε η συνάδελφος Γιούλη Καραναστάση, η οποία στη συνέχεια το παραχώρησε στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.
Την ευχαριστούμε από καρδιάς και της ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική της ζωή.
Η ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.