Πλάτων Ίων 533c–535a Απαντήσεις (Νέα Μορφή Εξέτασης)
ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ:
Για να μεταφερθείτε σε κάποια άλλη ενότητα των Αρχαίων Ελληνικών Προσανατολισμού της Γ’ Λυκείου επιλέξτε την αντίστοιχη σελίδα από το παρακάτω μενού:
ΑΓΝΩΣΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ – ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
Πλάτων Ίων 533c–535a
Μετάφραση
Γιατί κι αυτή η πέτρα δεν τραβάει μόνο τα δαχτυλίδια τα σιδερένια, αλλά επιπλέον τους μεταβιβάζει τη δύναμη της ώστε να μπορούν κι αυτά να κάνουν ό,τι η πέτρα, να παρασύρουν δηλαδή μαζί τους άλλα δαχτυλίδια, με αποτέλεσμα μερικές φορές να σχηματίζεται ολόκληρη αρμαθιά από σιδεράκια και δαχτυλίδια πού κρέμονται το ένα από το άλλο’ κι όλα αυτά παίρνουν τη δύναμη τους από εκείνη την πέτρα. . Έτσι λοιπόν και η Μούσα χαρίζει σε ορισμένους δύναμη θεϊκή και από αυτούς τους ένθεους ανθρώπους κρέμεται έπειτα μια αρμαθιά από άλλους, που διατελούν σε κατάσταση ενθουσιασμού
Ερώτηση Κατανόησης
Ο Πλάτων δεν θεωρεί πως τα δημιουργήματα των καλλιτεχνών οφείλονται σε κάποια ιδιαίτερη τεχνική γνώση ή εξάσκηση αλλά προέρχονται από τη θεϊκή μανία. Συγκεκριμένα, θεωρεί πως οι καλλιτέχνες διακατέχονται από θεϊκή δύναμη και από αυτούς τους καλλιτέχνες παρασύρονται και άλλοι κι έτσι προκύπτει το καλλιτεχνικό αποτέλεσμα. Μάλιστα, κάνει και μια αναλογία με το «μαγνήτη» ο οποίος έλκει διάφορα σίδερα τα οποία στη συνέχεια γίνονται και αυτά μαγνήτες έλκοντας άλλα σιδερικά. Τέλος, χρησιμοποιεί το παράδειγμα των κορυβαντιώντων και των Βακχών οι οποίοι βρίσκονται κάτω από τη Διονυσιακή μανία παραλληλίζοντάς τους με τους λυρικούς ποιητές.
Γραμματικές Παρατηρήσεις
3. ᾔεισθα / ᾔεις, ἀπεπέφανσο/ ἀνεπεφήνεις, ἐξηρτῶ
4. λίθοι, σιδηροῦν, δυνάμεις, ἐντιθέασι
5. ὧν, αὐτῶν, ἄλλων
Συντακτικές Παρατηρήσεις
6. μοι: δοτική προσωπική του κρίνοντος προσώπου στο δοξαστικό δοκεῖ, ἣν: άμεσο αντικείμενο του ὠνόμασεν, πᾶσι: ομοιόπτωτος προσδιορισμός, κατηγορηματικός προσδιορισμός στο τούτοις, τῶν ἐπῶν: ετερόπτωτος προσδιορισμός , γενική αντικειμενική στο ποιηταί
7. Η συμπερασματική πρόταση εκφέρεται με απαρέμφατο επειδή δηλώνει φυσικό επακόλουθο.
8. α) Ο λανθάνων υποθετικός λόγος είναι η χρονουποθετική πρόταση «ἐπειδὰν…ῥυθμόν» η οποία μαζί με το βακχεύουσι σχηματίζουν τον υποθετικό λόγο της αόριστης επανάληψης στο παρόν και μέλλον.
Το Άγνωστο Κείμενο με τις παρατηρήσεις που το συνοδεύουν, καθώς και τις απαντήσεις, προετοίμασε ο εκλεκτός συνάδελφος Παναγιώτης Σταυρόπουλος, ο οποία στη συνέχεια το παραχώρησε στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.
Τον ευχαριστούμε από καρδιάς και του ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική του ζωή.
Η ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.