Πλάτων, Απολογία Σωκράτους 35C-D Απαντήσεις (Νέα Μορφή Εξέτασης)
Για να μεταφερθείτε σε κάποια άλλη ενότητα των Αρχαίων Ελληνικών Προσανατολισμού της Γ’ Λυκείου επιλέξτε την αντίστοιχη σελίδα από το παρακάτω μενού:
ΑΓΝΩΣΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ
Πλάτων, Απολογία Σωκράτους 35c-d
Μετάφραση
Γιατί ο δικαστής δεν κάθεται στην έδρα γι’ αυτό, δηλαδή για να χαρίζεται αλλά για να κρίνει αυτά. Και έχει ορκιστεί ότι δεν θα δείχνει εύνοια (σε αυτόν) τον οποίο τυχόν του φαίνεται καλό (να δείχνει εύνοια), αλλά ότι θα δικάζει σύμφωνα με τους νόμους. Λοιπόν, δεν πρέπει ούτε εμείς να συνηθίζουμε εσάς να καταπατάτε τους όρκους ούτε εσείς να συνηθίζετε· γιατί κανείς από εμάς δεν θα ήταν ευσεβής.
Ερώτηση Κατανόησης
Ο Σωκράτης στην απολογία του αναφέρει τις προϋποθέσεις για την ορθή διεξαγωγή μιας δίκης. Συγκεκριμένα, θεωρεί ότι δεν είναι σωστό ο κατηγορούμενος να παρακαλά τον δικαστή ελπίζοντας στον οίκτο του ώστε να αποφύγει την τιμωρία, αλλά ότι πρέπει να επιχειρηματολογεί για να πείσει τον δικαστή ότι αξίζει την αθώωση. Ο δικαστής από την πλευρά του οφείλει να κρίνει όσα ακούει και να μη δείχνει εύνοια, γιατί έχει δώσει όρκο να δικάζει σύμφωνα με τους νόμους και να είναι αμερόληπτος και αντικειμενικός («οὐδέ δίκαιον…νόμους.»).
Γραμματικές Παρατηρήσεις
α) ὀμωμοκέναι, ἀπολογεῖσθαι, καθῆσθαι, ἀξιοῦν.
β) ὄμνυσι
ἐδεῖτο
κατηγορήσοιμι/κατεροῖμι ή κατεροίην
Ζεύς
ἀπόφυγε
ἀγαθά – βελτίονα/βελτίω
γ) i. ἐνόμιζον τε γάρ, ὦ ἄνδρες Ἀθηναῖοι, ὡς οὐδεὶς τῶν ἐμῶν κατηγόρων, καὶ ὑμῖν ἐπέτρεπον καὶ τῷ θεῷ κρίναι περὶ ἐμοῦ ὅπῃ ἔμελλε ἐμοί τε ἄριστα εἶναι καὶ ὑμῖν.
ii. οὐδείς: ονομαστική ενικού, αρσενικού γένους, της επιμεριστικής αντωνυμίας οὐδείς-οὐδεμία-οὐδέν.
ἐμῶν: γενική πληθυντικού, αρσενικού γένους, α΄ πρόσωπο για έναν κτήτορα, της κτητικής αντωνυμίας ἐμός-ή-όν.
ἐμοῦ: γενική ενικού, α΄ πρόσωπο, της προσωπικής αντωνυμίας ἐγώ–σύ-(οὗ)
[ενδεικτικές απαντήσεις. Υπάρχουν και τα ὑμῖν, ἐμοί – επίσης προσωπικές αντωνυμίες]
Συντακτικές Παρατηρήσεις
α) χαριεῖσθαι: ειδικό απαρέμφατο ως αντικείμενο στο ρήμα ὀμώμοκεν, ταυτοπροσωπία (Υποκ.: ὁ δικαστής).
πράττειν: τελικό απαρέμφατο ως υποκείμενο στο απρόσωπο απαρέμφατο δεῖν, ετεροπροσωπία (Υποκ. απαρεμφάτου: ἐμέ).
τῶν κατηγόρων: γενική διαιρετική στο οὐδείς.
μοι: δοτική προσωπική του κρίνοντος προσώπου στο ρήμα δοκεῖ.
τοιαῦτα: σύστοιχο αντικείμενο στο απαρέμφατο πράττειν (τοιαύτας πράξεις).
β) Το ἄν είναι δυνητικό γιατί συνοδεύει έγκλιση Ευκτική. Έχουμε δυνητική Ευκτική (κατηγοροίην ἄν) η οποία δηλώνει ότι η πράξη είναι πιθανή στο παρόν-μέλλον. Το δυνητικό ἄν δηλώνει ότι η πράξη εξαρτάται από κάποια προϋπόθεση.
γ) Στον πλάγιο λόγο έχουμε δύο ειδικά απαρέμφατα Μέλλοντα (χαριεῖσθαι, δικάσειν), τα οποία εξαρτώνται από το ρήμα ὀμώμοκεν (λεκτικό). Στον ευθύ λόγο μετατρέπονται σε κύριες προτάσεις κρίσεως με Οριστική Μέλλοντα.
Η δευτερεύουσα αναφορική-υποθετική πρόταση εκφέρεται με Υποτακτική (δοκῇ) που στον ευθύ λόγο διατηρείται:
ΕΥΘΥΣ: οὐ χαριοῦμαι οἷς ἂν δοκῇ ἐμοί, ἀλλὰ δικάσω κατὰ τοὺς νόμους.
Υπάρχει λανθάνων υποθετικός λόγος μέσα σε δευτερεύουσα αναφορική-υποθετική πρόταση (οἷς ἄν δοκῇ), η οποία εκφέρεται με ἄν (αοριστολογικό) και υποτακτική (δοκῇ). Με απόδοση τα ρήματα «χαριοῦμαι» και «δικάσω» σε Οριστική Μέλλοντα σχηματίζεται σύνθετος υποθετικός λόγος του προσδοκωμένου.
Το Άγνωστο Κείμενο με τις παρατηρήσεις που το συνοδεύουν, καθώς και τις απαντήσεις, προετοίμασαν οι συνάδελφοι στο Φροντιστήριο Προοπτική στις Σέρρες και στη συνέχεια το παραχώρησαν στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.
Τους ευχαριστούμε από καρδιάς και τους ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική τους ζωή.
Για να μεταβείτε σε κάποιο άλλο Άγνωστο Κείμενο ή για να δείτε τις Απαντήσεις στο υπάρχον επιλέξτε τον κατάλληλο σύνδεσμο από τον παρακάτω πίνακα:
Για ολοκληρωμένη προετοιμασία για τις Πανελλαδικές εξετάσεις δείτε το υλικό μας για το Γνωστό Κείμενο στους παρακάτω πίνακες:
Πλάτωνος Πρωταγόρας
Πρωταγόρας Ενότητα 1 | Πρωταγόρας Ενότητα 2 |
Πρωταγόρας Ενότητα 3 | Πρωταγόρας Ενότητα 4 |
Πρωταγόρας Ενότητα 5 | Πρωταγόρας Ενότητα 6 |
Πρωταγόρας Ενότητα 7 |
Πλάτωνος Πολιτεία
Πολιτεία Ενότητα 11 | Πολιτεία Ενότητα 12 | Πολιτεία Ενότητα 13 |
---|
Αριστοτέλους Ηθικά Νικομάχεια
Αριστοτέλους Πολιτικά
Πολιτικά Ενότητα 11 | Πολιτικά Ενότητα 12 |
Πολιτικά Ενότητα 13 | Πολιτικά Ενότητα 14 |
Πολιτικά Ενότητα 15 | Πολιτικά Ενότητα 16 |
Πολιτικά Ενότητα 17 | Πολιτικά Ενότητα 18 |
Πολιτικά Ενότητα 19 | Πολιτικά Ενότητα 20 |
Η ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.